ניר ברקת מקדם את הדחת הממונה על התחרות מיכל כהן

שר הכלכלה ניר ברקת הגיש לנציב שירות המדינה בקשה לכינוס ועדת המינויים לסיום העסקתה של הממונה על התחרות, עו"ד מיכל כהן • ברקת: "רשות התחרות, שמחזיקה בסמכויות לטפל בחוסר התחרות במשק, לא עושה דבר; הרשות נמצאת בתת-תפקוד, ואת המחיר משלם הציבור בסופר"

שר הכלכלה ניר ברקת והממונה על התחרות מיכל כהן / צילום: מארק ישראל סלם - "ג'רוזלם פוסט", כדיה לוי
שר הכלכלה ניר ברקת והממונה על התחרות מיכל כהן / צילום: מארק ישראל סלם - "ג'רוזלם פוסט", כדיה לוי

שר הכלכלה ניר ברקת הגיש הערב (א') לנציב שירות המדינה בקשה לכינוס ועדת המינויים לסיום העסקתה של הממונה על התחרות, עו"ד מיכל כהן. זאת בהמשך להבטחתו לעשות כן במאי 2023, בשל חוסר טיפולה, לטענתו, במונופולים במשק. הניסיון נדחה עקב המלחמה, אך כעת ברקת בוחר להמשיך בכל זאת ולפעול להדיח את כהן. 

בדיקת גלובס | ברקת הבטיח להיאבק ביוקר המחיה. מה הוא עשה בשנה הראשונה במשרד הכלכלה? 
יצרניות המזון בונות על המלחמה שתשאיר את הצרכנים שקטים
ברקת: "המונופולים מעלים מחירים בלי סיבה, ואנחנו נדרשים לצעדים דרסטיים"
ניסיון ההדחה של הממונה על התחרות: המאבקים, המחלוקות והסיכוי שזה יקרה

על-פי ברקת, "בזמן שהמונופולים מעלים מחירים ועושקים את הציבור - רשות התחרות, שמחזיקה בסמכויות לטפל בחוסר התחרות במשק, לא עושה דבר. לצערי, רשות התחרות נמצאת בתת-תפקוד, ואת המחיר משלם הציבור בסופרים. רק תחרות אמיתית תוביל להורדת מחירים. על כן אני מתכוון להחליף את הממונה על התחרות ולמנות אדם שלא יחשוש להילחם במונופולים ובקרטלים, ישקם את הרשות הלא מתפקדת ויביא לתחרות אמיתית במשק הריכוזי שלנו". 

בשנה שעברה, כאמור, ברקת ביקש לפטר את הממונה על התחרות, עו"ד כהן, המכהנת בתפקיד בשנתיים האחרונות: ברקת הודיע כי ביקש מכהן לסיים את תפקידה, לאחר שבחן במשך חמישה חודשים את תפקוד רשות התחרות. שר הכלכלה האשים את כהן בהתייקרויות במשק וטען כי המונופולים איבדו את הרסן בכל הנוגע להעלאות מחירים.

הסיבה לכך, לעמדתו, נובעת מ"חולשת הרשות כגורם מרסן והיעדר אימוץ של מדיניות אקטיבית… ובעיקר הגברת התחרות". הביקורת מתמקדת בכך שכהן לא משתמשת מספיק בסמכויותיה לחקור ולהטיל קנסות; ושהיא ויתרה על החוק שהיה אמור לעבור בחוק ההסדרים, שמונע מיבואנים להחזיק ביותר ממותג אחד ביבוא בלעדי. 

"רשות התחרות אינה כפופה לשיקולים פוליטיים"

בתגובה, הממונה על התחרות כהן שלחה אז מכתב לעובדי הרשות, בו הודיעה כי היא ממשיכה כרגיל, והבהירה כי "רשות התחרות עצמאית שאינה כפופה לשיקולים פוליטיים היא חיונית לשם שמירה על התחרות החופשית".

אל כהן הצטרפו חמישה ממונים על התחרות לשעבר, שפנו לברקת והביעו התנגדות: "המהלך נעשה מתוך חוסר הבנה למעמדה ותפקידה הייחודי של רשות התחרות", כתבו לו.

אלא שעל-פי חוק, הממונה על התחרות הוא מוסד עצמאי, וברקת לא יכול לפטר את כהן רק על דעת עצמו. לכן, הוא נדרש לפנות לוועדת המינויים בשירות המדינה כדי שתאשר את המהלך.

עד כה, נראה היה כי המלחמה שפרצה באוקטובר שיבשה את התוכניות: בתחילת ינואר האחרון ברקת התראיין לגלובס ואמר כי "לגבי רשות התחרות, לא הגענו לשום הסכמות. המלחמה עצרה את התהליך בשלב זה". אך כפי שניתן לראות, בסופו של דבר המלחמה והקפאת הבכירים שהיא גזרה לא מנעו מברקת מלהמשיך במהלך להדחת הממונה על התחרות ולהחלפתה. 

בסביבת ברקת אומרים כי הסיבה לחידוש התהליך למרות המלחמה הוא ש"עליות המחירים האחרונות והחידלון של הרשות מולן חייבו לחדש את ההליך ההכרחי על-מנת להילחם במונופולים ובקרטלים". 

אך נראה כי ברקת לא הודיע על כך לכהן עצמה. מרשות התחרות נמסר כי: "רשות התחרות לא קיבלה שום הודעה שההליך הוקפא, אז בוודאי שאין לה שום ידיעה שההליך חודש, והיא למדה על כך רק מהתקשורת. הממונה על התחרות עובדת כרגיל ובשיתוף-פעולה מתמשך עם שר הכלכלה ועם משרד הכלכלה".