גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רני צים מסדר לעצמו אקזיט של רבע מיליארד שקל מהכסף שנצבר בפסגות

לאחר שמכר את עיקר פעילות בית ההשקעות שבשליטתו, מנסה צים להוציא לפועל עסקת בעלי עניין גדולה: מכירת החזקותיו האישיות בחברת רני צים מרכזי קניות לידי פסגות ● העסקה נדרשת לרוב מבעלי מניות המיעוט - בהם גם יניב בנדר, שותפו של צים לרכישת פסגות

רני צים / צילום: איל יצהר
רני צים / צילום: איל יצהר

לאחר שוויתר על חלום הבעלות על בית השקעות מרכזי בישראל, רותם איש העסקים רני צים  את קופת המזומנים הגדולה שהצטברה בפסגות קבוצה  לעסקת בעלי עניין ענקית, שתסדר לו אקזיט של רבע מיליארד שקל. צים פנה לפסגות שבה הוא מחזיק ב־66% מהמניות בהצעה לרכוש מידיו את החזקותיו במניות ואופציות של חברת המרכזים המסחריים הנושאת את שמו - רני צים מרכזי קניות (54%). זאת בתמורה ל־250 מיליון שקל (מעל מחיר השוק הנוכחי).

2.7 מיליון שקל בשנה: זה כנראה איש התקשורת הכי עשיר בישראל
החברה שבה כל עובד עשירי היה במילואים: הסיפורים מאחורי הדוחות בתל אביב

מדובר בעסקת בעלי עניין הנדרשת לרוב של מעל 50% מקרב בעלי מניות המיעוט בפסגות. בעל העניין היחיד בפסגות מלבד צים הוא יניב בנדר, שהיה שותפו לרכישת בית ההשקעות ומשמש בו כמנכ"ל מאז. בנדר אשר מחזיק ב־7.4% ממניות פסגות הודיע לאחרונה כי יסיים את כהונתו בחודש הבא. סביר להניח כי יתמוך בעסקה של צים - מה שצפוי לשפר את סיכויי אישורה (אלא אם ייחשב בה כבעל עניין אישי).

יניב בנדר מנכ''ל קבוצת פסגות / צילום: רמי זרנגר

בעקבות הדיווח על העסקה הצפויה נסחרו החברות במגמה שלילית (מניית פסגות צנחה בכ־6% וזו של רני צים מרכזי קניות בכ־4%). בשנה האחרונה נעו שתי המניות בכיוונים מנוגדים: בעוד שמניית מרכזי הקניות עלתה בקרוב ל־20% טרם הדיווח, ושיקפה לחברה שווי של כ־440 מיליון שקל, זו של פסגות צנחה בכמעט 50% והעמידה את שווייה על כ־145 מיליון שקל.

ההצעתו של צים לפסגות קצובה בזמן, עד ל־15 במאי, תקופה שבמהלכה תידרש העסקה לקבל אישורים משורה של גורמים כמו רשות התחרות, המפקח על הבנקים ועוד.

כישלון אישי בעלות של עשרות מיליוני שקלים

העסקה המתוכננת של צים בפסגות היא חותמת לכישלון של הניסיון להפוך לגורם מוביל בתחום הפיננסים בישראל. בסוף אוגוסט 2021 השלים צים את אחד המהלכים המפתיעים בקריירה העסקית שלו, כשרכש את בית ההשקעות פסגות בתמורה לסכום של כ־405 מיליון שקל, מידי אלטשולר שחם. עד לאותה רכישה עשה צים חיל בעסקי קמעונות המזון (הקמת רשת "כמעט חינם" עם אחיו עדי, שנמכרה באקזיט מרשים ליינות ביתן) והנדל"ן המניב (חברת מרכזים מסחריים כאמור).

באותה עסקה רכש צים את פעילות קרנות הנאמנות ותיקי ההשקעות של בית ההשקעות פסגות (באמצעות החברה הציבורית וואליו קפיטל - ששינתה את שמה לקבוצת פסגות). מיד לאחר הרכישה המפתיעה אמר צים לגלובס כי "הכותרת שלנו בפסגות היא 'להחזיר עטרה ליושנה'. לא באנו לסיבוב של שנה או שנתיים, ואני לא רוצה להתחיל למכור את הפעילות הלאה לגופים אחרים... אנחנו רוצים להביא פעילויות וארומה אחרת לשוק".

 

אלא שבתוך פחות משנתיים החל צים לחפש רוכש לבית ההשקעות, על רקע קריסת המניה של קבוצת פסגות, שהתרחשה בעקבות שנה קשה שעברו שוקי ההון ב־2022, והשפיעה לרעה על פעילות בתי ההשקעות המקומיים, כמו גם החשש מהמינוף הגדול שנלקח לצורך הרכישה. בסופו של דבר פורק בית ההשקעות בהדרגה כשפעילויותיו השונות נמכרו בשנה האחרונה לגופים מתחרים (הפניקס ואי.בי.אי), תמורת כמה מאות מיליוני שקלים.

מה שנשאר כיום בפסגות היא קופת מזומנים דשנה שנצברה מהמכירות, וכן פעילות פיננסית חוץ בנקאית לא מוצלחת שמייצרת לקבוצה הפסדים. נוכח מכירת פעילויותיה המרכזיות בתחום קרנות הנאמנות ותיקי ההשקעות, התאוששה מניית קבוצת פסגות מנקודת השפל שאליה הגיעה לקראת סוף אוקטובר האחרון עם עלייה של יותר מ־70%. ועדיין צים מופסד באופן אישי עשרות מיליוני שקלים על השקעתו בקבוצה.

הנכס שאמור להיכנס כעת לתוך החברה - מניות השליטה ברני צים מרכזי קניות - יקנה לפסגות שליטה בחברה המחזיקה ב־12 מרכזי קניות פתוחים בערי הפריפריה כמו נוף הגליל, ערד, כפר סבא וגם במגזר הערבי (אום אל פחם, ירכא וטייבה). החברה מקימה עוד 6 מרכזים כיום ומתכננת חמישה נוספים.

רני צים מרכזי קניות המנוהלת בידי אבישי אברהם, סיכמה את תשעת החודשים הראשונים של שנת 2023 עם הכנסות של 88 מיליון שקל, עלייה של 28% ביחס לתקופה המקבילה ב־2022 המיוחסת בעיקר לפתיחת שלושה מרכזי קניות חדשים. בשורה התחתונה נשחק הרווח הנקי ב־12% והסתכם ב־54 מיליון שקל, כשבין הסיבות לכך היה גידול בהוצאות המימון בשל עליית הריבית והאינפלציה ביחס לתקופה המקבילה בשנה הקודמת.

"רכישת חברה צומחת ללא פרמיית שליטה"

הסכום המדויק שמבקש צים לקבל מפסגות עבור מניותיו בחברת המרכזים המסחריים, ייקבע לפי המחיר הממוצע של מניית צים מרכזי קניות ב־14 ימי המסחר שלאחר פרסום הדוחות הכספיים השנתיים שלה. בכל מקרה, המחיר לא יפחת מ־3.2 שקלים למניה - הגבוה ממחיר של 3 שקלים בו פתחה מניית רני צים מרכזי קניות את המסחר ביום ג'. מחיר של 3.2 שקל למניה משמעו שווי של 465 מיליון שקל לחברת מרכזי הקניות, המהווה כ־67% מההון העצמי שלה ברבעון השלישי.

צים מבקש כי מסכום התמורה ישולמו לו מיידית 200 מיליון שקל, כך שבקופתה של פסגות יישארו לפחות 60 מיליון שקל לצורך השתתפות עתידית בהנפקת הון של חברת מרכזי הקניות. יתרת התמורה לצים (50 מיליון שקל) תהווה תשלום נדחה שיועבר לו באחת ממספר דרכים חלופיות, כולל תשלום חלקו בהנפקת זכויות עתידית.

בנוסף מבקש צים מנגנון "אפסייד", שיעניק לו תמורה נוספת עבור החזקותיו הנמכרות לפסגות במידה שהערך של חברת מרכזי הקניות יזנק (תוספת שתהווה מחצית העלייה במחיר המניה של חברת מרכזי הקניות, ביחס לשער הבסיס שלפיו יירכשו המניות בעסקה).

מטעמו של רני צים נמסר כי חברת המרכזים המסחריים היא בעלת פוטנציאל טוב מאוד, וכי לדעתו היא "מוצעת לפסגות במחיר אטרקטיבי, כך שפסגות תוכל לנצל את המחיר הנוכחי הנמוך שלה ולקנות שליטה בחברה צומחת, ללא תשלום פרמיית שליטה".

עוד נמסר כי צים עצמו ימשיך להיות בפועל בעל השליטה בשתי החברות ו"ימשיך למקד את תשומת הלב הניהולית בחברת רני צים מרכזי קניות, ולכהן כיו"ר החברה, שנותרת הנכס העיקרי שלו כאיש עסקים ויזם".

עוד כתבות

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

איראן נחלה כישלון חרוץ בתקיפת ישראל, אך האם זה יבלום את הביקוש לכטב"מים שלה?

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?