גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפרדוקס בענף הסייבר: איך קורה שחברה נמכרת בשווי של פי 100 מההכנסות שלה?

בחצי השנה האחרונה נרכשו שמונה סטארט־אפים ישראלים בתחום הסייבר - כולם בשווי שגבוה פי עשרות ביחס להכנסות שלהם ● הסיבה מאחורי האקזיטים הנדיבים: הענקיות הזרות בונות על המוצרים של החברות הצעירות, כהבטחה להגדלת המכירות ● האם זו רק ההתחלה?

גל רכישות בסייבר הישראלי / אילוסטרציה: Shutterstock
גל רכישות בסייבר הישראלי / אילוסטרציה: Shutterstock

בשבועות האחרונים נדמה שענף הסייבר הישראלי מתנהל במנותק מההייטק הישראלי ומהמלחמה. מאז תחילת חודש מרץ הענף הפיק שלוש עסקאות בהיקף מצטבר של כ־900 מיליון דולר, ובחצי השנה האחרונה סופר ההייטק הישראלי סך אקזיטים של קרוב ל־2.5 מיליארד דולר - בתחום הסייבר בלבד.

ראיון | היזמים שהגיעו לסייבר ללא רקע ועומדים מאחורי אקזיט של 350 מיליון דולר
אסף גלעד, פרשנות | סימנים לבועה או לחץ להתמזג? מה מלמדת עסקת וויז על ענף הסייבר
צניחה של עשרות אחוזים: החשש שמפיל את מניות הסייבר

אלה מספרים מעוררי השתאות, שאינם מייצגים את כלל התעשייה הישראלית המזדנבת הרחק מאחור. בחינה של כל עסקה בנפרד מגלה עד כמה רחוק הלכו הרוכשים - ארבע ענקיות סייבר אמריקאיות בסך הכל, בהן פאלו אלטו נטוורקס , קראודסטרייק , זיסקיילר  וטנאבל - על מנת לקנות כל חברה כזו.

עסקאות חודש מרץ היו גבוהות במיוחד במונחים של מכפילי הכנסות - היחס בין היקף הרכישה לקצה ההכנסות השנתי, ובמונחים של ההחזר על ההשקעה, כלומר היחס בין סכום הרכישה להיקף ההון שהושקע בה על ידי קרנות הון סיכון ואנג'לים.

היזם הישראלי ניר צוק, מייסד פאלו אלטו / צילום: טל גבעוני

כך, העסקה שנחשפה בבלומברג בסוף השבוע שעבר, לפיה חברת אבטחת המידע לענן וויז (Wiz) תרכוש את ג'ם הישראלית ב־350 מיליון דולר, מגלמת מכפיל מדהים של יותר מפי 150 על ההכנסות, המוערכות בכ־2 מיליון דולר בלבד. מאחר שהנתון מייצג את קצב ההכנסות השנתי, הרי שההכנסות בפועל נמוכות אף יותר מכך. חריגה הייתה גם העסקה של רכישת חברת ניהול הדאטה בתחום הסייבר, אוואלור (Avalor) בידי זיסקיילר ב־350 מיליון דולר, שמהווה מכפיל של יותר מפי 100 על ההכנסות. שלוש רכישות הסייבר של השבועיים האחרונים: ג'ם, אוואלור ופלואו סקיוריטי, מגלמות החזר גבוה ביותר אפילו בסטנדרטים של הסייבר. סכום העסקה מגלם החזר דו־ספרתי על ההשקעה בסך הכל, כאשר המשקיעים המוקדמים - קרנות הון סיכון כמו סייברסטארטס ו־Team8 - זוכים להחזר שגבוה פי עשרות מונים מהשקעה ההתחלתית.

יחד עם זאת, מדובר באקזיטים מהירים יחסית, ולא במכירה של חברות גדולות במיליארדים, או בהנפקתן, כפי שהיה מצופה מתעשייה שמתפארת בחברות בוגרות.

"פרדוקס הצמיחה"

מבט על שמונה עסקאות סייבר שנסגרו בחצי השנה האחרונה - כמעט כולן נמכרו במאות מיליוני דולרים - מוכיח את גדלות הלב והנדיבות של הרוכשות הזרות בישראל.

כל הנרכשות ייצרו הכנסות בקצב שנתי חד ספרתי בלבד, ואלה לא עלו על כמה מיליוני דולרים בודדים. מעטים הצליחו לעלות לרף הגבוה יותר, כמו ארמטיק למשל, שדווקא רשמה החזר השקעה ומכפיל הכנסות נמוך יותר בשל העובדה שביצעה שינוי אסטרטגי, נדרשה לגייס עוד הון רב, ובסופו של דבר העדיפה לקבל את הצעת הרכישה מחברת טנאבל בלחץ המשקיעים.

שווי גבוה כל כך ביחס להכנסות הוא פריבילגיה של חברות צעירות, שמוכרות בעיקר חלומות, ומשמשות כהבטחה להגדלת המכירות בחברות הגדולות. בחברות הבוגרות והציבוריות נדיר לראות מכפילים שכאלה.

קראוד סטרייק, נכון להיום חברת הסייבר הזרה שמנייתה מצליחה לצמוח בשיעור המרשים ביותר בחודש האחרון, נסחרת במכפיל של פי 30 בלבד על קצב ההכנסות השנתי. פאלו אלטו נטוורקס, נסחרת במכפיל של פי 26 בלבד על הנתון; סנטינל וואן הישראלית, בעבר הנפקת סייבר מבטיחה מאוד בניו יורק, נסחרת כעת במכפיל של פי 9 בלבד על קצב ההכנסות.

ישי יובל, סמנכ"ל האסטרטגיה בחברת הסייבר קייטו (Cato Networks), סבור שאין ממש קשר בין היקף ההכנסות בחברות הסייבר הנרכשות - אשר רובן נקנות בשלב מוקדם בחייהן, לבין סכום הרכישה.

לדבריו, חברות צעירות ממהרות להימכר בשל מה שהוא מכנה כפרדוקס הצמיחה: "אלה חברות שהשווי הגבוה שלהן לא ממש קשור להכנסות שהן מייצרות - וזה לא משנה אם הן מייצרות מיליון, שניים או חמישה - אלא בעיקר לערך המוסף שהן יכולות לתת לחברות הגדולות. אם הן ימתינו, יתבגרו, יצברו עוד הכנסות ויהפכו לחברות צמיחה ברשות עצמן - השווי יכול באופן פרדוקסלי לרדת מטה".

לדבריו, יש סיבה מדוע רוב עסקאות הסייבר נעות סביב 300 מיליון דולר: "זו נקודת איזון בין חברה שפיתחה מוצר עם נוכחות בשוק, עם צוות ומבלי שיש הכנסות משמעותיות, כי אחרת - מדובר בסיפור אחר. הוא מסמל בדרך כלל את הזמן שיקח לחברה הרוכשת לפתח מוצר דומה לבדה, או את האיכות של הצוות שרוצים להביא לחברה, ואז מדובר ברכישת כשרונות.

"אבל האמת שהיא ש־300 מיליון דולר הוא סכום לא נמוך מדי עבור היזמים והמשקיעים בחברה הנרכשת, ולא גבוה מדי עבור המשקיעים בחברות הציבוריות: לכן מדובר בעצם ב"ז'יטון" - אתה קונה חברה ב־300 מיליון דולר, והרכישה הזו מאפשרת לך לשחק בשוק חדש, שם תוכל להצליח או להיכשל".

מוצא אחרון?

לא כל העסקאות בסייבר הן סימן להצלחה כבירה. בחלק מהמקרים - כפי שהיה במקרה של ראפט או אילוסיב נטוורקס - מדובר בעסקאות שנעשו כמוצא אחרון לאחר קושי לגייס כסף חדש. אבל במרבית המקרים, מדובר בסכום גבוה בין השאר מפני שהרוכש מעריך שיוכל למכור את אותו המוצר לכל טווח הלקוחות שלהם.

"חברה ציבורית שרוכשת סטארט־אפ ישראלי קטן עם מוצר אחד שמוכר לכמה עשרות או אפילו מאות לקוחות, יכולה בלחיצת כפתור להביא אותו לעשרות אלפי לקוחות", אומר דמי בן־ארי, סמנכ"ל הטכנולוגיות וממייסדי חברת הסייבר פאנורייז (Panorays). "היא הוציאה 300 מיליון דולר, אבל לאחר הרכישה המניה קופצת בבת אחת בשווי של 400 מיליון דולר כיוון שהמשקיעים מבינים שהיא נכנסה לקטגוריה חדשה".

יש לכך דוגמאות רבות. מיקרוסופט רכשה את חברת אדאלום הישראלית של מייסד וויז אסף רפפורט בסכום המוערך במעל 300 מיליון דולר, לאחר שהכניסה לא יותר מ־5 מיליון דולר.

אדאלום היוותה את הבסיס לחטיבת הסייבר של החברה שמכניסה כיום לפי ההערכה כ־20 מיליארד דולר בשנה, בזכות יכולת ההפצה של החברה.

דוגמה נוספת היא זו של דמיסטו הישראלית, שנרכשה בידי פאלו אלטו נטוורקס לפני חמש שנים ב־560 מיליון דולר. בשנה שעברה הודיעה פאלו אלטו על כך שסך ההזמנות למוצר חצה את רף מיליארד הדולר בהכנסות.

לא תמיד נמכרים מוצרי הענק בתשלום - לעיתים הם מוצעים אפילו במסגרת מבצע יחד עם מוצרים נוספים. פאלו אלטו למשל מציעה לפעמים את המוצר של טאלון הישראלית שרכשה בכ־600 מיליון ללא תשלום כמוצר משלים, רק כדי למשוך לקוחות.

לא מהמרים על ביטחון

את הסיבה להטיית הערכים כלפי מעלה בענף, מסביר עופר סמדרי, מנכ"ל חברת הסייבר טורק (Torq) בעובדה שנטישת לקוחות נמצאת בשיעור נמוך יותר בסייבר.

סיבה נוספת להערכת שווי גבוהה בעת רכישה, היא למעשה ההנחה שהרוכש ימכור הרבה יותר אחרי הרכישה, כך שלמכפילים אין המון משמעות. לדוגמה, אם חברה גדולה עם מאות אנשי מכירות רוכשת חברה קטנה עם כמה מליוני דולרים בודדים, תוך כמה חודשים המוצר יהיה כוח מכירה משמעותי מאוד שיניב עשרות מיליוני דולרים, לעומת תרחיש שהמתחרה ירכוש לפניו, אז המשמעות היא הפסד היצע משמעותי וחשוב לסל המוצרים המוצע ללקוחות והסתפקות המוצר אחר, שלעיתים יעלה יותר.

מה גם שהערכות השווי ע"י משקיעים גבוהות, משום שעל פי נתונים של חברות ציבוריות, חברות סייבר יעילות משמעותית מחברות תוכנה אחרות, ומוצרי סייבר דביקים הרבה יותר ממוצרים תוכנה אחרים. "לקוח לא עוזב כל כך בקלות מוצר סייבר כיוון שלא מדובר במוצר מותרות", הוא אומר. "גם לא תראה מנהלים בכירים שמודים בישיבות הנהלה שהם מעוניינים לחסוך בהוצאות על סייבר על חשבון העמדת סיכון נכסיהם, ובעצם להמר על ביטחון הנתונים שלהם".

בניגוד לשווקים אחרים בתחום התוכנה, שוק הסייבר איננו נשלט על ידי מונופולים. פאלו אלטו נטוורקס, למשל, שולטת ב־15% מהשוק בלבד. "במצב כזה", אומר סמדרי, "הסייבר הוא עולם שבור שבו חברות רבות מנסות לכסות על תחומים שונים וחדשים שנולדים כל הזמן, וזה מגביר את תיאבון הרכישה שלהן על מנת לתת ערך רחב ככל האפשר ללקוח, ראה ערך פלטפורמטיזציה שעלה לכותרות בחודשים האחרונים".

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

את עקרונות הניהול הוא למד מהכדורגל בשכונה. היום יש לו אלפי עובדים בעולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן