מגיוס עובדים ועד עולם הרכב: בשורת ה־AI של אנבידיה

בכנס השנתי של אנבידיה GTC 2024 הוצגה שורה של פיתוחי בינה מלאכותית שנועדו לשפר את חיינו • בין התחומים הבולטים: פיתוח תרופות, אימון וירטואלי לרופאים ואמצעי נהיגה בטוחה

ג'נסן הואנג, מנכ''ל ומייסד אנבידיה, בכנס השנתי של החברה / צילום: ap, Eric Risberg
ג'נסן הואנג, מנכ''ל ומייסד אנבידיה, בכנס השנתי של החברה / צילום: ap, Eric Risberg

בדיקה טכנולוגית

איך ניתן לשפר שירותים דיגיטליים? אילו מוצרים חדשים יש היום בשוק, ומה איכותם לעומת המתחרים? כיצד פותרים בעיות טכנולוגיות? מדי שבוע המדור ינסה לענות על שאלות אלה ודומות להן. אם נתקלתם בתקלות ואתם זקוקים לעזרה, או שאתם מעוניינים שנסקור מוצרים מסוימים, אתם מוזמנים לפנות למייל: nevo-t@globes.co.il

הכנס השנתי של אנבידיה GTC 2024, המתקיים בסן חוזה, כלל לכל אורכו את ביטוי הקסם שגורם לשווקים להשתגע: בינה מלאכותית. החברה הציגה שורה של הכרזות מעניינות, וחברות שותפות או סטארט־אפים שמבססים את הטכנולוגיה שלהם על פיתוחים של אנבידיה - הציגו את מרכולתם. הנה כמה תובנות טכנולוגיות שעלו בכנס, וכדאי לשים לב אליהן.

בחיפה כבר התרגלו לחיות בלי ווייז: כך נראים פרפורי הגסיסה של ה-GPS 
מעבדת ענק סינית שנבנית מתחת לאדמה תנסה לפצח ראשונה את אחת מתעלומות היקום 
חצי שעה של השראה | הוא נכשל בעשרות ראיונות, שגרמו לו לבסוף להקים חברה משלו. סודות הניהול של מנכ"ל פלייטיקה 

גיוס עובדים מערכת סינון ראשוני

בקומת התצוגה של החברות שהשתתפו בכנס ניתן היה למצוא את Sapia.ai - סטארט־אפ שלוקח חלק בתוכנית inception של אנבידיה, ועוסק בעולמות גיוס עובדים ומשאבי אנוש.

החברה מאפשרת למעסיקים לשלוח צ'אטבוט בשם Saige למועמד הפוטנציאלי, שיתבקש לענות על שאלות בהתאם למודל ולדרישות התפקיד. המערכת תנתח את התשובות ותספק ניתוחים על היכולות והכישורים של המועמדים, וכל זאת לפי המענה הטקסטואלי. נקודה חשובה היא שהמודל מדלג על הטיות ואפליות בשל גזע או מגדר, שכן מדובר בשלב הראשוני בטקסט בלבד.

לפי החברה, המערכת כבר רצה בכמה ארגונים בארה"ב ובאוסטרליה, ומסייעת בסינון ראשוני של מועמדים. בנוסף, החברות יכולות לשלם על חבילות יותר מדויקות, כך שהמערכת לא תשאל שאלות כלליות, אלא לפי דרישות ספציפיות. אם המועמד יחליט לנסות לרמות, ולהשתמש בתשובות מוכנות מראש מ־ChatGPT, המערכת תתריע על כך. בסופו של דבר, כל עובד פוטנציאלי יקבל ציון סופי שיגיע למחלקת האנשים.

שיפור הבריאות אימונים לרופאים

אחד התחומים המרכזיים שאנבידיה משקיעה בהם משאבים הוא תחום הבריאות - כיום יותר מ־100 חברות משתמשות בכלים שלה לגילוי תרופות. בכנס הכריזה החברה על קפיצת מדרגה בתחום: כ־25 מיקרו־שירותים הוספו ל־NIM, חנות היישומים של הבינה המלאכותית של החברה, ואלו יסייעו בין היתר בגילוי תרופות, דימות רפואי ואבחון גנטי.

עוד הכרזה היא הוספת מודלי בסיס חדשים לפלטפורמת BioNeMO לגילוי תרופות בעזרת בינה מלאכותית גנרטיבית. המודלים יכולים לנתח רצפי דנ"א, לחזות כיצד חלבונים ישנו את צורתם בתגובה למולקולה של תרופה, ולקבוע פונקציה של תא על בסיס ה־RNA שלו.

סטארט־אפ בשם HIS - Intelligent Haptronic Solutions המשתתף בתוכנית הסטארט־אפים של אנבידיה Inception, הציג יכולות לשילוב יישומי בינה מלאכותית יוצרת בחדרי הניתוח. לפיתוח קוראים EndoGITrain, והרעיון הוא לייצר מודל באומניוורס (בעולם הווירטואליים) כדי שהרופא יוכל לתרגל את הניתוח עוד לפני הביצוע בפועל, ולקבל תחושה של מציאות אמיתית.

לדוגמה, אם רופא מנתח ירצה להתאמן על הליך מסובך, הוא יוכל להשתמש בפלטפורמה, ובפועל - לעשות את כל הטעויות על המודל, ולא על אדם אמיתי. באופן מדהים, הרופא ירגיש באמת את התחושות והפידבקים בזמן תהליך הלמידה, כך שזה לא יהיה תיאורטי. לשם המחשה, אם הוא יפגע בדופן כלי הדם, יתקבל פידבק הפטי (Haptic) שמדמה את התחושה במציאות.

פרסונה חדשה לא צ'אטבוט, עוזר מחקר

לא פעם נשמעות טענות שמודלים הם שקרנים או הוזים וממציאים תשובות, אבל יש דרך נוספת לראות את הדברים: כשהמודל ממציא ויזואלית. באנבידיה הציגו את NVidia Maxine -בניית מודל תלת ממדי של הפרסונה שלכם, כדי שבשלב עתידי אפשר יהיה לשלב אותו באומניוורס.

אם תעשו תנועות חדות מדי או לא צפויות, המודל ישתגע, ויחליף את המגדר, הגיל או גוון העור. הסיבה נעוצה בכך שהמודל מקבל הרבה מאוד נתונים, ולא תמיד יודע איך להתמודד עם כל המידע.

"ההזיות האלו הן דבר מאוד פתיר", אמר המנכ"ל והמייסד ג'נסן הואנג למספר מצומצם של עיתונאים בתדריך Q&A בזמן הכנס. "במקום שהמודל ימציא תשובה, ננחה אותו לחפש באינטרנט, ומתוך החיפוש - הוא יקריא את התשובה הטובה ביותר או המדויקת ביותר".

המשמעות היא אדירה, מסביר הואנג, כי Chat-GPT לא יהיה יותר צ'אטבוט, אלא ממש עוזר מחקר. וברגע שתשתנה הגישה ביחס למה שהתשובה צריכה להיות, זה יגרום לה להשתפר.

אימון רובוטים ורכבים שימושי האומינוורס

באנבידיה מדברים כבר זמן רב על האומניוורס - המציאות המדומה של החברה - מתוך אוריינטציה עסקית. כך, לדוגמה, במקום לשים מצלמות ברכב ולקוות שהוא "ילמד" לאורך שנים איך להתנהג בכל מיני תרחישים - אנבידיה בנתה את האומניוורס שמאפשר אימון של מודלים בצורה וירטואלית חכמה, באופן שמפחית עלויות לעומת העולם האמיתי.

היתרון המשמעותי הוא שאפשר להחיל מצבים שונים כמו שלג, עומסים בתנועה או גשם כבד, ומודל הבינה המלאכותית ילמד ויתאמן עליהם.

לשם המחשה, בכנס הוצג רובוט דמוי כלב שטיפס על קופסה, אתגר שלא פגש קודם לכן - וזאת לאחר שאומן אך ורק על גבי הסימולציות הווירטואליות. אחרי שהרובוט מתנסה באופן וירטואלי, הוא נכנס לעולם המציאותי ויודע לפעול בהתאם לסביבה שבה הוא נמצא.

תפיסת העתיד כל אחד יכול

באנבידיה נהוג לומר שלא מדובר רק בחברת חומרה, אלא גם בחברת תוכנה. זה משתלב בגישה של הואנג לגבי האופן שבו הבינה המלאכותית משנה את חיינו. הואנג אמר לעיתונאים כי כולם יכולים להיות "מהנדסי פרומפטים" - משמע, אלו שצריכים לדעת איזה הנחיות הבינה המלאכותית תקבל, כדי לספק את המענה הטוב ביותר.

אם אנבידיה עושה דמוקרטיזציה לבינה המלאכותית, אין ספק שזה משנה את כל התעשייה כפי שאנחנו מכירים אותה, ו"לא צריך להיות מתכנת C++ כדי להצליח", כפי שסיכם הואנג.

השורה התחתונה: תמיכה בישראל

אנבידיה מעסיקה בארץ כ-3,300 עובדים, ומתחילת המלחמה הפגינה תמיכה בהם. היא אף בין החברות היחידות שהביעו תמיכה במדינה בצורה ברורה. במענה לגיקטיים אמר הואנג כי "ישראל היא מהבתים הגדולים ביותר של אנבידיה... אנחנו נמשיך להשקיע בה הרבה... אין סיכוי שהעובדים הישראלים יאבדו את התמיכה שלנו".

אין ספק שאנבידיה ישראל אחראית לכמה מההישגים המשמעותיים ביותר של תאגיד הענק. רכיבי תקשורת שמובילים את קפיצת המדרגה של החברה פותחו בארץ, ומוזכרים ככאלו בכל הזדמנות (הדבר התאפשר בעקבות רכישת מלאנוקס). יש פה תובנה חשובה לחברות אחרות: אפשר להעביר מסר חשוב תומך, בלי לפחד מבקלאשים.

***גילוי מלא: הכותב היה אורח אנבידיה בכנס GTC 2024