גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ישראלים קנו דירה להשקעה במדריד. את ההסתבכות הזו הם לא צפו

פוסט שפורסם בפייסבוק מתאר סיפור של משפחה שרכשה דירה במדריד, ונאלצה לפרנס, בעל-כורחה, פולשים שלא היה ניתן לפנותם, מכיוון שהחוק הספרדי לא מאפשר זאת ● כיצד ניתן להימנע מפולשים, ומה אפשר לעשות אם כבר נכנסו לדירה בבעלותכם?

קאלה מאיור, אחד הרחובות המרכזיים במדריד, ספרד / צילום: Shutterstock
קאלה מאיור, אחד הרחובות המרכזיים במדריד, ספרד / צילום: Shutterstock

"השורה התחתונה היא שלמרות שבדקנו ועשינו שיעורי בית, התוצאה היא גרועה", שיתפה ע' את הסיפור אליו נקלעה משפחתה ברכישת דירה להשקעה במדריד, שהסתבכה עם פולשים שלא ניתן לפנות.

שאלות ותשובות | בספרד יש כללים מפתיעים להשקעות נדל"ן, ביוון לא מתמקחים ומה צריך לדעת על פורטוגל וארה"ב
באיזה מדינות באירופה צפויות עוד ירידות במחירי הדיור
זה היה אחד הסקטורים הפופולריים ביותר להשקעה בארה"ב. עכשיו הוא בסכנת קריסה

הסיפור התגלגל בפוסט שפורסם בפייסבוק, בו מסופר שלמרות שהזוג טסו לנכס ועשו 'שיעורי בית', עדיין יכולות להיות הפתעות בדרך: "לקחנו חסכונות ורצינו להשקיע אותם בנכס בחול כדי לקבל תשואה. בדקנו המלצות, רצינו חברה ישראלית שחברים שלנו כבר עבדו איתה. טסנו למדריד, נרגשים ופעורים שילמנו הכול בזמן כמו ילדים טובים אחרי שבוצע שיפוץ בנכס, כנראה שאחד המשפצים שכפל את המפתח, החליף מנעול, ו'השכיר' את הנכס למהגרים פרואנים". בסיום הפוסט, הוסיפה שהיא כותבת כדי להזהיר את הישראלים מהתופעה הרווחת הזו בהשקעות נדל"ן בספרד.

הבעיה היא שעם כניסת הפולשים לדירה שרכשו ושיפצו - החוק הספרדי לא מאפשר לפנות אותם: "החוק במדריד אומר שאחרי 48 שעות, לא ניתן לפנות אותם מהנכס. אז ככה יצא, שכרגע מעבר למשפחה הקטנה והחמודה שלנו, אנחנו מפרנסים בעל-כורחנו עוד משפחה. אנחנו לא עשירים - אנחנו פשוט עוד זוג מעמד ביניים שמנסה לדאוג לעתיד של הילדים שלו".

שוק של מכירת מפתחות לפלישה

אסף לבנת, יזם ומשקיע בנדל"ן בספרד מחברת "נדל"ן ספרד", שוחח עם גלובס והסביר כיצד ניתן להימנע מפולשים בדירות בספרד, ומה בכל זאת אפשר לעשות:

"הרקע לסוגיית הפולשים הוא המשבר הכלכלי של 2008, שהוביל לגל עיקולים למי שלא עמדו ברכישות הדירות. בעקבות התסיסה שנוצרה, קודמו חוקים שנועדו לסייע לספרדים לא לגור ברחוב. יש מי שניצלו את החוק ואת הלך הרוח הכללי בספרד ובקטלוניה, וזה נהיה מסחרה. סביר להניח שאותו פועל ששכפל מפתח בסיפור, הלך ומכר אותו בכ-3,000-5,000 אירו. יש שוק שלם בו הוא יכול למכור את המפתחות, כאשר התמחור בהתאם למצב ולמיקום הדירה.

יש חוקים בספרד במצב שיש פולשים. במקרה הזה, הם אמרו שהם בנכס 48 שעות, אבל הרי אני יכול גם להגיד שהייתי שם. בהרבה מקרים הולכים למשטרה לדווח על הפלישה, ובמשטרה מסתבר שמישהו בא יום קודם ודיווח כבר שהוא פולש. המשמעות היא שלא ניתן לומר שהפולש לא היה בדירה ושיש לו זכויות בנכס שלך. החוק אומר בפשטות - לא היית בנכס, הוא היה פנוי ולאנשים אין איפה לגור, אז שיהיו בנכס ולא ברחוב".

מה קורה עכשיו כשיש פולשים בדירה?
"יש שתי אפשרויות. האחת, משא-ומתן מול אותו פולש, או איזה גוף ששם את המשפחה הפולשת בפרונט. לעתים, מדובר באנשים עניים זרים, עם ילדים קטינים שלא עובדים, ויש גוף כלשהו מאחוריהם. זה יכול להיסגר בכ-15 אלף אירו להוציא את המשפחה, כאשר בעבר, היו סכומים אחרים של 3,000 אירו. במקביל, הפולש עצמו בדירה טוען שהשכירו לו ולא מבין מה רוצים ממנו.

האופציה השנייה היא תהליך משפטי. כאן, זה שונה אם אתה בן אדם פרטי או חברה שמחזיקה מעל כמות מסוימת של נכסים בבעלותה. התנאים משתנים ואם זו חברה מרובת נכסים, זה הליך מורכב יותר.

לשאלת זמן הפינוי, השיב לבנת: "יש לי שתי דירות כאלה שכבר יותר מחמש שנים בתהליך. אבל זה מורכב, גם בגלל שאחת החברות שלי מוגדרת מרובת נכסים, וגם בגלל שיש שם אנשים במצב סוציאלי קשה עם קטינים".

מה בכל זאת אפשר לעשות למנוע פלישה?

לבנת מסביר שבתקופה שהדירה ריקה, מומלץ להתקין אמצעי מניעת פלישה: 

הדבר הראשון שניתן לעשות הוא להתקין מערכת מצלמות ואזעקה בתשלום חודשי - יש לכך שוק שלם בספרד ובעלות ממוצעת של כ-60 אירו בחודש. "ככל שהפולשים השתכללו, כך גם האמצעים למניעת הפלישות", הסביר לבנת. "קמו חברות ששמות מצלמות עם חיבור למשטרה, כך שברגע שנכנסים לבית, יש הוכחה ושוטרים מגיעים למקום. אם יש קטין, זה לא משנה, ובתוך שעתיים יוציאו אותו החוצה".

נוסף על כך, ניתן להתקין דלתות שמיועדות נגד פולשים בשוק, גם בתשלום חודשי. לבנת מסביר כי "זו דלת משוריינת ולא ניתן לפרוץ אותה. משלמים על הדלת שכירות וזה ביזנס בפני עצמו בספרד. העלות היא בערך 50 אירו בחודש. בדרך כלל, שמים את שני האמצעים יחד, מצלמה, אזעקה ודלת משוריינת, ואם יש צורך גם סורגים בחלונות ופתחים נוספים". 

ואם הדירה לא ריקה וגרים בה, יפלשו בכל זאת?
"לא. זה לא אירוע אלים, ולא מתרחש בצורה אלימה שיש אנשים בבית. עיקר הסיפור הוא אמצעי המניעה, כאשר הבית עומד ריק. יש חברות שעושות שירות כזה של פינוי ואומרות שהן חברות אבטחה, כך שאם יש מישהו בבית, הן מוכנות להתנהל מולו ולכאורה פועלות לפי חוק, בעלות של כ-5,000-10,000 אירו. אבל אני, למשל, לא משתמש בזה, כי זה תחום אפור. יש מקרים שמספרים שהם מציקים לאותם פולשים מתחת לבית, עוקבים אחריהם וכדומה. אני לא השתמשתי בכאלה חברות, כי לא יודעים מה הגבול שלהן והן מתוגמלות על הצלחה בסופו של דבר".

"יש התרעמות כללית באוכלוסייה הספרדית מהסיפור הזה, הם גם סובלים מזה. מה שקרה לזוג הישראלי לא קרה בעקבות הונאה של אותה חברה שעבדה מולם, אלא היו צריכים להזהירם ולספר על אמצעי הזהירות כמו אזעקה ודלת. אנחנו מנהלים מאות דירות ולנו אין מקרים כאלה כיום".

עוד כתבות

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים