גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מאות אלפי שקלים בסבסוד המדינה: קווי האוטובוס הכי לא יעילים בישראל

האוצר מצא עשרות קווי אוטובוס שעולים למדינה מאות אלפי שקלים, אך מעט נוסעים משתמשים בהם ● מומחים חלוקים בשאלה אם נכון לבטל את כולם, שכן לעיתים מדובר בקו יחיד באזור ● אחרים מציעים תחליפים: תמריצים לקארפולים, ואוצ'רים למוניות ויוזמות מקומיות

נוסעים ממתינים בתחנת אוטובוס / צילום: מץ 76
נוסעים ממתינים בתחנת אוטובוס / צילום: מץ 76

בדיקה של משרד האוצר בנוגע לעשרות קווי אוטובוס ברחבי הארץ מגלה כי המדינה מוציאה מאות אלפי שקלים בחודש עבור קווים מסוימים שמספר הנוסעים בהן מצומצם מאוד. מסקנות אלו, שהוצגו בכנס ארגון "תחבורה היום ומחר", מעלות שאלות עומק בכל הנוגע לצדק חלוקתי ויעילות כלכלית, אל מול הזכות לנגישות. כלומר - האם נכון להמשיך להפעיל קו שעולה למדינה הרבה כסף, ונוסעים בו מעט נוסעים, אבל הוא היחיד שמגיע לאזור מסוים בארץ? מומחים שגלובס שוחח איתם מציינים כי התשובה לכך היא מורכבת, והדרך לצדק תחבורתי בישראל עוד ארוכה.

למדינה חסרים 33 מיליארד שקל ממסים, ואנחנו נשלם אותם 
גנץ וסער הצביעו נגד: הכנסת אישרה את התקציב בקריאה ראשונה 
סמוטריץ' והחרדים הצליחו להסיר את הפיקוח מכ־80% מהכספים הקואליציוניים 

ניקח לדוגמה כמה קווים שלפי הבדיקה עלותם למדינה גבוהה - קו 34 למשל עובר בין ראס אל עין ותרדיון בגליל. הסבסוד של הקו הוא 983 שקלים לנוסע, ועלותו החודשית למדינה היא 150 אלף שקלים. במקביל, פחות ממאה נוסעים עולים עליו בשבוע. לכאורה מדובר בקו שכדאי לבטלו - אלא שבחלק מהתחנות שלו הוא הקו היחיד שעובר באזור.

גם קו 378 מאופקים לתל אביב עולה למדינה לא מעט כסף - 281 שקל לנסיעה בודדת לנוסע; קו 759 בין אריאל לג'ת עולה אלף שקל לנסיעה; בקו 139 בגליל, מתרדיון לטל אל, עלות נסיעה היא 769 שקל - הקווים האלו מאופיינים לפי הבדיקה במיעוט נוסעים. אלו רק דוגמאות בודדות מבין עשרות קווים שעלותם דומה, והשימוש בהם מועט באופן יחסי. האם הדבר הנכון הוא לבטל אותם?

בין יעילות לנגישות

תחבורה ציבורית היא מוצר מסובסד מטבעו, ובישראל שיעור הסבסוד מגיע לכ־85% מעלות הנסיעה בממוצע - על כן, הוא כמעט אף פעם לא יהיה רווחי. תקציב הסובסידיה להפעלת התחבורה הציבורית בישראל טיפס במהלך השנים האחרונות עד שהגיע לכ־14 מיליארד שקלים מדי שנה, אלא שספק אם הכסף הרב שמושקע גם מורגש בשירות שניתן בשטח.

הדבר נוגע גם לאופטימיזציה שנדרש לבצע ברשת הקווים, אבל גם בחוסר המוכנות של המדינה להשקיע בתשתיות שייעלו את השירות, ובניהול תמריצים מול החברות שמתחרות במכרזים. לדוגמה, לחברת תחבורה משתלם יותר להפעיל קווים שתרומתם לציבור היא פחותה יחסית - היא תעדיף למשל להפעיל קו שנוסע הרבה ק"מ (כי התשלום שניתן לה מחושב לפי קילומטראז'), וכן קו שיש בו מעט נוסעים (כך שתוכל להפעיל יותר נסיעות). לעומת זאת, נסיעות קצרות אבל עמוסות נוסעים ופקקים - לא מאוד משתלמות לחברות.

"על פניו מדובר בסוגיה פשוטה", אומר יונתן רוזין, מתכנן תחבורה. "אם רואים קו שעולה אלף שקל לנסיעה אז ברור שלהפעיל אותו זו טרפת, אבל צריך לזכור שתחבורה ציבורית היא מוצר מסובסד, ולפי הנחיות משרד התחבורה צריך לתת לפחות שש נסיעות ביום לכל יישוב. זה ערך שטוב שהוא קיים, אבל השאלה היא איך לאזן בין הרצון להיות כלכליים ויעילים לבין הענקת נגישות בסיסית לכולם".

