גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תתרחקו מכרטיסי אשראי: ביטול עסקת הראל־ישראכרט הוא מסר לענף הביטוח?

מניית קבוצת הביטוח קפצה לאחר שהראל הודיעה על נסיגתה מהעסקה לרכישת ישראכרט ● גורם בשוק מעריך: "נסתם הגולל על מכירת ישראכרט או כאל לחברות ביטוח גדולות. לא רק הראל ירדה מפרק, גם מנורה, הפניקס ומגדל"

סגן יו''ר דירקטוריון הראל השקעות, בן המבורגר, ומנכ''ל קבוצת ישראכרט, רן עוז / צילומים: יח''צ, תמי בר שי
סגן יו''ר דירקטוריון הראל השקעות, בן המבורגר, ומנכ''ל קבוצת ישראכרט, רן עוז / צילומים: יח''צ, תמי בר שי

מה שאמורה הייתה להיות עסקת ענק בין שני גופים פיננסיים מקומיים, לא תצא לבסוף לפועל, לאחר שקבוצת הביטוח הראל הודיעה על ביטול רכישתה של ישראכרט, וזאם בתום סאגה שנמשכה קרוב לשנה. בשבוע שעבר הודיעה רשות התחרות כי היא מתנגדת לרכישת חברת כרטיסי האשראי בידי הראל, לפי שווי של 3.2 מיליארד שקל. ברשות הסבירו את התנגדותם בדומיננטיות של הראל בתחום ביטוחי הבריאות והחשש שמידע שהיא מחזיקה בנושא יעבור לידי ישראכרט, ולהפך.

מחנן מור, דרך דודו זבידה ועד הרגולטור: כולם יהיו חלק ממחדל החוב הבא
קרן העושר הנורבגית חשפה רווחים דימיוניים. במה היא השקיעה השנה?

בהראל רמזו בשבוע שעבר כי הם עשויים לפנות להליכים משפטיים כדי לערער על עמדת רשות התחרות, אך בסופו של דבר החליטה החברה "להרים ידיים", והודיעה לישראכרט כי לא תמשיך לפעול לאישור העסקה, במה שלמעשה סותם עליה את הגולל.

בהראל הסבירו את החלטתם בפרק הזמן הארוך שצפוי להימשך ההליך המשפטי, לאחר שחלפה כבר שנה ממועד החתימה על העסקה. סגן יו"ר הראל, בן המבורגר, אמר כי "לאחר התלבטות ממושכת החלטנו שלא להגיש ערר על ההחלטה. הליך משפטי שכזה צפוי להימשך שנה־שנה וחצי, שבמהלכן לא נוכל להשתמש בכספי ההשקעה שיועדו לישראכרט לביצוע השקעות אחרות.

 

"האמנו בעסקת ישראכרט ודבקנו בה גם לאחר שפרצה המלחמה", הוסיף המבורגר. "שניים משלושת הרגולטורים אישרו ובירכו עליה, ואנו מודים להם על האמון בקבוצה. לצערנו, רשות התחרות החליטה להתנגד לעסקה זמן לא רב לאחר שאישרה את מיזוג כלל־מקס, עסקה דומה במהותה. אנו מאוכזבים עמוקות מהחלטת רשות התחרות. האמנו כי המיזוג בין החברות הינו לטובת הראל ובעלי מניותיה וכמובן יעניק יתרונות לצרכנים, יחולל תחרות מול הבנקים ובכך יסייע להפחתת יוקר המחיה בישראל.

"לצערנו רשות התחרות התעלמה מהיתרונות המובהקים לציבור בעסקה, והתמקדה בסיכונים תיאורטיים בלבד, אשר הובילו אותה לקבל החלטה שגויה מהיסוד", סיכם.

בעקבות הדיווח מניית ישראכרט נסחרה ללא שינוי, כשהיא משקפת לחברה המתנהלת ללא גרעין שליטה שווי של 2.6 מיליארד שקל, הנמוך ב־25% מהשיא שבו נסחרה באפריל אשתקד. לעומתה מניית הראל זינקה בכ־4% לשווי שוק של 6.4 מיליארד שקל.

"עבור הראל זו 'צרה טובה'", אומר גורם בכיר בענף הביטוח. "אחרי נפילת עסקת ישראכרט, הראל עם נזילות גבוהה ותוכל לחפש עסקאות אחרות". הראל גם לא תשלם קנס לישראכרט בגין ביטול העסקה.

הפניקס תצא במהלך לרכישת שליטה?

שתי רוכשות פוטנציאליות לישראכרט כעת הן המתחרות של הראל בענף הביטוח - מנורה מבטחים והפניקס. השתיים כבר מעורבות עמוק בתחום האשראי, שהפך למנוע הצמיחה של חברות כרטיסי האשראי, בעיקר כשההכנסות מפעילות הליבה של אותן חברות - הסליקה והנפקות הכרטיסים, במגמת קיטון.

מנורה מבטחים מחזיקה בשליטה בחברות המימון ERN ואמפא קפיטל, ואילו הפניקס מחזיקה במלוא המניות של גמא. נזכיר שמנורה מבטחים התמודדה אשתקד מול הראל על רכישת השליטה בישראכרט, תוך שהיא מציעה לרכוש 30% מהמניות לפי שווי של 3.5 מיליארד שקל - אך בעלי המניות בחברת כרטיסי האשראי העדיפו את ההצעה של הראל.

נציין כי למרות עמדת רשות התחרות במקרה של הראל, חברת ביטוח נוספת, כלל ביטוח, הצליחה לקבל אשתקד את האישור הנכסף מרשות התחרות לרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס. זאת מאחר שכלל ביטוח מבוזרת יותר בתחומי פעילותה ולא מהווה גורם דומיננטי באף תחום ביטוח.

עוד לאחרונה, בשבוע שעבר רכשה הפניקס מניות ישראכרט ב־15.3 מיליון שקל, לאחר שאלו נפלו עם פרסום הודעת רשות התחרות, וכעת היא מחזיקה נתח של 5.5% מההון. האם מדובר בתחילתו של מהלך לרכישת שליטה? לא בטוח כלל. הפניקס היא החברה הגדולה בענף הביטוח המקומי במונחי שווי שוק ושווי הנכסים, והיא עלולה למצוא עצמה במסלול סיזיפי משלה בעולם ההגבלים העסקיים, אם תרצה לספח גם את ישראכרט. יחד עם זאת הפניקס, למרות גודלה, לא שולטת בצורה בלתי מעורערת בתחום ספיציפי כמו במקרה של הראל וביטוחי הבריאות שלה.

מנורה מבטחים שבשליטת משפחת גורביץ, ובניהולו של ארי קלמן, נחשבת גם היא כשחקן פוטנציאלי שיכול לרכוש את ישראכרט. מנורה מחזיקה אמנם בקרן הפנסיה הגדולה בישראל, אך נראה כי המידע הרלוונטי שיכול לעשות דרכו אליה קטן יותר מאשר בביטוחי הבריאות. בנוסף, השוק הפנסיוני תחרותי יותר מאשר שוק ביטוחי הבריאות, בעיקר אם כוללים בו גם את עולם קופות הגמל, מה שיכול להקל על קבלת הסכמה מרשות התחרות.

עם זאת גורם בענף הביטוח סבור כי "בהחלטה של רשות התחרות נסתם הגולל על מכירת ישראכרט או כאל לחברות ביטוח גדולות. לא רק הראל ירדה מעל הפרק, גם מנורה, הפניקס ומגדל יעשו כעת את השיקולים שלהן, ולדעתי לא ייכנסו לזה.

"אם רשות התחרות אומרת שהיא לא תרצה את העסקאות האלה, למה להן כאב הראש? אני חושב גם שהמוסדיים הגדולים האחרים, שמחזיקים במניות חברות הביטוח, ילחצו עליהן שלא לנסות לעשות עסקאות כאלה. מי שיכול להיות רלוונטי אלה הן קבוצות פיננסיות קטנות יותר, או חברות שאינן מתחום הפיננסים".

"פחות מועמדים רלוונטיים לרכישת כאל"

ההתפתחות בגזרת ישראכרט־הראל משליכה על עסקת המכירה של חברת כרטיסי אשראי נוספת - כאל. במקרה זה נדרשים בעלי כאל, הבנקים דיסקונט והבינלאומי, להיפרד מהחזקותיהם על פי החוק להגברת התחרות בבנקים. "נפילת עסקת ישראכרט משפיעה ישירות על מכירת כאל", מעריך גורם בכיר בשוק בשיחה עם גלובס. "אם הראל לא יכולה לקנות את ישראכרט, יגידו לעצמם השחקנים הלא רבים שיכולים לקנות את כאל, שכנראה הראל גם לא תוכל לקנות את כאל. לכן יהיו פחות שמות רלוונטיים לרכישתה".

להערכת אותו גורם ההשפעה תהיה בפגיעה בתמחור האפשרי של כאל. "אם יהיו פחות שמות רלוונטיים לרכישתה, ובמיוחד אחרי פרוץ המלחמה והמצב הקשה אליו נקלע המשק הישראלי, המכירה תהיה שם יותר מאתגרת".

נזכיר בשולי הדברים, כי שני הרגולטורים המפקחים על הראל ועל ישראכרט - כבר נתנו את אישורם לעסקה: גם רשות שוק ההון שמפקחת על תחום הביטוח (שהטילה מגבלות משמעותיות על העברת מידע ועל בעלי התפקידים בשתי החברות), וגם בנק ישראל שמפקח על חברות כרטיסי האשראי.

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מחר ישולמו תגמולי המילואים: כמה תקבלו ומי זכאי למענק מיוחד?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום ב-1 במאי, כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

אקסל / אילוסטרציה: Shutterstock

כך הבינה המלאכותית תעזור לכם להשתמש באקסל

מיקרוסופט החלה להכניס כלי AI לתוכנת האקסל ● בקרוב תוכלו לקבל ניתוחי מגמות ותובנות על הנתונים שלכם, לייצר נוסחאות בקלות בעזרת טקסט, ולקבל דגש על מה שחשוב לכם

מייסדי איילנד , מייק פיי (משמאל) ודן אמיגה / צילום: MKJ photography

השווי הוכפל בתוך חצי שנה: חד הקרן איילנד מקבל תג מחיר של 3 מיליארד דולר

חברת איילנד מגייסת לפי שווי של 3 מיליארד דולר ● החברה עוסקת באבטחת מידע לדפדפנים, בעיקר כרום, במקומות עבודה ● רק לפני חצי שנה גייסה איילנד לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון הכתה את צפי הרווח וההכנסות אבל מורידה תחזית; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה עמדו על 143 מיליארד דולר, מעל הצפי ● הרווח למניה זינק ב-216% לעומת הרבעון המקביל ● החברה מצפה לצמיחה של 7%-11% ברבעון הבאה, לעומת צפי של 12% ● המניה מזנקת בכ-4% במסחר המאוחר

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

חברות הביטוח האמריקאיות מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, היום / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

מהומות, התנכלות לישראלים וגדודי חיילים: כך נראות המחאות באוניברסיטאות בארה"ב

המהומות בקמפוסים בארה"ב: קולומביה החלה להשעות סטודנטים ואלה פרצו לבניין והתבצרו בו ● קבוצה של סטודנטים יהודים בקולומביה החלה בגיבוש תביעה ייצוגית נגד האוניברסיטה ● במקביל: ישראלית נבחרה לראש אגודת הסטודנטים בקולומביה

התקיפה הישראלית מכריחה את איראן לחשוב מחדש על מערכות ההגנה שלה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איראן צריכה לשנות את מערכות ההגנה שלה כדי להתמודד עם ישראל ואיך היא יכולה להתחמק מהסקנציות שהוטלו עליה, ולמה סטודנטים אמריקאים מצטרפים למחאות נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

עוד עלייה במחירי הדלק / צילום: איל יצהר

מתקרב ל-8 שקלים לליטר: מחיר הדלק יעלה בחצות

הדלק שוב מתייקר ומתקרב לשיא כל הזמנים: 7.90 שקלים לליטר - עלייה של 18 אגורות לעומת מחירו באפריל ● במצטבר, מתחילת שנת 2024 עלה מחיר ליטר בנזין ב-96 אגורות ● מעבר לתנודות במחירי הנפט ושער הדולר, סיבה נוספת לקפיצת המחירים היא החלטת שר האוצר סמוטריץ' להחזיר את מס הבלו על הדלק לרמתו המלאה

צבי יחזקאלי / צילום: רן יחזקאל, ויקימדיה

"שליחות חדשה": צבי יחזקאלי עוזב את רשת 13 ומצטרף ל-i24NEWS

יחזקאלי, ראש דסק הערבים של חדשות 13, עוזב את ערוץ רשת 13 ומצטרף לערוץ החדשות של i24NEWS כפרשן בכיר ומגיש תוכנית מרכזית ● "הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הביא אותי להתבונן מחדש על חיי האישיים והמקצועיים ולעשות שינוי"

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לאחר עזיבת הבכירים בשופרסל: האחים אמיר בשורת מינויים להנהלת הקבוצה

האחים אמיר הודיעו על שורה של מינויים להנהלת שופרסל, לאחר שהמשנה למנכ"ל ושתי סמנכ"ליות בקבוצה הודיעו על עזיבתם ● לדברי האחים, המשמשים כמנכ"לים משותפים של הקבוצה, המהלך הוא חלק מתוכנית התייעלות שמגובשת בימים אלה בשופרסל

רואי סויסה / צילום: תמונה פרטית

המשקיע הזה ראה עשר דירות יד שנייה, ובסוף מבצע אחד שינה את התמונה

רואי סויסה קנה דירה חדשה מקבלן בבת ים ואז מכר אותה לפני שתכנן, כדי להשיג עסקה טובה יותר: "לקחתי בחשבון שאולי אצטרך להחזיק את שתיהן לתקופה מסוימת" ● האזינו

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

שרגא ברוש / צילום: תמר מצפי

המדינה מערערת על העונש שהוטל על שרגא ברוש בפרשת הזיוף ועבירות המס

המדינה מבקשת להטיל 24 עד 40 חודשי מאסר בפועל על נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר שרגא ברוש, במקום 14 חודשי המאסר שהוטלו עליו בעקבות הרשעתו בעבירות מס ומרמה

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב