חקלאי הנגב ישתתפו בתערוכת ענק בברלין: "זה חשוב דווקא עכשיו"

תערוכת הטכנולוגיות החקלאיות מושכת אליה 100 אלף מבקרים בשנה, וישראל נחשבת שחקנית בולטת בתחום • יורם אביגד, מנכ"ל תוצרת הנגב: "אנחנו יכולים להיות שגרירים כמו ההייטק"

ביתן ''תוצרת הנגב'' בתערוכה / צילום: יח''צ
ביתן ''תוצרת הנגב'' בתערוכה / צילום: יח''צ

אודות "ישראל מתגייסת"

בתוך המציאות הכאוטית נולדו עשרות מיזמים של אזרחים ועסקים פרטיים, הנרתמים למען יושבי הדרום, אנשי כוחות הביטחון והמורל הלאומי בכללותו. גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

מדי שנה בפברואר מתקיימת תערוכת Fruit Logistica בברלין, שבה מוצגת התוצרת הטרייה - פירות וירקות - של מדינות מרחבי העולם, והטכנולוגיות שמניעות את הגידול והייצור. 100 אלף מבקרים פוקדים את התערוכה, שמהווה מקום מפגש מרכזי לעוסקים בענף. בניגוד לכל הסיכויים, גם השנה יוצג בה ביתן של פירות וירקות העוטף.

אורמת מעניקה חבילת אופציות לעובדים ששירות במילואים
השומר החדש ו־SparkIL משיקים קרן חירום חדשה להלוואות לחקלאים  

ליורם אביגד, מנכ"ל חברת "תוצרת הנגב", המקדמת תוצרת חקלאית בעוטף ובנגב, היה ברור שלמרות ששטחים שלמים של פירות וירקות נפגעו קשות ב־7 באוקטובר ובזמן שחלף מאז - הם יהיו שם.

"ההחלטה הייתה דווקא כן, ודווקא עכשיו", הוא מספר. "עברנו אירוע, אבל זה חשוב שמגדלי העוטף יגיעו לשם איתנו, ונציג את התוצרת בגאון. המסר מאוד חשוב: חרף מה שקרה, אנחנו אוספים את השברים וממשיכים. הייצוא אכן הצטמצם לצערנו, וייחתך בכ־20%, מכיוון שהשדות ניזוקו. את הפגיעה בחרנו להסיט לייצוא, כי אנחנו מקדשים את ביטחון המזון בתוצרת המקומית, ודואגים שתהיה רציפות אספקה קודם כל לאזרחי ישראל".

יורם אביגד / צילום: עידן גרוס
 יורם אביגד / צילום: עידן גרוס

הפצת התוצרת החקלאית חזרה כבר ב־9 באוקטובר, אך אז זה היה מתוך חדרי הקירור, מכיוון שלא יכלו להיכנס לשטחים החקלאיים. בליווי נגמשים החלו להוציא תוצרת, ושבוע לאחר מכן חזרו להפצה כמעט מלאה.

"אנשים נרצחו ונחטפו, השדות נשרפו, נגנבו כלים בביזה העצומה שהייתה, והחקלאים לא עצרו לרגע. הם גיבורים שאמרו 'אנחנו פה וכאן נישאר, ולא ניתן למלחמה הזו להרוס את כל מה שבנינו".

מכירות בחצי מיליארד שקל

תוצרת הנגב, חברת הסחר של קיבוצי העוטף והנגב המערבי, הוקמה לפני שש שנים. היא מהווה את פלטפורמת המכירות של התוצרת המגודלת ביישובים כמו נירים, ניר עוז, עין השלושה וכיסופים, הן עבור השוק המקומי והן לייצוא.

שני המותגים המוכרים ביותר של החברה הם טעם הנגב והדוד משה, שהחקלאי שעמד מאחוריו, סעיד משה ז"ל, נרצח ב־7 באוקטובר. מטה החברה נמצא בבית קמה, היא מייצאת לכ־20 מדינות (בהן ארה"ב, קנדה, ספרד, הולנד ובלגיה), וחולשת על מחזור מכירות של כחצי מיליארד שקל.

סל המוצרים מורכב מתפוח אדמה, גזר, צנונית ובטטה, אבוקדו ופרי הדר. השוק הישראלי תופס 65% מהמכירות, בין היתר לרשתות גדולות כמו שופרסל ורמי לוי, שווקים סיטונאיים, השוק המוסדי, שטראוס (עבור תפוצ'יפס) ועוד.

"החקלאות הישראלית מאוד מוערכת בחו"ל, גם בגלל האיכות והניסיון של החקלאים בהתמודדות עם תנאי האקלים והטכנולוגיה הישראלית", מספר אביגד. "לכן, יש המון ביקוש למוצרים הישראלים בעולם.

"אירופה וצפון אמריקה חוות השלכות קשות של שינויי האקלים, מה שמשפיע מאוד על הגידולים. החקלאות העולמית עוברת הרבה טלטלות, ולחקלאות הישראלית הרבה יותר קל במובן הזה, מכיוון שאנחנו עצמאים אנרגטית, ומתקדמים בטכנולוגיות המים. הייצוא הוא כלי הסברתי של ישראל, וחקלאות יכולה להיות שגריר כמו ההייטק".

"מגיעים עם מוטיבציה"

לדברי אביגד, עד כה נתקל בתגובות חמות, כולל בתערוכה שהתקיימה בדצמבר בארה"ב. "בנגב המערבי יש הרבה במה להתגאות דווקא בעת הזו, וזה מה שנעשה בברלין. נזמין את כולם לקפה ותמרים, ונדון איתם על העסקאות של השנה והשנה הבאה.

"לא נעשה חגיגות, כי המדינה שטופת אבל ואסונות, אבל אנחנו מגיעים עם המון מוטיבציה. לחקלאים בעוטף מגיע שישימו אותם בפרונט, ויראו כמה הם עובדי אדמה מפוארים למרות כל מה שעברו".

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

שטראוס ועוגן

חברת המזון שטראוס וארגון עוגן משיקים את מיזם "קפה־עצה עם שטראוס", שמטרתו לחזק ארגוניים חברתיים ועמותות שחוו קשיים בעקבות מלחמת חרבות ברזל.

במסגרת המיזם, 25 מנהלות ומנהלים משטראוס יעניקו ייעוץ מקצועי ומנטורינג למנכ"לים של ארגונים חברתיים ועמותות בתחומים כמו פיננסים, שיווק ודיגיטל, משאבי אנוש, תכנון ואסטרטגיה.

ארגון עוגן פועל כגוף פיננסי־חברתי ללא כוונת רווח, המעניק הלוואות ללא ריבית למשקי בית, והלוואות בריבית מסובסדת לעסקים קטנים ולעמותות. שיתוף הפעולה מתקיים במסגרת תוכנית מנט־אור של עוגן, המספקת מנטורינג ניהולי למנכ"לים של ארגונים חברתיים (מלכ"רים), במטרה להכשיר וללוות אותם ביצירת חוסן ארגוני ובהתמודדות עם המשבר בעקבות מלחמת "חרבות ברזל".

קבוצת TOM

קבוצת תיקון עולם מייקרס יוצאת בתחרות חדשנות Israel Innovation Challenge, שמטרתה לתעד המצאות ופיתוחים ישראלים הנותנים מענה למי שנפגעו במהלך מלחמת חרבות ברזל - אזרחים ואנשי כוחות הביטחון.

במסגרת התחרות, כל מוצר, חומרה או תוכנה בקוד פתוח (ללא פטנט רשום) שפותחו לטובת קהילות המפונים או הפצועים מאז ה־7/10 יכולים להשתתף בתחרות, ובכלל זה מוצרים פרה־רפואיים, מוצרי טקסטיל, התאמה ביתית או פתרונות להנגשת מרחבים מוגנים. סך הפרסים יעמוד על כ - 80 אלף שקל, והמנצחים יוכרזו בחודש מאי.

אחוזת רובינשטיין

אמיר גולדין, יוצא גדוד 8105 פיקוד מרכז, פנה לרשת הדיור המוגן אחוזת רובינשטיין, והציע למנהליה לארח אצלם ללילה את פלוגת המסייעת של הגדוד, שיצאה להפוגה של שבוע מעזה.

הרשת נענתה בחיוב, וכך התקיים אירוע בין דורי של החיילים והגימלאים בסניף פולג נתניה. "גם אנחנו עברנו מלחמות לא פשוטות, אבל שמחנו לראות את החבר'ה האלה עם כל הנחישות שלהם, במיוחד כשתהינו שנים רבות איך הם יתמודדו עם קשיי מלחמה. זה דור חזק ואיתן, שמכבד ויודע על מה הוא נלחם", ציין דייר האחוזה אלי לדרמן, בן 85.

במסגרת השהות, החיילים והדיירים שיחקו יחד במשחקים שונים, ישבו לקפה ושמעו סיפורי מורשת קרב - לצד ביקור בספר ובבריכה. בנוסף, אורגנה מסיבה לדיירים ולחיילים עם מוזיקה ובירות, באדיבות מבשלת אלכסנדר.