גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המחירים נחתכים: יצרניות הרכב הסיניות רבות, והצרכן הישראלי מרוויח

יצרני הרכב הסיניים החלו באחרונה לחתוך את מחירי דגמי המפתח שלהם באלפי דולרים, כשאחרים אף השיקו דגמים משודרגים ב־15% הנחה, זאת בשל תחרות מחירים בשוק הרכב במדינה ● בישראל המאבק מתבטא במחירי חדירה אגרסיביים של דגמים ומותגים חדשים

מכוניות חדשות מחכות ליצוא בנמל ינטאי, סין / צילום: Shutterstock
מכוניות חדשות מחכות ליצוא בנמל ינטאי, סין / צילום: Shutterstock

בשבועות האחרונים התלקחה מחדש מלחמת המחירים בשוק הרכב הסיני. כמעט כל יצרני הרכב בסין חתכו בפברואר את המחירים של דגמי מפתח שלהם באלפי דולרים; אחרים השיקו "דגמי 2024" משודרגים, שמחירם נמוך יותר עד כדי 15% מדגמי 2023, שאותם הם מחליפים. אפילו טסלה, שהציתה את מלחמת המחירים הקודמת בשנה שעברה, נאלצה הפעם "להיגרר" למערכה, והודיעה בשבוע שעבר על חבילת הטבות לרוכשי מודל Y בשווי של יותר מ-4,000 דולר. 

מרכב שטח למקצוענים ועד לחשמלית קומפקטית וזולה: חמישה דגמים סינים שצפויים לנחות בישראל
ישראל תהפוך ליעד מוביל? הודו רוצה לשכפל את ההצלחה הסינית בשוק הרכב החשמלי
שוקלים לקנות רכב סיני חשמלי? ההחלטה שכדאי לכם להכיר

מאחורי המלחמה הנוכחית ניצבות סיבות מקומיות, כמו ירידה במכירות בתקופת הפגרה הממושכת של ראש השנה הסיני ודשדוש מתמשך בצמיחת הפלח החשמלי. אבל הסיבה העיקרית היא הסביבה ההיפר-תחרותית בשוק, שכוללת עשרות רבות של מותגי רכב חדשים ומאות דגמים חשמליים, שמתחרים על אותם פלחי שוק. אבל כמו בעבר, גם המלחמה החדשה צפויה לזלוג מחוץ לסין, ולהגיע במוקדם או במאוחר לישראל, שבה כמעט כל רכב רביעי שנמכר השנה ללקוחות פרטיים הוא מתוצרת סין.

קווי דמיון תחרותיים

יש לא מעט קווי דמיון בין הסביבה התחרותית של שוק הרכב הסיני ובין זו של ישראל. נכון להיום מיובאים לישראל כמעט 70 מותגי רכב שונים, יותר ממחציתם מתמודדים בפלח השוק של 100-350 אלף שקל. 22 מבין אלה הם מותגי רכב סינים, שרובם מתמחים ברכב חשמלי, ורובם נחתו כאן בשלוש השנים האחרונות. לפחות עוד חמישה נוספים צפויים לנחות השנה. לשיעור חדירה כזה של מותגי רכב סיניים לשוק במדינה מפותחת אין אח ורע.

מומחה לשיווק שעימו שוחחנו מגדיר את התופעה כ"רוויה צרכנית". לדבריו, כאשר צרכנים צריכים להתמודד עם כמות מסיבית של מותגים, שמתחרים על אותו שוק, יש לכך שתי תוצאות אפשריות: הצרכנים מפסיקים לייחס למותגים ערכים ספציפיים והבחירה בהם הופכת להיות מבוססת על תועלת ומחיר, ללא כל נאמנות למותג; או שלקוחות אחרים "מתכנסים" סביב מותגים מבוססים שהם מכירים ומתעלמים מהשאר.

התופעה מוכרת היטב בשוק מוצרי הצריכה והמזון, אבל היא בהחלט אינה נפוצה במוצר מורכב ויקר כמו רכב חדש, שהשימוש בו אמור להיות ארוך-טווח, ולפחות בישראל הוא גם אמור להחזיר לרוכש ערך משמעותי בעת מכירתו כמשומש.

התופעה גם מנוגדת לאסטרטגיה השיווקית הקלאסית, ששירתה את תעשיית הרכב ב-100 השנים האחרונות. על פיה, מותג רכב הוא "נכס" שצריך לטפח לאורך זמן, להקנות לו ערכים ייחודיים ולחזק את הקשר האמוציונלי בינו ובין קהל היעד. אפילו יצרני רכב מערביים, שאימצו אסטרטגיית ריבוי מותגים עבור קהלי יעד שונים, עשו זאת עד היום בצורה "מנוהלת" תוך יצירת בידול בזהות המותג, במחיר ובמיצוב.

כאוס תחרותי

לעומת זאת, המצב השורר כיום בשוק הרכב הסיני, ומתחיל להיווצר גם בישראל, דומה יותר לכאוס תחרותי. בשל הצפת המותגים לקוחות רבים מתחילים להתייחס לכלי רכב חדשים, חשמליים או בכלל, כאל "ברזילים" חסרי זהות מותג מובחנת. בסיטואציה כזו מלחמת מחירים היא תוצר לוואי בלתי נמנע.

משווקי הרכב בסין ובישראל מנסים לעקוף את הבעיה באמצעות השקעה מסיבית בפרסום, הקמת אולמות תצוגה ממותגים וכו', כדי ליצור נוכחות ובידול. אבל האפקטיביות של מהלך כזה היא מוגבלת; אפילו יבואנים גדולים ומבוססים לא יכולים לקיים ברציפות חשיפה פרסומית בהיקף של מיליוני שקלים בחודש לכל מותג. ובמקרה של יבואנים, שמוגבלים במשאבים או בכמויות היבוא, קשה למצוא צידוק להשקעה שיווקית מסיבית בבניית מותג חדש.

עוד תופעת לוואי מודחקת של הכאוס השיווקי היא פגיעה פוטנציאלית בשמירת הערך של המותגים החדשים בשוק המשומשות. שוק היד השנייה לרכב חשמלי בעולם ובישראל עדיין לא הגיע לשלב הבגרות והוודאות ארוכת-הטווח, בוודאי לא כאשר מדובר בשמירת ערך של מותגים חדשים, שחלקם נרכשו בהיותם חדשים בתור "ברזילים" על בסיס מחיר, ללא קשר אמוציונלי של הלקוח אליהם.

גם כאן יכולים המשווקים לבחור בין שתי דרכים: לייצב את המחיר בשוק היד שנייה, ולבנות את האמון במותגים חדשים ולא מוכרים, באמצעות הבטחה לטרייד-אין בעתיד; או "לגלגל" את כלי הרכב לציים בהנחות משמעותיות, שאמורות לפצות אותם על סיכון שמירת הערך.

אלו הם פתרונות יקרים להבטחת ערך, אם כי מדיניות העלאת מס הקנייה המדורגת של האוצר עתידה לספק לרוכשים בשנתיים הקרובות מעין "ביטוח ירידת ערך" חיצוני.

כאמור, הנשק האפקטיבי היחיד להישרדות בסיטואציה היפר-תחרותית ורוויית מותגים כזו, לפחות בטווח הקצר, הוא מלחמת מחירים, ובחודשים האחרונים אפשר להרגיש בכך גם בשוק המקומי. אומנם לא הגענו עדיין למצב הקיצוני של סין, שבה היצרנים חותכים כיום את המחירון של דגמים רבים מבלי "לספור" את הלקוחות הוותיקים שלהם, שרק לפני חודשים בודדים רכשו את אותם כלי רכב במחירים גבוהים יותר. טסלה ניסתה לעשות את זה גם בארץ ב-2023, מוטטה את שוק היד השנייה של לקוחותיה הנאמנים ושילמה מחיר שיווקי יקר.

אבל אפשר להבחין בגל של מבצעים ושל הנחות סמויות, בעיקר בפלח החשמלי, שבו קיימים כרגע עודפי מלאי משמעותיים. המבצעים האלה כוללים לעיתים הנחות ישירות והטבות עקיפות באחוזים דו-ספרתיים, שניתנות לא רק לחברות הליסינג אלא גם ללקוחות פרטיים.

יותר זול מאירופה

מנגד, מלחמת המחירים בהחלט בולטת במחירי החדירה של דגמים ומותגים חדשים לישראל, שחלקם נמוכים משמעותית מהמחירים באירופה, לאחר שמקזזים מהם את מס הקנייה הגבוה בישראל. בחודשים האחרונים ראינו את זה בדגמים חדשים בשוק, כמו XPENG P7 (החל מ-200 אלף שקל), SEAL של חברת BYD (החל מ-217 אלף שקל), סמארט (החל מ-175 אלף שקל), זיקר X (החל מ-185 אלף שקל) צ'רי FX החשמלי (החל מ-157 אלף שקל) ועוד. אומנם חלק ממחירי החדירה הללו משקפים מלאים שהגיעו לפני העלאת מס הקנייה, אבל נכון להיום נראה, שגם היבואנים וגם היצרנים מתכוונים לספוג את העלאת המס ב-2024.

וכאן אנחנו מגיעים לעוד היבט של אותה "מלחמת מחירים" סינית, והוא הנכונות של יצרנים סינים למכור בישראל כלי רכב במחירי הפסד. התחרות הקשוחה מאלצת מותגי רכב רבים בסין לאמץ מודל עסקי, שמבוסס על הנפקות וגיוסים משוק ההון ולא על רווחיות.

במודל הזה מכירה מהירה של מאות או אלפי כלי רכב בשוק יצוא "אירופי" כמו ישראל היא נכס שמוערך מאוד על ידי המשקיעים, גם אם אין בו רווחיות בטווח הקצר.

לצד היתרון הזה גם רמת הסיכון בשוק הסיני עולה במהירות, ואם ממשלת סין תחליט "לעשות סדר" בכאוס באמצעות רגולציה שמעודדת מיזוגים, רכישות ושלילת רישיונות ייצור ממותגים, תהיה לכך השפעה שלילית גם על ישראל.

עוד כתבות

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל מבלי להודיע על כך באופן רשמי ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר