גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בצל המלחמה, פרופ' יוג'ין קנדל משנה את פעילות המכון שבראשו הוא עומד

ראש המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר מרחיב את פעילות מכון RISE Israel, שמתמקד בהייטק, גם לתחומים הכלכליים והחברתיים ● קנדל: "הגיע הזמן לשינוי מבני בפעילות הממשלה"

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון
פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

 

בעקבות הרפורמה המשפטית ומלחמת חרבות ברזל, מכון המחקר והמדיניות SNPI מרחיב את פעילותו גם לתחומי הכלכלה והחברה, ומשנה את שמו ל-RISE Israel. בראש המכון עומדים פרופ' יוג'ין קנדל, לשעבר ראש המועצה הלאומית לכלכלה, ואורי גבאי, לשעבר סמנכ"ל האסטרטגיה ברשות החדשנות וממייסדיה.

גרעין נח"ל חדש יירתם לטובת כפר עזה ויישובי העוטף
חקלאי הנגב ישתתפו בתערוכת ענק בברלין: "זה חשוב דווקא עכשיו"

מכון SNPI הוקם לפני כשנתיים בשותפות עם סטארט־אפ ניישן סנטרל, והוא מתמחה בתחום ההייטק והחדשנות. בין תוצרי המכון העדכניים נמנה דוח שבחן בדצמבר את השפעות המלחמה על סטארט־אפים. מהדוח עולה כי החברות במצב הקשה ביותר הן חברות קטנות (עד 10 עובדים), שגייסו פחות מ־5 מיליון דולר לפני המלחמה. "לחברות אלה יש חשיבות רבה באקוסיסטם, כי הן מהוות את הבסיס שממנו צומחות החברות הגדולות של העתיד", נכתב בדוח. עם זאת, גם כמחצית מהחברות שגייסו טרם המלחמה יותר מ־20 מיליון דולר דיווחו על קשיים בגיוס הון.

"פרשת דרכים גורלית"

לדברי קנדל, המשמש כיו"ר המכון, "ישראל נמצאת בפרשת דרכים גורלית, ובחירה בנתיב הלא נכון עלולה להוביל לקריסת המדינה. אחרי עשורים של מדיניות קצרת טווח והיעדר התמודדות עם אתגרים קיומיים בזמן אמת - הגיע הזמן לשינוי מבני בפעילות הממשלה.

"המכון יפעל לעיצוב וקידום אסטרטגיה כלכלית־חברתית המבוססת על שלושה עקרונות. הראשון הוא חיזוק מעמדה הכלכלי והטכנולוגי של ישראל במרוץ החדשנות הגלובלי; השני - שבירת מודל 'שתי הכלכלות' (הייטק לעומת כל השאר) על ידי שילוב אוכלוסיות מגוונות בענף הטכנולוגיה ופיתוח הפריפריה הגאוגרפית על בסיס חדשנות.

"העיקרון השלישי הוא הטמעת חדשנות וטכנולוגיה במגוון תחומים, במטרה לשפר את חיי היום־יום של אזרחי ישראל ושיפור השירות הציבורי. כל אלו, לצד ניהול מפוקח של ההזדמנויות והסיכונים שבפתחנו והגברת האמון במערכת הציבורית, הם משימה קריטית להמשך קיומה של המדינה".

אורי גבאי, מנכ"ל המכון, מציין כי "המטרה החשובה ביותר בשנים הקרובות היא שיקום ובנייה מחדש של מדינה יציבה וחסינה. מכון RISE Israel פועל כדי שישראל של 'היום שאחרי' תהיה חזקה מאי פעם, עם חזון ויעדים ברורים לצד תוכניות פעולה אופרטיביות. כל זאת תוך הסתכלות על חדשנות טכנולוגית ככזו שיכולה לשרת אתגרים לאומיים, חברתיים וכלכליים כאחד".

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

אינפינטי לאבס

חברת המחקר והפיתוח Infinity Labs פותחת 15 תקנים למסלולי הכשרה בעולמות הטכנולוגיה, עבור סטודנטים מילואימניקים שהיו אמורים להתחיל שנה א', כמו גם למילואימניקים שפוטרו מעבודתם, או כאלו שבשנים מתקדמות אך לא מצליחים להדביק את הפער.

על פי הערכות, כ-70 אלף מחיילי המילואים הם סטודנטים וסטודנטיות, וחלקם עדיין משרתים בצה"ל. אותם מילואימניקים ששוחררו נאלצים היום לחזור ללימודים למתווה שלא תומך בהם כלכלית, אקדמאית ומקצועית, והתוצאה היא שהם "נופלים בין הכיסאות".

מסלולי ההכשרה של אינפיניטי לאבס נמשכים 5-8 חודשים, ומציעים מסגרת לימודית ייחודית של עשייה ולמידה פרקטית הדומה לעבודה בחברות ההייטק במשק. התקנים ייפתחו בקורסים בנושא DevOps ופיתוח תוכנה, שמתחילים בסוף פברואר. בנוסף, מודל החברה מבטיח לתלמידים מקום עבודה בסיום הקורס באחת מחברות הטכנולוגיה המובילות במשק שעמן הם עובדים.

לאתר החברה: https://infinitylabs.co.il/

סטודנטים של אינפינטי לאבס / צילום: אינפיניטי לאבס

ארגון בני ברית

הארגון היהודי החברתי-התנדבותי יוצא בקול קורא בארץ וברחבי העולם לגיוס תרומות עבור "קרן חיים", קרן תרומות שהוקמה לסיוע למען מפוני עוטף עזה, מפוני הצפון ולחיילי צה"ל.

מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל התמקד ארגון בני ברית ישראל בפעילות התנדבותית, הכוללת סיוע למפוני העוטף והצפון, כמו גם רכישת אמצעים שונים לחיילים. בנוסף, הארגון יצר קשרים עם ארגוני בני ברית ברחבי העולם, וגייס דרכם תרומות ל"קרן חיים".

לצד פעילויות אלו הוקם קבינט מלחמה מיוחד שבו משתתפים אחת לשבוע נציגי כל הלשכות יחד עם הנהלת הארגון, על מנת להחליט על הקצבות כספיות מהקרן לטובת פרויקטים שונים.

לתרומות לקרן חיים: t.ly/q3bmN

התורמים יקבלו קבלה המאפשרת זיכוי מס לפי סעיף 46 תרומות

משרד התרבות והספורט ומשרד הביטחון

משרד התרבות והספורט בשיתוף משרד הביטחון יוצאים ביוזמה חדשה באמצעות מועדון "בהצדעה", לטובת משרתי המילואים: זוג כרטיסי קולנוע ופופקורן ב-10 שקלים לכל הסרטים בבתי קולנוע ברחבי הארץ.

מטרת היוזמה כפולה: להוקיר את פועלם של משרתי המילואים שנלחמו למען העם והגנת הארץ; ולחזק את בתי הקולנוע בישראל ואת היוצרים הישראלים, שסרטיהם מוקרנים בימים אלו.

ההטבה תקפה לכל הסרטים המוקרנים כעת בבתי הקולנוע.

לאתר מועדון בהצדעה: www.behatsdaa.org.il/login

מרכז סוזן דלל

מרכז סוזן דלל יקיים תרגול יוגה פתוח לקהל הרחב בהשראת כרמל גת, שנחטפה ב-7 באוקטובר מבית הוריה בבארי. האירוע יתקיים בנוכחות משפחתה של כרמל, והוא נועד להעלות את המודעות ולצאת בקריאה לשחרור של כל החטופים - 136 נשים, גברים וילדים.

לדברי ענת פישר לבנטון, מנכ"לית מרכז סוזן דלל, "כרמל היא אישה אמיצה וחזקה, והיא מהווה השראה לכולנו. אנו קוראים לציבור הרחב להשתתף באירוע, ולהביע את תמיכתו בכרמל ובמשפחתה. יחד, נדע לעטוף את המשפחה ולשלוח כוחות לכרמל ולכל החטופים, שישבו הביתה בשלום".

תרגול היוגה יתקיים ביום חמישי 8 בפברואר, ב-18:30, בסטודיו זהבה וז'אק דלל. מרכז סוזן דלל, רח' יחיאלי 5, ת"א. התרגול יימשך שעה. אין צורך בניסיון קודם, מתאים לכל הגילאים. יש להגיע בלבוש שחור ועם מזרן יוגה.

ההשתתפות ללא עלות, בהרשמה מראש: shorturl.at/aqM02

עוד כתבות

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן