גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"סביר מאוד שכל מודל גדול שמאומן היום ב-AI עובר דרך הטכנולוגיה של מארוול"

הזינוק במניית מארוול משקף מגמה רחבה יותר מ"הייפ" ה-AI, אומר רג'יב חוסיין, נשיא למוצרים וטכנולוגיות בחברה ● בראיון לגלובס מספרים הוא ונועם מזרחי, סמנכ"ל הטכנולוגיה, איך השפיעה הבינה המלאכותית על הפעילות, ומדוע הייצור העתידי ידמה לעבודת חייטות

נועם מזרחי, סמנכ''ל הטכנולוגיה העולמי של מארוול, ורג'יב חוסיין, נשיא הטכנולוגיות / צילומים: כדיה לוי ויח''צ מארוול
נועם מזרחי, סמנכ''ל הטכנולוגיה העולמי של מארוול, ורג'יב חוסיין, נשיא הטכנולוגיות / צילומים: כדיה לוי ויח''צ מארוול

הבינה המלאכותית, שפרצה לחיינו בסערה בשלהי 2022, רבות הודות לצ'אט-בוט הפופולרי ChatGPT, הפכה את שוק השבבים לשוק לוהט, והראשון שמצליח לייצר הכנסות מהטכנולוגיה שעתידה, כך מבטיחים לנו שוב ושוב, לשנות את פני העולם.

ראיון | הבכירה שעזבה את מטא כדי למצוא לאנבידיה מנוע צמיחה חדש
בדיקה טכנולוגית | מגיוס עובדים ועד עולם הרכב: בשורת ה־AI של אנבידיה

חברות שבבים, ובראשן אנבידיה, אף הצליחו למשוך איתן למעלה את הבורסות. לראיה, מאז תחילת השנה הנוכחית, טיפסו מדדי נאסד"ק ו-S&P 500 ב-10% וב-8.4%, בהתאמה. מדדי השבבים של פילדלפיה ו-SMH, מדד מוביל נוסף בבעלות חברת ואן-אק, עלו ב-24.6% וב-33.6%, בהתאמה, כפי שפורסם לאחרונה בגלובס.

ענקיות הטכנולוגיה במרוץ להקמת מודלים מבוססי בינה מלאכותית יוצרת, והביקוש אצל חברות השבבים עולה בהתאמה. מלבד אנבידיה, שהפכה ליקירת וול סטריט בשנה החולפת, פועלת בארץ חברת שבבים נוספת, שנמצאת גם היא בלב זירת הבינה המלאכותית. "סבירות גבוהה מאוד שכל מודל גדול שמאומן היום ב-AI עובר דרך הטכנולוגיה של מארוול", אומר לגלובס נועם מזרחי, סמנכ"ל הטכנולוגיה העולמי של החברה. לראיה, שווי מנייתה עלה בכ-70% ב-12 החודשים האחרונים.

 

"מיקוד בתשתית נתונים"

מארוול , אשר מחזיקה מעל 500 עובדים בישראל, עוסקת בייצור ופיתוח יחידות מעבדי נתונים הכוללים מעבדי איתות דיגיטליים ורכיבים המשמשים לתקשורת בפס רחב. קו המוצרים שלה מאפשר בין היתר תקשורת בין מעבדים, ביניהם גם המעבדים הגרפיים של אנבידיה. רג'יב חוסיין, נשיא למוצרים וטכנולוגיות במארוול, יחד עם מזרחי, מספרים בראיון לגלובס על פעילות החברה, על הקשר לבינה מלאכותית ועל התוכניות לעתיד, גם בזירה המקומית.

האם בדומה לאנבידיה למשל, ההשקעה המוקדמת שלכם בבינה מלאכותית היוותה את המנוע העיקרי שדחף את שווי המניה למעלה?
לדבריו של חוסיין, הזינוק בשווי המניות של מארוול ב-12 החודשים האחרונים משקף מגמה רחבה יותר מה"הייפ" סביב ה-AI. הוא מסביר כי החברה לא מתמקדת רק בפיתוח בינה מלאכותית, אלא בפיתוח פתרונות לאחסון נתונים, שאלו בתורם דורשים שימוש יעיל בבינה מלאכותית.

חוסיין מסביר כי "האסטרטגיה שלנו מבוססת על מיקוד בתשתית נתונים, לא מיקוד בבינה מלאכותית". לדבריו, בעוד שאנבידיה הייתה חלוצה בתחום הבינה המלאכותית עם המעבדים הגרפים ופלטפורמת ה-CUDA שלה, כיום מתחרות רבות פועלות להקים יכולות AI משלהן, זאת כדי לתת מענה פנימי בלתי תלוי ליישומים ומגוון דרישות מצד המשתמשים.

משרדי מארוול בקליפורניה, ארה''ב / צילום: Shutterstock

"הרצון לבנות יכולות בינה מלאכותית גורם לעלייה בדרישה לאותם פתרונות שביכולתם לשפר את העיבוד וההעברה של הנתונים. אזי, התמקדות אסטרטגית בפתרונות אלו ממקמת את מראוול כשחקנית מפתח במתן המענה לביקוש".

מזרחי מוסיף על ההכרה בחשיבות הבינה המלאכותית. "אני משווה אותה למהפכה התעשייתית. השינוי שהאדם עשה מבנייה בידיים למעבר למכונות, שאפשרו ייצור המוני, מהיר, מדויק וגדול יותר. האדם עבר ממצב שבו רוב הייצור הוא על ידיו, למצב שבו ישנה שליטה במכונות בקו הייצור". לדבריו, "הבינה המלאכותית תאפשר יכולות חדשות לבני האדם".

מה בעצם מארוול מפתחת?
"ניתן להסביר זאת באופן פשוט מאוד. הנתונים הקיימים אצל מגוון חברות הולכים ומצטברים, ואז חברות צריכות לעבד את הנתונים, כשהצורך הוא גם לעבד אותם במהירות. כדי להעביר את הידע מהמעבדים, נצרכת קישוריות ברוחב פס גבוה. כאן מארוול נכנסת למשחק", אומר חוסיין. "את אותה יכולת המרת הנתונים לידע בזמן קצר ויעיל מאפשרת בין היתר הבינה המלאכותית".

"נדרש זמן להטמיע מוצר"

פעילותה של מארוול מתפרסת על פני מספר תחומים, כאשר מלבד תחומי התקשורת ומרכזי הנתונים, החברה פועלת גם בעולם הסיבים האופטיים והחיבורים האופטיים בפרט.

בעברה התמודדה החברה עם קשיים, בין היתר בשל העובדה כי פיתחה מגוון רחב של מוצרים וניסתה למכור אותם גם ללקוחות פרטיים וגם לארגונים. משקיעים אקטיביסטים, שהמובילה שבהם היא קרן סטארבורד, היו בין האחראים העיקריים לשינוי, מסביר חוסיין. לדבריו, מארוול טכנולוגיות אומנם הוקמה ב-1995, אך רק ב-2016 "המשקיעים האקטיביסטים סייעו במימוש הפוטנציאל שלה. הם זיהו שהכנסות החברה מתבזבזות בין היתר על ניהול לא נכון ושלל ניסויי שווא.

"הוחלט על מינוי הנהלה חדשה, ומאט מרפי מונה למנכ"ל. כמו כן, החלו במהלכים פנים-ארגוניים, שמטרתם למקד את פעילות החברה, לנקות את חוסר היעילות הכללי שנוצר, ובפרט לייעל את הוצאת המזומנים. שם התחילה דרכה החדשה של מארוול".

רג׳יב חוסיין, נשיא מארוול טכנולוגיות העולמי / צילום: כדיה לוי

נקודה נוספת אליה מתייחס חוסיין בהקשר לצמיחת החברה, היא פרק הזמן הארוך במיוחד שמאפיין מוצרים בתעשיית השבבים עד לשלב שבו הם מניבים רווחים. לדבריו, פרק הזמן הממוצע להגיע לשיא ההכנסות מאותם מוצרים עומד על בין חמש לשבע שנים.

"כשמתחילים לעסוק בפיתוח קונספט למוצר חדש, המצב האופטימלי הוא פרק זמן של כשלוש שנים רק כדי להגיע לייצור. אחר כך נדרש פרק זמן שבו מטמיעים את המוצר במערכת. לאחר מכן, נדרש פרק זמן נוסף של עוד כשנה או שנתיים כדי לתפעל את המוצר באופן מלא, לבצע את הבדיקות בשטח ולהתחיל לייצר בנפחים מסחריים. להגיע לאותם נפחים זה סיפור שעשוי להימשך כשנה נוספת".

"תופרים מוצר במדויק"

כיצד ההתפתחות הטכנולוגית המואצת, כמו גם התנאים הכלכלים והגיאופוליטיים, משפיעים על צורכי הלקוחות ועל רצונותיהם?
מזרחי מספר כי אצל חברות רבות מתעורר החשש מכשלי אספקה, וכנגזרת מכך, הבנת חשיבות יכולת הייצור העצמית של ספקיות. הוא מסביר, כי "כיום, אנחנו רואים לקוחות רבים שאומרים לנו שהם רוצים לדעת שבאמתחתנו אלטרנטיביות ייצור, זאת אם חלילה מתרחש איזשהו כשל במקום מסוים, אזי יש ביכולתנו לספק את הנדרש בנתיב אחר".

כמו כן, לדבריו, הצורך העתידי של החברות אינו מוצרים מוגמרים. "חברות לא רודפות אחרי מוצרים אלא אחרי חברות שמחזיקות בטכנולוגיה שיכולה לייצר את המוצרים שיתאימו להן". מזרחי מדמה את המוצרים העתידיים שתספק החברה לעבודת חייטות. "תמיד אפשר לקנות פרטי לבוש מוכנים, אבל למען הפרטים החשובים באמת, הולכים לחייט והוא תופר בדיוק למידות הנדרשות".

ומה לגבי הפעילות המקומית?
"למארוול כיום מעל 500 עובדים בישראל. מרכז הפיתוח המקומי הוקם בשנת 2000, זאת לאחר שהחברה רכשה את חברת גלילאו טכנולוגיות. מזרחי הצטרף לחברה במסגרת אותה רכישה. "פעילות הליבה של חטיבת הנתבים של מארוול מתרחשת בישראל, ומרביתה היא אותה חטיבה מיתולוגית מגלילאו", הוא מספר. חוסיין מוסיף כי מבחינת יחידת הנתבים, כמעט כל המחקר והפיתוח של יחידה זו ממוקם בישראל, כ-80%-90%.

על שאלת הרחבת הפעילות המקומית, עונה מזרחי כי "מארוול ביצעה בשנים האחרונות מספר רכישות מאוד משמעותיות של חברות, ואין מניעה שזה יקרה גם בישראל".

עוד כתבות

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?