לדבריו, הבעיה קשורה גם באופן התכנון של כבישים בישראל, והמרחק של יישובים מסוימים מהם. "קח למשל את כביש 293 בין נתיבות לבית קמה - הוא עובר בין יישובים שמרוחקים ממנו בין 500 מטר ל־5 ק"מ - תחבורה ציבורית אף פעם לא תהיה יעילה במקומות האלו. צריך גם לזכור שמרבית המשתמשים הם קהל שבוי, ואם יבטלו להם קווים לא תהיה להם דרך להגיע ממקום למקום. מצד שני, יש מצבים לא סבירים, כי בסוף צריך לחלק איכשהו את עוגת התקציב".

פרופ' קרל מרטנס לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון, שחוקר סוגיות של צדק תחבורתי, מוסיף גם הוא כי הנתונים שעלו בבדיקה עלולים להטעות. לדבריו, נסיעות בין־עירוניות תמיד יהיו יקרות יותר פר נוסע מנסיעות עירוניות, שכן אין בהן את אותה תחלופה גבוהה של נוסעים. "אם אין הרבה נוסעים אחרי 21:00, אז נבטל את השירות בערבים? יש גם כבישים שלא נוסעים בהם הרבה אנשים ובבדיקת עלות־תועלת הם לא כדאיים, אבל הם עורק חיים - גם בתחבורה ציבורית, זה אותו רעיון".

פרופ' קרל מרטנס / צילום: דוברות הטכניון

יחד עם זאת, מרטנס טוען שאם עוגת התקציב מוגבלת, יש בהחלט מקום לשאול היכן ראוי להשקיע קודם. "יישוב שמגיע אליו אוטובוס שש פעמים ביום - לא באמת משרת בתחבורה ציבורית. אז בישראל כמעט כולם מקבלים 'על הנייר' תחבורה ציבורית ומסתכלים על זה כאילו שזה צדק - אבל בעצם זה אי־צדק לכולם. תחבורה כזו לא נותנת לאנשים שום דבר, צדק זה לתת תחבורה ציבורית שנותנת מענה לאנשים, ואם אי אפשר לקפוץ מהמצב הנוכחי לעולם צודק לגמרי, צריך להשתמש במשאבים כדי לתת מענה לכמה שיותר אנשים - אז אתה בונה אמון, אנשים מגיעים, והמדינה משקיעה עוד - זה מעגל שמשבח את המערכת ובמשך השנים היא גדלה באופן אורגני".

לדבריו, המשמעות היא להוריד בטווח הזמן הקרוב את השירות בקצוות הארץ, ולעבות אותו במקומות שבהם יש יותר אנשים. "אחרי שבנינו עולם לרכב הפרטי ייקח זמן לבנות מערכת אמיתית, וגם אם נבצע הכל כמו שצריך זה ייקח 20 שנה לפחות. את העוגה (של התקציב, א"ז) צריך להגדיל באמצעות הפניית התקציבים המיועדים לכבישים לשיפור התחבורה הציבורית, ומתוכה לגזור שיעור מסוים ולתקצב באמצעותו תמריצים לקארפולים, ואוצ'רים למוניות, שימוש ביוזמות מקומיות, התנדבות ועוד מודלים שנוסו בעולם".

סך התועלות החברתיות

גם הכלכלן אמר בור, שעוסק בהערכות כלכליות לתחבורה ציבורית בבריטניה, ארה"ב ואפריקה, מסביר שהעלות הכספית לא עומדת לבדה. "צריך לאמוד את סך התועלות החברתיות, וזה בסדר שיש קווים עם יעילות נמוכה כל עוד הם עדיין בעלי תועלת חיובית. יחד עם זאת, רשויות יכולות לבחור לעשות טרייד־אופים כואבים ולתכנן שירות עם יעילות גבוהה 'שתוותר' על מי שגר באזורים בצפיפות מאד נמוכה - בסוף אי אפשר לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה. תחבורה ציבורית טובה צריכה צפיפות, ואנשים צריכים להחליט אם בא להם ארבעה כיווני אוויר וחצי דונם לעצמם או נגישות טובה לתחבורה ציבורית".

מנתח נתוני התחבורה נחמן שלף מעלה נקודה נוספת בכל הנוגע לשיפור התחבורה הציבורית בישראל. לדבריו, כל עוד ההשקעות בתשתיות לרכב פרטי גדלות בהתאמה להשקעות בתחבורה הציבורית - לא תורגש הטבה. "אי אפשר לנתק רק את התחבורה הציבורית ולהגיד 'השקענו כל כך הרבה וציפינו לתוצאות מסוימות'. הדוגמה הקלאסית לזה זה הנושא של נת"צים. אם אתה לוקח נתיב ממכוניות פרטיות כדי לעשות נת"צ ואז בונה במיליארדים עוד נתיב למכוניות כי אתה לא רוצה לגזול מהם נתיבים - אז לא עשית כלום. אי אפשר להסתכל על חלק קטן מהתמונה ולנסות להסיק ממנה מסקנות".

עוד כתבות

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הנשיא ביידן שוחח עם ראש הממשלה נתניהו

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים