גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

צרפת מעמידה את עצמה בחזית המאמץ לשחרור החטופים. זו הסיבה

חלקה בהעברת התרופות לחטופים והעובדה שאירחה בפריז את השיחות על הסכם אפשרי להשבתם, חיזקו את מעמדה של צרפת כמתווכת בעלת עוצמה ● לדברי מומחים, לצד הרצון לסיוע הומניטרי, מעורבותה המוגברת קשורה לניסיון להחיות את כוחה מימי דה גול במזרח התיכון

נשיא צרפת מקרון לצד בכירים קטארים, דוחא / צילום: ap, Ludovic Marin
נשיא צרפת מקרון לצד בכירים קטארים, דוחא / צילום: ap, Ludovic Marin

בשבועות האחרונים מגבירה צרפת את המעורבות שלה בניסיונות הבינלאומיים לסייע לשחרר את החטופים הישראלים ברצועת עזה במסגרת פתרון מוסכם בין הצדדים. לפני כשבועיים היתה זו צרפת שהעבירה את התרופות המיועדות לעשרות מבין החטופים הישראלים, שנמנעו מהם עד כה אחרי יותר מ־114 ימים בשבי, ובעקבות עסקה שתווכה ביחד עם קטר. בימים אלו מארחת פריז את פסגת ראשי המודיעין של ישראל, ארה"ב, מצרים ואת ראש ממשלת קטר, לשיחות על הסכם אפשרי לשחרור כל החטופים בשלבים תמורת הפסקת הלחימה.

כותרות העיתונים בעולם | האם איראן הוציאה להורג 4 סוכני מוסד ולמה סקוטלנד לא לצד ישראל
בגלל החשש לחטופים הישראלים: נשיא פורטוגל דחה הקשחת התנאים להענקת אזרחות
האתגר הבא של ישראל בהאג והאם צריך לחשוש מסנקציות כלכליות

המעורבות של המדינה, לדברי מומחים, משקפת את הניסיון שלה להחיות את הכוח הדיפלומטי שהיה לה במזרח התיכון בעבר, וגם ניצול אד־הוק של הקשרים הטובים שלה עם קטר ורצון כן לסייע לחטופים הישראלים, כדי לנסות ולתרום לרגיעה באזור. נשיא צרפת עמנואל מקרון הזהיר בעבר את איראן ו"גורמים" בלבנון מפני הסלמה של המצב, והבטיח את מחויבותו לשחרור החטופים מעזה. לפחות שני חטופים בעזה הם בעלי אזרחות צרפתית, לפי הנתונים האחרונים.

המדיניות המבולבלת של הנשיא מקרון

"יש רצון כן בצד הצרפתי לנסות ולסייע למשפחות ולישראל בנושא החטופים, כבר מהיום הראשון", אומר דניאל שק, לשעבר שגריר ישראל בצרפת, וחבר בצוות הדיפלומטי של מטה משפחות החטופים, שנמצא בקשר עם גורמים צרפתים בכירים בחודשים האחרונים. "הם מגלים עניין אנושי ומעורבות רבה כבר מההתחלה", הוא אומר. לדבריו, העובדה כי 42 בעלי אזרחות צרפתית נרצחו ב־7 באוקטובר - "יותר מבכל מדינה אחרת" - וכי חלקם נחשבו בתחילה כחטופים, הגבירה את המוטיבציה הצרפתית לסייע בתחילה, אך זו נותרה גבוהה גם כשהתברר גורלם.

הרצון הזה התבטא במדיניות מעט־מבולבלת מצד הנשיא מקרון בשבועות הראשונים למלחמה. בתחילה מיהר הנשיא הצרפתי להגיע לישראל ואף הציע להרחיב את הקואליציה הבינלאומית שנלחמת בדאעש בסוריה ובעיראק לכזו שתשים על הכוונת גם את חמאס. כמה ימים לאחר מכן כבר ביקר את ההתקפות הישראליות והיה הראשון מבין מנהיגי אירופה הבולטים לקרוא להפסקת אש והפציר בישראל "להפסיק להרוג נשים וילדים". "אין לזה שום הצדקה", אמר, לפני שניסה להבהיר את הדברים. לאחר מכן, תמכה צרפת בהחלטות מליאת האו"ם בנוגע לצורך בהפסקת אש ארוכת־טווח, להן התנגדו ישראל וארה"ב וחלק ממדינות אירופה.

שיקולים גיאו־פוליטיים מילאו תפקיד ברצון הצרפתי לתפקיד בולט במזרח התיכון. "מקרון מנסה להציג את צרפת כפי שהיתה בימי דה־גול - כמתווכת הוגנת, כצד בעל עוצמה, שמסוגל להביא את הצדדים לשבת למשא ומתן", אמר ארדוואן אמיר־אסלני, מומחה ביטחון צרפתי, לרדיו הצרפתי (RFI), שעסק במדיניות במזרח התיכון. דה־גול היה זה שהוציא בשנות ה־60' את צרפת מנאט"ו וניסה לבסס מדיניות ביטחון עצמאית. הנשיא לשעבר ניקולא סרקוזי השיב אותה לברית ב־2009, אולם צרפת עדיין מנסה להציג דרך עצמאית, ביטחונית ודיפלומטית.

מבחינה זו, ההתבטאויות של מקרון בתחילת המלחמה, כולל זו שבה הזהיר את ישראל כי עליה להגדיר את מטרות המבצע, או "להילחם במשך עשור בחמאס", יכולים להיחשב כ"מס שפתיים" שיש לשלם כדי להציב את המדינה במקום אחר על ציר התמיכה בישראל, לעומת ארה"ב, גרמניה או האיחוד האירופי.

הנשיא יצחק הרצוג בפגישתו עם נשיא צרפת עמנואל מקרון / צילום: Reuters, Christophe Ena

המדיניות העצמאית הזו מתבטאת גם בסירוב להצטרף לכוח המשימה האמריקאי שנועד להגן על התחבורה הימית בים האדום (מבצע "שומר השגשוג"), או להשתתף בתקיפות האמריקאיות־בריטיות נגד החות'ים, הפועלים בשם סולידריות עם הפלסטינים. צרפת הבהירה כי "תגן רק על ספינות בעלות אינטרסים צרפתיים".

במקרה של העברת התרופות, חושף שק, היה זה מטה משפחות החטופים שעירב את צרפת ופנה לפריז בבקשת עזרה, שנענתה בלב מלא ומתוך רצון אמתי לסייע. "הצרפתים הם אלו שניהלו את הקשר מול קטר, לבקשתנו. לא היה צריך שום שכנוע בצד שלהם", אמר. המעורבות הזו התגלגלה בסופו של דבר גם לעובדה כי התרופות עצמן נרכשו בצרפת והועברו ממנה ודרך מצרים לרצועת עזה, ביחד עם כמות התרופות הגדולה שהוסכמה עם חמאס כ"פיצוי" לתושבי רצועת עזה. לא ידוע עדיין אם הגיעו ליעדן.

"הקטרים מאוד מעורבים בכלכלה הצרפתית"

הקשרים הוותיקים בין קטר לצרפת, שנחשבת אולי למדינה האירופית המקורבת ביותר לאמירות המפרצית, משחקים כעת תפקיד משמעותי. יחסים טובים אלו עשויים להיות גם מה שהפך את פריז למקום כינוס הפסגה הבינלאומית בין ראשי המודיעין שהתקיימה ביום ראשון, ולמקום שבו צפויות להתקיים פגישות ההמשך.

"היחסים בין צרפת לקטר הדוקים כבר עשורים רבים, כולל ביקורים הדדיים ועסקאות נשק", אומר אריאל אדמוני, דוקטורנט החוקר את קטר מאוניברסיטת בר־אילן. "הקטרים מעורבים עמוקות בכלכלה הצרפתית, כולל בעלות על עסקים רבים, השקעות בנדל"ן, מועדוני כדורגל וקשרים בממשל", אומר שק. לדבריו, סרקוזי הזמין את האמיר הקודם של קטר למצעד הצבאי השנתי המתקיים בפריז ב־14 ביולי, יום העצמאות הצרפתי, "אחד מאותות הכבוד הגדולים ביותר של הרפובליקה למנהיגים זרים".

איזה מנופי לחץ נשארו לצרפת?

אך למעשה, לצרפת לא נותרו מנופי לחץ רבים במזרח התיכון. הקשרים הטובים עם קטר הם בין האחרונים שבם, לצד הקשרים וההשקעות הרבות בלבנון. "צרפת יכולה אולי לנסות ולקדם 'דיפלומטיה של רצון טוב' במזרח התיכון, אבל היא חסרה לחלוטין את הכוח הצבאי שנדרש כדי להפוך למתווך בעל משמעות באזור", אמר אמיר־אסלני בראיון ל־RFI.

בנוסף, המצב במזרח התיכון ומדיניות החוץ הצרפתית באזור מתחילים להשפיע גם על הפוליטיקה הפנימית והמצב החברתי במדינה. בצרפת חיות הקהילה המוסלמית הגדולה ביותר באירופה לצד הקהילה היהודית הגדולה ביותר באירופה. בתחילת המלחמה, החשש מגלישת העימות בעזה לרחובות הביא את הממשלה לאסור בחוק הפגנות פרו־פלסטיניות. הכוננות מחשש לפיגועי טרור איסלאמי עדיין גבוהה. מספר מקרי האנטישמיות זינקו פי ארבעה בשנה החולפת, לפי נתוני המועצה העליונה של היהודים בצרפת (קריף) שפורסמו בשבוע שעבר, כשלמעשה רובם התרחשו בשלושת החודשים האחרונים של השנה.

מבחינה זו, אומר שק, ממשלת צרפת דווקא הוכיחה כי היא עומדת לצד הקהילה היהודית. ב־7 בפברואר יתקיים יום זיכרון רשמי לקורבנות התקפת הטרור של חמאס. "הממשלה הצרפתית מאוד ידידותית כלפי ישראל כעת", אומר שק, "וגם התקשורת במדינה פחות ביקורתית ממה שהיה אפשר לצפות. דווקא במשבר הנוכחי אפשר להגדיר את צרפת כבעלת־ברית של ישראל". הניסיון למנף את השפעתה בימים אלה, אומר שק, הוא עדות לכך.

עוד כתבות

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: למה כדאי לאמץ את גישת הפרודוקטיביות האיטית בעבודה

פרופ' קאל ניופורט, מחבר הספר "פרודקטיביות איטית", טוען שאנחנו עובדים לא נכון ומזיקים לכלכלה ● הפתרון: לנוח יותר, ולהגיד "כן" פחות ● כך עושים זאת

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"