הגזירה תתרחב: מס על כל קילומטר, גם ברכבי ה"פלאג אין"

מס הנסועה החדש יחול בעתיד גם על רכבי הפלאג-אין, ובענף הרכב אומרים בתגובה כי מדובר בצעד "מפלה וחסר היגיון" • בנוסף צפוייה התייקרות משמעותית במחירי רכבי הפלאג-אין החדשים, בשל עליית מס הקנייה עליהם ל-83% • וגם: איך מתמודדים היבואנים עם סכנות הים האדום

עמדת טעינה לרכב חשמלי / צילום: יח''צ
עמדת טעינה לרכב חשמלי / צילום: יח''צ

מס הנסועה החדש, שאושר השבוע בממשלה במסגרת התקציב החדש, יחול החל מתחילת 2026 גם על רכבי פלאג-אין, ולא רק על כלי רכב חשמליים. כך מבהירים באוצר בתגובה לפניית גלובס.

ניתוח | הכנסות המסים על רכב חשמלי היו בשיא ב-2023. אבל לאוצר זה לא מספיק 
סין בחרה צד במלחמה - האם זה יגרום לישראלים לקנות פחות רכבים סיניים?
מותגי רכב חדשים מציפים את השוק הישראלי. איך יושפעו המחירים ב־2024?

המס, בגובה 15 אגורות לקילומטר, אמור היה להיגבות על פי התכנון המקורי רק על כלי רכב חשמליים לגמרי (BEV), וזאת על תקן של "חלף בלו". כלומר, הוא נועד "לפצות" את המדינה על אובדן ההכנסות מבלו על בנזין ודיזל כתוצאה מהמעבר לרכב חשמלי. עם זאת, מקורות באוצר טוענים כי "גם רכבי פלאג-אין מודרניים מסוגלים לנוע לטווח משמעותי של עשרות קילומטרים ואף יותר על חשמל בלבד, ולפיכך במקרים רבים, במיוחד בנסיעות עירוניות, הם מתפקדים ככלי רכב חשמליים לכל דבר, ותרומתם לגודש ממוסה רק באופן חלקי".

עם זאת, בענף הרכב טוענים כי מדובר בצעד "מפלה וחסר היגיון, מכיוון שרכבי פלאג-אין, שנמנים עם כלי הרכב "הירוקים" ביותר על הכבישים, עתידים להיענש כעת במיסוי הכבד ביותר מבין כל סוגי הרכב: גם מס קנייה מלא, שזהה לזה של רכבי בנזין לאחר ביטול הטבת מס הקנייה בינואר 2024; גם תשלום בלו על צריכת הבנזין שלהם; וגם מס נסועה שיוטל עליהם החל מינואר 2026".

מס הקנייה עולה ל־83%

בענף מעריכים כי כבר ברבעון השני השנה צפויה התייקרות משמעותית במחירי רכבי הפלאג-אין החדשים, בשל עליית מס הקנייה עליהם מ-56% ל-83%. במקביל צפויים יבואנים גדולים בפלח, דוגמת לובינסקי וטלקאר, לצמצם ואולי אף להפסיק את היבוא של דגמי פלאג-אין, שמחזיקים כיום בכ-80% מהמכירות בפלח. לפיכך, הגזירות החדשות שכלולות בתקציב עתידות לחסל את פלח דגמי הפלאג-אין העממי, ולאלץ לקוחות רבים, שרובם נמצאים בשימוש "צרכני קילומטרים כבדים" בציי רכב, "לסגת" לרכבי בנזין או לכלי רכב היברידיים רגילים, שרמת הזיהום שלהם גבוהה משמעותית.

הטבה נוספת "על הכוונת"

רכבי פלאג-אין צמודים נהנים עדיין מהטבה של הפחתת כ-1,000 שקלים בחודש משווי השימוש עליהם, אולם גם הטבה זו נמצאת כיום "על הכוונת" של האוצר, ונבחנת האפשרות להפחית אותה בהדרגה עד כדי ביטולה.

התוכנית להטיל מס נסועה על כלי רכב חשמליים היא חלק משורה שלמה של גזירות מס חדשות, שיוטלו על כלי רכב "ירוקים" בשנתיים הקרובות, אשר אושרו השבוע בתקציב. ביניהם אושרה העלאה מדורגת נוספת של מס הקנייה על כלי רכב חשמליים החל מינואר 2025. על פי הנוסח הסופי, המס יעלה מ-35% כיום ל-45% בינואר 2025, ל-52% בינואר 2026 ול-60% בינואר 2027. במקביל תפחת תקרת הטבת המס השקלית מכ-40 אלף שקל כיום ל-35 אלף שקל ב-2026 ול־25 אלף שקל ב־2027. מתווה זה צפוי להביא להתייקרות נוספת ומשמעותית של כל כלי הרכב החשמליים בשלוש השנים הקרובות.

נוסף על כך נקבע בתקציב כי ייבחן החל מתחילת 2026 מנגנון חדש ל"מיסוי הירוק", שבמסגרתו תיקבע תקרה ממוצעת של פליטות CO2 לכלל דגמי הרכב שמייבא כל יבואן, "כך שהמנגנון יעודד יבוא של כלי רכב חשמליים מופחתי פליטות גז חממה". כפי שנחשף בגלובס, הכוונה היא להטיל קנס על יבואנים שיחרגו מהערך הממוצע המקסימלי של הפליטות.

עוד כולל התקציב החלטה להקים צוות, שיניח את התשתית הרגולטורית והטכנולוגית לגביית "מס חשמל" באמצעות עמדות טעינה ביתיות "חכמות" שישדרו נתונים על היקף הטעינה, ויאפשרו לגבות מבעלי רכב חשמלי תעריפי טעינה גבוהים מאלה של עלות החשמל הביתית הרגילה. הצוות אמור להגיש המלצות בתוך ארבעה חודשים.

מתרחבים שיבושי האספקה בשל הלוחמה בים האדום והיבואנים מצמצמים הזמנות

מתרחבים השיבושים באספקת רכב לאירופה ולישראל בשל המלחמה מול החות'ים בים האדום וההטיה של ספינות להובלת רכב למסלול עוקף אפריקה. לאחר שטסלה הודיעה בשבוע שעבר כי תיאלץ להשבית בסוף החודש למספר ימים את המפעל שלה בגרמניה, בשל עיכובים בהגעת חלפים המיוצרים בסין עקב המשבר בים האדום, הצטרפו אליה השבוע עוד שני יצרנים.

סוזוקי הודיעה כי היא משביתה בין 15 ל-21 בינואר את ייצור הקרוס־אובר הפופולרי "S-CROSS" במפעלה בהונגריה, כתוצאה מעיכובים בהגעת המנועים, שמיוצרים ביפן ועוברים בדרך כלל בתעלת סואץ. גם וולבו הודיעה על השבתת מפעל הייצור בבלגיה למספר ימים, כתוצאה מעיכובים בהגעת תיבות הילוכים.

אונייה להובלת רכב של BYD / צילום: יח''צ
 אונייה להובלת רכב של BYD / צילום: יח''צ

יונדאי הודיעה על עיכוב בייצור

נוסף על כך הודיעה קבוצת יונדאי הקוריאנית על צפי לעיכוב בייצור העתידי לרבעון השני של שורת דגמים, שמיוצרים בקוריאה ומגיעים לישראל דרך תעלת סואץ.

לפי מדיניות החברה, הזמנות רכב חדש מדילרים בחו"ל נכנסות לתוכנית הייצור רק כשיש אוניות ספציפיות, שמתואמות להובלה מייד עם תום הייצור. ההזמנות מבוצעות חודשים מראש, אולם בשל השיבושים בלוחות הזמנים של הספינות להובלת רכב, כתוצאה מהקפת כף התקווה הטובה, אין כרגע אפשרות להזמין אוניות כדי להוביל לישראל כלי רכב שייוצרו בחודשים הבאים.

גם מספר יצרנים סינים כבר הודיעו ליבואנים בישראל על צפי לעיכוב משלוחים שהיו אמורים להגיע בפברואר ואילך. לחלק גדול מהיבואנים יש עדיין בישראל מלאים משמעותיים של כלי רכב חשמליים, אולם ברכבי בנזין צפוי מחסור כבר במחצית השנייה השנה.

במקביל החלו מספר חברות להובלת רכב להטיל "היטל סיכון קיצוני" על מטענים שמשונעים מהמזרח לאירופה, הן בשל הגדרת האזור "אזור מלחמה" והן בשל העובדה שספינות להובלת רכב שמקיפות את אפריקה נמצאות בסיכון גבוה בשל חוסר היציבות שלהן בתנאי מזג אוויר סוערים. מתחילת המלחמה עלו עלויות הובלת כלי הרכב ממזרח אסיה לאירופה בקרוב ל-250%.

ב.מ.וו I 5 החשמלית נוחתת בישראל עם מחירים של 620 עד 850 אלף שקל

חברת דלק מוטורס, יבואנית ב.מ.וו, השיקה השבוע בישראל את הגרסה החשמלית של ב.מ.וו סדרה 5 החדשה. המכונית, I5, גדולה מסדרת 5 היוצאת, והיא נמתחת לאורך של 5.06 מטרים וניצבת על גלגלים באורך כ־3 מטרים. המכונית משווקת בשלב הראשון בשתי גרסאות: גרסת 40 עם הנעה אחורית ומנוע בודד בהספק 340 כ"ס, שמזנקת מאפס ל-100 ב-6 שניות ומצוידת בסוללה של 84 קילוואט-שעה עם טווח של עד 550 ק"מ.

ב.מ.וו I5 החדשה / צילום: יח''צ
 ב.מ.וו I5 החדשה / צילום: יח''צ

הדגם השני, ה-M60, מצויד בשני מנועים בהספק משולב של 601 כ"ס עם זינוק מאפס ל-100 קמ"ש ב־3.8 שניות וטווח נסיעה של עד כ־497 ק"מ. דגם זה מצויד גם במתלים אקטיביים נשלטים אלקטרונית ובמערכת היגוי אחורית. שני הדגמים תומכים בטעינה בקצב של עד 205 קילוואט.

רמת האבזור התקנית גבוהה, וכוללת בין השאר מסך מרכזי של 14.9 אינץ', גג פנורמי, ריפודי עור ועוד. המחירים נעים בין כ-620 אלף לשקל לדגם ה-40 ועד כ-850 אלף שקל לדגם ה-M60.

אלבר, שלמה סיקס ואופרייט ליס זכו במכרז הליסינג של חברת החשמל

חברת החשמל פרסמה היום (ה') את תוצאות מכרז הליסינג שלה להצטיידות בכ-1,200 כלי רכב צמודים לעובדי החברה. במכרז זכו חברת אלבר, שהצטרפה לספקיות הקיימות של החברה, אופרייט ליס ושלמה סיקסט, שימשיכו לספק רכבי ליסינג לחברה.

העובדים יוכלו לבחור בין כ-30 דקמים ביניהם יונדאי קונה היברידית, טויוטה קורולה קרו, BYD אטו3ף איוניק 5, וטויטה ראב 4.

מהחברה נמסר כי "כחלק ממדיניות חברת החשמל לקידום תחבורה ירוקה הכוללת בין היתר צמצום בשימוש בדלקים ונסיעה באמצעות רכב חשמלי , כל רכבי הליסינג שיסופקו יהיו חשמליים , פלאג אין או היברידיים. החלפת צי הרכבים לרכבים ירוקים, היא חלק ממגמה הולכת וגוברת בחברה של עידוד ומעבר לתחבורה בת קיימא והפחתת זיהום האוויר".

חברת החשמל עברה בשנת 2017 לראשונה לרכבי ליסינג וזהו המכרז השלישי המתקיים בחברה.