גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המניות בוול סטירט במחיר שיא, אך האם הן יקרות? התשובה נמצאת במודלים האלה

מה יכולים משקיעים ללמוד מחמישה מודלים פופולריים להערכת המחיר של מניות

האם התמחור בשוק המניות האמריקאי עובר את הגבול? / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock
האם התמחור בשוק המניות האמריקאי עובר את הגבול? / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

מניות בוול סטריט שוברות שיאים בזה אחר זה, ומציתות מחדש את הדיון הנצחי בקרב משקיעים האם הן כבר יקרות מדי.

מדד S&P 500 טיפס ב-5.4% בתחילת 2024 וסגר גבוה מ-5,000 נקודות בפעם הראשונה ביום שישי, השיא העשירי שהוא קובע השנה. מדד התעשייה דאו ג'ונס טיפס ב-2.6%, וקבע 11 שיאים לאורך הדרך.

ותודה לאנבידיה: המניה הישראלית שמזנקת בקרוב ל-1500% במסחר בוול סטריט 
אנבידיה לקוחה שלה והמניה זינקה 50% ביום. אז למה אנליסטים מודאגים מ-arm? 

כשמנסים להעריך האם מניה או מדד זולים או יקרים, אסטרטגים ממליצים על כמה חישובים ושיקולים, בהם התנאים הכלכליים השוררים, הבריאות הפיננסית של החברה ומצב התעשייה שבה היא פועלת. משקיעים באופן טיפוסי מוכנים לשלם יותר עבור חברות שהם חושבים שיגדלו במהירות, לעומת אלה שסיכויי הצמיחה שלהן מוגבלים.

ניעזר בכמה מודלים פופולריים להערכת מצב השוק:

מכפיל רווח

המחיר הוא רק רכיב אחד בהערכות שווי של מניות. השני הוא רווחים. יחס המחיר לרווחים - המחושב על ידי חלוקת מחיר המניה של חברה ברווחים הצפויים פר מניה - הוא אחד הכלים הפופולריים להערכת מניות ומספק אינדיקציה למשקיע כמה הוא משלם על כל דולר שהחברה מרוויחה.

כשהרווחים עולים והמחירים נשארים יציבים, ההערכות מתכווצות. אם הרווחים יורדים, זה גורם למניות להיראות אפילו יותר יקרות, גם אם מחירן לא השתנה.

יש שתי דרכים לחשב את היחס הזה: משקיעים שמעדיפים להסתכל על תוצאות ממשיות משתמשים ברווחי החברה הקודמים ב-12 החודשים האחרונים; אחרים סבורים שהרווחים העתידיים הצפויים הם יותר רלוונטיים, בייחוד אצל חברות טכנולוגיה הצומחות במהירות.

בהתבסס על הרווחים מהעבר, המכפיל של S&P 500 הוא 24.18, גבוה מהממוצע לעשר שנים - 20.36. מכפיל הרווח החזוי של המדד, 20.38, טיפס לאחרונה מעל 20 לראשונה זה שנתיים, כשהממוצע ארוך הטווח שלו עומד על 17.96.

"בנקודה זו השוק חסר מורא", אמר מאט סמית', מנהל השקעות ב-Ruffer, חברת ניהול שירותי השקעות מלונדון. "מפרספקטיבה של סיכונים והצלחות, חברות אמריקאיות הן בעיקר לא אטרקטיביות. יש להן הרבה מומנטום, אבל הן יקרות".

רווחים עולים הם לרוב הדלק שהכי ניתן להסתמך עליו לעלייה מתמשכת במחירי מניות. כשמניות מטפסות בקצב מהיר משמעותית לעומת רווחי החברות, מתחילים להתעורר חששות מפני בועה. לדוגמה ב-2023 מדד S&P טיפס ב-24%, אבל רווחי החברות בו היו שטוחים יחסית.

הרבה מהרווחים בשוק הונעו במקום זאת על ידי הימורים שהפדרל ריזרב יצליח לבצע נחיתה רכה בכלכלה האמריקאית, ובכך להימנע ממיתון, וישנה כיוון בקרוב להורדות ריבית. מכפילי מניות באופן טיפוסי יורדים בעת מיתון, בעוד שריביות גבוהות מקטינות את השווי של תזרים המזומנים העתידי של חברות, במודלים המקובלים לקביעת מחירים.

אנליסטים יותר אופטימיים לגבי תמונת הרווחים לשנה זו וצופים שרווחי החברות ב-S&P 500 יעלו בערך ב-11%. זה יכול לתת למניות יותר מרחב לרוץ.

מניות טכנולוגיה לעתים קרובות משיגות הערכות שווי גבוהות בגלל שהן צפויות לייצר רווחים גדולים בעתיד. ההייפ סביב בינה מלאכותית יוצרת (Generative AI) הוביל להימורים גדולים על מניות כמו אנבידיה, מה שהקפיץ את הערכת השווי של יצרנית השבבים, הנסחרת במכפיל 33.48 על הרווח החזוי ב-12 החודשים הקרובים.

"משקיעים מסתכלים על אנבידיה וחושבים, 'היא נסחרת לפי מכפיל עצום'", אמר מייקל לנדסברג, יועץ פיננסי ב-Landsberg Bennett Private Wealth. "אבל אם אתה חושב שהחברה תצמח כל כך מהר בשנתיים הקרובות, זה אומר שהמניה כנראה זולה על פי חלק מכלי המדידה".

מניית אנבידיה עלתה ביותר מפי 3 בשנה שעברה, והשנה מובילה את ה-S&P 500 עם עלייה של 46% עד כה. הערכת השווי של המניה טיפסה אשתקד למכפיל של מעל 60 לרווחים החזויים, אבל המכפיל ירד אחרי שהחברה דיווחה על רווחים עצומים.

מכפיל הון

יחס זה משמש לעתים קרובות משקיעים המחפשים מניות שמוערכות בחסר, במחירים סבירים. הוא נפוץ בהערכת מניות פיננסים, בייחוד של בנקים או של חברות עם נכסים מוחשיים. הוא פחות שימושי לגבי חברות טכנולוגיה, מאחר שסיכויי הצמיחה שלהן לעתים קרובות לא מבוטאים בדוחות המאזן של החברות, אמרה מייגן שו, מנהלת אסטרטגיית השקעות ב-Wilmington Trust.

מדד S&P נסחר לפי מכפיל הון של 4.15, גבוה מהממוצע לעשר שנים שהוא 3.26 ומהממוצע ל-20 שנה שהוא 2.76. לשם השוואה, מכפיל ההון העתידי אצל אנבידיה הוא 22.48.

על ידי שימוש במודל זה, הום דיפו וחברת מוצרי הבניין Masco הן בין המניות היקרות ביותר בשוק, בעוד ש-Paramount Global ו-Invesco נראות בין הזולות ביותר.

פרמיית הסיכון במניות

בשיטה זו מושווית התשואה מהחזקת מניות לעומת החזקת אג"ח ממשלתיות, נתון המחושב על ידי הפער (מרווח) שבין תשואת הרווחים של חברה לתשואת הרווחים של איגרת ממשל ארה"ב. מאחר שהמניות נחשבות כנושאות סיכון גבוה לעומת אג"ח אולטרה בטוחות, הרי שמשקיעים מצפים לקבל מהן תשואה גבוהה יותר בטווח הארוך.

תשואת הרווח מחושבת על ידי חלוקת הרווחים (מדווחים או חזויים) של חברה לשנה הקרובה במחיר המניה. השוואה של תשואת רווחי העבר לתשואת אג"ח ל-10 שנים מלמדת כי פרמיית הסיכון של מדד S&P 500 היא בערך 0.7%, קרוב לרמתה הנמוכה זה כשני עשורים (עדות ליוקר המניות).

סמית' מ-Ruffer ממליץ לחשב את המרווח על בסיס התשואה על איגרת ממשלתית ל-10 שנים מוגנת אינפלציה, מאחר שרווחי החברות נוטים להשתנות בהתאם לאינפלציה. גם לפי מדד זה, הפיצוי על הסיכון שבהחזקת מניות על פני אג"ח הוא ברמה הנמוכה ביותר אי פעם, לפי נתוני השוק של דאו ג'ונס החל מ-2003.

 


מכפיל רווח-צמיחה

יחס המחיר לצמיחה ברווחים (PEG) מבטא את שווי השוק של חברה ביחס לסיכויי הרווח שלה. כדי לחשב זאת, מחלקים את מכפיל הרווח של חברה ל-12 החודשים האחרונים ברווחים הצפויים לשנה. PEG של 1 נותן אינדיקציה לכך שמחיר המניה תואם את ציפיות הצמיחה של החברה.

מכפיל ה-PEG הנוכחי של ה-S&P 500 הוא 1.48, נמוך מהממוצע לעשר שנים של 1.49 וגבוה מהממוצע ל-20 שנה של 1.35. מכפיל זה אצל אנבידיה, 0.78, גורם למניה להיראות זולה בהשוואה.

יחס CAPE

יחס המחיר לרווחים בחישוב מחזורי (CAPE) אותו הגה רוברט שילר, כלכלן זוכה פרס נובל. הוא מחושב על ידי חלוקת המחיר הנוכחי של מניה בממוצע הרווחים שלה, תוך שקלול האינפלציה ב-10 השנים הקודמות.

היתרון שלו הוא שהוא עושה תיקון לתקופות טובות במיוחד וגרועות במיוחד. כך הוא 'מחליק' תקופות כמו שהייתה בדיוק לפני הקריסה בשוק הדיור האמריקאי, כשרווחים חזקים במיוחד גרמו למניות להיראות בתמחור סביר, או בהתאוששויות ממיתון, כשרווחים חלשים גרמו למניות להיראות יקרות.

יחס ה-CAPE של מדד S&P העומד על 33.4, גבוה ממה שהיה ברוב 96% מהפעמים מאז 1881, אבל עדיין נמוך משמעותית מהפסגות שנראו בסוף שנות ה-90 וב-2021.

המודל הזה משמש לרוב להערכת חברות הרגישות למחזור הכלכלי כמו בנקים וחברות בתחום הכרייה, הנפט והגז, בגלל שהתחזיות שלהן מושפעות מההיצע והביקוש אצל הצרכנים ומהצמיחה הכלכלית הכללית.

מייק דסטפאנו וקן חימנז השתתפו בהכנת הכתבה

עוד כתבות

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה