גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הוועדה המחוזית קיצצה לקנדה ישראל 150 דירות, ויצרה פער של מאות מיליוני שקלים בהכנסות

הוועדה המחוזית תל אביב אישרה לחברה לבנות 150 דירות בלבד במקום 300 דירות שביקשה, וקבעה שהדירות שייבנו יוקצו לשכירות למשך 20 שנה ● יו"ר הוועדה ערן ניצן: "צריך להסתכל במבט כולל" ● מה יזמים אחרים יכולים ללמוד על העקרונות של הוועדה המחוזית להגדלת הצפיפות ובנייה לגובה

תוכנית בניית מגדל ''בלו'' בתל אביב / הדמיה: משה צור אדריכלים
תוכנית בניית מגדל ''בלו'' בתל אביב / הדמיה: משה צור אדריכלים

בשבוע שעבר הפקידה הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל אביב את תוכנית הענק של קנדה ישראל, חברה פרטית בבעלות ברק רוזן ואסי טוכמאייר, להקמת מגדל בן 80 קומות במתחם גלילות. מה שבלט בהפקדה היה הפחתת גובה המגדל ל־60 קומות. האם התוכנית כפי שהוגשה משקפת "עיניים גדולות" של היזמים? ואולי להיפך - הם צריכים להודות לוועדה המחוזית על כך שהפקידה תוכנית למגדל במקום שנמצא בתנופת תכנון ופיתוח, שהסביבה שלו תהיה הרבה יותר נמוכה? יו"ר הוועדה המחוזית ערן ניצן מכנה את ההחלטה "נועזת", ומן הסתם עוד נלמד על ההתייחסות של גורמים שונים לתוכנית בשלב ההתנגדויות.

שוק המשרדים בתל אביב במשבר: לפחות עשרות אלפי מ"ר לא מאוכלסים 
השיטה של קרנות ההשקעה הפרטיות לנפח את בועת הנדל"ן 
עסקאות בשווי 270 מיליון שקל: מי החברות ששכרו משרדים ממליסרון? 

התוכנית: 2.5 דונם בלבד

התוכנית משלימה את פרויקט המגורים "בלו" של קנדה ישראל, והיא כוללת שטח בן 31 דונם שנמצא מערבית למחלף גלילות, צפונית לרחוב יוניצ'מן, דרומית למתחם חוף התכלת, ומזרחית לשטחים הפתוחים שמצויים בסמוך לפרויקט מנדרין.

התוכנית הוגשה על ידי עיריית תל אביב וחברת קנדה ישראל, ובשטחה כבר הוקם בשנים האחרונות פרויקט תעסוקה בן שמונה קומות בשטח של למעלה מ־64 אלף מ"ר, המאוכלס בין היתר על ידי חברת WIX. לב התוכנית הספציפית כולל שטח בן כ־2.5 דונם, שנמצא צפונית למבנה תעסוקה זה. קנדה ישראל רכשה את השטח ב־2006 ב־45 מיליון דולר.

יו''ר הוועדה המחוזית תל אביב, ערן ניצן / צילום: פיני חמו

בשלב ראשון שווק במקום פרויקט המגורים Blue שבו שישה מבנים ו־300 יחידות דיור (יח"ד) באמצעות קבוצת רכישה, לאחר מכן הוקם מבנה המשרדים, ועתה מעוניינת החברה להקים את המגדל, בשטח שנמצא מצפון למבנה המשרדים.

השינוי: הורדת 20 קומות

התוכנית המקורית שהגישה החברה כללה בנייה של מגדל בן 80 קומות במגרש, ששטחו כ־2.5 דונם. לגלובס נודע כי טרם הפקדת התוכנית הובהר לחברה כי המגרש קטן מדי עבור מבנה בגודל כזה, וכי התוכנית אינה תואמת את מגמת התכנון העכשווית, של הסתמכות שטחי תעסוקה על תחבורה ציבורית.

לאור זאת, הוועדה הכניסה שינויים בתוכנית: השינוי הראשון הוא קיצוץ כאמור של 20 קומות שבהן היו אמורות להיבנות 150 יחידות דיור. השינוי השני: 150 יחידות דיור שכן יוקמו בפרויקט ייועדו להשכרה לתקופה של 20 שנים.

