גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

להיות מספר שתיים: המאבק בין הערוצים 13 ו-14 עולה הילוך

מאז פרוץ המלחמה מזנבים ערוצי הטלוויזיה רשת 13 וערוץ 14 זה בזה ברייטינג, על אף שאחד מהם ותיק יותר, והשני נחשב במשך שנים לנישתי ● אלא שבעוד הפער בצפייה מצטמצם, במיוחד במהדורות החדשות המרכזיות, הדבר אינו משתקף בהיקפי הפרסום

חדשות 13 וחדשות 14 / צילום: צילומי מסך
חדשות 13 וחדשות 14 / צילום: צילומי מסך

עם פרוץ המלחמה נצמדו הישראלים למסכי הטלוויזיה, במטרה לקבל כמה שיותר מידע ופרטים על ההתרחשויות הביטחוניות. הרייטינג של ארבעת ערוצי הברודקאסט הגדולים זינק בחדות, אולם ככל שהזמן עובר, וביתר שאת בחודש האחרון, הוא יורד בהדרגה. הצופים נוטשים את הטלוויזיה וחוזרים להתמקד ברשתות החברתיות ובדיגיטל, וכך מתבהרת התמונה לגבי העדפות הצפייה העכשוויות.

על חשבון משלם המסים: כמה עולה פרק בתוכנית החדשה של גיא רולניק
הישראלים כבר לא נדבקים למסך הטלוויזיה. האם זה סימן טוב?

לא עוד שני ערוצים מסחריים חזקים, ומאחוריהם ערוץ נישה וערוץ ציבורי, אלא ערוץ אחד חזק מעל כולם, קשת 12, ושניים שנאבקים על המקום השני ומזנבים זה בזה - רשת 13 וערוץ 14. לכל אחד מהם יש תפיסה טלוויזיונית והשקפת עולם שונה, עם קהלים מאובחנים.

אומנם מנתונים של חברת בקרת המדיה והפרסום Bakara, שבחנה את הרגלי הצפייה של ישראלים בני 18 ומעלה, עולה כי בחודשים אוקטובר־דצמבר 2023 הייתה חפיפה של כ־69% בצפייה בערוצים המסחריים, 12, 13 ו־14. אך כאשר בוחנים את הכיסוי הייחודי (צופים שלא ראו ערוצים אחרים), עולה כי בקשת 12 מדובר בכ־21%, בערוץ 14 - 5.6%, ובערוץ 13 - 4.3%.

"ההפתעה הגדולה ביחס לערוץ 14 נובעת מכך שהוא פונה לנישה מאוד מסוימת. מבחינה פוליטית הוא ברור וחד - יש הבדל אידאולוגי מאוד ברור בינו לבין קשת ורשת", אומרת ד"ר עמית לביא־דינור, דיקנית בית ספר סמי עופר לתקשורת באוניברסיטת רייכמן.

"לעומת זאת, רשת 13 לא מצליח למצוא את הייחודיות שלו, הערוץ מדשדש ביחס לערוצים המסחריים האחרים. זה נראה שהוא מנסה להתחרות עם ערוץ 12, אבל לא מצליח להציג אסטרטגיה אמיתית.

"ההנהלה שם מתחלפת, והחברה לא מצליחה לייצר בידול אמיתי. זה לא רק בתכנים החדשותיים, אלא גם בתכנים הבידוריים. אם בציבור זה ברור שרשת 13 פחות טוב מקשת 12, אין סיבה לצפות בו. וכך הוא נדחק למטה, מגמה שהחלה עוד לפני המלחמה".

עלייה בקיטוב בישראל

בחינת הרייטינג של מהדורות החדשות המרכזיות בימי חול בחודש ינואר מצביעה על כך שמדובר בנתונים דומים יחסית שנעים בין 6% ל-7%. כלומר, קרב צמוד בין שני ערוצים, למרות שאחד מהם מצויד לכאורה בנכסים משמעותיים יותר ובניסיון רב יותר.

בשיחה עם גלובס מסביר אסא שפירא, ראש מסלול שיווק ופרסום בחוג לתקשורת באוניברסיטת תל אביב, כיצד התחולל השינוי. "בתחילת המלחמה כולם חיפשו להתכנס - הצד הימני בערוץ 14, והשאר בקשת 12. במילים אחרות, ערוץ 13 הוא המפסיד העיקרי".

הדברים הללו מגובים במחקר ששפירא הוא חלק ממנו. מדובר בצוות מחקר משותף של האוניברסיטה העברית ואוניברסיטת תל אביב, שבאמצעות מכון אגם בוחן מדי שבוע את השינויים בעמדות הציבור בעקבות אירועי אוקטובר. הסקר האינטרנטי נערך בקרב כ־2,000 נשאלים, כולל החברה הערבית.

"מצאנו שהקיטוב בחברה הישראלית עלה מאז פרוץ המלחמה", אומר שפירא. "זה לא שהמצב היה בריא לפני זה, בשל הרפורמה המשפטית, אבל במלחמה כל אחד מהצדדים הפוליטיים האשים את האחר באחריות למחדל. אנשים לא רוצים לאתגר מבחינה פסיכולוגית את תפיסת עולמם, הם מעדיפים מידע שמאשש את השקפתם, וזה משפיע על בחירת המדיה שלהם".

המחקר מחדד את העובדה שהבחירה מהיכן לצרוך את המידע לאו דווקא מושפעת מאיכות המידע המשודר. "בדקנו מה חושבים הצופים על הערוצים לפי אמינות, אובייקטיביות ומקצוענות. ניתן לראות שצופי ערוץ 14 צורכים ממנו מידע למרות שהם יודעים שהוא לא מספק תמונה חדשותית טובה על המציאות. בקרב מצביעי הקואליציה, רק 70% סבורים שהוא אמין, 45% סבורים שהוא אובייקטיבי (היתר: מוטה פוליטית), ו־62% מאמינים שהוא מקצועי. 

"זה סיכון גדול שכל אחת מהקבוצות בישראל עוטפת את עצמה בתיבות תהודה, כיוון שכך אין מקום לדיון שבו ילובנו הדעות, כדי לייצר עמדה עמוקה יותר לגבי המציאות הפוליטית בישראל. ככל שניחשף פחות, העמדות שלנו יהיו יותר ויותר קיצוניות".

ומה קורה ביחס לרשת 13? בקרב הצופים המזוהים עם האופוזיציה, 85% מאמינים כי הוא ערוץ אמין, 66% מאמינים שהוא אובייקטיבי, ו־80% תופסים אותו כמקצועי. בקרב מצביעי הקואליציה, התמונה הפוכה: 61% סבורים שהוא אינו אמין, 74% מאמינים שהוא מוטה פוליטית, ו־44% חושבים שאינו מקצועי דיו. 

 

לדברי נמרוד ניר, שהוביל את המחקר ומשמש כחוקר פסיכולוגיה פוליטית באוניברסיטה העברית, "לא האויב מדרום ולא האויב מצפון, הקיטוב בחברה הישראלית הוא האויב הגדול מכולם. אם לא נבלום את המגמה הזו, לא נשרוד כחברה לאורך זמן. לדעתי, העלייה ברייטינג של ערוץ 14, כל עוד הוא פועל כפי שהוא פועל כרגע, היא לא אינדיקטור חיובי למי שדואג לבריאות החברה הישראלית".

מפרסמים, אבל בקושי

למרות שהפער ברייטינג הולך ונסגר, מבחינת הפרסום בערוצים הפער עדיין נוכח. לפי נתוני יפעת בקרת מדיה, היקף הפרסום ברשת 13 עמד בנובמבר על כ־38 מיליון שקל (מחיר מחירון), בדצמבר על 43 מיליון שקל, ובינואר (שלושה שבועות ראשונים) על כ־29 מיליון שקל.

לעומת זאת, היקף הפרסום בערוץ 14 עמד בנובמבר על קצת פחות ממיליון שקל, בדצמבר על כ־1.1 מיליון שקל, ובינואר (שלושה שבועות ראשונים) על כ־680 אלף שקל בלבד. ההסבר לכך נעוץ במיעוט מפרסמים ומחירי פרסום נמוכים. 

בערוץ 14 מסבירים את הפער בכך שהערוץ הוא מוצר חדש יחסית עם עקומת גדילה מורכבת, ומזכירים את הדעיכה הכוללת בשוק הפרסום מאז פרוץ המלחמה. עם זאת, לדברי בכיר בערוץ, "אנחנו רואים גידול של 300% בפרסום, ואנחנו מתקרבים לנתח הטבעי שלנו. זו תוצאה ישירה של הרייטינג. 

"נכון שברשת 13 עדיין מקבלים נתח יותר גדול, אבל צריך להבין את המגמות והמניעים. בנוסף, חמש חברות המדיה הגדולות עובדות לפי הסכמים שנתיים, ואלה של 2024 לא נחתמו עדיין. בחציון של השנה נדע מה קורה. אם המצב יהיה דומה, זה יהיה כשל שוק אמיתי".

בקרוב אמורים להצטרף מפרסמים חדשים לערוץ. עם זאת, לדברי גורם שם, "אנחנו לא מוכנים יותר שיעלו במחיר שנמוך מהנתח שלנו, והיו לא מעט כאלה שרצו. האויב הכי גדול שלנו הוא שזורקים לנו פירורים ואומרים 'מה אתם רוצים, פרסמנו ב־14'. אנחנו לא רוצים את זה יותר. בטווח הקצר זה אולי בעייתי לנו, אבל בטווח הארוך, השוק ירגיל את עצמו".

בענף הפרסום אומרים כי הכישלון של ערוץ 14 בהיקפי הפרסום נובע קודם כל מדרישות "לא הגיוניות" ביחס לסכומים המבוקשים. הטיעון הוא שאם במקום לריב עם לקוחות, העבודה הייתה מתנהלת בצורה מקצועית יותר - גם ההכנסות מפרסום היו עולות.

לבנות אלטרנטיבה

התוכנית של ערוץ 13 לשינוי מצבו במפת הרייטינג מבוססת על הפחתה של שידורי האקטואליה וחזרה ללוח שידורים כמעט רגיל, מותאם מצב. זה התחיל עם עליית הסדרה "שנות ה־90", המשיך ב"אוטואוכל", ובחודש הבא יעלה גם הריאליטי "פקין אקספרס" בהשקעה של מיליוני שקלים. "מדובר בפורמט שלא מוכר בישראל", אומרים בערוץ. "זה אולי הימור, אבל לתחושתנו התוכנית מספקת אסקפיזם בווליום שניתן לשאת".

עם זאת, בערוץ עדיין לא החליטו כיצד לנצל את כישוריו של הטאלנט שהחתימו לאחרונה, אשר עבר אליהם מקשת 12, אייל ברקוביץ'.

"כשיש לוח שידורים אחר, זה נותן לצופה אלטרנטיבה", מוסיפים בערוץ 13. "בסוף אלה תוכניות שאנחנו מאמינים בהן, וגם המפרסמים כבר מחכים לזה. לעומת זאת, בערוץ 14 מציעים תוכניות זולות להפקה, שמבוססות על פאנלים באולפן".

נזכיר כי בדצמבר האחרון עזב מנכ"ל ערוץ 13, יורם אלטמן, את תפקידו. מאז מתנהל הערוץ באמצעות מטה מצומצם שעוסק בהבניית תהליכי מיצוב ואסטרטגיה. בין היתר עוסקים שם בשאלה מהם התכנים שעל הערוץ לשדר ואיך מייצרים את הבידול המיוחל.

במקביל, נערכים חיפושים אחרי מנכ"ל קבוע - שייתכן כי ירצה בעצמו להוביל תהליכים אחרים, שעליהם יוכל להיות חתום כמוביל. 

עוד כתבות

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

ח'ליל אל-חיה, בכיר בזרוע המדינית של חמאס שלקח חלק במשא ומתן לעסקה, במהלך ראיון לסוכנות הידיעות AP / צילום: Associated Press, Khalil Hamra

חמאס: "קיבלנו את ההצעה של ישראל להפסקת אש - נבחן אותה ונעביר את תשובתנו"

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" • צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון • מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה • שני מחבלים ירו לעבר מוצב צה"ל בשומרון - וחוסלו במארב ● עדכונים שוטפים

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם