גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסמס גילה ללקוח שהוא משלם לבנק אלף שקל בחודש רק על עמלות. זו לא גזירת גורל

החוק שמחייב את הבנקים לשלוח מדי חודש את פירוט העמלות שגבו גילה לרבים שהם משלמים עשרות ואף מאות שקלים בחודש ● הדרך להוזלתן עוברת דרך התמקחות מול הבנק, ביצוע פעולות באמצעים דיגיטליים, שימוש במסלולים ייעודיים וגם פזילה לבתי ההשקעות

איור: Shutterstock אנימציה: טלי בוגדנובסקי
איור: Shutterstock אנימציה: טלי בוגדנובסקי

מיליוני ישראלים קיבלו בימים האחרונים מסרון מהבנק שלהם, המפרט את סך העמלות שהם שילמו בחודש ינואר לבנק, וזאת כחלק מחוק חדש שיזם משרד האוצר (יוזמה של ח"כ ינון אזולאי) אשר נכנס השבוע לתוקפו. רבים מהם העלו לרשתות החברתיות תגובה מופתעת, משהתברר להם כי הם משלמים מדי חודש עשרות אם לא מאות שקלים לבנק.

גם דירוג האשראי של הבנקים עלול לרדת. כך זה ישפיע על הכיס שלנו
ניתוח | בארץ הדירוג יורד, בוול סטריט התמחור בשיא: התמרון של המשקיעים הישראליים הופך מסוכן יותר

עם זאת, חשוב לציין כי גם לאחר שליחת המסרון, או יידוע הלקוח באמצעים דיגיטליים אחרים, ישנם רבים אף יותר שעדיין נוטים להתעלם מההודעות שנשלחות אליהם, כך שנראה כי רוב השיח מתנהל בקבוצות סגורות עם אוריינטציה פיננסית.

אם לא קיבלתם מסרון מהבנק, בדקו באתר או באפליקציית הבנק שלכם אם קיבלתם הודעה בנושא, כיוון שהבנקים רשאים לשלוח לכם את המידע באמצעים דיגיטליים אחרים (חלק מהלקוחות הנחו את הבנק שלהם לפנות אליהם רק כך). בכל מקרה, זו הזדמנות טובה ליצור קשר עם הבנק ולעדכן את פרטי ההתקשרות, להתמקח ולהוזיל עלויות.

דוגמה למסרון ששולח הבנק / צילום: צילום מסך

העמלות הן ממקורות ההכנסה הגדולים של הבנקים. בשלושת הרבעונים הראשונים של 2023 (דוחות הרבעון הרביעי יפורסמו בחודש הבא) הכניסו הבנקים סכום של 11.2 מיליארד שקל מעמלות, גידול של 4% לעומת התקופה המקבילה בשנת 2022.

רוב הציבור הישראלי מכיר בכך שהבנקים גובים עמלות על פעולות המבוצעות בחשבונות העו"ש, אבל את מרבית העמלות גובים הבנקים מפעולות המבוצעות בניירות ערך או בהמרת מט"ח. במרבית הבנקים עמלות ניהול חשבון מהוות פחות מחמישית מההכנסות, בעוד שבבנקים כמו הבינלאומי, שמתמחה בתחום המסחר בני"ע, העמלות מתחום פעילות זה מהוות כמעט מחצית מההכנסות.

כדי לעורר מודעות לאפשרויות לחסוך בתשלומים החודשיים והרבעוניים, גלובס עושה סדר בסוגי העמלות ובאפשרויות לצמצם את החיוב בגינן.

ועוד לפני שצוללים לסוגי העמלות השונים, המלצה ראשונה שתקפה תמיד היא כאמור להתמקח עם הבנק. כדאי גם לבצע סקר שוק בין הבנקים השונים, כיוון שבחלק גדול מהעמלות אפשר לקבל פטור מלא. זכרו שלא פעם פטור זה מוגבל בזמן, לכן רשמו לכם עד מתי הפטור תקף כדי שלא תופתעו עם סיומו.

עמלות עו"ש: לא דרך הפקיד

עמלות ניהול החשבון הן כאמור העמלות שכמעט כל אחד מהישראלים מכיר. במקרה של עמלות ניהול החשבון אפשר לדרוש פטור מהבנק, וקבוצות אוכלוסייה שונות, כמו סטודנטים או חיילים, נהנות מכך לרוב בעת פתיחת החשבון.

אם לא קיבלתם פטור מלא, ישנן דרכים אחרות להפחית את סך העמלות. הראשונה היא להצטרף למסלול עמלות. קיימים בבנקים שני מסלולים שונים. המסלול הבסיסי הינו במחיר מפוקח על ידי בנק ישראל ועלותו עד 10 שקלים בחודש. במסלול זה תוכלו לבצע עד 10 פעולות בערוץ הישיר (כלומר דרך אפליקציה, אתר או כספומט המאפשר ביצוע פעולות). פעולות אלה כוללות לדוגמה העברה או הפקדה לחשבון אחר, תשלום שובר, הפקדה ומשיכה של צ'ק, חיוב בכרטיס אשראי, הפקדת מזומן במכשיר אוטומטי ועוד.

לצד המסלול הבסיסי, קיים מסלול נוסף שאינו מפוקח על ידי בנק ישראל ועלותו נעה בין 20 ל-30 שקל בחודש. המסלול המורחב כולל עד 50 פעולות בערוץ ישיר ועד 10 פעולות באמצעות פקיד, והוא מתאים למשקי בית שמבצעים מספר פעולות רב או לעסקים קטנים.

ככלל, כדאי לבצע את הפעולות באמצעים הדיגיטליים ולא באמצעות פקיד, מאחר שהתעריף בגין פעולות ישירות זול באופן משמעותי, וזאת על פי הוראה מפורשת של הפיקוח על הבנקים.

דמי כרטיס: מתי לבקש פטור

לצד עמלות ניהול החשבון, תשלום חודשי נפוץ שתקף למרבית הלקוחות הוא דמי כרטיס המשולמים בגין החזקה בכרטיס האשראי. גם כאן אפשר לפנות לבנק - או לחברת כרטיסי האשראי אם הכרטיס הונפק שלא דרך הבנק - ולבקש פטור מתשלום דמי הכרטיס. בדומה לעמלות העו"ש, קבוצות אוכלוסייה שונות, כמו גם מועדוני לקוחות, נהנים מפטור או מדמי כרטיס נמוכים.

חשוב שתדעו כי בגין פעולות שתבצעו בכרטיס האשראי ייגבו מכם תשלומים נוספים. מדובר למשל בריבית בגין רכישה בתשלומים (עסקת קרדיט), ולכן כדאי לבדוק לפני כל עסקה אם אפשר לפרוס אותה לתשלומים ללא ריבית. פעולות נוספות הכרוכות בעמלה הן לדוגמה עסקאות בכרטיס האשראי בחו"ל ומשיכות מט"ח בחו"ל, פירעון מוקדם של עסקאות והנפקת כרטיס חלופי אם הכרטיס המקורי אבד או נגנב.

מי שמעדיף הוצאת כרטיס דביט, שבו החיובים נעשים באופן מיידי ולא אחת לחודש, יזכה לדמי כרטיס נמוכים יותר מאשר בכרטיס האשראי. אם הוצאתם כרטיס דביט נוסף על כרטיס האשראי שלכם באותו בנק, תהיו זכאים לפטור מלא מתשלום דמי השימוש בכרטיס הדביט (לתקופה של שלוש שנים).

עמלות מסחר בני"ע: משלמים פעמיים

מי שסוחר בני"ע כדאי שיכיר את שני סוגי העמלות שהוא משלם. הראשון הוא דמי משמרת, כלומר עלות קבועה שמשלמים הסוחרים רק על עצם ההחזקה בנייר, והיא נגבית אחת לרבעון כשיעור מתוך התיק.

עמלה זו נכללה במסרון העמלות שנשלח בימים האחרונים ולכן הסכום שמופיע אצל מי שסוחר היה גבוה, לרוב משמעותית, לעומת חודשים שבהם לא נגבית עמלת מסחר בני"ע.

עבור תיקים קטנים, של פחות מ־100 אלף שקל, העמלה עומדת על עשרות שקלים, והיא דומה לזו שגובים בתי ההשקעות. עם זאת, עבור תיקים גדולים העמלה יכולה להגיע למאות שקלים, וכאן כבר כדאי לשקול להעביר את התיק לבית השקעות, שם העמלה נמוכה יותר.

מי שמציע מתוך המערכת הבנקאית אופציה אחרת הוא בנק וואן זירו, שם במסלול הבסיסי תוכלו לקבל מספר מוגבל של פעולות בני"ע - בינתיים רק בני"ע זרים, ללא דמי משמרת, ב־49 שקל לחודש, כחלק מהמנוי שמציע הבנק. לקוחות שמרבים לבצע פעולות בני"ע יוכלו לעשות זאת ללא הגבלה ב־119 שקל לחודש.

העמלה השנייה היא עמלת קניה ומכירה. הבנקים ובתי ההשקעות מחשבים ככלל את עמלות הקנייה והמכירה כשיעור מתוך היקף הפעולה המבוצעת, אך גם מציבים עמלות מינימום ומקסימום לכל פעולה. כלומר ישנה עמלה מינימלית שתיגבה מכם, גם אם חישוב השיעור מתוך היקף הפעולה שביצעתם נמוך יותר מאותו מינימום. לכן, אולי לא תצליחו להוזיל את שיעור העמלה, אך בהחלט אפשר לדרוש הפחתה של עמלת המינימום.

מט"ח: גם רכישות באינטרנט

הבנקים וחברות כרטיסי האשראי גובים מכם עמלה על המרות מט"ח שאתם מבצעים, רכישות באתרים מחו"ל ושימוש בכרטיסי האשראי שלכם מחוץ לישראל, בין שבחיוב ובין שבמשיכת מזומן בחו"ל.

כאן כדאי לבצע סקר שוק לגבי העמלות כדי להפחית עלויות. נוסף על כך, מומלץ לדרוש הנחה בעמלות המרה והפחתה של המינימום שייגבה מכם.

עמלת הקצאת אשראי: על המינוס

בגין האפשרות שמעניק לכם הבנק להיכנס למינוס, עד מסגרת מסוימת, רשאי הבנק לגבות מכם עמלה הנקראת עמלת הקצאת אשראי. אם באופן קבוע אתם נמצאים בפלוס בחשבון, ואין צפי למשיכת יתר, אפשר לבקש מהבנק לבטל עמלה זו.

עוד כתבות

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

חניה בכל מקום: כך זינק מספר תווי הנכה ב-55% בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

מייסדי איילנד , מייק פיי (משמאל) ודן אמיגה / צילום: MKJ photography

השווי הוכפל בתוך חצי שנה: חד הקרן איילנד מקבל תג מחיר של 3 מיליארד דולר

חברת איילנד מגייסת לפי שווי של 3 מיליארד דולר ● החברה עוסקת באבטחת מידע לדפדפנים, בעיקר כרום, במקומות עבודה ● רק לפני חצי שנה גייסה איילנד לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock

מהיום: אפשר לחדש דרכון ותעודת זהות באינטרנט. כך זה יעבוד

לאחר שבשנה שעברה נרשמו "פקקים" חסרי תקדים בדרך להנפקת דרכונים ותעודות זהות, חוק חדש שנכנס לתוקף מאפשר לבצע את התהליך באופן מקוון ● כיצד זה יעבוד, ולמי הדבר יתאפשר? ● גלובס עושה סדר

שוק המשכנתאות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוק המשכנתאות בחודש מרץ חזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי בחודש מרץ נלקחו משכנאות בהיקף של 6.23 מיליארד שקל ● היקף משכנתה ממוצעת שנלקחה במרץ הגיע ל-918 אלף שקל

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong

טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

לאורך השנים אילון מאסק פיזר שלל הצהרות שלא התממשו ● בזמן שהמניה של טסלה צברה תאוצה והכרזותיו של מאסק שבו את דמיונם של המשקיעים, גופים פדרליים החלו בחקירה רשמית בה נבדקו טענות שמערכת הסיוע לנהיגה אוטונומית תרמה לכ־1,000 תאונות החל מינואר 2018 ● אבל המשקיעים של טסלה לא מוטרדים מהעבר, ומסתבר שגם לא מההווה

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מחר ישולמו תגמולי המילואים: כמה תקבלו ומי זכאי למענק מיוחד?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום ב-1 במאי, כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

ניצן גולדברג, משנה למנכ''ל ומנהל אגף סחר ושיווק קבוצת שופרסל / צילום: יח''צ

עזיבה שלישית בתוך חודש: המשנה למנכ"ל שופרסל הודיע על התפטרות

ניצן גולדברג, המשנה למנכ"ל ומנהל אגף סחר ושיווק בשופרסל, הודיע על עזיבתו ● מדובר בבכיר השלישי שעוזב את הקבוצה לאחר ההשתלטות של האחים אמיר, אחרי שסמנכ"לית התקשורת התאגידית וסמנכ"לית משאבי האנוש הודיעו גם הן על סיום תפקידן

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

אדום בוול סטריט: לאחר חמישה חודשים, הבורסה האמריקאית צפויה לנעול את החודש בירידות

המדדים יורדים ב-1% ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה יורדת ● הביטקוין יורד ב-3%, מיקרו סטרטג'י צוללת ב-12% ● אמזון ו-AMD יפרסמו את תוצאות הרבעון הראשון לאחר הנעילה

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

קרנות 'ארק' הפופולריות של קתי ווד שוקעות במהירות

המשקיעים משכו השנה 2.2 מיליארד דולר מהקרנות הפעילות של ARK השנה, יותר מהתזרים של כל 2023

אקסל / אילוסטרציה: Shutterstock

כך הבינה המלאכותית תעזור לכם להשתמש באקסל

מיקרוסופט החלה להכניס כלי AI לתוכנת האקסל ● בקרוב תוכלו לקבל ניתוחי מגמות ותובנות על הנתונים שלכם, לייצר נוסחאות בקלות בעזרת טקסט, ולקבל דגש על מה שחשוב לכם

אפליקציית רייזאפ / צילום: מתוך אתר החברה

בגלל המלחמה: סטארט-אפ הפינטק רייזאפ מפטר מחצית מעובדיו

קצב גיוס הלקוחות לא עמד בציפיות, וגם עלות גיוס לקוח הפכה להיות הרבה יותר גבוהה, ולכן החברה החליטה היום על פיטורי כמחצית מכוח-האדם ● ברייזאפ מדגישים כי בקופתה יש מספיק כסף להמשיך להתנהל, וכי המהלך, שכולל גם שינויים אסטרטגיים, יאפשר להגיע לרווחיות

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר