בצל חשד לביצוע עבירת ני"ע בחברת ביומד: 70 מיליון שקל מהשווי התאדו ביום

חברת בונוס ביוגרופ דיווחה על חיפוש של חוקרי רשות ני"ע במשרדיה וזימון נושאי משרה לחקירה • מניית בונוס צללה בכ־20% בעקבות הדיווח

ד''ר שי מרצקי, מנכ''ל ומייסד בונוס ביוגרופ / צילום: עופר וקנין
ד''ר שי מרצקי, מנכ''ל ומייסד בונוס ביוגרופ / צילום: עופר וקנין

חברת הביומד בונוס ביוגרופ הודיעה היום (ד') כי חוקרים מטעם רשות ניירות ערך הגיעו אל משרדיה לצורך עריכת חיפוש בעקבות חשד לביצוע עבירות בניירות ערך. כמו כן, לפי הדיווח, זומנו מספר נושאי משרה לחקירה במשרדי הרשות. בעקבות ההודעה צנחה מניית בונוס ביוגרופ  ב־20% ואיבדה כ־70 מיליון שקל משוויה, שעומד כעת על 261 מיליון שקל.

השבוע בביומד | "עור לביש": הפיתוח הישראלי שקיבל אישור FDA
המציאה את עצמה מחדש: חברת הביומד שזינקה ב-230% תוך שנה

בונוס ביוגרופ הוקמה בשנת 2008, והיא מפתחת טיפולים לשיקום עצם על בסיס שתל עצם המופק מתאי גזע. החברה נסחרת בבורסה בתל אביב מאז התמזגה ב־2011 עם שלד בורסאי. אין לה עדיין הכנסות ממוצריה, שנמצאים בשלב הפיתוח הקליני ואינם מאושרים לשיווק.

בונוס נוסדה על־ידי ד"ר שי מרצקי, המנכ"ל, שבעבר היה המייסד של חברת תאי גזע מוכרת נוספת בשוק ההון, פלוריסטם (כיום פלורי). לאחר שמרצקי נפרד מפלוריסטם, הוא הקים את בונוס, עם טכנולוגיה המגיעה מעולמות דומים, אך ממוקדת בתחומים אחרים. שתי החברות אופיינו בדפוסים דומים של יחסי ציבור רבים וגיוסים תדירים בבורסה, אך ללא הכנסות לאורך שנים רבות.

נכון לדוחות הרבעון השלישי של 2023, יתרת ההפסד של החברה עומדת על 302 מיליון שקל, ובקופתה היו כ־37 מיליון שקל. מרצקי מחזיק 32% מהחברה. יוסי רוייך, המכהן כיו"ר החברה, מחזיק 11.4%, והם בעלי המניות היחידים בחברה עם אחזקה של מעל 5%.

בקשה לתביעה ייצוגית

בתחילת שנת 2022 הוגשה בקשה לאישור תביעה ייצוגיות נגד בונוס לבית המשפט המחוזי בחיפה בשם בעל מניות בקרן התשתיות הבורסאית ג'נריישן קפיטל, שנאבקה מול בונוס על מקום במדד ת"א 90. התביעה התבססה על הטענה לפיה בונוס ובעל השליטה בה ביצעו בשלב טרום הנעילה של המסחר בבורסה, ביום 13 בינואר 2022, פעולה יזומה להעלאת שווי מניית החברה, וכך להבטיח את הישארות המניה במדד ת"א 90 (שממנו נפלטה ג'נריישן). בונוס העריכה בדוחות כספיים שפרסמה כי סיכויי בקשת האישור הם נמוכים.

טענות לעסקאות חריגות

הבקשה לתביעה ייצוגית תיארה שיעורים חריגים של מימוש אופציות עובדים ובעלי שליטה למניות בונוס, רכישה ערה וחריגה של מניות על־ידי בעל השליטה מרצקי וגם פעילות ערה במיוחד של יחסי ציבור. מאז אותו יום איבדה מניית בונוס מעל 80% מערכה. 

*** חזקת החפות: כל הנחקרים בפרשה הם בגדר חשודים בלבד. מדובר בשלב מקדמי בהליך הפלילי, לא הוגשו נגדם כתבי אישום, ועומדת להם חזקת החפות.