התשואות והפיטורים: הסערה שמעורר המנכ"ל הישראלי של קרן הגידור הגדולה בעולם

משקיעים בקרן הגידור שמוביל ניר בר דעה טוענים לתסכול מביצועיה בשנים קודמות ושוקלים לצאת ממנה • מתחילת 2024 הציגה ברידג'ווטר תשואה חזקה של 15.8%

ניר בר-דעה / צילום: איל יצהר
ניר בר-דעה / צילום: איל יצהר

לפני שנה הפך ניר בר דעה למנכ"ל יחיד של ברידג'ווטר (Bridgewater Associates), אחת מקרנות הגידור הגדולות ביותר בעולם, אחרי תקופה של קצת יותר משנה שבה היה מנכ"ל משותף בקרן, לצד מארק ברטוליני. התקופה שחלפה מאז הייתה סוערת - בר דעה הוביל בקרן שינויים משמעותיים, ובמקביל ככל הידוע התמודד עם תשואות חלשות ביחס לקרנות מתחרות.

תכיר בהפסד של 840 מיליון שקל: חברת חנן מור דוחה את פרסום הדוחות 
משווי של מיליארד דולר לחדלות פירעון: כך התרסקה הרפתקת הקנאביס של בעלי סופר פארם 

בכתבה שפורסמה השבוע בבלומברג צוטטו משקיעים בקרן, בעילום שם, ואמרו שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות - כולל הפסד ב-2023, ושוקלים לצאת מההשקעה אם הביצועים ימשיכו לדשדש. לפי הפרסום בבלומברג, מתחילת השנה קרן הדגל של ברידג'ווטר, Pure Alpha, הציגה תשואה של 15.8% ועקפה את המדד של קרנות המאקרו. עם זאת הקרן איבדה מעל 4% בארבע השנים האחרונות, לעומת עלייה של כמעט 24% במדד בתקופה זו. בשנה שעברה הקרן איבדה 7.6%, ולפי בלומברג ההשקעה במניות גררה את התשואות מטה.

ברידג'ווטר הוקמה בשנת 1975 על-ידי ריי דליו, שהפך את הקרן לגדולה ביותר בעולם, וכיהן במשך שנים כמנכ"ל, יו"ר ומנהל ההשקעות הראשי שלה. דליו הוא זה שקידם את בר דעה בקרן. בר דעה בן ה-42 הוא בעל תואר ראשון במימון מהמרכז הבינתחומי ותואר MBA מאוניברסיטת וורטון. הוא החל את דרכו במחלקת המחקר של הקרן, ובהמשך בתפקידו כמשנה למנכ"ל היה אחראי על התנהלות הקרן בתקופת הקורונה. קודם לכן כיהן כיועץ למשלחת הישראלית לאו"ם.

ב-2017 דליו החל להיפרד בהדרגה מהתפקידים שמילא בקרן, כשהשיא היה בתחילת 2022 - דליו פרש אז מתפקיד המנכ"ל ובמקומו מונו בר דעה וברטוליני. בר דעה הוא בנו של מנכ"ל שטראוס לשעבר, גיורא בר דעה, ואחיו של גל בר דעה, מנכ"ל בנק One Zero.

הקרן פיטרה 100 עובדים

תחת ניהולו של בר דעה הקרן אימצה אסטרטגיה שאפתנית במטרה להגדיל את התשואות ולפתח מקורות הכנסה נוספים, תוך שהוא שם דגש על חדשנות, כולל השקעות ב-AI, למידת מכונה וקיימות. הקרן אף פיטרה 100 מתוך 1,300 עובדיה.

לפי בלומברג, בין המפוטרים היו גם עובדים בעלי ותק של עשרות שנים בקרן, ובמקרים מסוימים היא אילצה עובדים לקחת חופשה ללא תשלום. חלק מהמנהלים טוענים שהשינויים היו נדרשים זמן רב, ואחרים טוענים שהקרן לא מגיבה מספיק מהר לשינויים.

לפני חצי שנה התעוררה סערה כשפורסם ב-New York Times כי דליו המייסד שוקל לחזור לפעילות בקרן, וכי החוזה שלו מאפשר לו זאת במקרה שישנה ירידה בתוצאות. לפי אותו פרסום, האפשרות הזאת נתקלה בהתנגדות של חברי הנהלה ודירקטוריון, בראשם בר דעה שחשש למעמדו ובכירים אחרים שאיימו לעזוב אם דליו יחזור. דליו הכחיש בתגובה שבכוונתו לחזור, אך לא התייחס לספקולציה אחרת שעלתה לפיה הוא יקים קרן חדשה בתוך ברידג'ווטר.