גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רגב מנסה לעכב את המטרו ושוב מוכיחה שהיא לא כשירה להוביל מהפכת תשתיות

שרת התחבורה הציעה השבוע באגביות לדחות את פתיחת המטרו כדי לחסוך בהוצאות. כי מה הוא זרז הצמיחה של המשק לאחר המלחמה לעומת כמה כבישים ומחלפים ב"פריפריה" שתועלתם שנויה במחלוקות ● תחת רגב אין דיון מקצועי או פתרון בעיות, ואנחנו כבר משלמים את המחיר

מירי רגב בסיור בקו האדום של הרכבת הקלה / צילום: יוסי כהן
מירי רגב בסיור בקו האדום של הרכבת הקלה / צילום: יוסי כהן

הנוכחים בחדר במשרד ראש הממשלה שבו התקיימו הדיונים על השינויים בתקציב 2024, נדהמו השבוע כששמעו את הצעתה של שרת התחבורה מירי רגב: לדחות את ביצוע פרויקט המטרו בגוש דן בכמה שנים כדי לחסוך בהוצאות.

דחיית הבחירות המקומיות תוקעת מיזמים: מהרכבת הקלה ועד נתיבי תחבורה ציבורית 
הגזירה תתרחב: מס על כל קילומטר, גם ברכבי ה"פלאג אין" 

ונסביר: הדמות המיניסטריאלית האחראית על פיתוח תשתיות התחבורה במדינת ישראל מציעה בזמן מלחמה שעתידה על פי האוצר לעלות 190 מיליארד שקל - לדחות את הפרויקט שצפוי להוות זרז צמיחה משמעותי למשק, ושבלעדיו התשתיות במטרופולין הפקוק בעולם המערבי צפויות לקרוס.

כך, מבדיקה שערכו במשרדי הממשלה, התועלת המשקית השנתית שהמטרו ישיא צפויה לעמוד על כ־30 מיליארד שקל שיבואו מחיסכון בזמן, תאונות דרכים, זיהום אוויר ועוד לא דיברנו על ההשבחה העירונית והנדל"נית והכנסות עתק ממיסוי הפיתוח הזה, וכן מהגברת האגלומרציה (צמצום המרחק בין מוקדי העסקים) והגדלת רדיוס ההזדמנויות לתושבי ובאי המטרופולין.

אבל את רגב כל זה לא מעניין, כי מה הוא קטליזטור הצמיחה של המשק לאחר המלחמה לעומת כמה כבישים ומחלפים ב"פריפריה" שתועלתם הכלכלית והתחבורתית שנויה במחלוקות מקצועיות.

ההצעה של רגב נפלה כמובן, אבל היא מספרת את סיפורו של משרד התחבורה תחת כהונתה, כאשר הידע המקצועי נרמס בשם ה"משילות" הפוליטית.

דברים דומים נכתבו כאן במהלך השנה האחרונה, אלא שכעת כבר לא מדובר רק בקידום התחבורה בישראל כדי לחלצה מהגודש, אלא ביכולת של המשרד ושל השרה הממונה לנהל את ביצוע התשתיות כזרז אפקטיבי לצמיחת המשק לאחר המלחמה.

"ידעו אזרחי המדינה שבישראל אין שרת תחבורה", אמר לגלובס גורם בענף, "אין הבנה של מהות התפקיד אלא אם מדובר במוקדי כוח פוליטיים או מינויים, אין דיונים מקצועיים, אין פתרון בעיות; איפה שיש אנשי מקצוע חזקים דברים זזים ואיפה שאין אז לא", הוא הוסיף.

הבטחות ללא כיסוי לבייס

היומן של רגב כפי שפורסם לבקשת עמותת "הצלחה" מצביע על ימי עבודה קצרים ומשונים עד כדי כך שיתכן שאין כל קשר בין היומן שפורסם בהתאם לחוק חופש המידע, ובין התנהלות השרה בפועל.

דבר אחד בולט בו במיוחד והוא "סיורים מקצועיים" ברשויות מקומיות, שאליהם נגררים יחד איתה מנכ"לי חברות הביצוע הממשלתיות. "במקום לרדת לשטח או לנהל פרויקטים מהמטה, הם נגררים לסיבובי שופוני עם השרה לפחות חצי מהשבוע ושומעים הבטחות שאין יכולת לעמוד בהן", אמר לגלובס גורם שבקיא בהתנהלות המשרד.

כך למשל, בשבועות האחרונים הספיקה השרה לבקר בעיר טבריה ולהבטיח לראש העירייה בועז יוסף - שבליכוד ניסו לקדמו בבחירות הקרובות חרף העובדה שעמד בראש ועדה קרואה, שמשרדה יוסיף ויתקצב תכנון מסילת רכבת לעיר. "העיר טבריה כולה מודה לשרת התחבורה מירי רגב", נמסר בשמו לתקשורת.

גורמים אחרים מעידים על נוכחות מינימלית במשרד התחבורה למעט בימים שקדמו להעברת התקציב, ועל מחסור בקיומם של דיונים מקצועיים אצלה או אצל מנכ"ל משרדה ומקורבה, איש הליכוד משה בן זקן - זולת בפרויקטים קריטיים לשרה במעוזי התמיכה בה.

דוגמה לכך היא פרויקט חשמול הרכבת המקרטע. העובדים של הקבלן, החברה הספרדית SEMI עזבו את ישראל עם תחילת המלחמה והפרויקט נעצר, אבל האמת שהוא הואט עוד הרבה לפני ה־7 באוקטובר נוכח הרגישות של רגב לעבודות בשבת לחשמול המסילות, ובערבים כשמדובר בקווים לדרום ולצפון הארץ.

בשנת 2020 ובתקופת המנכ"ל הקודם מיכאל מייקסנר, חתמה הרכבת על הסכם עם הקבלן בעלות של חצי מיליארד שקל כדי להביא לישראל יותר כלים ויותר עובדים על מנת לסיים את הפרויקט ב־2024 במקום בשנת 2031. זאת מהסיבה שקרונות הדיזל ישנים, מקרטעים ועמוסי תקלות, והרכבת הצטיידה בקרונות חשמליים שאין להם מספיק מסילות חשמליות לנוע עליהן. כך הרכבת נכנסה למבוי סתום כשמצד אחד הציוד ישן ומצד שני אי אפשר לקלוט ציוד חדש.

לאחרונה הרכבת הזמינה בעידוד משרדי הממשלה קרונות רבים נוספים ובעלות של מיליארדי שקלים כדי להתגבר על העומסים החזויים, אבל הפרויקט לחשמול נעצר וכבר ברור שהוא רחוק ממימוש. "זה לא מעניין את השרה. אז מה אם חצי מיליארד שקלים נזרקים לפח כי שולמו כדי להאיץ עבודות ואז המשרד מורה להאט את העבודות", אמר גורם בענף לגלובס.

גם השלמת הגשר של מסילת 431 מעל כביש 1 מתעכבת כבר חצי שנה. למה? עבודות הביצוע בוטלו במפתיע יום לפני המועד משום שתוכננו לשבת.

פרויקט נתקע? לא מעניין

המטרו, שנוא נפשה של השרה, מתקשה להתרומם במשרד כאשר לפי גורמים וועדת ההיגוי שלו לא כונסה אפילו פעם אחת מאז מינויה של רגב לתפקיד (בלשכת השרה טוענים שמינהלת המטרו כונסה, אלא שמדובר בגוף אחר).

הרכבת הקלה בירושלים נקלעה לסחרור - הארכות הקו האדום מתעכבות, המשרד לא מצליח להגיע להסכמות מול המשטרה שיאפשרו את בניית יתר הקווים באזורים שבהם אוכלוסיה חרדית מתנגדת לבנייתם, הקו הכחול מעוכב כדי להימנע מסגירת רחובות לפני הבחירות המקומיות, וזו רשימה חלקית.

גם בגוש דן מועד הפתיחה של הקווים הירוק והסגול מתרחק, ואין החלטה חד משמעית על הקמת שדה תעופה נוסף בישראל כדי לא לפגוע בסיכוייהם של ראשי רשויות המתמודדים בבחירות המקומיות, שכן ההמלצה המקצועית שחזרה ועלתה היא להקימו דווקא בעמק יזרעאל.

"הפרויקטים התקועים קשורים קשר אדוק להצעה של רגב לדחות את המטרו", אמר גורם בענף לגלובס, "הכל לא מעניין, רק מה שמשרת פוליטית את השרה". במקביל יחידת המאי"ץ שאחראית על פרויקטים בעלות של למעלה מ־20 מיליארד שקלים התפרקה לאחר שאנשי המקצוע בה נסו על נפשם, ורשות המטרו האחראית על קידום פרויקט העתק התרוקנה ממחצית עובדיה.

 

מאמץ לשדר עשייה

בינתיים, מאז תחילת המלחמה במשרד ובסביבת רגב עושים כל מאמץ דווקא לשדר עשייה. דיווחנו כאן כי לעובדים ניתנה הנחיה לתעד את פעולתם ליום שאחרי, קמפיינים יקרים הושקו ודוברות המשרד דיווחה לעיתונאים בהתלהבות כי במהלך דיון של הוועדה לפניות הציבור בכנסת היו"ר ח"כ יצחק פינדרוס, שיבח את פעילות משרדה.

להודעה צורף ציטוט של השרה: "אני מודה ליו''ר הוועדה על המילים החמות, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים אכן פועל יומם ולילה למציאת פתרונות אשר ייקלו על אזרחי ישראל בכלל, וציבור המפונים בפרט". ובכן, דומה שהתמונה מורכבת יותר, ולא פלא שיש התוהים על כשירותה של רגב להוביל את מהפכת התשתיות שישראל זקוקה לה ביום שאחרי המלחמה.

מלשכת שרת התחבורה נמסר בתגובה: "שקר וכזב. כל הנאמר הוא פייק מוחלט והעובדות בשטח מוכיחות את האמת. שרת התחבורה מירי רגב דחפה בתקציב 2024 להקמת שני שדות תעופה במקביל, ועובדתית מינהלת המטרו התכנסה בשבוע שעבר ומתכנסת שוב בשבוע הבא, כך שאין שחר לבדיות שהעליתם.

"ביחס לתעדוף פרויקט המטרו יודגש כי במסגרת הניסיון של המשרד לתרום למאמץ לקיצוץ התקציבי התקיימו שיחות מול משרד האוצר לגבי כלל הפרוייקטים הגדולים, וכפי שידוע לכם היטב ופורסם בהצעת המחליטים, אף תשתית לאומית גדולה לרבות המטרו לא נפגעה - וההיפך הוא הנכון - הוספנו להן בידיעה כי תשתיות הן מנוע הצמיחה של המשק".

עוד כתבות

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים