גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"סידור עבודה לחברים": כך עוד לא שמעתם את מנהל רשות החברות מדבר על משרד האוצר

דיון סוער התפתח בפאנל שהתקיים בכנס התשתיות של גלובס ● ינקי קוינט, מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל ומ"מ מנכ"ל רשות החברות, תקף את נת"ע ואת המשרד המנהל את קופת המדינה וטען: "כל שקל שיוצא לחברה ממשלתית מתעכב בגללם" ● אושרת דוד מהאוצר ענתה לו: "הקמת חברה חדשה לא תעזור" ● נת"ע: "דבריו של קוינט עולים כדי דיבה ופגיעה ישירה במאות עובדים" ● וגם: מנכ"ל הרכבת מדבר על התוכניות העתידיות של החברה

מימין: ינקי קוינט, יעל סלומון, משה (שיקו) זאנה, נעה סגל ואושרת דוד / צילום: שלומי יוסף
מימין: ינקי קוינט, יעל סלומון, משה (שיקו) זאנה, נעה סגל ואושרת דוד / צילום: שלומי יוסף

ינקי קוינט, מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל ומ"מ מנכ"ל רשות החברות, אושרת דוד, סגנית החשב הכללי באוצר לענייני תשתיות, נעה סגל, סמנכ"לית תיאום תשתיות במשרד התחבורה, יעל סלומון, סמנכ"לית תשתיות במנהל התכנון, ומשה שיקו זאנה, מנכ"ל הרכבת, השתתפו בפאנל פרויקטי התשתיות הגדולים שהתקיים היום (ד') בכנס התשתיות של גלובס, ובהנחיית אסף זגריזק. הפאנל הוליד ויכוח סוער סביב ניהול פרויקט המטרו, פרויקט התשתית הגדול ביותר בהיסטוריה של ישראל.  

כנס התשתיות | מנכ"ל משרד התחבורה בראיון ראשון: "חברה חדשה צריכה לנהל את המטרו" 
כנס התשתיות | יו"ר הרכבת: "רכבות מהירות יבטלו את מושג הפריפריה בישראל"

"נת"ע היא חברה בעייתית", אמר קוינט בפאנל. "רשות המטרו היא פיקציה בירוקרטית שאין לה תכלית למעט סידור עבודה לחברים במשרד האוצר". בעיניו, "האוצר רק מעכב. חברת נמלי ישראל העמידה שני נמלים במהירות. אבל כשמכניסים את האוצר, אגף תקציבים והחשב הכללי, יש להם סמכות בלי אחריות. למה פרויקטים מתעכבים? בגלל האוצר. הם יושבים בכל תחנה, וכל שקל שיוצא מתעכב בגללם. יש אנשי מקצוע במשרדים ובחברות, ורק הם יצליחו להוציא את הפרויקטים לפועל".

על חברת נת"ע אמר קוינט: "צריך להקים חברה חדשה. הקמתי חברות ממשלתיות בעבר, זה לא סיפור מורכב. צריך להקים חברה של 'כוכבים' ולהוציא את הפרויקט (המטרו) לדרך. להשאיר אותו בחברה שלא מדברת בקול ברור ואין לה חזון ומנהיגות, זה לא מה שיוציא לפועל את הפרויקט".

נעה סגל, סמנכ"לית תיאום תשתיות במשרד התחבורה, ענתה לו ואמרה ש"בכל החברות ובכל המשרדים יש כל כך הרבה אנשים מסורים שקמים בבוקר ורוצים להפוך את המדינה למקום טוב יותר. יש המון לשפר והיד נטויה. אי אפשר להגיד דברים נגד אדם כזה או אחר. חייבים לצאת מהשיח של האשמות, זה לא עובד וזה גרוע, צריך להתמקד בפרויקט עצמו, רק כך אפשר להתגבר על המכשולים".

אושרת דוד, סגנית החשכ"ל לענייני תשתיות, הוסיפה ש"איך אמורים לקדם פרויקט כזה גדול כשהשיח לא אחיד? נת"ע היא חברה טובה, מה יעזור אם נקים חברה חדשה עם עוד מינויים. הקו הסגול והירוק עוברים עוד רגע לזכיינות. נקים חברה נוספת כדי שנת"ע תישאר חברה ריקה? יש לנו ניסיון נצבר, כדאי להשתמש בו. צריך להוביל מדיניות אחידה".

על כך ענה ינקי קוינט כי "המטרה היא לא לחזק את נת"ע, אלא להוציא את הפרויקט.  לקחת פרויקט כזה ולא להקים חברה חדשה זה להסתכל על הטפל ולא על העיקר. מה לעשות, לחברה יש משימות אחרות ואנחנו רואים איך היא מממשת אותן".

דיון נוסף בין ינקי קוינט לאושרת דוד התרחש על נושא מימון המטרו, שהטלת אגרות הגודש על הנכנסים לגוש דן היו אמורות להיות חלק משמעותי ממנו. אך זה בוטל על ידי שרת התחבורה מירי רגב בשבוע שעבר. על פי אושרת דוד "אם משרד התחבורה לא יבצע את הפרויקט, משרד האוצר יבצע את הפרויקט". כלומר, האוצר יצטרך למצוא לכך מימון מבסיס התקציב. "אנחנו בשנה איחור בגלל העיכוב באגרות הגודש. אין מקור מימון אחר"

כאשר העיר קוינט ש"הקרקע מממנת" ענתה דוד ש"גם יש היטלים ואגרות, אבל הפרויקט נבנה מתוך הנחה שיהיו אגרות גודש. צריך להבין את הדבר הזה, יש חוק שלא מקוים. האוצר יהיה חייב לממן את הפרויקט הגדול ביותר במדינת ישראל".

"הרכבת לאילת היא פרויקט של ציונות, זה לא חייב להיות כלכלי"

את הפאנל פתח אסף זגריזק בשאלה לקהל, האם לדעתם פרויקט הרכבת לאילת הוא משתלם וכדאי, רוב הקהל הצביע נגד. ובכל זאת, ינקי קוינט טוען שבניית הרכבת תביא עימה פיתוח שיהפוך את הרכבת למשתלמת: "כל מקום שהרכבת מגיעה אליו נהנה משגשוג: יקנעם, נתיבות ואופקים. זה כמו להגיע מניו ג'רזי למנהטן. בעוטף עזה שיווקנו ככה עשרות אלפי יחידות דיור, כמו בראשל"צ. זה מגיע בזכות תשתיות התחבורה. אם נמתח אותן לצפון ולאזורים אחרים, זה יוסיף לפיתוח וללוחות הזמנים. באותה מידה, הרכבת לאילת תביא לפיתוח של אזור הערבה והנגב". עם זאת, בעיניו "לא צריך להסתכל על זה רק בראיה כלכלית נטו. דרך הפרויקטים שיגיעו אפשר לממן את הקו. אבל זה פרויקט של ציונות, והוא לא חייב להיות כלכלי".

אסף זגריזק סקר את פרויקטי התשתיות הגדולים בגוש דן ומטרופולין ירושלים, ותאריכים הסיום הצפויים להם. הוא מסיים בקו בין חיפה לנצרת, שאמור להסתיים ב-2029, ושואל "יש כדאיות בפרויקט הזה?"

לכך, אושרת דוד עונה בפשטות: "יש פרויקטים יותר כלכליים מזה. אבל המכרז יצא, ויש זוכה, ואנחנו מחויבים לזוכה הזה".

"אנחנו בהפסדים של מאות מיליונים בגלל פלג קיצוני"

שאלה נוספת היתה לגבי החסמים שיש בישראל לפרויקטי תשתיות. על פי אושרת דוד "יש הרבה חסמים שאנחנו נתקלים בהם, ואנחנו והזכיינים מתקשים לעמוד בלו"ז. הממשלה צריכה לעמוד מאחורי הפרויקטים שלה, ואם יש פרויקט שיוצא לדרך כולם צריכים להירתם: אנרגיה, תחבורה, רמ"י. כל הגופים הנוספים, כמו הבטחון והמשטרה. מה קורה בבר אילן בירושלים סביב עבודות הקו הירוק? אנחנו בהפסדים של מאות מיליונים בגלל איזה פלג קיצוני ששורף והורס את העבודות. אנחנו כמדינה צריכים לטפל בזה כדי להתקדם. אבל שיתוף הפעולה עם השוק הפרטי הוא טוב. אם תסתכלו על התוכנית ל-2030 צפויים הרבה קווים, לכל שכונה בירושלים. נתיבים מהירים על כביש 2 ו-5, ואולי שדה תעופה חדש".

נושא נוסף שמתקשר לתשתיות התחבורה הוא כמובן הדיור. אסף זגריזק מצטט ביקורת על כך שרשות מקרקעי ישראל שבויה בתפיסת תכנון מיושנת ששואפת להתרחב עיקר לשטחים פתוחים ובונים שכונות המבוססות על רכב פרטי, ושואל על החסמים שמערימות הרשויות המקומיות.

על פי ינקי קוינט "היעד של רמ"י הוא לשווק בין 90 ל-100 אלף יחידות דיור. יש עשרות אם לא מאות רשויות שצריך להגיע איתן להסכמות. יש ראשי רשויות שמתנגדים. המוטיבציה שלהם היא לא לשווק יחידות דיור למגורים, זה לא כלכלי מבחינתם. ניסינו לתמרץ אותם ולשפר את התשתיות, אבל זה קשה. זה נשיאה בנטל וכניסה תחת האלונקה, אבל יש ראשי רשויות שלא שותפים למאמץ הזה. יש קונפליקט בין האינטרס האסטרטגי הלאומי לבין האינטרס הצר. אנחנו גדלים אקספוננציאלית. כולם רוצים קורת גג, אבל לא אצלם".

זגריזק מקשה על המחסור בעירוב שימושים וההתעקשות על התרחבות לשטחים פתוחים, וינקי קוינט עונה "תמיד אפשר להשתפר. אנחנו עובדים על קירוי בגין, כביש חוצה ירושלים שיאפשר אלפי יחידות דיור. אנחנו שואפים לנצל את תת הקרקע, כמו בסינגפור ובמקומות אחרים. מנסים להיכנס ולנצל את הקרקע טוב יותר. ברור שהתחדשות עירוניות טובה יותר, ואנחנו עושים פינוי של בסיסי צה"ל שזו ההתחדשות הכי טובה. אבל צריך גם לבנות שכונות בשטחים פתוחים כדי לנצל כל מה שאפשר. ברור שצריך לייעל כל שטח שאפשר לפני השטחים הפתוחים. גם באנרגיה, צריך לייעל שימוש לפני שהופכים שדה לשדה סולרי. 

"התבלבלנו: המטרה היא לא לעבוד בשבת. נעמוד בכל הפרויקטים"

במהלך הפאנל נשאל מנכ"ל רכבת ישראל, משה (שיקו) זאנה, על ההימנעות מעבודות התשתית בשבת ועל העיכובים שייתכנו כתוצאה מכך. "המטרה היא לא לעבוד בשבת, קצת התבלבלנו. המטרה היא לבוא ולבצע את הפרויקטים הרכבתיים בהתאם למדיניות ולסטטוס קוו במדינת ישראל - ואנחנו נעמוד בלוחות הזמנים של כל הפרויקטים. אומנם חשמול המסילות הוא פרויקט מאתגר, אך גם בו כבר חישמלנו 70% מהקווים, כולל המקומות המאתגרים ביותר. נותר לסיים את חישמול המסילות בדרום ובצפון, ונעשה את זה בצורה מושלמת".

זאנה דיבר על התוכניות העתידיות ואמר כי "מדובר במהפכה, לא פחות מזה. תוקצבנו ב־48 מיליארד שקל, פלוס 19 מיליארד שקל 'נגררים', כל זה רק לחומש הקרוב. זה מספר שאין לו אח ורע. גם בקיצוצים שנעשו, במסגרת התקציב המעודכן, שום פרויקט ברכבת לא נפגע, וזו אמירה מאוד חשובה עבורנו".

נעה סגל, סמנכ"לית תיאום תשתיות במשרד התחבורה, המחישה עד כמה קשה ההוצאה לפועל של פרויקטי תשתיות מתוכננים: "חשבנו שנהיה השנה בתקציב ביצוע מזומן של 30 מיליארד שקל, אבל סיימנו את השנה שעברה ב-19 מיליארד בלבד, וזו הרמה שבה היינו גם בשנים קודמות. זה גורם לנו להבין כי למרות השקעות העתק והפרויקטים שבהתהוות, בפועל קצב המימוש איטי ממה שאנחנו רוצים ויכולים, וגם מהקצב שאנחנו מתקצבים את הפרויקטים הללו. זה גם אומר שבסופו של דבר, אין כאן בעיית תקציבים: כל פרויקט בעל כלכליות יזכה לתקציב ויתקדם.

"אנחנו נתקלים בחסמים משמעותיים מאוד בעניין תיאום התשתיות - צריכים לעבור סדר גודל של 30 שחקני וטו, בעשרה מוקדים שונים. גם לאחר שהוקמה המערכת לתיאום תשתיות, עדיין הקשיים הללו קיימים".

"רוב עולם התשתיות זה נימב"י, אף אחד לא רוצה את התשתיות לידו", הוסיפה יעל סלומון, מנכ"לית תשתיות במנהל התכנון. "כולם רוצים פתרונות אמיתיים וכוללים, וכדי לעשות את זה צריך להסתכל עם החזון קדימה - אבל הרבה פעמים ההרגשה היא שהולכים צעד קדימה, ושניים לאחור. ההסתכלות צריכה להיות לא לשנת 2030, כי זה כבר מחר. צריכה להסתכל ל־2040 ול־2050. ללכת עם הפרויקטים האלה לטווח הארוך".

"בעוד עשור מרחב המטרו יהיה שונה לחלוטין"

סלומון דיברה בפאנל גם על החשיבות של המטרו מבחינת השפעתו על המרחב האורבני: "ההסתגלות של כולנו היא לא רק למטרו כפרויקט תחבורתי, אלא להסתכל על גוש דן כמערכת כוללת של פרויקטי תחבורה. בעוד עשור זה יהיה מרחב שונה לחלוטין ממה שיש כאן היום. אנחנו רוצים לכוון אנשים למגורים בעירוב שימושים בסמוך לתחנות המטרו".

זאנה דיבר גם הוא על נושא זה, בהקשר של היוזמה החדשה שיצאה לדרך לשילוב בנייה בשלל ייעודים בתחנות הרכבת הכבדה. "את המודל של התחנה היזמית - כמו שקרה בתחנת השלום בתל אביב, אך שם זה היה ביוזמה פרטית - אנחנו רוצים להעתיק לכל תחנות הרכבת. זו בשורה של ממש, שילוב של מגורים, בתי מלון ועוד מעל לתחנות. אין כמו לעבוד במשרד שנמצא מעל תחנת רכבת".

זאנה התייחס גם לפעילות רכבת שדרות, אשר הושבתה מאז פרוץ המלחמה וחזרה לפעילות לאחרונה רק באופן חלקי, לכיוון דרום בלבד. "לא הצלחנו לפתוח את התחנה בגלל נושא ביטחוני נטו: הצבא אסר לפתוח את התחנה בין הנגב המערבי לאשקלון. שלשום פתחנו את תחנת שדרות והבאנו בשורה לעיר, נכון שזו לא בשורה מלאה, אבל תחנה זה ברומטר של העיר. אנחנו כן מייצרים רציפות תחבורתית בעזרת שאטלים, ונמשיך עם הצבא לעשות כל מה שצריך לפתוח את הקו הזה".

תגובת נת"ע

תגובת יו"ר נת"ע עו"ד מיה ליקוורניק ומנכ"ל נת"ע חיים גליק בשם חברת נת"ע, לדברי מ"מ מנכ"ל רשות החברות ינקי קוינט על חברת נת"ע: "דבריו של קוינט עולים כדי דיבה ופגיעה ישירה במאות עובדי נת"ע הנחושים והמסורים, שרק לאחרונה הביאו את הרכבת הקלה לגוש דן, פועלים במרץ להקמת הקווים הירוק הסגול, ומקדמים את פרויקט המטרו.

"נדהמנו מחוסר המתאם בין התבטאויותיו החמורות של קוינט למציאות העובדתית אותה תארו בכנס גם שותפינו במשרדי האוצר והתחבורה. תמוה בעינינו, כי קוינט חוזר על רעיון הוצאת המטרו מנת"ע, וזאת ללא דיון מקצועי או העמקה בנושא כה קרדינלי ובעל השפעה קריטית על עתיד המדינה, כאשר אך לפני שנה התקבלה החלטת ממשלה בתמיכת משרדי התחבורה והאוצר, הקובעת באופן חד משמעי כי המטרו יוקם על ידי נת"ע, וזאת בתום הליך מקצועי ארוך ועבודת מטה אשר בחנה את כלל החלופות. נציין כי קוינט לא ביקר בשנים האחרונות בנת"ע, איננו מעודכן כלל בפועלה של החברה, ולא קיים דיון עם גורמי המפתח בפרויקט המטרו, על מנת לגבש דעה מקצועית כראוי".

***גילוי מלא. הכנס בחסות: רכבת ישראל, אקרשטיין ואגד ובהשתתפות נמל אשדוד

עוד כתבות

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירה בקריות נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. כמה היא תהיה שווה אחרי תמ"א

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לאחר עזיבת הבכירים בשופרסל: האחים אמיר בשורת מינויים להנהלת הקבוצה

האחים אמיר הודיעו על שורה של מינויים להנהלת שופרסל, לאחר שהמשנה למנכ"ל ושתי סמנכ"ליות בקבוצה הודיעו על עזיבתם ● לדברי האחים, המשמשים כמנכ"לים משותפים של הקבוצה, המהלך הוא חלק מתוכנית התייעלות שמגובשת בימים אלה בשופרסל

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מחר ישולמו תגמולי המילואים: כמה תקבלו ומי זכאי למענק מיוחד?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום ב-1 במאי, כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

שרגא ברוש / צילום: תמר מצפי

המדינה מערערת על העונש שהוטל על שרגא ברוש בפרשת הזיוף ועבירות המס

המדינה מבקשת להטיל 24 עד 40 חודשי מאסר בפועל על נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר שרגא ברוש, במקום 14 חודשי המאסר שהוטלו עליו בעקבות הרשעתו בעבירות מס ומרמה

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו–פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

חניה בכל מקום: כך זינק מספר תווי הנכה ב-55% בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

צבי יחזקאלי / צילום: רן יחזקאל, ויקימדיה

"שליחות חדשה": צבי יחזקאלי עוזב את רשת 13 ומצטרף ל-i24NEWS

יחזקאלי, ראש דסק הערבים של חדשות 13, עוזב את ערוץ רשת 13 ומצטרף לערוץ החדשות של i24NEWS כפרשן בכיר ומגיש תוכנית מרכזית ● "הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הביא אותי להתבונן מחדש על חיי האישיים והמקצועיים ולעשות שינוי"

אפליקציית רייזאפ / צילום: מתוך אתר החברה

בגלל המלחמה: סטארט-אפ הפינטק רייזאפ מפטר מחצית מעובדיו

קצב גיוס הלקוחות לא עמד בציפיות, וגם עלות גיוס לקוח הפכה להיות הרבה יותר גבוהה, ולכן החברה החליטה היום על פיטורי כמחצית מכוח-האדם ● ברייזאפ מדגישים כי בקופתה יש מספיק כסף להמשיך להתנהל, וכי המהלך, שכולל גם שינויים אסטרטגיים, יאפשר להגיע לרווחיות

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון הכתה את צפי הרווח וההכנסות אבל מורידה תחזית; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה עמדו על 143 מיליארד דולר, מעל הצפי ● הרווח למניה זינק ב-216% לעומת הרבעון המקביל ● החברה מצפה לצמיחה של 7%-11% ברבעון הבאה, לעומת צפי של 12% ● המניה מזנקת בכ-4% במסחר המאוחר

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

מייסדי איילנד , מייק פיי (משמאל) ודן אמיגה / צילום: MKJ photography

השווי הוכפל בתוך חצי שנה: חד הקרן איילנד מקבל תג מחיר של 3 מיליארד דולר

חברת איילנד מגייסת לפי שווי של 3 מיליארד דולר ● החברה עוסקת באבטחת מידע לדפדפנים, בעיקר כרום, במקומות עבודה ● רק לפני חצי שנה גייסה איילנד לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?