בפועל, שני השינויים האלו מביאים לפער של מאות מיליוני שקלים שנפתח בין רצונה המקורי של החברה לבין מה שהוועדה המחוזית אישרה לה.

החברה תפוצה חלקית על הקיצוץ בהגדלת שטחי המשרדים בפרויקט, אך למרות זאת קיצוץ במספר יחידות הדיור והסבת היתרה להשכרה, שחלקן יוגדרו דירות קטנות, מגלם פער כלכלי כבד בין הפרויקט כפי שהחברה והעירייה רצו לבין מה שהוועדה המחוזית אישרה. עם זאת יש להדגיש, כי התוכנית בשלב הפקדה, וייתכן כי בשלב האישור היא תעבור שינויים נוספים.

מחברת קנדה ישראל נמסר בתגובה: "החברה לומדת את החלטת הוועדה המחוזית ותבחן תגובתה בהתאם".

 

יו"ר הוועדה: "זו לא הפחתה אלא תעוזה"

יו"ר הוועדה המחוזית תל אביב ערן ניצן אינו רואה את פעולת הוועדה כהפחתת זכויות בנייה לחברה. "אני רוצה לתקן. לא היו זכויות. למעשה, יש שם מגרש עם זכויות בנייה לבערך 5,000 מ"ר. היזם הגיש תוכנית וביקש המון זכויות וטוב שכך.

"זכותו של יזם לערוך תוכנית ולבקש מה שהוא רוצה, אבל אנחנו צריכים למצוא איפה נמצאות תשתיות הרק"ל במקרה הזה, והן לא קרובות; אנחנו צריכים לבדוק אם האזור נמצא בלב המע"ר - והוא לא שם; אנחנו צריכים לבדוק אם זה תואם את תמ"א 70 (תוכנית המטרו) - וזה לא תואם. התוכנית גם לא תואמת את תוכנית המתאר של תל אביב, תא/5000.

"לכן, לא צריך להתפלא שלא אישרנו את התוכנית במתכונת הזו. אולי אפשר להתפלא שכן אישרנו אותה להפקדה במתכונת הנוכחית, שהיא אגרסיבית. אנחנו לא רואים בזה הפחתה, אלא תעוזה".

נזכיר כי המטרו היא תוכנית הממשלה לבניית שלושה קוים של רכבת תחתית - M1, M2, M3 - באורך של כ־150 קילומטר על פני 23 רשויות מקומיות. על פי ההערכות הנוכחיות, עלות הפרויקט כ־150 מיליארד שקל, והפתיחה החלקית צפויה ב־2034.

מדוע לתת ליזם לחרוג מתוכנית המתאר בצורה כה בוטה?
"התוכנית מאפשרת לוועדה לחרוג ממנה מדי פעם. היה דיון שלם בנושא. נציגי העירייה והיזם הסבירו מדוע הם סבורים שניתן לחרוג מתוכנית המתאר וציינו את העובדה שהקו הירוק נמצא בבנייה, וחוף התכלת, האזור בהרצליה שנמצא מצפון למתחם הזה, מקודם ומחלף גלילות ומתחם ביג - יש אצלנו בוועדה המחוזית מידה של טולרנטיות, ואפשר להשתכנע.

"אז כשאומרים וואו - היזם ביקש 80 קומות והמחוזית אישרה רק 60, צריך לשאול מדוע בכלל לאשר לו 60".

מדוע בכלל לאשר לו 60?
"אנחנו מבינים שנכון לפתח את המקום הזה, וצריך לתת כאן מסחר. בחלק הצפוני של תל אביב יש הרבה פחות מסחר מזה שהיא זקוקה לו, ואנחנו שמחים לאשר את הדברים הללו. כל היתר זה עניין של פרופורציה.

"אני רוצה להזכיר משהו: היזם ביקש משרדים ומגורים. כל מה שהוא ביקש במשרדים נתנו - ואפילו קצת יותר. היזם ביקש להקים 300 יח"ד על המשרדים, ועל זה היה הדיון. אני מניח שסביב זה יהיו התנגדויות, שנבחן אותן ונקבל החלטה"

השותפה: עיריית תל אביב

מה המעורבות של עיריית תל אביב בתוכנית? אני רואה שהיא שותפה להגשה.
"התוכנית היא עסקת קומבינציה של קנדה ישראל מול העירייה, ולעירייה יש חלק במקרקעין".

כלומר מעבר למוסד התכנוני המקומי, העירייה הגיעה עם התוכנית הזו גם כיזם.
"זה לגיטימי שהעירייה תחפש פרויקטים טובים לתושבים שלה, וגם הכנסות. אם היא הייתה מתנהגת אחרת, היא לא הייתה ממלאת את מטרותיה".

האזור נמצא כרגע בהליך מואץ של פיתוח ותכנון: חוף התכלת בהרצליה מצפון, ואזור הסינמה סיטי ברמת השרון במזרח. שניהם יהיו הרבה יותר נמוכים ממגדל BLUE.
"לא הרבה יותר. על פי התוכנית האסטרטגית שלנו לאזור גלילות, הוא אמור לעלות לרמה של 50 קומות".

במדינה יש עודפים של מיליוני מ"ר שטחי תעסוקה מאושרים, במיוחד באזורי הפריפריה. איך אתם רואים את הפרויקט מנקודת ראות יותר לאומית?
"המציאות הזו פחות נכונה לאזור תל אביב. אני מחזיק אצלי ניירות משנות התשעים, שתיארו, מדוע אין שום סיכוי למגדלי משרדים מעבר לאיילון. תמיד יש תפיסה כזו של 'מי ייקח את כל המטרז' הזה?' התשובה ברורה: המטרז' הזה נלקח. ונלקח ונלקח ונלקח. לשמחתנו, כי זה קשור לכלכלה הישראלית.

ראית את המחירים: במקומות המבוקשים המחירים מגיעים ל־150 שקל למ"ר. אלה מחירים פנטסטיים שקשה היה לתאר אותם לפני ארבע־חמש שנים.

"לגבי הפריפריה, אני רואה את זה בכובעי כיו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה צפון. אין ספק שמי שמשלם על השגשוג והעוצמות הללו של תל אביב ושכנותיה הם האזורים הפריפריאליים וכל בניין כזה בגוש דן יקשה על הקמת חצאי בניינים כאלה באזורי הפריפריה. צריך להכיר בזה. אני חושב שצריך לזרום עם ההתפתחות הטבעית של גוש דן, ולא לבלום אותה, ולנסות למצוא כלים שיצמצמו את הפערים".

בבת ים השכנה: קיצוץ קומות מול הים

באותה ישיבה שבה הופחתו ממדי הבנייה בפרויקט BLUE, נדחתה לגמרי תוכנית של חן ואיתי גינדי ורמי שבירו בשם "כחול על הים", בחוף בת ים, סמוך לגבול המוניציפלי עם ראשון לציון.

מדובר בשטח של 11 דונם, שנמצא במרחק של כ־300 מטרים מקו החוף, בקו ראשון לים. התוכנית הקיימת במקום קובעת ייעודי קרקע למלונאות, בהיקף שטחים עיקריים של כ־24,400 מ"ר ולשטח פרטי פתוח.

על פי התוכנית יוקם במקום מבנה בן 20 קומות, יוספו לשטחי המלון המותרים 59 דירות על חשבון חלק מהשטחים למלונאות ועוד 4,000 מ"ר שטחי מסחר. זאת בניגוד לתוכנית המתאר הארצית תמ"א 1, שקובעת במקום שימושי מלונאות בלבד.

הוועדה המחוזית דחתה את התוכנית, שכאמור סותרת את התוכניות הקיימות, כולל את תוכנית המתאר הארצית. אמנם הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה בת ים קבעה לפני שלוש שנים מדיניות לתמרוץ מימוש המלונאות באזור באמצעות מתן אפשרות להפשיר רבע מהשטחים למגורים, אך הוועדה המחוזית לא אימצה את המדיניות. גם עמדת משרד התיירות היא כי יש להותיר את השטח בייעודו המלונאי.

הוועדה המחוזית דחתה לפיכך את התוכנית וציינה, כי "החלטה זו מייצגת עמדה עקבית של הוועדה בנוגע להפחתת שטחי מלונאות ובינוי למגורים בקו ראשון לים".

עוד כתבות

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?