גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך ארה"ב חותרת תחת ההשפעה של סין באפריקה

פרויקט מסילות ברזל בגיבוי ארה"ב עוזר לאתגר את הדומיננטיות של בייג'ינג במדינה בלתי צפויה - אנגולה

תחנת רכבת באנגולה / צילום: Reuters, Eric Lafforgue
תחנת רכבת באנגולה / צילום: Reuters, Eric Lafforgue

ב⁻2012, חברה בבעלות ממשלת סין השלימה בנייה של תחנת רכבת בלואנה, עיר מרכזית באנגולה, אפריקה, והתקינה בתחנה לוח מואר בשליטת מחשב שהציג את זמני הנסיעה ומחירי הכרטיסים. לאחר מכן הקבלנים חזרו לסין, ולפי עובדי חברת מסילות הברזל של אנגולה, לא טרחו לומר לאף אחד את הסיסמא למחשב השולט על השלט המואר. כך שבמשך יותר מעשור, לוח זמני הנסיעות הראה בעקשנות את זמני הרכבת ומחירי הכרטיסים של שנת 2012.

"במשך השנים אמרנו ללקוחות שהמידע שגוי, אז הם הפסיקו לשים לב למה שכתוב שם", אמר הכרטיסן קהילו יילינגה בזמן נסיעה באורך 320 ק"מ מלואנה ללואאו, עיירת גבול בה המסילה חוצה גשר ונעלמת בעשב הגבוה של הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו.

התקלות של סין לאורך מסלול מסילת הברזל החיוני יצרו פרצה של הזדמנות עבור ארה"ב, שפתאום מוצאת עצמה מתעמתת עם הדומיננטיות המסחרית של בייג'ינג במקום הכי פחות צפוי: אנגולה, מדינה דרום־אפריקאית שפעם הייתה מוטמעת היטב בגוש הקומוניסטי. מדובר גם במדינה שקיבלה הכי הרבה הלוואות תשתית סיניות בכל יבשת אפריקה.

ב⁻2022, דחתה אנגולה הצעה סינית לשקם ולהפעיל שירותי משא לאורך הקו המכונה פרוזדור לוביטו. במקום זה נתנה המדינה זיכיון שתימשך 30 שנה לקונסורציום אירופי בתמיכה אמריקאית, שהבטיח להעביר מיליוני טונות של מינרלים הקשורים לאנרגיה ירוקה כמו נחושת, מנגן (manganese) וקובלט ממקום כרייתם בקונגו לחוף האוקיינוס האטלנטי באנגולה. ממשלת ארה"ב מתכננת להלוות 250 מיליון דולר ואת היוקרה שלה כדי להבטיח שפרויקט פרוזדור לוביטו, בעלות של 1.7 מיליארד דולר, יצליח. "הם עשו מטח מעבר לטווח הקשתות של הסינים", אמר אלכס וויינס, מנהל תוכנית אפריקה ב⁻Chatham House, מכון מחקר בריטי.

דריסת רגל באפריקה

בעשור האחרון, ארה"ב צפתה איך פרויקט התשתיות של סין, יוזמת החגורה והדרך, מרחיב את השפעתה של בייג'ינג לאורכה ורוחבה של אפריקה העשירה במשאבים. ארה"ב ראתה גם את רוסיה מקבלת דריסת רגל, כששכירי חרב של ארגון וגנר הקשור לקרמלין סיפקו תמיכה צבאית לממשלות אפריקאיות - ואז כרו זהב, יהלומים וחומרים אחרים במדינות האלה.

ממשל ביידן הפך את שיפור הקשרים המסחריים עם אפריקה לעדיפות ביחסי החוץ. ההצלחה במסילת הברזל, לצד כמה הצלחות אחרות לאחרונה של חברות מערביות, מראות שארה"ב ובנות בריתה יכולות לא פחות מסין להפעיל את המרפקים שלהן כדי לבסס מעמד והשפעה פוליטית באפריקה, כך אמרו גורמים רשמיים אמריקאים.

בנק היצוא והיבוא של ארה"ב מלווה לאנגולה 900 מיליון דולר לרכישת ציוד אמריקאי לפרויקטים של אנרגיה סולארית, שאמורים לספק חשמל לחצי מיליון בתים. בספטמבר, הבנק אישר ערובת הלוואה של 363 מיליון דולר כדי לעזור ל־Acrow Corp., חברה שמושבה בניו ג'רזי, למכור גשרי פלדה לממשלת אנגולה.

בחודש שעבר, קונסורציום מסילות הברזל מטקסס All-American Rail Group, חתם על מזכר הבנות עם ממשלת אנגולה לחקור שדרוגים למסלול רכבת מקביל לקונגו, שעובר בצפון המדינה. משרד התחבורה של אנגולה קבע את ההשקעה האפשרית הקשורה לפרויקט, שיתמקד בתעבורה של מסחר חקלאי, בסכום של 4.5 מיליארד דולר.

"מה שאני מבקש מאנשי אנגולה זה לתת לי הזדמנות להציג את המודל האמריקאי, לתת לי הזדמנות לקבל מקום ליד השולחן ולהתחרות", אמר טולינבו מושינגי, שגריר ארה"ב בלואנדה, בירת אנגולה. "אני יודע שהמודל שלנו יהיה מושך עבור אנגולה בסופו של דבר. אני יודע שהם יבחרו בנו".

קו המסילות החדש: זיכיון לקונסורציום של בלגיה, שווייץ ופורטוגל

עבודה סינית באיכות ירודה לאורך מסילת הברזל המחברת בין נמל לוביטו של אנגולה לקונגו העשירה במינרלים, הותירו תחנות במצב ירוד של תחזוקה. הן כוללות מערכות בטיחות לא אמינות, שרתי מחשב שלא פועלים, קווי טלפון מנותקים ורכבות שמועדות לסטייה מהפסים, על פי חברת הרכבת הלאומית Benguela Railway, ובכירים אחרים בתעשייה.

לאחר שהפסידה במכרז לבניית פרוזדור לוביטו החדש לקונסורציום של בלגיה, שווייץ ופורטוגל בתמיכת ארה"ב, נסוגה החברה Citic, שהובילה את ההצעה הסינית, גם מזכיון נפרד של ממשלת אנגולה להפעלת נמל המכולות בלוביטו.

"כשהתחרינו על המכרז הזה עם Citic, הם היו מאוד משוכנעים שינצחו", אמר ז'וליאן רולאן, מנהל בכיר ב⁻Trafigura, ענקית מסחר בסחורות המבוססת בשווייץ ובסינגפור, ואחת השותפות בקונסורציום שזכה. "כשהם הפסידו, הם התרגזו אז הם אמרו שהם עוזבים גם את הנמל". ב⁻Citic לא הגיבו לבקשת תגובה.

החברות Trafigura ו⁻Mota-Engil Group, חברת בנייה פורטוגלית עם שורשים באנגולה, מחזיקות כל אחת 49.5% מהשותפות שזכתה, ונקראת Lobito Atlantic Railway. מפעילת הרכבות הבלגית Vecturis מחזיקה באחוז הנותר.

ממשל ביידן מיהר להצטרף ליוזמה לאחר שהקונסורציום ניגש אליו בזמן תהליך ההתמחרות. תאגיד המימון לפיתוח בינלאומי, סוכנות של ממשלת ארה"ב, מנהלת בדיקות גילוי נאות לגבי הפרויקט, וצפויה לאשר את ההלוואה בגובה רבע מיליארד דולר עבור Lobito Atlantic Railway, לרכישת קרונות משא חדשים ועלויות אחרות.

עוד חברה של הממשלה הסינית, China Communications Construction Corp., מחזיקה בכ⁻30% מהמניות הנסחרות באופן חופשי של Mota-Engil, אבל זה לא הרתיע את ארה"ב.

"פרויקט ראשון מסוגו זה הוא ההשקעה הגדולה ביותר של ארה"ב בתחום מסילות הברזל באפריקה אי פעם - והוא הולך ליצור משרות ולחבר שווקים לדורות רבים קדימה", אמר נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בפגישה בחדר הסגלגל בנובמבר עם נשיא אנגולה ז'ואאו לורנסו. ארה"ב נותנת ללורנסו קרדיט על ההתחממות המהירה ביחסים בין שתי המדינות, שפעם היו משני צידי המתרס במלחמה הקרה.

ההיסטוריה המדממת של אנגולה: מלחמת אזרחים, שחיתות וחובות 

אנגולה זכתה בעצמאות מפורטוגל ב־1975 ובמהרה הידרדרה למלחמת אזרחים ממושכת בין סיעות יריבות. רוסיה וסין גיבו את החזית העממית לשחרור אנגולה, ארגון שמאל בהובלת חוזה אדוארדו דוס סנטוס. ארה"ב ודרום אפריקה של תקופת האפרטהייד תמכו באיחוד הלאומי לעצמאות מלאה של אנגולה, Unita, בהובלת המורד ז'ונאס סבימבי.

ארה"ב זנחה את Unita לאחר שהחזית העממית זכתה בבחירות ב⁻1992. כוחותיו של סבימבי המשיכו להילחם עד שהגיעו להסכם שלום עם מותו ב⁻2002. דוס סנטוס סיים שלטון שנמשך 38 שנים ב⁻2017, והותיר לאנגולה מוניטין של אחת המדינות המושחתות ביותר בעולם, על פי Transparency International, גוף בלתי תלוי החוקר שחיתות.

דוס סנטוס השאיר אחריו גם חובות עצומים, רובם לסין. ממשלת אנגולה מוציאה יותר מ⁻60% מהכנסותיה בתשלום חובות, על פי קרן המטבע הבינלאומית. לורנסו, שר ההגנה לשעבר של דוס סנטוס, ירש אותו בתפקיד והחל בצעדים נגד השחיתות. למרות עדויות מתמשכות לעבר של אנגולה כמדינת שמאל קשה - מבקרים העוזבים את שדה התעופה הבינלאומי של לואנדה נוסעים בשדרת מהפכת אוקטובר, ובמהרה חוצים את שדרה הו צ'י מין - לורנסו החל בשינוי חד לכיוון המערב.

הצבא נושא רובי הקלצ'ניקוב של אנגולה עושה משא ומתן על עסקה לרכישת כלי נשק אמריקאיים, כולל כלי טיס וטנקים, כך אמרו פקידים אמריקאים. פיקוד אפריקה של צבא ארה"ב בחר באנגולה כאתר לאירוח קציני המודיעין הבכירים של מדינות אפריקאיות. בכירים אמריקאים ומאנגולה החליפו דוחות לגבי ההתרחשות באיזורים חמים כמו קונגו וצפון מוזמביק, כך אמר קצין מודיעין אמריקאי בכיר. הקיץ, שלח הפנטגון יותר מעשרה קצינים בכירים אמריקאים לבקר באנגולה כדי להכין אותם לתפקידיהם.

כמה בכירים אמריקאים, כולל שר ההגנה לויד אוסטין, ביקרו באנגולה לאחרונה. מזכיר מחלקת המדינה אנטוני בלינקן צפוי לבקר במדינה השבוע. מבחינת לורנסו, ביקור של פקידים מהבית הלבן נחשב להישג. ביידן אפילו רמז שאולי יבקר באנגולה בעצמו.

חברות נפט אמריקאיות כמו שברון ואקסון מוביל היו פעילות מאוד באפריקה במשך עשרות שנים, והמשיכו לעבוד במובלעת קבינדה העשירה בנפט של אנגולה גם כשמלחמת האזרחים געשה. אבל לארה"ב יש עדיין הרבה עבודה לעשות. חברות אמריקאיות רבות רואות את אפריקה כמקום מסוכן מבחינה פוליטית וכלכלית.

"אפריקה נותרה בשולי האג'נדה של התאגידים הגדולים של ארה"ב", אמר ריקרדו ד'אבראו, שר התחבורה של אנגולה. "ולמה זה? לא הייתי מטיל את כל האחריות בצד האמריקאי. גם אנחנו צריכים לעשות את הצד שלנו".

ארה"ב נמצאת בחסרון טבעי לעומת סין, שיכולה להסתמך על קבוצה של בנקים בבעלות המדינה על מנת לממן פרויקטים בהובלת חברות בנייה הנשלטות על ידי הממשלה. וושינגטון יכולה לכל היותר לעניין ולהציע תמריצים כדי לגרום לחברות אמריקאיות להסתכל על אפריקה, כך אמר אסיס מלקיאס, דיקן אקדמי של מרכז אפריקה למחקרים אסטרטגיים במימון הפנטגון.

חובות של 42 מיליארד דולר לסין

אנגולה היא ללא ספק המדינה שמקבלת הכי הרבה הלוואות סיניות לפרויקטים של תשתית. היא לוותה 42.6 מיליארד דולר ב־254 הלוואות לכרייה, ייצור חשמל, תחבורה ופרויקטים אחרים בין השנים 2000־2020, על פי חוקרים במרכז מדיניות הפיתוח העולמית באוניברסיטת בוסטון.

אבל לאחרונה סין ריסנה את ההלוואות שהיא מחלקת לאפריקה, ולכמה מהפרויקטים שסין בנתה כבר יש ניחוח של פיל לבן. למשל, שדה התעופה של לואאו במחיר 80 מיליון דולר, שנחנך ב⁻2015, לא קיבל טיסות מסחריות בכלל, וכיום עומד נעול, עם מסעדה ריקה, מגדל פיקוח נטוש ודלפקי צ'ק־אין ומסועי מזוודות דוממים. מכונית בצבע שחור וצהוב עומדת על המסלול, ריקה. אזרחים באיזור אומרים שמטוסים של הממשלה או הצבא נוחתים בשדה התעופה כמה פעמים בחודש לכל היותר. ד'אבראו, שר התחבורה, לא הגיב לשאלות לגבי שדה התעופה לואאו.

תאגיד תעשיית התעופה של סין בונה שדה תעופה בעלות של יותר מ⁻3 מיליארד דולר מחוץ ללואנדה. השדה כולל מלון וחיבור בכביש ובמסילת ברזל לעיר, ויכולת להכיל 15 מיליון נוסעים בשנה. לצורך השוואה, לשדה התעופה הנוכחי של לואנדה יש יכולת לספוג תעבורה של 2 מיליון נוסעים בשנה, כך לפי התקשורת במדינה.

קטעים שונים של מסילת הברזל של בנגואלה, שנבנתה ב⁻1902, הושמדו במלחמת האזרחים הארוכה. קרונות משא חלודים, שירדו מהפסים במהלך הלחימה, עדיין מושלכים לצידי המסילה במקומות שונים.

המשרד China Railway 20 Bureau, או CR20, יחידה של תאגיד בניית מסילת הברזל של סין, השיגה חוזה לבניית מסילה רכבת חדשה, עם 68 תחנות, ולהתקנת מערכת בטיחות ממוחשבת ומערכת תקשורת לאורך מסלול לוביטו⁻לואאו. הפרויקט, שהחל ב⁻2006, אמור היה להסתיים עד 2007, על פי מברק מאותה תקופה ששלחה השגרירות האמריקאית ופורסם על ידי וויקיליקס. במקום זה, לקח עוד עשור עד ש⁻CR20 סיימה את העבודה, עיכוב שבכירים סיניים האשימו בין היתר בסכנה המתמשכת ממוקשים שהיו פזורים באתרי הבנייה השונים.

רכבות בקו לוביטו⁻לואאו, קרונות סיניים ודרום־אפריקאיים שנגררים על ידי קטרים תוצרת ג'נרל אלקטריק, נוסעים בסבאנה הירוקה ובצמחייה כה עבותה שלעתים הענפים מגרדים את הקרונות החולפים. רוכלים מחכים ברציפים בתחנות ומוכרים פפאיה, פטריות, מטאטאים בעבודת יד ושיפודים של חרקים צלויים, לנוסעים שמתמקחים איתם על המחיר דרך חלונות הקרונות.

בחדר הבקרה של כל אחת מהתחנות יש קונסולה למעקב אחר רכבות עם דיאגרמות שאמורות להראות איפה נמצאות הרכבות ובאיזה מצב נמצאים שלטי האזהרה. "זה התקלקל אחרי שהסינים עזבו ב⁻2012", אמר אלבס ליוולה, בקר בתחנת לואנה. כיום מנהלי תחנות רצים לאורך המסילות עם דגלי סימון בצבעים ירוק, צהוב ואדום כדי להנחות רכבות המגיעות לרציפים.

קטעים במסילה מחוברים בפלטות, לא מרותכים, וזה הופך אותם מועדים להתעוות, כך אמרו מהנדסי רכבות, שאומרים כי בכל שנה ישנם כעשרה מקרים של ירידת רכבות מהמסילה. פקידים ב⁻Lobito Atlantic Railway אומרים שפגמים בבנייה החמירו בגלל תחזוקה ירודה מצד אנגולה, שלא הייתה כלולה בחוזה מול CR20. פקידים ב⁻CR20 לא הגיבו לשאלות בכתב. הנציג הממונה בשגרירות הסינית בלואנדה סירב לבקשות לריאיון ולא הגיב לשאלות כתובות.

מסלול של חודש יתקצר ל-8 ימים

במשרד החוץ הסיני אמרו שתשתיות שנבנו על ידי סין הניחו את היסודות להתפתחות הכלכלית של אנגולה ולשיקומה לאחר המלחמה. "שיתוף הפעולה בין אנגולה לסין מיטיב עם שני הצדדים, ופרויקטים גדולים יושמו באופן מוצלח כל הזמן, מה שמעיד על הידידות בין שתי המדינות ומקדם אותה", נמסר ממשרד החוץ.

המשרד לא ענה לשאלות ספציפיות לגבי איכות העבודה הסינית לאורך מסילת הברזל של פרוזדור לוביטו, או לגבי ההחלטה של אנגולה לבחור קונסורציום של חברות מערביות פרטיות על פני חברות סיניות ממשלתיות. ד'אבראו, שר התחבורה מאנגולה, אמר ש⁻CR20 עמדה בכל הדרישות החוקיות של החוזה.

ב⁻Lobito Atlantic Railway צופים שהחברה תשלש את תעבורת רכבות המשא ל⁻1.5 מיליון טונות בשנה עד השנה החמישית של הזיכיון, ול⁻5 מיליון טונות עד השנה העשרים. הקונסורציום צופה שהרבה מהעסק יגיע משינוע גופרית לקונגו לשימוש במכרות, ונחושת, קובלט ומנגן מקונגו כדי לספק את הביקוש הגלובלי הגובר לטכנולוגיות של אנרגיה נקייה. הקונסורציום ינהל גם את טרמינל המינרלים הנפרד בלוביטו. בחברת Benguela Railway, החברה הלאומית, ימשיכו להפעיל שירות לנוסעים במסילות המשותפות עם Lobito Atlantic Railway.

הקונסורציום המערבי יממן כ⁻1.6 מיליארד דולר בשיפוץ ועלויות ציוד, ויחזיר את ההשקעה מהתקבולים שיגבה על ההובלה במסילת הברזל, כך אמר מנואל מוטה, סגן מנכ"ל Mota-Engil. ממשלת אנגולה קיבלה 100 מיליון דולר מראש בנוסף לתזרים תגמולים, ומוטה צופה שהסכום הזה יטפס ל⁻2 מיליארד דולר על הכנסות של 10 מיליארד דולר שייכנסו לאורך כל חיי הזכיון.

כיום, משאיות שנושאות פאנלים מנחושת מקונגו צריכות חודש או יותר למסע עד נמלי הים בדורבן, דרום אפריקה, או דאר אס סלאם, טנזניה, לאחר שהן עוברות בין חוטפים וכבישים משובשים, אמר רולאן מ⁻Trafigura. הקונסורציום אומר שמרגע ש⁻Lobito Atlantic Railway תהיה על הרגליים ותפעל והמסילות בצד הקונגולזי של הקו יעברו ניקוי, מינרלים מחגורת הנחושת של קונגו יגיעו לחוף האטלנטי של אפריקה תוך שמונה ימים בלבד.

באוקטובר, חתמה ארה"ב על הסכם עם אנגולה, זמביה, האיחוד האירופי וסוכנויות מימון בינלאומיות לחקר הישימות של הנחת קווי רכבת חדשים מאנגולה לאיזורי כריית הנחושת בזמביה. "אנחנו רוצים שהמסילה הזו תיבנה תוך חמש שנים", אמרה הלאינה מאצה, העומדת בראש יוזמת התשתיות במחלקת המדינה של ארה"ב. בסופו של דבר, צופים בממשל ביידן שהפרוזדור יגיע לטנזניה בחוף האוקיינוס ההודי במזרח אפריקה.

בדיוניהם עם מקבילים אפריקאים, דיפלומטים אמריקאיים מדגישים שלא כמו בימי המלחמה הקרה, וושינגטון כבר לא מצפה שמדינות אפריקאיות יבחרו צדדים בתחרות כלל⁻עולמית. אבל ארה"ב גם לא מתביישת להכריז על פרויקט פרוזדור לוביטו כניצחון. "זו השקעה איזורית שתשנה את פני המגרש", אמר ביידן בספטמבר.

אנגולה, מצידה, לא רוצה להיכנס לעימות פומבי מול סין, בת ברית ותיקה ובעלת חוב שלה. "אנחנו מחויבים לשמור על היחסים האסטרטגיים", אמר ד'אברו, שר התחבורה. "אבל עדיין יש לנו אינטרסים משלנו".

עוד כתבות

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק