גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המחקר של האם השכולה שמנסה להתחקות אחר רצון החיילים

ד"ר בלה סביצקי, אם שכולה וחוקרת מהחוג לסיעוד במכללה האקדמית אשקלון, בודקת את עמדת הגברים בישראל ביחס לסוגיית נטילת זרע מהמת ● סביצקי, שהשתתפה בדיוני הכנסת על חוק ההמשכיות, מספרת: "נכון לעכשיו, ההורים ובנות הזוג נדרשים לקבל החלטה על נטילת הזרע בעת קבלת הבשורה המרה שיקירם נפל בקרב. זה ממש לא נכון לעשות זאת ברגעים כל כך קשים ובלחץ של זמן"

ד"ר בלה סביצקי ובנה רס''ל יונתן סביצקי ז''ל
ד"ר בלה סביצקי ובנה רס''ל יונתן סביצקי ז''ל

מתקפת ה-7 באוקטובר והמלחמה בעזה שגבתה את חייהם של חיילים רבים הביאו לזינוק דרמטי במספר המשפחות שמבקשות ליטול זרע מהמת לשם המשכיות ממנו.

עד לפרוץ המלחמה, משפחה שהייתה מעוניינת בכך, הייתה צריכה לקבל צו בית משפט. המצב השתנה לאחר המתקפה, כך שהחל מ-11 באוקטובר איפשר משרד הבריאות, בשלב הראשוני לאחר המוות, ליטול זרע מחללי המלחמה, לבקשת ההורים או בת הזוג - ללא פנייה לבית המשפט; זאת להבדיל מאישור לעשות שימוש להולדה, שנעשה רק באישור בית משפט.

על-פי פרופ' טליה אלדר-גבע, מנהלת חמ''ל הפוריות במשרד הבריאות, 124 נטילות זרע בוצעו מתחילת המערכה לחללי צה"ל, כאשר 118 מהן היו מוצלחות. בקרב האזרחים בוצעו 11 נטילות.

האם נוהל חירום מיוחד יביא ל"בייבי בום" של ילדי החללים אחרי המלחמה? 
"הילד שלנו נהרג פעמיים": ההורים השכולים שמבקשים להקל על לקיחת זרע 

מחקר חדש של ד"ר בלה סביצקי, אם שכולה וחוקרת מהחוג לסיעוד במכללה האקדמית אשקלון, מבקש לברר את העמדה של הגברים בישראל ביחס לסוגיה. בנה, רס"ל יונתן סביצקי בן ה-21, לוחם יחידת אגוז, נפל ב-7 באוקטובר בקרב על שחרור מוצב כיסופים ממחבלי חמאס. בלה ובעלה גרשון ביקשו ליטול זרע מגופתו, אך עיכוב של יומיים במסירת ההודעה על מותו, ויממה נוספת של בירוקרטיה, הביא לכך שלא נותר זרע שמיש.

המלחמה האיצה את הרגולציה בנושא

בעקבות המקרה מנסים ההורים להביא לשינוי בצבא, כך שכבר בשרשרת החיול יישאלו חיילי הסדיר על רצונם, וכן לפני שירות מילואים. זאת על-מנת לבצע את נטילת הזרע ללא עיכוב, ועל-מנת לא להעמיד את ההורים בדילמה בזמן שקיבלו את הבשורה הקשה על מות בנם. בני הזוג סביצקי מבקשים כי במקרה של נפילת חייל, הצבא יפעל לפי ההוראות שמסר בעודו בחיים, ולא על-פי החלטת ההורים או בת הזוג.

המלחמה האיצה את העבודה על חוק ההמשכיות, או בשמו הרשמי "חוק שימוש בזרעו של נפטר", שמקדמות חברות הכנסת קטי שטרית ומירב בן ארי. הצעת החוק נועדה להסדיר לראשונה את הסוגיה של נטילת זרע ושימוש עתידי בו, לגבי חיילים ואזרחים. קיים רצון עז לסייע למשפחות השכולות, שחלקן רואות באפשרות להביא חיים מבניהם אור בקצה המנהרה החשוכה ונותנת להם תקווה לאחר שאיבדו את היקר להם מכל. אלא שהסדרת הסוגיה מעלה דילמות אתיות, מוסריות, הלכתיות ומשפטיות מורכבות, לצד שאלות של כסף ומעמד. למשל, אם הילדים יוכרו כיתומי צה"ל, ומה ההגדרה לבת הזוג.

על-פי ההצעה, שכרגע מצויה בהכנה לקריאה ראשונה, ניתן יהיה ליטול זרע עד 48 שעות מהמוות לפי בקשת בת זוג, הורים או הנפטר בכתב. בת זוגו של הנפטר, שלא הביע התנגדות לכך, תוכל לעשות שימוש בזרעו, גם אם הוא לא הותיר אחריו הנחיות מפורשות. אם אין לנפטר בת זוג, או שהיא לא מעוניינת, יוכלו הורי הנפטר, באישור בית המשפט, לעשות שימוש בזרעו באמצעות אישה אחרת, שתהפוך לאמו של הילד שייוולד, במקרה שהנפטר אישר בכתב לעשות כן.

לפי הצעת החוק, עם הגיוס, יקבלו החיילים הודעה כי באפשרותם להשאיר הנחיות לשימוש או התנגדות לשימוש בזרעם, כאשר נדרש אימות חתימה של עורך דין. משרד הביטחון מתנגד להיות אחראי על מאגר הוראות אלה, בעוד בני הזוג סביצקי מתנגדים לכך וסבורים כי יש לשמור את המידע במערכת הצבאית כדי לבצע את הנטילה בהקדם האפשרי. מזה חודש מנסה ד"ר סביצקי לקבוע פגישה בנושא אצל ראש אכ"א, ללא הצלחה.

"ברגעים בהם המשפחה כה שבורה, קשה לקבל החלטה בנושא"

כדי לקדם את השינוי, סביצקי, שהשתתפה בדיוני הכנסת על החוק, יזמה יחד עם ד"ר רחל שוורצור את המחקר, שמטרתו לבדוק את העמדות של גברים כלפי נטילת זרע לאחר המוות. הן מבקשות לבחון את ההשערה שגברים מבקשים המשכיות במקרה של נפילה בקרב.

"נכון לעכשיו, ההורים ובנות הזוג נדרשים לקבל החלטה על נטילת הזרע בעת קבלת הבשורה המרה שיקירם נפל בקרב", אומרת סביצקי. "יש להם חלון זמן צר מאוד, אך ברגעים בהם המשפחה כה שבורה ומוכת אסון, קשה לחשוב ולקבל החלטה בנושא. זה ממש לא נכון לעשות זאת ברגעים כל-כך קשים ובלחץ של זמן. המצב האופטימלי היה אם היינו יודעים מראש מה רצונו של כל חייל במקרה של מוות".

רס''ל יונתן סביצקי ז''ל

ד"ר שוורצור מוסיפה: "ייקח עוד זמן רב עד ש'חוק ההמשכיות' יתקדם בכנסת. המחקר שלנו נועד לשפוך אור על הנושא ולקדם את שינוי המדיניות כבר כעת. המלחמה ממשיכה, ולצערנו עוד ועוד גברים צעירים נופלים. סביר שחלקם היו מעוניינים בנטילת זרע, אבל אף אחד לא שאל אותם, ונטילה לא בוצעה".

לצד זאת, שוורצור מוסיפה כי "לא ניתן לשלול שחלק מהחיילים שבוצע בהם התהליך, לא היו מעוניינים בכך".

עד כה ענו על המחקר 450 אנשים. סביצקי ושוורצור מזמינות גברים שמעוניינים להביע את עמדתם לענות על שאלון המחקר: https://forms.gle/XdxP2D64LeU1jFfU7

תגובת דובר צה"ל: "צה"ל מיידע משפחות חללים על האפשרות לבצע נטילת זרע לאחר המוות. במקרה שהמשפחה מעוניינת בכך, ניתן למשפחה מידע נוסף על ההליך, וצה"ל מסייע למשפחה בקשר עם הגורמים הרלוונטיים לביצועו, זאת במקרה שהדבר מתאפשר מבחינה רפואית. צה"ל משתתף בצער המשפחה וימשיך ללוותה". 

עוד כתבות

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"