גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החוק עוד לא מאפשר לשדר, זה הפתרון שמצאו ב־i24NEWS

ערוץ החדשות בעברית i24NEWS אמור לעלות לאוויר בחודשים הקרובים, למרות שרפורמת קרעי עדיין לא יצאה לדרך, ולפי החוק הוא יכול לפעול רק על גבי האינטרנט ● האם יש היתכנות כלכלית לעוד ערוץ בישראל בהינתן היקפי הפרסום בשוק, ואיך הוא יתמודד עם הטענות לשיוך פוליטי ימני?

פטריק דרהי ופרנק מלול / צילום: Studio Alterego
פטריק דרהי ופרנק מלול / צילום: Studio Alterego

בשבועות האחרונים מוקם ערוץ טלוויזיה חדש בישראל - שידורי החדשות בעברית של רשת i24NEWS. החברה פועלת כבר עשור בשלושה ערוצים באנגלית, בצרפתית ובערבית, ונמצאת בשליטת פטריק דרהי, מבעלי השליטה בחברת הוט.

לפי כללי הרגולציה בישראל, לרשת אסור לפתוח ערוץ טלוויזיה חדשותי בעברית, אך הדבר עשוי להשתנות אם תצא לפועל הרפורמה בשוק התקשורת של השר שלמה קרעי. מאז הכרזות השר התגברו השמועות על המהלך, עד להכרזה הרשמית ולהודעות על גיוס עורכים וכתבים. עם זאת, יש ארבע שאלות מהותיות סביב המיזם. 

להיות מספר שתיים: המאבק בין הערוצים 13 ו-14 עולה הילוך
הישראלים כבר לא נדבקים למסך הטלוויזיה. האם זה סימן טוב?

איך מקימים גוף חדשות לפני שהחוק מתיר?

הרפורמה בשוק התקשורת שהציג השר קרעי בקיץ האחרון מדברת על ביטול הצורך במתן רישיון לחדשות, כלומר הפחתה משמעותית של הרגולציה הנדרשת והקלה על כניסת שחקנים חדשים - כמו i24NEWS בעברית.

עם זאת, לא ברור מדוע קברניטי המיזם החדש סומכים על כך שהחוק יתוקן, והרפורמה תתרחש. גורם בכיר בשוק התקשורת אומר לגלובס כי "הקמת חברת חדשות כרוכה בהוצאה של מאות מיליוני שקלים על הקמה ותפעול. עד שלא ישונה חוק התקשורת, הם לא יכולים לשדר בשום פלטפורמת כבלים ולוויין. כרגע הם יכולים לשדר רק על גבי תשתיות האינטרנט". לשם ההשוואה, התקציב השנתי של מחלקת החדשות בתאגיד השידור "כאן" עומד על 160-180 מיליון שקל.

לפי גורמים בערוץ i24NEWS, הם לא באמת מחכים לחקיקה של שר התקשורת. לדבריהם, "אין כאן הסתמכות על החקיקה. כפי שהכרזנו, הערוץ יהיה זמין בחינם לכל ספקיות ה־OTT (שידורי טלוויזיה אינטרנטיים) והדיגיטל בישראל. אנחנו מאמינים שהשוק הולך לכיוון צפייה ב־OTT ובטוחים שנגיע לכל בית בישראל. ברגע שיש מוצר טוב יש לו קהל, יש רייטינג, ויש הכנסות מפרסומות. אנחנו מאמינים שעד סוף שנת 2024 נגיע לכ־80% מהשוק, ותוך כשנתיים ל־100%".

ד"ר יובל קרניאל, מומחה למשפט ותקשורת מבית הספר לתקשורת באוניברסיטת רייכמן, מסביר כי "קורה משהו בשוק, וזה נובע מהיחלשות דרמטית וההתפרקות הפנימית של רשת 13. יש הבנה ותחושה שיש מקום לשחקן נוסף. לכל זה מצטרפת ההבנה שמבחינה טכנולוגית, ה־OTT יכול להיות פתרון טוב. אם בעבר היה צריך רישיון, כיום אפשר להגיע בדרך אחרת. רוב הציבור לא יבדיל בין ברודקאסט או סטרימינג".

האם יש מקום לעוד ערוץ חדשות בישראל? לדברי ד"ר משה שוורץ, מומחה לכלכלה פוליטית של שוק התקשורת מאוניברסיטת בן גוריון ומהמסלול האקדמי המכללה למינהל, "תמיד יש מקום לערוצים, כי פלורליזם ומגוון זה טוב - אבל המצב בישראל שונה, בגלל גודל השוק. כבר היו בעבר ניסיונות לפרסם מכרז לערוץ חדשות, ואחרי הרבה סכסוכים הוא לא קם, כי לא הייתה לו היתכנות כלכלית. השוק לא השתנה מאז, אבל אולי עכשיו יש בעלים עם כיסים עמוקים. בינתיים המקרה הישראלי מראה שערוצי הברודקאסט עם תמהיל שידורים הם אלה שמנצחים ברייטינג".

על טענת הערוץ לפיה הצפייה עוברת ל-OTT, אומר שוורץ כי "אולי בעתיד ה-OTT יקבל חשיפה כמו ברודקאסט, אבל כרגע זה לא המצב. קשה להתחרות בערוץ 12, בערוץ 13 ואפילו בתאגיד. צריך להזכיר שהחדשות בישראל תמיד הוחזקו קרוב לחיקו של השלטון, זה היה הגביע הקדוש שצריך לשמור עליו. לכן, נכון להסתכל גם על הפרספקטיבה הפוליטית של כל המהלך, זה לא רק עניין כלכלי".

האם הצרות של בעל השליטה יגיעו לאולפן?

בשנה שעברה נתקלה חברת אלטיס של פטריק דרהי באתגרים רבים, שעלולים להשפיע בסופו של דבר על פעילויות חברות־הבת. לפי בלומברג, החברה מתמודדת עם נטל חוב כבד המוערך בכ־60 מיליארד דולר, חקירת שחיתות ועוד. עוד עולה מהדיווח כי מאז דצמבר, איגרות החוב שהונפקו על־ידי אלטיס אינטרנשיונל ואלטיס פראנס הולדינג איבדו 918 מיליון אירו בשווי שוק. בין היתר, נכתב שם כי דרהי אמר לעובדים שהוא "רגוע מאוד", שכן חלק גדול מהחוב אמור להיפדות רק ב־2027.

בתחילת השנה פורסם ברויטרס כי אלכסנדר פונסקה, המנכ"ל המשותף של חברת אלטיס, עזב את הקבוצה בעקבות חקירת שחיתות לכאורה בחברת־הבת הפורטוגלית. פונסקה אומנם לא חשוד, אך הוביל את החברה מ־2017 ועד 2022. הוא השעה את עצמו מהתפקיד ביולי האחרון, אחרי שנעצר מייסד שותף של אלטיס, ארמנדו פריירה, בגין חשד לשחיתות בשל עבירות מס והלבנת הון. פריירה הקים עם דרהי את חברת אלטיס. בדיווחים בעולם נכתב כי הקבוצה מעוניינת ללוות 500 מיליון אירו ממשקיעים, זאת לאחר פתיחת תיק השחיתות, ובדיווחים צוין כי החקירה לא תשפיע על היכולת של החברה לעמוד בהתחייבויות החוב שלה.

לא ברור האם הבעיות הבינלאומיות בעסקיו של דרהי יכולות להגיע עד לדלת האולפן בישראל, ששוכן ממש על הים בנמל יפו - באותו ההאנגר שממנו פועלים השידורים בשפות הזרות.

כיצד הערוץ ימשוך צופים בלי בשורה משמעותית?

התוכניות של i24NEWS הן לעלות בחודשים הקרובים, בהובלת המנכ"ל פרנק מלול שעומד בראש הערוץ מאז 2012. לוח השידורים אמור לכלול חדשות 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע. התחרות הישירה היא מול ערוץ 14, שגם הוא מתמקד בתכנים אקטואליים שעלות הפקתם נמוכה במיוחד, ובנוסף, לפי טענות בשוק, ההשקפה הפוליטית של קברניטי המיזמים היא דומה. גורמים בערוץ שוללים את המסגור הזה ואומרים כי "זה עוד חלק מהניסיון להדביק תווית מפלגתית. התשובה האמיתית היא שאנחנו באים להתחרות בכולם".

מנכ"ל הערוץ העברי והעורך הראשי הוא ישראל טויטו, מנהל ועורך ראשי של i24NEWS בעברית. בשבועות האחרונים הכריזו בחברה על מספר גיוסים, מוכרים יותר ופחות: את המהדורה המרכזית בעברית תוביל מירי מיכאלי; ואילו אורן וייגנפלד, לשעבר מגיש "מהדורה ראשונה" בחדשות 12, הצטרף כמגיש מהדורה ומהדורת סופ"ש. 

בגזרת הכתבים גויסו שמות כמו הכתב הפוליטי נדב אלימלך שהגיע מערוץ כנסת, לי עייש ככתבת פלילים ומשטרה שהגיעה מרשת 13 ועוד.

מירי מיכאלי, מגישת המהדורה הראשית / צילום: אביב חופי

גורם בשוק התקשורת מצביע על כך שעדיין לא גויסה דמות שהיא A-ליסט ותצליח למשוך את הצופים. "כרגע זו נראית כמו הרפתקה, לא משהו בטוח ששווה לעזוב עבורו את המקום המבוסס שבו עובדים", הוא מסביר.

האם עוגת הפרסום בשלה לעוד שחקן מסחרי?

עוגת שוק הפרסום בטלוויזיה בישראל היא צפופה, וכבר כיום רוויה שחקנים, בעוד התקציבים הולכים ומתכווצים. "שוק הפרסום קטן ולא צומח", אומר שוורץ. "בינתיים הערוצים הגדולים מתמודדים עם קשיים, ואין בוננזה בשוק".

ד"ר קרניאל מכיר בחשש מקריסת ערוץ מסחרי. עם זאת, לדבריו, "כחברה אנחנו זקוקים לעוד ערוץ, זה אינטרס ציבורי שתהיה תחרות. האם השוק מסוגל לתמוך בערוצים נוספים, מבחינת שוק הפרסום, כנראה שאין לזה היתכנות. אבל אם הערוץ יצליח למלא נישה או למלא צורך שאנשים יהיו מוכנים לשלם עליו, יש פוטנציאל.

"מצד אחד, אפשר לתהות על הקשר בין דרהי לראש הממשלה בנימין נתניהו. אנחנו לא רוצים לראות עוד ערוץ שישרת את הממשלה. מצד שני, לדעתי זה לא יהיה מיזם ימני מובהק, כי כבר יש כזה. אם כבר, הוא ינסה להחליף את ערוץ 13. מה שבטוח, הוא יצטרך לבדל את עצמו מערוץ 12 כדי שתהיה לו הצדקה".

באשר לחששות שמציף קרניאל, גורמים בערוץ i24NEWS אומרים כי "הניסיון להדביק לו צבע פוליטי כזה או אחר הוא מגוחך. בישראל כל ערוץ קיבל שיוך פוליטי, ואנחנו מתכוונים לברוח מזה. אנחנו עובדים פה מאוד קשה כדי לבנות ערוץ חדשות מאוזן, שידבר לכולם. יתרה מכך, לכל אורך השנים מנכ"ל i24NEWS פרנק מלול הקפיד על קו מאוזן ולא מוטה".

מ־i24NEWS נמסר בתגובה: "אנו שמחים על העניין הרב סביב השקת הערוץ החדש. מיום הקמת הערוץ, זה למעלה מעשור, אנו פועלים כחברה עצמאית ויציבה. i24NEWS בעברית יהיה ערוץ החדשות הראשון בישראל וישדר 24/7. הערוץ החדש יהיה ערוץ מסחרי מבוסס פרסומות, שיהיה זמין בחינם לכל ספקיות ה־OTT והדיגיטל בישראל. אנו בטוחים כי נביא בשורה מרעננת לשוק החדשות הישראלי".

עוד כתבות

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

ח'ליל אל-חיה, בכיר בזרוע המדינית של חמאס שלקח חלק במשא ומתן לעסקה, במהלך ראיון לסוכנות הידיעות AP / צילום: Associated Press, Khalil Hamra

חמאס: "קיבלנו את ההצעה של ישראל להפסקת אש - נבחן אותה ונעביר את תשובתנו"

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" • צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון • מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה • שני מחבלים ירו לעבר מוצב צה"ל בשומרון - וחוסלו במארב ● עדכונים שוטפים

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון