מסתמן: זה המועמד המוביל למנהל רשות המטרו

לאחר פרישתו של המועמד צחי דוד, כעת מסתמן מועמד חדש לתפקיד מנהל רשות המטרו • בענף מעריכים כי מי שימונה לתפקיד הוא אלכס דן, לשעבר המשנה למנכ"ל רכבת ישראל ומנכ"ל משרד המודיעין

אלכס דן, המועמד המוביל כעת לתפקיד מנהל רשות המטרו / איור: גיל ג'יבלי
אלכס דן, המועמד המוביל כעת לתפקיד מנהל רשות המטרו / איור: גיל ג'יבלי

יממה לאחר פרישתו של המועמד המרכזי למנהל רשות המטרו, צחי דוד, כפי שנחשף בגלובס, בענף מעריכים כעת כי מי שימונה לתפקיד הוא אלכס דן, לשעבר המשנה למנכ"ל רכבת ישראל ומנכ"ל משרד המודיעין. בשונה מיתר המועמדים שהגיעו לשלב הסופי בהליך המינוי, דן נחשב למועמד שמקובל הן על משרד התחבורה והן על משרד האוצר, ועל כן הוא המוביל כעת. 

הנאמנים של מירי רגב: כך איישה שרת התחבורה את תפקידי המפתח בממלכה שלה
מירי רגב הכחישה, ראש העירייה נלחם, וראשון לציון קיבלה בינתיים רק שלט ולא תקציב לרכבת

ישיבת מינהלת המטרו, שאמונה על קידום הפרויקט וגם על מינוי מנהל הרשות, הייתה אמורה להתכנס השבוע, אולם נדחתה לתחילת אפריל. המועד נדחה כיוון שלאחר פרישת דוד ביקש נציג משרד האוצר בישיבה, ראש אגף התקציבים יוגב גרדוס, לחזור להליך, שכן הוא יצא ממנו קודם לכן בשל היכרותו עם דוד.

הליך האיתור לבחירת מנהל רשות המטרו החל כבר לפני שנה וחצי, וטרם הוכרע. הוא התעכב תחילה בשל הבחירות לכנסת, ולאחר מכן בשל דרישתה של שרת התחבורה מירי רגב שלא לקדם אותו עד שלא הוסטו 2.4 מיליארד שקל מתקציב משרדה לתכנון מסילות הרכבת לאילת ולקריית שמונה. המינהלת תוכל לפנות כעת גם למועמדים חיצוניים שלא השתתפו בהליך האיתור, אולם הנטייה של מרבית השחקנים היא להביא להשלמת הבחירה בהקדם.

צחי דוד, לשעבר סגן ראש אגף תקציבים במשרד האוצר / צילום: איל יצהר
 צחי דוד, לשעבר סגן ראש אגף תקציבים במשרד האוצר / צילום: איל יצהר

בשנה החולפת הסיר דן את מועמדותו ברגע האחרון מתפקידים בכירים אחרים, דוגמת מנכ"ל נמל אשדוד וראש הרשות לתחבורה ציבורית. בענף תוהים כעת אם פרש ממועמדויות אלו כיוון שהובטח לו תפקיד אחר.

ייתכן עיכוב משמעותי

ראש רשות המטרו יחלוש על תקציב העתק של הפרויקט - 150 מיליארד שקל - ותחתיו יפעלו כ־30 עובדים. ועדת האיתור שהוקמה לבחירת ראש הרשות המליצה על שלושה מועמדים: אלכס דן, המועמד המוביל כעת; צחי דוד, לשעבר סגן ראש אגף תקציבים, שכאמור הסיר את מועמדותו; ועינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית.

מינהלת המטרו מורכבת משני נציגים ממשרד האוצר ושני נציגים ממשרד התחבורה, וההרכב השוויוני שלה מחייב קבלת החלטה מוסכמת על מנהל הרשות. הרשות הוקמה מכוח חוק המטרו, ומטרתה לתכלל את הפרויקט הלאומי הענק ולהסיר חסמים בפני גופי הביצוע.

במקרה שבמינהלת יחליטו לפנות למועמדים חיצוניים, הרי שיהיה עיכוב משמעותי בתחילת פעילות רשות המטרו באופן שעשוי להשפיע על התקדמות הפרויקט. בנוסף, עשוי להשפיע על התקדמותו גם העיכוב בהעברת חוק המטרו בכנסת, שכמעט ולא נדון בוועדת הפנים והגנת הסביבה, לאחר שעם השבעת השרים הובטח כי הוא יעבור בתוך מושב כנסת אחד.

כזכור, במסגרת פרויקט המטרו יוקמו שלושה קווי רכבת תת־קרקעית ויותר מ־100 תחנות ב־24 רשויות מקומיות. הפרויקט הענק אמור על פי לוחות הזמנים הרשמיים להיפתח בהדרגה ב־2032, אולם מנכ"ל נת"ע העריך לאחרונה כי שנת 2040 היא מועד רלוונטי יותר.