משווי של מיליארד דולר לחדלות פירעון: כך התרסקה הרפתקת הקנאביס של בעלי סופר פארם

חברת שאיפה לחיים (BOL), שצברה הפסדים של 131 מיליון דולר, הגישה בקשה למתן צו פתיחת הליכים ומינוי נאמן על פי חוק חדלות פירעון • החברה הבורסאית עמיר שיווק מחקה עשרות מיליוני דולרים בגין השקעתה בחברה • בעל המניות המרכזי בחברה הוא ליאון קופלר, בעלי רשת סופר פארם

BOL שרפה 130 מיליון דולר/ צילום: Shutterstock
BOL שרפה 130 מיליון דולר/ צילום: Shutterstock

עדות נוספת לשקיעתה של תעשיית הקנאביס המקומית: חברת הציוד החקלאי הבורסאית עמיר שיווק המחזיקה בכ-35% ממנית חברת הקנאביס שאיפה לחיים (BOL), הודיעה כי זו האחרונה הגישה בקשה למתן צו פתיחת הליכים ומינוי נאמן על פי חוק חדלות פירעון. זהו סיום עגום לחברה שבעל מניות מרכזי הוא בעלי רשת סופר פארם ליאון קופלר, שבשנת 2020 ביקשה להנפיק את מניותיה בבורסה של טורונטו, קנדה,  לפי שווי של מיליארד דולר. מסגרת הבקשה התבקש בית המשפט לתת צו לפתיחת הליכים ל BOL, להורות על איסור פירעון החובות של BOL ועל עיכוב כל הליך משפטי המתנהל נגדה, ולמנות נאמן נוכח הצורך הדחוף בשימור נכסיה והפעלתה המיידית.

בצל חשד לביצוע עבירת ני"ע בחברת ביומד: 70 מיליון שקל מהשווי התאדו ביום 
ראיון | "ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד 

עמיר שיווק  כבר הודיעה על מחיקת השקעות והלוואות בהיקף של עשרות מיליוני דולר  שהעמידה ל -BOL  ולכן לדברי עמיר שיווק, אין להודעה זו השפעה מהותית על תוצאותיה.  בדוחות הכספיים של 2022 רשמה עמיר שיווק הפסד של 48 מיליון שקל בגין החזוקתיה ב -BOL, ובעקבות זאת עברה להפסד, לראשונה זה שנים.

BOL נחשבה לאחת מחברות הקנאביס הרפואי המובילות בארץ, בעיקר בימים המוקדמים של רפורמת הקנאביס שהפכה את שוק הקנאביס לחופשי יותר ואת בתי המרקחת לערוצי ההפצה העיקריים של מוצרי הקנאביס.   היא צמחה בפעילותה  ב-2019, כשהרפורמה נכנסה רשמית לתוקף, על רקע המחסור שנוצר בשוק בקנאביס במוצרים שעמדו בדרישות הרפורמה, ועל רקע מיעוט בתי המרקחת שהתאימו לשיווק המוצר. העובדה שהיה לה מפעל משלה, הקלה עליה להתמודד בתנאי השוק של אותה התקופה. באותו הזמן החלה המתחרה המובילה בשוק, תיקון עולם, לסבול מקשיים משלה ו-BOL ניצלה את הוואקום.

ב-2018 דיווחה BOL על הכנסות של 3.5 מיליון דולר והפסד של 29 מיליון דולר. ב-2019 כבר רשמה  הכנסות של כ-14 מיליון דולר ובשנה שלאחר מכן כ-22 מיליון דולר, אבל הפסדיה נותרו גבוהים. בסה"כ שרפה החברה 131 מיליון דולר עד סוף יוני 2023.

שוק ההון הקנדי לא התלהב

שווי של מיליארד דולר שביקשה לעצמה בהנפקה, התבסס בעיקר על ההייפ בבורסה הקנדית והתקווה לצמיחה משמעותית בפעילותה כאשר הרפורמה תיושם באופן מלא ויאושר גם יצוא קנאביס מישראל. אלא ששוק ההון הקנדי לא התלהב מהסיפור, והשווי המבוקש קוצץ תחילה לכ-800 מיליון דולר ואחר כך אפילו ל-225 מיליון דולר, אבל ההנפקה לא יצאה בסופו של דבר לפועל.

בהמשך, כשהחלו החברות המתחרות לעמוד בתנאי הרפורמה, נקודות מכירה רבות נוספות נפתחו והחל יבוא של קנאביס לישראל שהתאים יותר לטעם השוק, מעמדה של BOL החל להתערער. ​בשנת 2021 המשיכו הכנסותיה לצמוח ועמדו על 43 מיליון דולר כאשר בשנה שלאחר מכן ירדו גם ההכנסות ל-32 מיליון דולר בעוד ההפסד קפץ ל-31 מיליון דולר .

במחצית הראשונה של 2023, האחרונה של BOL עליה דיווחה עמיר שיווק, עמדו ההכנסות על 8 מיליון דולר בלבד, עם הפסד של 10 מיליון דולר, שהעביר אותה לגירעון של 5 מיליון דולר בהון העצמי. במסגרת תוכנית התייעלות עליה דיווחה, הפסיקה BOL להפסיק את פעילות הייצור והמסחר שלה,  צמצמה את מספר עובדיה מ-106 ל-21 בלבד, ועברה להתמקד ביבוא מוצרי פרימיום ממספר ספקים בקנדה ודרום אפריקה ומכירתם בבתי המרקחת ובתי מסחר בארץ.

עמיר שיווק מציינת בדוחות השנתיים כי מגמת ההפסדים נמשכה במחצית השניה של השנה החולפת והביעה ספק ביכולתה של BOL להמשיך לפעוך כעסק חי. בראשות BOL עומדים נכון לדוחות האחרונים שפורסמו היו"ר דובי אמיתי (יו"ר התאחדות האיכרים בישראל), שמשמש באותו תפקיד גם בבעלת המניות עמיר שיווק, והמנכ"ל כפיר אברהם.