גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קצב הירידה מהארץ מתגבר, בין היתר כי בלמ"ס למדו סוף סוף לספור

עד כה רק מי שלא היה בישראל לפחות 365 ימים ברצף נחשב ליורד, וכך לא נמנו עם היורדים כל מי שקפץ לבקר פעם בשנה ● השיטה שונתה ומספר הישראלים נחתך ב–150 אלף ● בשיח הציבורי, כמיטב מסורת הציונית, עוצמים עין מול מגמת הרילוקיישן

נתב''ג / צילום: יוסי זמיר
נתב''ג / צילום: יוסי זמיר

השבוע השיקה המדינה תוכנית מורחבת לקליטת עולים. שר האוצר סמוטריץ' הבטיח כי "התוכנית תהיה זרז לעולים רבים, והעלייה בשנים הקרובות תהווה מקפצה ומנוע צמיחה אדיר לכלכלה הישראלית". במסגרת התוכנית "יינתן מענה לעולים בכל תחומי החיים, החל מסיוע נרחב בשכר דירה ועד סיוע נרחב לסטודנטים ועוד".

פרשנות | בדרך למדינת עולם שלישי? הממשלה צריכה להתעורר, ולא בגלל נתוני הצמיחה 
60 מדינות בעולם מציעות אזרחות זרה עבור כסף. כך זה עובד

אבל בזמן שאנחנו אוהבים, ובצדק, להתרגש מנתוני העלייה, התחבאו השבוע נתונים חדשים ועגומים במיוחד על תמונת הראי - קצב הירידה מהארץ. על זה כמובן אף פוליטיקאי לא קפץ לספר, והממשלה לא השקיעה בתוכנית מתוקשרת להשארתם. הדרמה כפולה: לא רק שקצב הירידה התגבר משמעותית ב-2023-2022, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה החליטה לשנות את הספירה והקפיצה את מספר היורדים בצורה חדה.

נסביר: עד כה, רק מי שלא ביקר בישראל במשך 365 ימים ברציפות נרשם כיורד. כלומר, מי שהגיע פעם בשנה לבקר את הוריו המזדקנים או סתם לחופשת חג, המשיך להיספר כמי שגר כאן. וכעת, לאחר שמחקר של הלמ"ס גילה עד כמה הספירה אינה אמינה ובשל רצון וצורך לאמץ סטנדרטים שנהוגים בעולם, הודיעה הלשכה שהיא עוברת "מגישת הרציפות לגישה המאפשרת ביקורים קצרים".

 

כתוצאה מכך ד"ר אחמד חליחל, מנהל אגף בכיר דמוגרפיה ומפקד בלמ"ס, הסביר השבוע כי שינוי השיטה העלה את מספר היורדים, וגרר מיידית "ביום המפקד בשנת 2022" ירידה של כ-105 אלף ישראלים. מדובר על 1.1% משיעור התושבים - 0.7% בקרב היהודים, 0.2% בקרב הערבים ו-12% בקרב כל השאר. מאז, חושפים הנתונים, נרשמה הגירה של עוד 60 אלף ישראלים בשנת 2023. זאת לעומת ממוצע של כ-40 אלף בלבד לאורך העשור (ומול 47 אלף עולים בשנה האחרונה). "מדובר בהבדל גדול", הדגיש חליחל. "בתוך שנה ושבעה חודשים מספר הישראלים ירד ב-150 אלף לעומת החישוב הישן".

הבשורות הטובות הן ש-30 אלף ישראלים גם חזרו בשנה האחרונה, חלקם כדי להצטרף למאמץ המלחמתי. ועדיין, מדובר על מאזן נטו שלילי חריג של 30 אלף יורדים בתוך שנה אחת.

הנתונים לא משקללים את השפעות המלחמה, שכן עדיין לא ניתן לזהות את מי שבחר להגר בעקבותיה. קשה גם להעריך מה יילד יום - מצד אחד, האנטישמיות ושנאת יהודים וישראלים ברחבי העולם מזכירות לכולם היכן נמצא הבית היהודי. מצד שני, האמת המרה שגילינו באוקטובר היא שדווקא בישראל, מבצרו הבטוח של העם היהודי, אירע טבח המזכיר את נוראות השואה. ואם לא די בכך, גם האווירה החברתית הנפיצה ולהבדיל הגירעון בתקציב המדינה, שיגרור בהכרח הכבדה בנטל המסים וצמצום השירותים הציבוריים, עלולים לשכנע ישראלים ציוניים שמקומם לא כאן.

אבל נתוני הירידה כיכבו השבוע רק במצגת מייגעות משהו של סטטיסטיקאים, בעיקר כדי להסביר את השינוי הפתאומי במספר הישראלים. בשיח הציבורי מעדיפים לעצום עין מול המגמה ותופעת הירידה, שכבר מזמן מעדיפה את הטרמינולוגיה של רילוקיישן.

לא שזה חדש: הסטת עין מהיורדים והתמקדות בקצב העלייה מוכרות לנו מההיסטוריה הציונית הקצרה. בבית הספר כולנו למדנו על העליות הגדולות טרום הקמת המדינה, בלי שום מילה על המון האנשים שהתייאש והרים ידיים. ההיסטוריון ד"ר מאיר מרגלית כותב כי בשנים 1926-1927 היו פי ארבעה יותר יהודים שיצאו מפה מאשר אלה שהגיעו לארץ. שיעור היורדים עמד על 2%-3% מכלל האוכלוסיה היהודית בארץ במחצית הראשונה של העשור השלישי ועל 6% במחצית השנייה.

ואגב אז, הרבה יותר מהיום, לא היה פשוט לצאת מפה - חברתית, אידיאולוגית, כלכלית ואפילו טכנית (מציאת ספינה ומדינה שמוכנות לקלוט אותם). רבים רצו לצאת ופשוט ולא יכלו. ב-2026 הזהיר ז'בוטינסקי כי "יש עוזבים לרוב את הארץ ומצאתי עוד יותר מתכוננים לעזבה, אך לא אלה הם הגורמים לפחד. מפחידים בייחוד אלה אשר לא יעזבו את הארץ כי אין להם לאל לפנות, אבל בנפשם אפסה כבר התקווה. ואלה רבים הם". היום, בצדק רב, אנחנו רחוקים מאוד מאותן תחושות. אבל אסור להתעלם מסימנים של מגמה מאוד מדאיגה. וגם זאת חשוב לומר: 100 שנה אחרי הנאום ההוא, אפשר לדמיין את אנחת הרווחה של אלה ש"אפסה תקוותם" אבל נשארו בארץ. לא צריך ללכת רחוק כדי להיזכר שאין לנו בית אחר להילחם עליו.

כוכבי השבוע 

מצוין: עדיף לבנות איפה שכבר בנו
איפה שאתם רואים בניינים, יזמים רואים קרקעות. רק לאחרונה פרסם מינהל התכנון את סיכום נתוני 2023, שבה אושרה הקמת 168 אלף דירות חדשות - מהן יותר מ-40% במסגרת התחדשות עירונית. במילים אחרות, מדינה צעירה שהתכסתה ב"שלמת בטון ומלט" נזכרה שקרקעותיה מוגבלות, ושמוטב שהבנייה תתבצע באמצעות הריסה של אלפי בניינים והחלפתם בהרבה יותר דירות.

דוגמה מצוינת קיבלנו השבוע כשחברת חג'ג' - שבעיקר אספה עד כה אינספור קרקעות ריקות - רכשה 30% מחברת התחדשות עירונית, צים בהרי, תמורת 81 מיליון שקל. זו לא רק הכרה ששם הפוטנציאל הנדל"ני, אלא גם הבנה שהרכבת יצאה מהתחנה. וכשלא ניתן כמעט למצוא בניין ישן באזור אטרקטיבי שלא נמצא בהליך תכנוני מול קבלן, שיתופי פעולה ואפילו רכישה של חברות קבלניות הן הדרך הכי פרקטית וישימה לבנות בישראל.

בלתי מספיק: יו"ר ההסתדרות צריך לדעת את מקומו 
כ-800 אלף עובדים בישראל מאוגדים תחת ההסתדרות. מרביתם משלמים לה 0.9% ממשכורתם בכל חודש, אבל גם מי שאינו חבר נאלץ להפריש לה "דמי טיפול ארגוני" בגובה 0.75% מהשכר. לא זו היריעה המתאימה לדון בוויכוח הישן, האם ארגוני עובדים מועילים או מזיקים לעובדים עצמם ולמשק. ודאי כשמדובר בארגון חזק כמו ההסתדרות, והעובדה החשובה שיחסי העבודה בישראל מעוגנים אי שם בשנים שבהן מוסדות המדינה, מנהיגיה והסתדרות העובדים היו כמעט היינו הך, וכמה טוב שאנחנו כבר לא שם.

אבל דווקא בגלל כל אלה, מוכרחים להסכים שיו"ר ההסתדרות - כמי שמייצג את כלל העובדים - מוכרח להיות זהיר פי כמה. המנדט שלו די עוצמתי ורחב לא להיכנס לתחומים שאינם שלו. ולכן, תהא דעתכם אשר תהא, הכרזת ארנון בר דוד שהוא מצטרף למחאות הקוראות לבחירות כאן ועכשיו, היא סתם עוד גפרור מיותר באזור נפיץ ממילא.

עוד כתבות

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי