גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השקל נחלש: כך משפיעה הורדת הדירוג על המסחר במט"ח הבוקר

החלטת הדירוג של מודי'ס הובילה למגמה שלילית הן בשוק המניות המקומי והן בשוק האג"ח ● האם להחלטת הדירוג תהיה גם השפעה שלילית על שוק המט"ח המקומי? הכלכלנים הבכירים במשק מסבירים

כיצד צפויה החלטת מודי'ס להשפיע על שוק המט''ח המקומי? / איור: גיל ג'יבלי
כיצד צפויה החלטת מודי'ס להשפיע על שוק המט''ח המקומי? / איור: גיל ג'יבלי

הדולר מתחזק הבוקר מול השקל בכ-0.4% ונסחר ב-3.69 שקלים לדולר. במסחר מול האירו השקל נחלש בכ-0.7%, ועומד על 3.99 שקלים לאירו.

תחילת המסחר מסמנת את תגובת השווקים להורדת דירוג האשראי של ישראל ביום שישי האחרון. בסוף השבוע האחרון, לקראת ההודעה, השקל נחלש לעומת הדולר ועמד על 3.67. מתחילת החודש הסתכם הפיחות במטבע ביותר מאחוז.

בארץ הדירוג יורד, בוול סטריט התמחור בשיא: התמרון של המשקיעים הישראליים הופך מסוכן יותר
גם דירוג האשראי של הבנקים עלול לרדת. כך זה ישפיע על הכיס שלנו

"תגובת הממשלה להחלטת הדירוג צפויה להוביל לפיחות המטבע" 

מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסים בבנק הפועלים, מציין כי "הורדת הדירוג הינה ברובה מגולמת בשוק, אולם הורדת התחזית פחות גולמה בשווקים והייתה מפתיעה". שפריר מדגיש כי לאחר פרוץ המלחמה השווקים החלו לתמחר את ישראל כמדינה בעלת דירוג BBB.

בנוסף "התגובות להחלטת הדירוג מצד בכירי הממשלה אמש יכולים להשפיע בימים הקרובים על המטבע ולגרור פיחות בשוק המט"ח". שפריר מוסיף ומזכיר כי גם חברת פיץ' עתידה בקרוב לפרסם הודעה משלה וגם היא יכולה להחליט על הורדה.

מנגד רונן מנחם, כלכלן ראשי בבנק מזרחי טפחות, סובר שיהיה קשה להעריך את עוצמת תגובת השקל עם פתיחת המסחר ביום שני ואת התנהגותו בהמשך.

"הורדת הדירוג עצמה לא התקבלה בהפתעה גדולה והייתה מגולמת לפחות חלקית בשוק. כמו כן יש לציין כי לא מעט פרמטרים כלכליים בדוח זכו דווקא להתייחסות חיובית, כולל איתנות המערכת הבנקאית והתעסוקה, והתאוששות מהירה יחסית של המדדים המהירים לפעילות הכלכלית".

לדעת מנחם סביר יותר שהשוק יגיב לכך שתחזית הדירוג נותרה שלילית, שכן "הדבר יאריך את משך החזרה של הכלכלה לרמתה הקודמת, אך גם כאן קשה להעריך את עוצמת הפיחות וכמה זמן יימשך".

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי של מיטב, מסביר: "השוק יפעל בהתאם למתרחש בכלכלה ובזירה המלחמתית ופחות יגיב לאורך זמן להורדת הדירוג של מודי'ס. יתרה מכך, האירוע לא חידש, הורדת הדירוג בשל המלחמה הייתה משהו שציפו לו בשווקים וגם אם הורדת התחזית הייתה הפתעה, היא הגיעה בשל החשש מהתפתחות רעה בגזרה הצפונית". זבז'ינסקי אומר כי מערכה צפונית בוודאי תביא להידרדרות הכלכלה ושוק המט"ח כאחד ועל כן גם כאן, מודי'ס לא הוסיפו הרבה.

ההערכה: השקל יתחזק בעתיד

"בטווח הקצר המגמה תקבע בהתאם להתפתחויות הפוליטיות והמלחמה. הגעה להסכם הפסקת אש ושחרור חטופים יובילו לייסוף, אך מנגד הסלמה בצפון ומלחמה נגד חיזבאללה יחלישו מאד את השקל. שנה קדימה - בהנחה והגיאופוליטיקה והפוליטיקה יפסיקו להעיב - הכוחות הבסיסיים תומכים במטבע חזק ויביאו להתחזקותו בעתיד", מסביר שפריר.

מנחם מסכים כי ההתפתחויות הביטחוניות והמדיניות ימשיכו להשפיע על שוק המט"ח. "השקל ימשיך להגיב, לעיתים בעוצמה, על האירועים והנתונים מהשטח, בדגש על תרחיש בו עצימות הלחימה תפחת או יסתמן הסדר מדיני כלשהו, שעשוי בהחלט להוליך ליסוף. זאת, בין השאר, הן משום המשך הראלי בשוק המניות בארה"ב בארצות הברית (שבעתות שגרה תומכות בהתחזקות המטבע) והן משום שככלל השקל מתומחר בחסר כנגד הדולר".

מנחם מציין לטובה גם את דברי נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, שהגיב בצורה מעודדת לאחר ההחלטה. "בנק ישראל חזר לאחרונה לא אחת על ביטחונו בכלכלה המקומית. כידוע ברשות בנק ישראל יתרות מטבע חוץ גדולות מאוד (גם במונחי תוצר) והודיע עם פרוץ המלחמה על תוכנית למכירה של עד 45-30 מיליארד דולר מיתרותיו על מנת למנוע תנודתיות יתר בשוק. גורם זה כשלעצמו יכול למתן את עוצמת הפיחות במטבע". ככלל, היותו של בנק ישראל המבוגר האחראי באירוע בהחלט תומכת בשקל מסכם מנחם.

זבז'ינסקי מדגיש כי הורדת הדירוג של ישראל לא תשנה הרבה בשווקים, "הורדת דירוג מ-A1 ל-A2 לא תביא לשינויים מהותיים במט"ח, התנהגות משקיעים משתנה רק כאשר חברה מורידה את הדירוג מעבר ל'רמת ההשקעה' שמגיעה מתחת ל-BBB הנמוך".

מדד הדולר הגלום, האומד את האופציות על שער הדולר מראה על היחלשות המטבע הישראלי בפתח המסחר, היחלשות שתחזיר את השקל לשער של 3.7 שקלים. "המדד מצביע על פיחות מתון בלבד, אך השאלה האמיתית תהיה מה יקרה בפתיחת המסחר ביום שני, אז יכנסו גם הגופים הזרים לפעילות".

עוד כתבות

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

הבריחה הגדולה: משיכות של מיליארדים מהקרנות של משקיעת העל

עד כה השנה משכו המשקיעים 2.2 מיליארד דולר מקרנות הסל מקבוצת ARK של ווד, שהפכו לסנסציה לפני כ־3 שנים עת ניהלו 59 מיליארד דולר ● האם הזליגה תיבלם?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

פרויקט TLV במתחם השוק הסיטונאי בת''א, על קרקע שתנובה מכרה / צילום: טל איז׳ק

מבית שמש ועד צומת מורשה: הכירו את האקזיטים הנדל"ניים המפתיעים

מכירת קרקעות על ידי חברה תעשייתית חושפת לרוב ערך חבוי, הגבוה לעיתים אף מזה של פעילותה המסורתית – מה שמוביל לא פעם לזינוק במניה ● אנליסט נדל"ן: "בעסקה שכזו מקבלת המוכרת תזרים מזומנים משמעותי שיכול לסייע לה בהגדלת הייצור, ואף לבצע רכישות" ● סיור בין אקזיטים נדל"ניים מפתיעים שנרשמו בבית שמש, ירושלים, לוד, תל אביב ובצומת מורשה

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

הבורסה בהונג קונג / צילום: Shutterstock, Daniel Fung

מגמה מעורבת באסיה; הניקיי מטפס בכ-1%

ההנג סנג יורד ב-0.1% ● בקרן המטבע הבינלאומית העלו את תחזיות הצמיחה באסיה ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק ביותר מ-1.5% מול הדולר; אלו הסיבות

ההתקדמות במשא ומתן על הפסקת האש ושחרור חטופים, העליות בסוף השבוע האחרון בוול סטריט ואלה הצפויות היום, מעלות את הביקוש למטבע המקומי ● אבל התנודתיות בשערו צפוייה להמשך

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון