גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תומכי טראמפ מאסו בסטטוס־קוו. הם מקבלים עזרה מבית ומחוץ

דונלד טראמפ מבטיח להפיל את הסטטוס־קוו. גם פוטין וחמינאי מבטיחים - ומתגרים בסדר העולמי שארה"ב כוננה לפני 80 שנה ● ובינתיים בשערי הים האדום, צבא שבטי מהרי תימן אינו נרתע כאשר הצי החזק ביותר עלי אדמות מצודד את תותחיו

טראמפ בכנס הבחירות באייווה, שלשום / צילום: ap, Andrew Harnik
טראמפ בכנס הבחירות באייווה, שלשום / צילום: ap, Andrew Harnik

סקר יציאה של מצביעים רפובליקאיים במדינת אייווה השבוע הראה כי "תשעה מתוך עשרה אומרים שהם רוצים בשבירה". 'שבירה' היא תרגום לא מילולי של המילה האנגלית upheaval, שעניינה הוא הפיכת הסדר הקיים על ראשו.

הדיל האתיופי: רצועת חוף בים האדום תמורת מניות בחברת התעופה 
תמיכה נוספת מגרמניה: תספק תחמושת טנקים מדויקת לישראל ממאגרי הצבא שלה 

הרפובליקאים של אייווה פתחו ביום ב' את עונת הבחירות בארה"ב. הם העניקו ניצחון עצום לדונלד טראמפ בבחירות המקדימות. כשלעצמה אייווה אינה חשובה מספרית. אבל חשוב מאוד הסימן שהיא נתנה. בעקבות אייווה כמעט אין עוד סיבה להניח שמישהו יוכל לעצור את טראמפ בדרך אל מועמדות מפלגתו לנשיאות. אולי 'משהו' יוכל לעצור אותו, כמו הרשעה באחד מארבעת משפטיו; אבל כנראה לא 'מישהו'.

הרפובליקאים הרוצים 'שבירה' מאסו מעיקרו בסדר הקיים. הם רוצים בטראמפ, מפני שהוא בז לסטטוס־קוו, והוא מבטיח לשים לו קץ בכל מיני דרכים. נראה כי חלקן סמוכות אל הקו המפריד משטר דמוקרטי ממשטר סמכותני. נראה כי לרוב תומכיו לא אכפת.

התקוממותה של חצי אמריקה נגד הסטטוס־קוו מתיישבת עם כיוון רב־יבשתי. תומכי הסטטוס־קוו מנהלים עכשיו מלחמת מאסף, גם בזירות הפנימיות וגם בזירות החיצוניות. אין זה מן הנמנע כי השמש שוקעת על העולם שהכרנו.

הסטטוס־קוו המועמד בספק הוא המערכת הגלובלית שארה"ב ניסתה לכונן בסוף מלחמת העולם השנייה, על מוסדותיה הפוליטיים והכלכליים. היא עיגנה אותה בהסכמי ביטחון קיבוציים משני עברי האוקיינוס האטלנטי ומשני עברי האוקיינוס השקט. הדמוקרטיה הקפיטליסטית הליברלית העניקה יותר יציבות ועושר למשתתפיה מכל שיטה פוליטית שקדמה לה. אבל זה לא היה מתאפשר בלי כידוניה של אמריקה.

כל זה הוא נחלת ההיסטוריה. סר חינה של הדמוקרטיה הליברלית ופקעה ההגמוניה האסטרטגית של ארה"ב. אנחנו חוזרים ועומדים על הירידה הזו יום אחר יום.

ספינות תותחים ושודדי ים

הכוח הצבאי האפקטיבי ביותר הוא הכוח המרומז. האימפריות הגדולות ביותר בהיסטוריה הגיעו אל שיא כוחן כאשר עצם האפשרות שישתמשו בכוח הספיקה, ולא היה להן צורך להפעיל אותו. ביטוי וולגרי של הרמז האימפריאלי הזה היה 'הדיפלומטיה של ספינות התותחים'. כביכול, די היה שאניית מלחמה תופיע בשערי עיר נמל ותצודד את תותחיה, כדי שבעלי הנמל ייזכרו בחולשתם הנתונה, וייגמלו מן המגונים שבהרגליהם.

זה פחות או יותר מה שארה"ב עשתה בשודדי ים ובחוטפים בחוף הצפוני של אפריקה מתחילת המאה ה־19 ואילך. לפני כמעט 120 שנה, הנשיא טדי רוזוולט שלח את "הצי הלבן הגדול" של ארה"ב אל הימים ואל האוקיינוסים, במשט של ראווה ועוצמה שארך שנתיים, והודיע לעולם כי ארה"ב החליטה לתבוע את מקומה הראוי במשוואה הגלובלית. 12 שנה אחר כך היא העפילה אל ראש הפירמידה, וניסחה את קוד ההתנהגות של הקהילה הבין לאומית בסוף מלחמת העולם הראשונה.

ראו־נא מה קטן הוא הרושם ש"הצי הלבן הגדול" עושה עכשיו על שודדי־ים ועל חוטפים. התנהלותה של ארה"ב בשערי ים סוף עומדת בסימן זהירות. כשלעצמה, אין בה פגם. אחת ההסתבכויות הצבאיות הרות־האסון ביותר של ארה"ב מאז ומעולם התחילה בעודף להיטות להפוך התנגשות בלב ים למלחמה כללית, בווייטנאם.

אבל בניגוד לתקרית הידועה לשימצה של מפרץ טונקין ב־1965, מפרץ עדן אינו מעשה זיוף. טילי החות'ים מאיימים על נתיבי השיט הבין לאומיים אולי במידה שלא איים עליהם שום כוח צבאי מאז ששייטת צוללות ה־U של גרמניה הנאצית העמידה בסכנת מוות כל אניית סוחר שחצתה את האוקיינוס האטלנטי.

אניות עדיין לא טבעו בים סוף, אבל השבוע שמענו מה חמורות הן התוצאות לתעשיות הרכב של אירופה, ונתיבי האספקה שלהן התארכו והתייקרו במידה בלתי נסבלת. אפשר לחיות גם בלי מכוניות וולוו ובלי צמיגי מישלין. אבל המסר הוא מרחיק לכת: צבא שבטי בהרי תימן מצליח לסדוק את הסטטוס־קוו, ואינו נרתע כאשר הצי החזק ביותר עלי אדמות מצודד את תותחיו.

איראן יורה לכל הכיוונים

מה אפשר להגיד על פטרוניתם של החות'ים, איראן? היא עוברת השבוע להילוך שלישי בקריאת התיגר שלה על הסטטוס־קוו. היא יורה לכל הכיוונים, מבלי להסתתר מאחורי שליחיה. בתוך שלושה ימים היא שיגרה טילי שיוט לסוריה, לכורדיסטן העיראקית ולפקיסטן.

מכל שלושת היעדים האלה, פקיסטן היא אולי המדהימה ביותר. איראן מקרינה את כוחה, או לפחות מנסה להקרין אותו, ברדיוס חסר תקדים. מתי הייתה הפעם האחרונה שבה איראן הפעילה כוח צבאי מזרחה מגבולה? אולי לא מאז שלטונו של נאדר שאה, בשליש השני של המאה ה־18. היא מודיעה בזה ששריריה הצבאיים של ארה"ב אינם מפחידים אותה אף כמלוא הנימה.

וכמובן, המתנגדת המושבעת של הסטטוס־קוו, רוסיה, שולחת אותות מתחזקים על כוונותיה הבאות. לא זו בלבד שהיא חוזרת ומדברת במפורש על רצונה להרוס את אוקראינה, אלא שהשבוע היא מנסחת טיוטה להצדקת תוקפנות נגד המדינות הבלטיות. אין קושי לזהות את הנוסחה, אשר שימשה אותה בפלישותיה לאוקראינה. היא מתלוננת עכשיו על התנכלות למיעוט דובר הרוסית בלטביה, "הפוגעת בביטחונה של רוסיה".

הבלטיות הן חברות נאט"ו. הנשיא ביידן חזר והזהיר את רוסיה בשנתיים האחרונות, מאז פלשה לאוקראינה, כי מנוי וגמור עם ארה"ב "להגן על כל אינץ'" של אדמת נאט"ו. אבל בשבוע שעבר דלף תוכנה של שיחה בת ארבע שנים בין דונלד טראמפ למנהיגים אירופיים, שבה אמר להם, כי ארה"ב לא תבוא להגנתן אם יותקפו.

גרמניה היא עכשיו נושאת הדגל העיקרית של ביטחון קיבוצי באירופה. השבוע שמענו (מהדלפה לעיתון 'בילד') שצבאה מתכונן לקראת אפשרות קונקרטית מאוד של פלישה רוסית. אבל את גרמניה מנהיגה ממשלה לא פופולרית, המתקשה לשכנע את דעת הקהל באיזשהו עניין (כולל תמיכתה התקיפה בישראל).

ברני סנדרס מצטרף

הנה כי כן, הדרכים מצטלבות. קריאת התיגר מהדהדת מקצה העולם ועד קצהו: בפוליטיקה האמריקאית, בפוליטיקה של הדמוקרטיות הגדולות באירופה, באוקראינה המעונה, בדרך מחודיידה לאילת, בין הים הכספי לים התיכון, בעזה… הרשימה יכולה להוסיף ולהתארך.

האיום על היעדים המסורתיים של מדיניות החוץ האמריקאית אינו בא רק מצד הימין הטראמפיסטי, כפי שהזכיר לנו ביום ג' הסנאטור השמאלי הרדיקלי ברני סנדרס. הוא הניח הצעת החלטה על שולחן הסנאט שקראה להעמיד תנאים להמשך הסיוע הצבאי לישראל.

רק 11 מ־100 סנאטורים תמכו ביוזמת סנדרס. אבל מוטב לשים לב: ה'שבירה' הצפויה של הסטטוס־קוו עומדת לזעזע יחסים היסטוריים בין ארה"ב לבעלות בריתה. הן יצטרכו לשאול את עצמן בחומרה גוברת באיזו מידה ובאילו תנאים הן יוכלו להוסיף ולסמוך על תמיכתה. 

רשימות קודמות בבלוג וב-יואב קרני. ציוצים (באנגלית) ב-טוויטר.

עוד כתבות

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

אקסל / אילוסטרציה: Shutterstock

כך הבינה המלאכותית תעזור לכם להשתמש באקסל

מיקרוסופט החלה להכניס כלי AI לתוכנת האקסל ● בקרוב תוכלו לקבל ניתוחי מגמות ותובנות על הנתונים שלכם, לייצר נוסחאות בקלות בעזרת טקסט, ולקבל דגש על מה שחשוב לכם

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

החוק שיאסור על הבוס להתקשר לעובד אחרי שעות העבודה והסיכוי שיגיע גם לישראל

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

שרגא ברוש / צילום: תמר מצפי

המדינה מערערת על העונש שהוטל על שרגא ברוש בפרשת הזיוף ועבירות המס

המדינה מבקשת להטיל 24 עד 40 חודשי מאסר בפועל על נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר שרגא ברוש, במקום 14 חודשי המאסר שהוטלו עליו בעקבות הרשעתו בעבירות מס ומרמה

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו–פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

שוק המשכנתאות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוק המשכנתאות בחודש מרץ חזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי בחודש מרץ נלקחו משכנאות בהיקף של 6.23 מיליארד שקל ● היקף משכנתה ממוצעת שנלקחה במרץ הגיע ל-918 אלף שקל

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לאחר עזיבת הבכירים בשופרסל: האחים אמיר בשורת מינויים להנהלת הקבוצה

האחים אמיר הודיעו על שורה של מינויים להנהלת שופרסל, לאחר שהמשנה למנכ"ל ושתי סמנכ"ליות בקבוצה הודיעו על עזיבתם ● לדברי האחים, המשמשים כמנכ"לים משותפים של הקבוצה, המהלך הוא חלק מתוכנית התייעלות שמגובשת בימים אלה בשופרסל

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מחר ישולמו תגמולי המילואים: כמה תקבלו ומי זכאי למענק מיוחד?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום ב-1 במאי, כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong

טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

לאורך השנים אילון מאסק פיזר שלל הצהרות שלא התממשו ● בזמן שהמניה של טסלה צברה תאוצה והכרזותיו של מאסק שבו את דמיונם של המשקיעים, גופים פדרליים החלו בחקירה רשמית בה נבדקו טענות שמערכת הסיוע לנהיגה אוטונומית תרמה לכ־1,000 תאונות החל מינואר 2018 ● אבל המשקיעים של טסלה לא מוטרדים מהעבר, ומסתבר שגם לא מההווה

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

פרויקט TLV במתחם השוק הסיטונאי בת''א, על קרקע שתנובה מכרה / צילום: טל איז׳ק

מבית שמש ועד צומת מורשה: הכירו את האקזיטים הנדל"ניים המפתיעים

מכירת קרקעות על ידי חברה תעשייתית חושפת לרוב ערך חבוי, הגבוה לעיתים אף מזה של פעילותה המסורתית – מה שמוביל לא פעם לזינוק במניה ● אנליסט נדל"ן: "בעסקה שכזו מקבלת המוכרת תזרים מזומנים משמעותי שיכול לסייע לה בהגדלת הייצור, ואף לבצע רכישות" ● סיור בין אקזיטים נדל"ניים מפתיעים שנרשמו בבית שמש, ירושלים, לוד, תל אביב ובצומת מורשה

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

חניה בכל מקום: כך זינק מספר תווי הנכה ב-55% בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"