גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"ל משרד התחבורה בראיון ראשון: "חברה חדשה צריכה לנהל את המטרו"

משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה, הבהיר בכנס התשתיות של גלובס: "המטרו הוא תשתית לאומית, וצריכה להיות לו חברה נפרדת" ● על אגרת הגודש: "אנחנו חושבים שבעת הזו זה לא נכון להטיל אגרות על מי שנוסע מהדרום לכיוון המרכז"

משה בן זקן, מנכ''ל משרד התחבורה, בשיחה עם אסף זגריזק בכנס התשתיות 2024 / צילום: שלומי יוסף
משה בן זקן, מנכ''ל משרד התחבורה, בשיחה עם אסף זגריזק בכנס התשתיות 2024 / צילום: שלומי יוסף

"אנחנו רגילים שמאשימים אותנו בעיכובים, ודוגמה טובה היא ועדת האיתור לרשות המטרו" - כך אמר מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן, בראיון ראשון. "מרגע שנכנסנו לתפקיד אנחנו מקדמים את ועדת האיתור לרשות המטרו, קרו בדרך דברים, היה 7 באוקטובר. עכשיו אנחנו בדרך לסיים את הסאגה. יש דיונים עדיין והתייעצות, כי אחד המועמדים החליט לפרוש. אני מאמין שנקבל החלטה בימים הקרובים".

אליאב פולק ממקינזי: "פער משמעותי בפריון בישראל לעומת העולם, המחסור בתשתיות מסביר 30% ממנו" 

בן זקן דיבר עם כתב התחבורה אסף זגריזק בכנסת התשתיות של גלובס. 

תיקון חוק המטרו חזר לשולחן הדיונים - אלה הנושאים שנמצאים על הפרק
בלעדי | קאמבק ענק: הוא עזב את נת"ע לפני חמש שנים. האם הוא בדרך חזרה?
מסתמן: זה המועמד המוביל למנהל רשות המטרו

לפני שמונית תהו רבים מה הקשר בינך - איש ליכוד, ראש המטה של מירי רגב, מארגן הליכודיאדה, יחצ"ן מסיבות - לתחום התחבורה.
"בכניסתי לתפקיד היו כל מיני אמירות על הרקע שלי, אבל אני, שגדלתי והתחנתי בעיר אשדוד, מביא איתי את כל מה עשיתי לפני שנכנסתי לתפקיד. אני גאה בהכול, ואני לא רוצה להעיד על עצמי, אבל המעשים שאנחנו עושים למען ישראל זה מה שמכתיב את סדר היום שלי. עם זה אני קם בבוקר. מה שחשוב זה לקום לעבוד למען אזרחי ישראל".

ישראל בפקק תנועה אדיר. לאגרות גודש אתם לא מסכימים, התחבורה הציבורית לא תוגברה, השרה אומרת שלא חייבים לבנות את המטרו, ולגבי הנת"צים - אתם רוצים שכולם ייסעו עליהם.
"הדברים שציינת רחוקים מהמציאות. לגבי הפקקים, המדינה חווה אותם לא מהיום. השרה מובילה מדיניות וחזון של האבים תחבורתיים וחיבור ישראל ברכבת מקריית שמונה ועד אילת.

"לגבי הנת"צים, ראינו שאם אין מספיק אוטובוסים, והנתיב עומד ריק, אין צורך להשאיר אותו ריק, אז צריך להעביר לשם את התנועה ולהגביר תדירויות של תחבורה ציבורית. 

משה בן זקן, מנכ''ל משרד התחבורה, בשיחה עם אסף זגריזק בכנס התשתיות 2024 / צילום: שלומי יוסף

"מאיפה נולדה השמועה שלא צריך מטרו? הייתי ראש מטה במשרד התחבורה, ובאחד הדיונים שישבנו על תקציב לגוש דן בנוסף לקו האדום, הירוק והסגול, ולאופנידן, ובנוסף למטרו שיכול להגיע ל-200 מיליארד שקל, בירכנו על כל אלה, ועלה הנושא של שביל לאופניים לילדים בבית שאן ובעפולה. זה עולה עשרות מיליוני שקלים בודדים, ואין לזה כסף. השרה שאלה, למה יש כסף למרכז תל אביב, ולפריפריה אין? אז היא אמרה שאם לא יהיו תקציבים לשבילי אופניים לילדים בבית שאן, נראה מה עושים עם המטרו. הוא אף פעם לא עצר, והוא בשלבי תכנון. ברגע שהייתה הסכמה על זה, המשכנו.

"התקציב האחרון הוא תקציב גדול מאוד, 53 מיליארד שקל שהבאנו, מתוך זה 30 מיליארד שקל לתוכנית חומש ו-2.4 מיליארד שקל לחיבור ישראל מקריית שמונה ועד אילת. 200 מיליון שקל מתוך זה לתכנון הציר לאילת. לא האמינו בזה, ואמרו שזה לא יקרה, אבל היא העבירה את זה בתקציב, ואני מאמין שזה יקרה".  

"רוצים לקדם את המטרו" 

מי החברה שתוביל את המטרו?
"אנחנו חושבים שהמטרו הוא תשתית לאומית, וצריכה להיות לו חברה נפרדת. מיטב המומחים צריכים להתעסק רק בזה, ולא בעוד קווים, עם אפס בירוקרטיה. אנחנו רואים ממינהלת תקומה איך דברים מתקדמים כשעושים אותם באפס בירוקרטיה. אחרת יש עיכובים ובזבוזי כספים וחריגות לא קטנות בתקציב, ומדובר פה במיליארדים.

"אומרים שאנחנו לא רוצים לקדם את המטרו, אבל אנחנו רוצים, ורוצים חברה מיוחדת לשם כך. בעוד שבועיים נקבל החלטה סופית בעניין".

אולי אתם רוצים למנף את האיום מעל ראשה של יו"רית נת"ע לקראת בחירת מנכ"ל חדש?
"זה לא הסגנון שלנו והשיטות שלנו. אנחנו ביחסים מצוינים עם מיה ליקוורניק. אנחנו מאמינים שאם תתקבל החלטה להקים חברה, זה לטובת הפרויקט והאזרחים".

הקו האדום בירושלים אמור היה להיפתח מזמן, ולא נראה שאתם מפגינים נחישות כלפי החברה המבצעת כפי שהפגנתם כלפי נת"ע. המסילה הרביעית מתקדמת לאט, הקווים הנוספים בגוש דן נדחו לסוף העשור. מה הפתרון?
"זה מתחבר למה שאמרתי, שצריך להקים חברות שמתמחות בדברים מסוימים. נת"ע בונה את התשתית ומפעילה, שזו אחריות גדולה. חוץ מזה, תוך כדי תנועה אנחנו לומדים לשפר ולייעל. תוך כדי הלחימה יש מחסור בעובדים. יש כאלה שחזרו לארצות שלהם, יש הסכמים שמתעכבים. אנחנו לא מקלים בזה ראש ועושים הכול כדי שפרויקטים יתקדמו".

מה לגבי עבודה בשבת? זו דרך לקדם פרויקטים, אבל נראה שבינתיים הפוליטיקה מנצחת את התשתיות.
"יש בישראל מדיניות ברורה, ויש סטטוס-קוו. לא בנו מסילות וכבישים בשבת, רק ביצעו עבודות מצילות חיים. כל השאר - עובדים ביום חול. אם הייתה המלצה שהעבודות מסכנות חיים ביום חול - יש ועדת היתרים, והיא מאשרת את העבודה".

אז המטרו לא יעבוד בשבת.
"קודם שיעבוד".

רבים סבורים שאתם עוסקים במינויים פוליטיים.
"אנשים שאני עובד איתם במשרד הם אנשים ראויים ביותר, מקצועיים, זה פשוט לעשות להם עוול לשייך אותך למפלגה כזו או אחרת. נתיבי ישראל היא אחת החברות המובילות בכל רמות הביצוע, מסירות של עבודות לפני הזמן. צריך למדוד רק ביצועים ומקצועיות ותרומה לאזרחים". 

מתגייסים למאמץ המלחמתי

מה חלקו של משרד התחבורה במאמצי השיקום ובמהלך המלחמה? בהתחלה הייתה ביקורת על כך שלא הפעלתם את הרכבת מספיק מוקדם ולא פעלה בשבת.
"פתחנו את החמ"ל כבר בשבת בבוקר, והבנו שזו מלחמה. עבדנו רק לפי הוראות פיקוד העורף ומשרד הביטחון. לא ידענו אילו צירים חשופים, יש פה אחריות. היינו ערוכים משבע וחצי בבוקר לפתיחה מלאה, אבל מכיוון שקראו לחיילים הגיבורים שלנו בנקודות ריכוז שיש בהן תחנות רכבת, והם קיבלו הנחיות לא לעלות לרכבות אלא להסעות, אז יצאו תמונות שחיילים ממתינים, ולא פותחים. זה פייק שהריצו, וזה לא נכון. הרכבות היו ערוכות. עד היום אנחנו עושים הרבה. יש טיסות חינם למפונים שנמצאים באילת, היסעים לבתי החולים, וזו רק טיפה בים. העובדים המסורים של משרד התחבורה עזבו את בתיהם והתגייסו למאמץ המלחמתי".

מדברים הרבה על חשיבות התחבורה הציבורית. היא לא תוגברה, ולא ניתנו תוספות שירות.
"אנחנו מוטרדים מזה. עושים מאמצים רבים מול משרד האוצר שיפשירו לנו תקציב, זה ישליך על הנת"צים".

אבל התקציב הותנה באגרות גודש.
"רוצים שוב להטיל על הפריפריה אגרות גודש, שיצטרכו לשלם בכל מעגל, ואנחנו חושבים שבעת הזו זה לא נכון להטיל אגרות גודש על מי שנוסע מהדרום לכיוון המרכז.

"השרה הביאה את רפורמת צדק תחבורתי, היא הכניסה 50% הנחה לתושבי הפריפריה באשכולות 1-5, שנה חינם לחיילים משוחררים ולמסיימי שירות לאומי, 33% הנחה לצעירים עד גיל 26 ולאנשים עם מוגבלות. הרפורמה תיכנס לתוקף בשבוע הבא. השליחות שלנו היא לעשות טוב לאזרחי ישראל".

*** גילוי מלא: הכנס בחסות רכבת ישראל, אקרשטיין ואגד ובהשתתפות נמל אשדוד

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

רפיח או עסקה? כלכלנים מעריכים איך יגיבו הבורסה והשקל לתרחישי המלחמה

ישראל נמצאת בפני צומת אסטרטגי, כששתי אופציות מרכזיות על השולחן ● הראשונה היא עסקה שכוללת החזרת חטופים לצד הפסקה זמנית של הלחימה ● השנייה היא ככל הנראה פעולה נרחבת של צה"ל ברפיח ● שלושה כלכלנים בכירים מנתחים את השפעתם של התרחישים השונים על השקל, הבורסה והגירעון התקציבי

לוח הטיסות בנתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברת תעופה נוספת החליטה לעכב את החזרה לישראל

רוב חברות התעופה החזירו את פעילותן לישראל מאז מתקפת הכטב"מים, אך עדיין יש כמה שבוחרות להשהות את חזרתן ● איזיג'ט השהתה את פעילותה עד סוף העונה, אייר קנדה ואייר אינדיה האריכו את תוקף השהיית הטיסות לישראל ● יונייטד איירליינס מצטרפת אליהן

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

קרנות 'ארק' הפופולריות של קתי ווד שוקעות במהירות

המשקיעים משכו השנה 2.2 מיליארד דולר מהקרנות הפעילות של ARK השנה, יותר מהתזרים של כל 2023

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

החוק שיאסור על הבוס להתקשר לעובד אחרי שעות העבודה והסיכוי שיגיע גם לישראל

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

רימוני הלם ומעצרים: המשטרה פינתה את המפגינים באוניברסיטת קולומביה

לבקשת ההנהלה, שוטרים פינו את ההיכל שבו התבצרו המפגינים ואת המאהל שהוקם על המדשאה • כ-100 מהמפגינים נעצרו בעימותים והמשטרה השתמשה ברימוני הלם כדי לפזר את המוחים • ההנהלה ביקשה מהמשטרה להישאר בקמפוס בשבועיים הקרובים

שדה התעופה בדובאי / צילום: Shutterstock

הטיסות של ארקיע נדחו, ועשרות ישראלים תקועים בשדה התעופה בדובאי

עיכובים חריגים בטיסות ארקיע וישראייר מדובאי, הביאו לכך שעשרות נוסעים תקועים בשדה התעופה מעל 24 שעות ● הסיבות לעיכוב: תקלות במטוסים שהובילו לשיבוש בלוח הזמנים ● עיכובים גם בטיסות לארץ מיעדים נוספים מאירופה

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנהלים הישראליים שמרוויחים יותר מ-10 מיליון דולר

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעיתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן? מדוע אחר העדיף לקבל הכל במניות? ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

המניה שהטריפה את וול סטריט פרסמה תחזית חיובית, אך ירדה במסחר המאוחר

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

פרויקט TLV במתחם השוק הסיטונאי בת''א, על קרקע שתנובה מכרה / צילום: טל איז׳ק

מבית שמש ועד צומת מורשה: הכירו את האקזיטים הנדל"ניים המפתיעים

מכירת קרקעות על ידי חברה תעשייתית חושפת לרוב ערך חבוי, הגבוה לעיתים אף מזה של פעילותה המסורתית – מה שמוביל לא פעם לזינוק במניה ● אנליסט נדל"ן: "בעסקה שכזו מקבלת המוכרת תזרים מזומנים משמעותי שיכול לסייע לה בהגדלת הייצור, ואף לבצע רכישות" ● סיור בין אקזיטים נדל"ניים מפתיעים שנרשמו בבית שמש, ירושלים, לוד, תל אביב ובצומת מורשה

עוד עלייה במחירי הדלק / צילום: איל יצהר

מתקרב ל-8 שקלים לליטר: מחיר הדלק יעלה בחצות

הדלק שוב מתייקר ומתקרב לשיא כל הזמנים: 7.90 שקלים לליטר - עלייה של 18 אגורות לעומת מחירו באפריל ● במצטבר, מתחילת שנת 2024 עלה מחיר ליטר בנזין ב-96 אגורות ● מעבר לתנודות במחירי הנפט ושער הדולר, סיבה נוספת לקפיצת המחירים היא החלטת שר האוצר סמוטריץ' להחזיר את מס הבלו על הדלק לרמתו המלאה

ניצן גולדברג, משנה למנכ''ל ומנהל אגף סחר ושיווק קבוצת שופרסל / צילום: יח''צ

עזיבה שלישית בתוך חודש: המשנה למנכ"ל שופרסל הודיע על התפטרות

ניצן גולדברג, המשנה למנכ"ל ומנהל אגף סחר ושיווק בשופרסל, הודיע על עזיבתו ● מדובר בבכיר השלישי שעוזב את הקבוצה לאחר ההשתלטות של האחים אמיר, אחרי שסמנכ"לית התקשורת התאגידית וסמנכ"לית משאבי האנוש הודיעו גם הן על סיום תפקידן

מייסדי איילנד , מייק פיי (משמאל) ודן אמיגה / צילום: MKJ photography

השווי הוכפל בתוך חצי שנה: חד הקרן איילנד מקבל תג מחיר של 3 מיליארד דולר

חברת איילנד מגייסת לפי שווי של 3 מיליארד דולר ● החברה עוסקת באבטחת מידע לדפדפנים, בעיקר כרום, במקומות עבודה ● רק לפני חצי שנה גייסה איילנד לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו–פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

אקסל / אילוסטרציה: Shutterstock

כך הבינה המלאכותית תעזור לכם להשתמש באקסל

מיקרוסופט החלה להכניס כלי AI לתוכנת האקסל ● בקרוב תוכלו לקבל ניתוחי מגמות ותובנות על הנתונים שלכם, לייצר נוסחאות בקלות בעזרת טקסט, ולקבל דגש על מה שחשוב לכם

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"

רואי סויסה / צילום: תמונה פרטית

המשקיע הזה ראה עשר דירות יד שנייה, ובסוף מבצע אחד שינה את התמונה

רואי סויסה קנה דירה חדשה מקבלן בבת ים ואז מכר אותה לפני שתכנן, כדי להשיג עסקה טובה יותר: "לקחתי בחשבון שאולי אצטרך להחזיק את שתיהן לתקופה מסוימת" ● האזינו