גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המוזיקאי שהפך לבנקאי וממליץ: שימו את רוב הכסף שלכם באפיקים האלה

דן אליס, מנהל מחקר לשוק ההון בנק הבינלאומי, מעריך כי שוקי המניות המצויים בשיא ימשיכו לעלות, על גלי הבינה המלאכותית ובעיקר הורדות הריבית הצפויות ● הוא ממליץ להפנות חלק מהתיק להשקעה באירופה, לא חושש מהורדת דירוג נוספת לישראל, וחוזה פיחות בשקל

דן אליס, מנהל תחום המחקר לשוק ההון בבנק הבינלאומי / צילום: תמר מצפי
דן אליס, מנהל תחום המחקר לשוק ההון בבנק הבינלאומי / צילום: תמר מצפי

דן אליס לא חלם שיהיה לו קשר כלשהו עם שוק ההון. אומנם אביו היה רואה חשבון, אך הוא בכלל תכנן להיות מוזיקאי: "אחרי הצבא למדתי מוזיקה בבית הספר רימון, ניגנתי בגיטרה וגם הייתי מתופף". אלא ששנה לאחר מכן הוא החליט לדבריו "לעשות סוויץ' של 180 מעלות לראיית חשבון. אתה רק יכול לדמיין איך הגיבו החברים, המוזיקאים ברימון, להחלטה ההזויה שלי" הוא אומר בחיוך.

למרות שיפור בתשואה: נמשכות הסערות סביב המנכ"ל הישראלי של קרן ברידג'ווטר 
המדד שקפץ, המניה שכיכבה וההיסטוריה שמגלה - זה מה שצפוי ברבעון הבא בשווקים 

היום הוא מנהל את תחום המחקר לשוק ההון בבנק הבינלאומי. בין לבין הוא גיטריסט בלהקת "שוטף שלושים". לדבריו "המוזיקה הפכה לתחביב. היום, בטח כשיש לי משפחה, אני מעריך את האיתנות והיציבות שמספק המקצוע".

 

אליס מאמין שצריך להשקיע את רוב הכסף בחו"ל, בעיקר בארה"ב: "ברור שההתמקדות בחלק המנייתי בתיק ההשקעות צריכה להיות קודם כל בארה"ב. זו הכלכלה הכי גדולה בעולם, עם שוק המניות הכי מגוון, עמוק וסחיר, ולכן זה השוק העיקרי".

הראלי במניות ענקיות הטכנולוגיה הוביל את מדד S&P 500 לעליות חדות של 24% בשנת 2023. פתיחת שנה חזקה הוסיפה עלייה של 11% במדד ברבעון הראשון השנה. אליס מציין כי "מכפיל הרווח של ה-500 S&P הוא 24, מעל הממוצע ההיסטורי, אבל המכפיל העתידי שמשקלל את הרווחים הצפויים לשנה הקרובה הוא כ-21-22, וזה הרבה יותר סביר".

הוא מניח שהעליות בשוק המניות יאטו בהמשך השנה, "במקביל להתמתנות הצפויה בצמיחה בארה"ב", אך צופה כי נמשיך לראות תשואות חיוביות, כשהמדדים נישאים על גלי הבינה המלאכותית ובעיקר - שלוש הורדות ריבית צפויות של הבנק המרכזי האמריקאי, הפד.

"עונת הדוחות האחרונה הייתה טובה וסייעה להוכיח שהמחירים בשוק בסך-הכול הוגנים. יש אופטימיות גם לגבי ההמשך, בהובלת הטכנולוגיה והתפתחות ה-AI שנוגעת גם לכל סקטור אחר שאפשר לחשוב עליו", אומר אליס.

לדבריו, "האיום הגדול ביותר על ענקיות הטכנולוגיה הוא הרגולטור האמריקאי. לכן צריך לדאוג לפיזור השקעות גם בישראל ובאירופה".

מעבר לפיזור, מדוע להשקיע באירופה?
"הכלכלה האירופית יותר 'משעממת' לכאורה מהאמריקאית, אבל יש לה היתרונות שלה. אין לבנק המרכזי באירופה את הדילמה של ארה"ב - הצמיחה הרבה יותר מתונה והחשש שתשוב להתחזק הרבה יותר נמוך, ולכן הריבית יכולה לרדת שם מהר יותר מאשר בארה"ב. בנוסף, הסקטורים באירופה הם יותר תעשייה ומזון ופחות טכנולוגיה, ואחרי ההייפ הגדול בטכנולוגיה זה יכול לסייע לתיק של משקיע סולידי שרוצה תיק רגוע ובטוח יותר".

"ביטחון רב בכלכלה כאן"

באשר לכלכלה המקומית, אליס נותן ציון חלש לממשלה ואומר כי "לצד עלויות המלחמה והטיפול במפונים, יש התנהלות לא מספיק אחראית של קובעי המדיניות ויש חשש שאפילו יעד הגירעון הגבוה, 6.6%, ייפרץ". מה זה אומר מבחינת המשקיעים? לדעתו לא הרבה, ולדוגמה "מדד ת"א 125 במכפיל 14, זו רמה מאוד נמוכה ביחס לארה"ב".

סוכנות הדירוג מודי'ס הורידה בתחילת חודש פברואר את הדירוג של ישראל ונתנה תחזית שלילית להמשך, אבל השוק המקומי הגיב בפיהוק וטיפס מאז בכמעט 10% (אליס: "ההורדה הייתה מתומחרת כבר מספר חודשים קודם לכן"). כעת ההערכה היא שגם סוכנות פיץ' תוריד בקרוב את הדירוג של ישראל, אך אליס לא מתרגש מכך ומעריך שהשוק יגיב בצורה דומה: "אין ספק שהורדת דירוג היא חדשות לא טובות לכלכלה המקומית, אבל אני לא חושב שהיא תגרום לכאוס משמעותי בשוק. בסופו של דבר רמת הביטחון בכלכלה הישראלית גבוהה".

עם זאת, הוא חושש שהשקל התחזק מדי (כיום 3.66 שקלים לדולר), כך ש"אחרי הייסוף המשמעותי אני חושב שיש פוטנציאל לפיחות מול הדולר לרמות של 3.7-3.8 שקלים. האתגרים של הכלכלה לא מתומחרים במטבע. הרי אנחנו עדיין במצב של לחימה ואי ודאות מאוד גבוהה לגבי הצפון".

בתיק למשקיע אגרסיבי ממליץ אליס על 60% מניות והיתרה באג"ח. 25% מהתיק לטובת מניות אמריקאיות, 8% באירופה, 7% בשווקים מתעוררים ("בעיקר הודו כיוון שסין נראית פחות טוב, ומנגד השוק בהודו צומח בצורה חזקה יותר ומדובר באוכלוסיה גדולה דוברת אנגלית"), ו-20% יושקעו במניות בישראל.

 

רווחי הון עתידיים באג"ח

בחלק האג"חי הוא ממליץ לוותר על הממשלתיות ולהשקיע 30% מהתיק בחוב קונצרני מקומי והיתרה בחו"ל: "באג"ח הזרות הייתי מאריך מח"מ ל-7 עד 15 שנה, כדי ליהנות מרווחי הון כשהריבית תתחיל לרדת".

בתיק הסולידי (שמורכב מ-20% מניות ו-80% אג"ח) אליס ממליץ להשקיע 10% מהתיק במניות אמריקאיות, עוד 4% באירופה ו-6% בישראל. בחלק האג"חי הוא ממליץ על מח"מ (משך חיים ממוצע) של 3 עד 5 שנים בחלוקה של 20% מהתיק אג"ח ממשלתיות, 40% קונצרניות ו-20% באג"ח בחו"ל. "המטרה היא לקבע את התשואות הגבוהות הנוכחיות וליהנות מהן שנים קדימה, גם כשהריבית תתחיל לרדת. זה אומר להוציא את הכספים מהאפיקים המאוד קצרים כמו מק"מ וקרן כספית, למרות המרווחים הנמוכים יחסית".

בשני סוגי התיקים הוא ממליץ על חשיפה למט"ח בהיקף של 15% עד 30% מהתיק, כאשר בחלק האג"חי הוא מעריך שכדאי לחלק לחצי צמוד מדד וחצי שקלי.

להרוויח מירידת ריבית

מבחינת הסקטורים בארה"ב, אליס ממליץ כמובן על הטכנולוגיה שהיא "מנוע הצמיחה העיקרי בכלכלה העולמית, כאשר תתי סקטורים כמו סייבר וענן צפויים להצליח", אך גם על "סקטורים שייהנו מירידת ריבית שצפויה להתחיל כנראה בחודש יולי, כמו תחום האנרגיה הנקייה, התשתיות, הצריכה המחזורית, וגם סקטור הנדל"ן שלא השתתף כל כך בחגיגה מתחילת 2023".

בארץ הוא מציין שהגיוון מוגבל אך ניתן לקבל פיזור טוב על פני הסקטורים העיקריים (נדל"ן, בנקים, טכנולוגיה) דרך מדד ת"א 125. "הבנקים אולי ירוויחו פחות כשהריבית תרד, ולא נראה תשואות להון כמו בשנת 2023, אבל עדיין הם יודעים להרוויח", אומר אליס. "גם תחום הנדל"ן מעניין וייהנה מירידת הריבית - עבור משקיעים שמוכנים לקחת יותר סיכון".

עוד כתבות

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • שבעה ישראלים נפצעו, בהם שלושה במצב קשה, מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, גבר כבן 65 נפצע קל מרסיסים • צה"ל והשב"כ חיסלו את אחד ממפקדי חטיבת רפיח בג'יהאד האיסלאמי • עדכונים שוטפים

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

מפעילי כטב''מים בצה''ל / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים