יו"ר הרכבת: "רכבות מהירות יבטלו את מושג הפריפריה בישראל"

משה שמעוני אמר בכנס התשתיות של גלובס כי הרכבת בשיחות עם חברת החשמל להקמת תחנת כוח • הוא פירט תוכנית רחבת־היקף לשדרוג מערכת הרכבות בירושלים וציין כי החודש יחלו הרכבות לפעול בשעות הלילה בקו נהריה-נתב"ג: "בעתיד יצטרפו רכבות שייסעו במהירות של עד 250 קמ"ש ויבטלו את מושג הפריפריה בישראל"

עו''ד משה שמעוני, יו''ר רכבת ישראל, בכנס התשתיות של גלובס / צילום: שלומי יוסף
עו''ד משה שמעוני, יו''ר רכבת ישראל, בכנס התשתיות של גלובס / צילום: שלומי יוסף

השבוע, לראשונה מאז ה־7 באוקטובר, נפתחה שוב תחנת הרכב בשדרות, ורכבות שוב חולפות בה ומשרתות את תושבי העיר. "משימת חידוש השירות בתחנת שדרות הייתה מאתגרת במיוחד, ודרשה מאיתנו לבצע התאמות שונות בתשתית הרכבתית ובמערכת האיתות שאחראית על בטיחות הנסיעה", סיפר הבוקר (ד') יו"ר רכבת ישראל, משה שמעוני, בכנס התשתיות של גלובס.

כנס התשתיות של גלובס | מנכ"ל משרד התחבורה בראיון ראשון: "חברה חדשה צריכה לנהל את המטרו"
כנס התשתיות של גלובס | המחסור בתשתיות מסביר 30% מהפער בפריון בישראל מול העולם"

שמעוני הוסיף כי ברכבת ישראל ימשיכו להוסיף שירות ולתגבר ככל הניתן את תנועת הרכבות באזור הדרום. "גם בצפון, אנו נתחיל החודש בהפעלת רכבות לילה מנהריה, דרך עכו, הקריות, חיפה, ואל תל אביב ונתב"ג", אמר שמעוני. "לצד זאת, אנו נערכים לסיוע לצה"ל, לכוחות הביטחון וגם לצורכי העורף, ופועלים בשיתוף פעולה עם כלל הגורמים על־מנת לאפשר שימוש לוגיסטי נרחב ברכבות, להסעת כלים צבאיים, לפינוי פצועים אם נצטרך, ולשימושים נוספים". הוא ציין כי "הרכבת היא הפתרון האידיאלי לשיפור חוסנו של המשק ביום שאחרי המלחמה ולמרבית הבעיות החברתיות-כלכליות - משבר הדיור והתחבורה, הקטנת פערים חברתיים והגדלת הפריון במשק".

במהלך נאומו, ציין יו"ר הרכבת כי בהתאם למדיניות שרת התחבורה, נמשך פיתוח משמעותי של רשת המסילות לכל קצוות הארץ, הגדלת תדירויות, רכש וקליטה של רכבות חדישות ומהירות, כמו גם פתיחת תחנות חדשות. "אנו מחזירים שירות בתחנות הדרום, וממשיכים בהפעלת קווים חשמליים נוספים שמשפרים את איכות הנסיעה והדיוק בכל רחבי הארץ".

60% מפרויקט החשמול כבר מאחורינו

שמעוני סיפר עוד כי ברכבת נמצאים בהתחלת הישורת האחרונה של כמה פרויקטים מרכזיים. באשר לפרויקט החישמול, שמעל ל-60% ממנו כבר הושלמו, שמאפשר מעבר לרכבות חדישות וחשמליות, ללא זיהום אוויר, אמר שמעוני כי "מדובר על פרויקט רחב־היקף עד כדי כך, שאנו בודקים כיום היתכנות של הקמה של תחנת כוח לטובת הפעלת הרכבות.

"רק לאחרונה, חתמנו על חוזה רכש קרונות חדש בהיקף של 7 מיליארד שקל לאספקת מאות קרונות חדשים, שישדרגו משמעותית את חוויית הנסיעה. אספקת הקרונות תהיה כבר בחודשים הקרובים. הם יחליפו בעתיד את קטרי הדיזל וייסעו במסילות המחושמלות. בעתיד, תצטרפנה אליהן רכבות מהירות שיסעו במהירות של עד 250 קמ"ש, ולמעשה יבטלו את מושג הפריפריה בישראל".

הוא הוסיף כי הפיתוחים עליהם עובדים ברכבת יאפשרו קפיצת מדרגה דרושה, שתגדיל את מספר נוסעי הרכבת מ־70 מיליון בעשור הקודם, ל־200 מיליון בסוף העשור הנוכחי, ול־300 מיליון בשנת 2040.

ירושלים במוקד

בחלקו האחרון של דבריו, התייחס שמעוני לתוכנית לפיתוח תשתית הרכבות בירושלים. "תחנת ירושלים ע"ש יצחק נבון, שנחנכה לפני פחות משש שנים, הפכה מיד לאחת התחנות המבוקשות והמרכזיות מבין תחנות הארץ, התחנה השלישית בארץ עם כ-40 אלף נוסעים ביום. הרכבת מעודדת תעסוקה ומסחר, מגורים של תושבים חדשים וחוזרים, ומשרתת את עשרות אירועי הבילוי והתרבות שמציעה העיר", הוא אמר.

שמעוני הסביר כי קו הרכבת הקיים יוארך מתחנת נבון, התחנה הסופית היום, עד למרכז ירושלים בכיכר הדווידקה ותחנת החאן, באמצעות מסילות תת־קרקעיות. באזור תחנת החאן יוקם מרכז מסחרי, בית מלון המשקיף על חומות העיר העתיקה ובנייני מגורים.

יו"ר הרכבת הוסיף: "במקביל, פרויקט אחר שאנו מקדמים היום הוא פרויקט מתחם מלחה, שיכלול מרכז תחבורתי משולב של רכבת כבדה, רכבות קלות, אוטובוסים, אזור מסחר, תעסוקה, מגורים ובילוי. תוכנית זו מקודמת כיום בוועדה המחוזית ותופקד בקרוב. עוד לפני זה, בעתיד הקרוב, נגדיל את תחנת יצחק נבון באמצעות הוספת כניסות ויציאות, הארכת רציפי התחנה והגדלת תדירות הרכבות, לטובת אלפי הנוסעות והנוסעים הבאים בשערי התחנה מדי יום. במקביל, אנו מקדמים את התוכנית להעברת מוזיאון הרכבת למתחם מלחה, ונמקם את ההיסטוריה של הרכבת בארץ-ישראל בדיוק במקום שבו היא החלה. אנו נמצאים בהליכים מתקדמים לכך בוועדת התכנון המחוזית".

*** גילוי מלא: הכנס בחסות רכבת ישראל, אקרשטיין ואגד ובהשתתפות נמל אשדוד