גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ניר ברקת מציג: הניסיון להדיח את הממונה על התחרות רצוף בשגיאות עובדתיות

בבקשה ששיגר שר הכלכלה ניר ברקת לנציבות שירות המדינה להדחת הממונה על התחרות מיכל כהן, הוא האשים אותה, בין היתר, בכך שלא התנגדה למיזוגים, לא פרסמה מחקרים ועיכבה טיפול בבקשות ● בדיקת גלובס מגלה כי חלק ניכר מהביקורת במכתב הרשמי לא מגובה בעובדות

צילומים: נועם מושקוביץ(דוברות הכנסת) כדיה לוי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
צילומים: נועם מושקוביץ(דוברות הכנסת) כדיה לוי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שר הכלכלה ניר ברקת הגיש בתחילת השבוע בקשה לוועדת המינויים בשירות הציבורי, בעניין הדחתה של הממונה על התחרות מיכל כהן. לפני יותר מחצי שנה הודיע ברקת שהוא מעוניין בצעד התקדימי, וכעת הוא הגיש מכתב רשמי לנציב שירות המדינה פרופ' דניאל הרשקוביץ, שעומד גם בראש ועדת המינויים, שם הוא פורס שורה של טענות נגד הממונה. בפועל, בדיקת גלובס מגלה כי המכתב מלא בטעויות עובדתיות וטענות שגויות.

ניתוח גלובס | העסקה של הראל שהסתבכה ושתי המתחרות שאורבות לה
בית הדין אישר: וולט תשלם 8.5 מיליון שקל בגין הפרת חוק התחרות
מיליארדים על הנייר: סמוטריץ' כלל בתקציב את כספי הרשות הפלסטינית שהוקפאו 

ברקת מאשים בין היתר את כהן בכך שלא הייתה אקטיבית מספיק: לא התנגדה למיזוגים, לא פרסמה מחקרים, התנהלה לאט ולא שיתפה אותו מספיק בשיקולי אסטרטגיה. ובאופן כללי, "בזמן שהמונופולים מעלים מחירים ועושקים את הציבור, רשות התחרות שמחזיקה בסמכויות לטפל בחוסר התחרות במשק לא עושה דבר".

הרבה יותר משתי התנגדויות למיזוגים

את הטעות הראשונה אפשר למצוא בהתייחסות לדוח מבקר המדינה משנת 2021. כך נכתב: "נקבע, כי יוקר המחיה הנמשך בענף המזון נוגע לכל משק בישראל, מבקר המדינה לא חסך בביקורת על הרשות, בהקשר זה ומתח ביקורת על פעילותה (או ליתר דיוק אי פעילותה)". אלא שמיכל כהן נכנסה לתפקיד באוגוסט 2021, והביקורת האמורה הופנתה למיכל הלפרין - קודמתה בתפקיד. יותר מכך, בתחילת 2024 פורסם דוח מבקר שעסק בכלל היבטי יוקר המחיה ובפרט בפיקוח מחירים על מזון, ובמסגרת נושא זה רשות התחרות היא היחידה שמוזכרת לחיוב, בהחלטתה להכריז על ויסוצקי כמונופול.

שגיאה עובדתית נוספת היא בביקורת על מספר התנגדויות נמוך למיזוגים. במכתב, ברקת אומר ש"הממונה אף מציינת בדוח כי מתוך סך כל המיזוגים שהגיעו לפתחה בשנת 2022 'התנגדה הרשות לשני מיזוגים'. לקרוא ולא להאמין!!!! מתוך כ־243 בקשות מיזוג שהוגשו או שהטיפול בהן הסתיים בשנת 2022, לשני מיזוגים בלבד התנגדה הרשות".

 

אך בדוח אותו ברקת מצטט נאמר שבנוסף לשתי ההתנגדויות, היו עוד שלושה מקרים בהם הבקשות למיזוג "נמשכו על ידי הצדדים טרם החלטה, עקב חששות שהביעה הרשות בפני הצדדים במקרה של מיזוג". כלומר, מדובר בעצם בהתנגדות. בנוסף, כמו שמציין ברקת - הרשות אישרה שני מיזוגים נוספים תחת מגבלות שמנטרלות את האיום על התחרות ועלולות אף לסכל את המיזוג. כך שמדובר בפועל על 5־7 התנגדויות.

טעות עובדתית נוספת בטענה הזו, היא שמדובר במספר נמוך באופן יוצא דופן. בפועל, אומר בכיר לשעבר ברשות התחרות, "מתוך בערך 200 בקשות בשנה, הרשות מתנגדת לבין אפס עד ארבעה מיזוגים. שתי התנגדויות בשנה זה מספר שהוא לגמרי בתוך הממוצע". ואכן, גם ב־2021 נרשמו שתי התנגדויות למיזוגים ושלוש נמשכו טרם ההחלטה. בשנת 2020 מיזוג אחד נמשך לפני ההחלטה. גם ב־2019 לא הייתה אף התנגדות פורמלית, וכך גם בשנים 2017, 2015, 2008 ו־2004. שנת 2015 הייתה תחת הממונה דיויד גילה, שנחשב אגרסיבי במיוחד.

ובכלל, אומר הבכיר לשעבר ברשות התחרות, "אם יש ממונה שפתאום מתנגד ל־7־8 מיזוגים בשנה, הוא אחד מאוד אגרסיבי שמאוד נגד מיזוגים. אבל האם זה טוב? האם זה רע? אי אפשר לדעת, מיזוגים שטובים למשק ולתחרות צריכים לעבור, וכאלה שפוגעים צריכים להיעצר. זה אמור להיות ענייני. אם הרשות מדויקת וברורה, חברות נמנעות מלהגיש מיזוגים בעייתיים מלכתחילה".

טעות עובדתית שלישית מגיעה בסיכום המכתב, בו ברקת מלין על "ההתבטאויות המגמתיות בתקשורת כנגד השר" מצד מיכל כהן. אך למרות פניית גלובס, ברקת לא הצליח להסביר לאילו התבטאויות הוא מכוון. בנוסף, ניתן לראות שהתבטאויות מצד השר כלפי הממונה דווקא יש בשפע, כולל אמירות שלו בראיונות לגלובס ובהתנעה הקודמת של מהלך ההדחה.

משך זמן הבדיקות אכן התארך

עם זאת, נראה שיש במכתב גם ביקורות מגובות עובדתית, כמו משך הזמן שהתארך לבדיקות: בעוד שמשך הזמן הממוצע לטיפול בבקשות פטור מאישור הסדר כובל הלך וירד מ־59 ימים בשנת 2019 ל־48 ימים בלבד בשנת 2021, ניכר זינוק בשנת 2022 ל־78 ימים בממוצע. בנוסף, גם משך הזמן הממוצע לטיפול בבקשות מיזוג זינק מ־23 ימים בשנת 2021 ל־37 ימים בשנת 2022. על פי הבכיר לשעבר ברשות התחרות, "משך זמן הבדיקה של מיזוגים ופטורים זה מדד מאוד רלוונטי, פה ברקת צודק. לא בוחרים איזה מיזוגים מגיעים, אבל הממונה בוחרת איך להתנהל איתם".

ביחס לביקורת זו נמסר מרשות התחרות: "רשות התחרות היא שומרת הסף של המשק הישראלי מפני מיזוגים פוגעניים, והממונה רואה חשיבות רבה בעריכת בדיקות מעמיקות ומקצועיות לפני קבלת החלטה. זמן הטיפול בבקשת מיזוג נובע מעומק הבדיקה. הממונה ערכה בדיקות עומק על מנת להבטיח שכל מיזוג שעלול לפגוע פגיעה משמעותית בתחרות - יעצר מראש. ועל כן הוארך משך הבדיקות".

האזהרה של חמישה ממונים לשעבר

בכל מקרה, עדיין לא ברור איך יתייחסו לבקשת ההדחה בוועדת המינויים. כרגע אף אחד מהצדדים לא יודע להגיד מה הסיכויים של ההדחה לעבור בפועל, ובכל מקרה נראה שהוועדה מורכבת בחלקה הגדול מאנשי מקצוע - שופט העליון לשעבר אליקים רובינשטיין, נציב שירות המדינה דניאל הרשקוביץ, ונציגי הציבור משה טרי וטליה איינהורן.

נציב שירות המדינה, דניאל הרשקוביץ / צילום: חיים צח-לע''מ

בעבר כבר הזהירו חמישה ממונים על התחרות לשעבר, כי מהלך ההדחה הוא תקדימי ומסוכן. החמישה פנו לברקת והתריעו ש"עצמאותם של הממונה על התחרות ושל רשות התחרות הם יסוד מהותי בכלכלת המדינה", וכי "הממונה חייב להיות רחוק ומוגן מכל השפעה פוליטית ומכל מראית־עין שלה. החלטותיו נמדדות בטיבן ובעצמאותן - בשום אופן לא במידת המקובלות שלהן על הדרג הפוליטי. הממונה נותן דין וחשבון לבית המשפט על הכרעותיו".

בכל זאת, כאמור, ולמרות שברקת עצמו אמר לפני חודש שהמלחמה עצרה בין השאר את תהליך ההדחה, הוא החליט בכל זאת להמשיך ולקדם אותה השבוע.

עוד כתבות

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם