גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לראשונה הושתלה כליית חזיר מהונדסת באדם חי. מה תהיה פריצת הדרך הבאה?

ההיסטוריה של השתלות איברים מחיות מתחילה ב־1905, עם השתלת רקמה של ארנב בילד עם מחלת כליות כרונית. מה איפשר את ניתוח ההשתלה הנוכחי, והאם נוכל בעתיד לגדל איברים במעבדה בלי לפגוע באף חזיר?

ניתוח ההשתלה ב־Mass Hospital / צילום: צילום מסך מתוך סרטון יוטיוב על ההליך
ניתוח ההשתלה ב־Mass Hospital / צילום: צילום מסך מתוך סרטון יוטיוב על ההליך

בבית החולים Mass General שבבוסטון, ארה"ב, הושתלה לראשונה באדם חי כליית חזיר שהונדסה גנטית, כך שתתאים לגוף אנושי. ב־2023 הושתלה כליה דומה באדם עם מוות מוחי.

חזית המדע | זה הפך לאחד התחומים החביבים על המיליארדרים: מה באמת קורה כשמשתילים שבב במוח? 
תוך שבוע אחד התפוגגו שני חלומות על אקזיט רפואי ענק בחברת אלביט מדיקל 

המושתל הוא ריק סליימן, בן 62 שסבל ממחלת כליות סופנית. השתלה קודמת של כליית אדם בגופו נכשלה בסופו של דבר. ההשתלה הנוכחית הוגדרה "טיפול חמלה", כלומר, טיפול לחולים שאין להם ברירות אחרות. סליימן, שסוג הדם שלו נדיר יחסית, כנראה היה מחכה בתור להשתלה שנים רבות או מת בדרך. כעת בית החולים מתכנן לצאת לניסוי קליני רשמי בפרוצדורה.

סליימן, שהיה מטופל במרכז ההשתלות בבית החולים במשך 11 שנה וסמך על רופאיו, אמר לאחר הניתוח: "ראיתי הזדמנות לא רק לקבל טיפול רפואי חדש, אלא גם לעזור לאלפי אנשים אחרים".

מה היתרונות של השתלת איברים מחיות בהשוואה לבני אדם?

היתרון מספר אחת בהשתלה מהחי היא הזמינות. כליות הן האיבר הנפוץ והנחוץ ביותר להשתלה. רק בארה"ב, כ־100 אלף איש בשנה מחכים לתרומת כליה ו־17 מתים ביום בעודם מחכים לכליה זמינה ומתאימה.

"בישראל, המצב קצת יותר טוב כי יש יותר תרומות כליה אלטרואיסטיות", אומר פרופ' בנימין דקל, מנהל נפרולוגיה ילדים בבית החולים לילדים ע"ש ספרא בשיבא ומייסד חברה העוסקת ברפואה רגנרטיבית של כליות. "ועדיין אנשים מחכים במשך שנים לתרומה".

לצד המחסור באיברים, ישנו גם יתרון לוגיסטי. איברים הנתרמים מבני אדם בדרך כלל מגיעים במפתיע. כשיש מאגר קבוע של כליות מוכנות, ניתן להכין את המטופל טוב יותר לניתוח.

מדוע מהנדסים את האיבר גנטית?

הכליה המהונדסת שהושתלה יוצרה על ידי חברת eGenesis ועברה 69 סוגים של עריכות גנטיות באמצעות טכנולוגיית CRISPR. מדעני החברה גם איתרו וניטרלו וירוסים המוטמעים בגנום החזיר, כדי למנוע זיהום במושתל. הניתוח עצמו ארך ארבע שעות.

"בכל השתלה יש מחסום אימונולוגי, כלומר, מערכת החיסון של המושתל תוקפת את האיבר, וכאשר משתילים איברים מבעלי חיים, המחסומים האימונולוגיים הם רבים יותר", מסביר דקל את הצורך בהנדסה גנטית. "בהשתלת איבר מחיה אנחנו רואים בדרך כלל דחייה חריפה בתוך 24 שעות. בהשתלות מבני אדם, ישנה דחייה על פני תקופה ארוכה יותר, ולכן מושתלים נוטלים לאורך כל חייהם תרופות לדיכוי מערכת החיסון".

גם אחרי הנדסה גנטית, מושתלים יצטרכו ליטול מדכאי חיסון לאורך כל חייהם. היא הופכת את ההשתלה מחיה לאפשרית, אולי דומה להשתלה מאדם, אבל לא טובה ממנה, לפחות בינתיים. ההזדמנויות בתחום הזה רבות, ככל שיכולות ההנדסה הגנטית ישתפרו.

כליות מושתלות בדרך כלל כושלות לבסוף. אספקה של כליות מחזיר משמעותה שניתן לבצע את ההשתלה שוב ושוב. "בעיקרון, בכל פעם שמערכת החיסון לומדת בהדרגה ולאורך שנים לזהות ולתקוף את האיבר, אפשר להשתיל איבר חדש עם עריכה גנטית קצת אחרת, שמתגברת על הבעיה החיסונית", אומר דקל.

אבל לא הכול פתור. "אנחנו עדיין לא יודעים הכול על הנדסה גנטית. אי אפשר לשלול כרגע את האפשרות שייווצרו תהליכים בעייתיים בכליה המושתלת, אפילו תהליכים סרטניים שיכולים להשפיע אחר כך על הגוף כולו. ההתקדמות חייבת להיות זהירה ועם ניטור צמוד של כל המושתלים לאורך זמן".

אילו חברות פועלות בתחום?

שתי חברות עוסקות כיום בהנדסת איברים: United Therapeutics ו־eGenesis. יונייטד היא המובילה ביניהן. היא הוקמה ומנוהלת על ידי מרטין רוטבלט, בעבר מייסדת חברת התקשורת הלוויינית Sirius. רוטברט ייסדה את החברה כדי לפתח תרופות חדשות לטיפול במחלת הריאות הקשה של בתה. עד היום הצליחה החברה להביא לאישור תרופה למחלת הריאות של הבת ותרופות אחרות, והיא נסחרת לפי שווי של 11 מיליארד דולר. יונייטד שמה דגש משמעותי מתחילת דרכה על הנדסת איברים, בדגש על ריאות להשתלה, אך היא התפתחה גם לאיברים אחרים דרך החברה הבת Revivicor. יונייטד הייתה הראשונה שהשתילה כליה מחזיר, אבל באדם שהוגדר במצב של מוות מוחי, בסוף 2023.

eGenesis קמה מההתחלה כחברת הנדסת איברים מהחי. היא גייסה עד היום 265 מיליון דולר.

הכליה של יונייטד עוברת "רק" 10 עריכות גנטיות, לעומת 69 בכליה של eGenesis. ישנו ויכוח מדעי לגבי מספר העריכות הנחוצות. שתי החברות מכוונות גם לתחומים של עריכת לבבות וכבדים להשתלה מחזיר.

מהיכן מגיעים החזירים?

שתי החברות מחזיקות חוות חזירים מהונדסים, החיים בתנאים סטריליים. גם חזירים שאיבריהם לא נקצרו נמצאים במעקב צמוד כדי להבין כיצד משפיעים עליהם ההנדסה הגנטית ותהליך השיבוט.

פעילים למען זכויות בעלי חיים טוענים שהשימוש בחזירים כספקי חלקי חילוף לבני אדם בלבד איננו אתי. החברות עונות לכך בטענה שזהו שימוש נאצל יותר בחיות הללו מאשר אכילתם כבשר. לטענתן, החזירים מוחזקים בתנאים נוחים יותר מאשר חזירי מאכל.

פרופ' ג'ורג' צ'רץ', "רוק סטאר" של המחקר הגנטי ואחד ממייסדי eGenesis, אמר בעבר בראיון לגלובס שניתן להנדס את החזיר פעם אחת, ואז להרבות אותו באמצעות שיבוט. בתשובה לשאלה אם הוא לא מפחד לבצע התערבות כזאת ולהשפיע על הטבע, ענה: "אני לא חושש כשמדובר בחזיר. אם חלילה יהיה לנו חזיר בעייתי אחד שיברח מהמעבדה - איפה הוא כבר יתחבא? אם את אומרת יתוש, אפילו אם את אומרת חולדה, זה כבר סיפור אחר. בכל מקרה, גם את הקיום של החזיר את יכולה להתלות בקיומו של חומר מזון מסוים כך שיהיה לו קשה לשרוד בטבע. אפשר לעשות זאת בעצם לכל דבר חי שאנחנו מהנדסים".

האם היו השתלות נוספות של איברי חיות?

ההשתלה הראשונה של רקמת חיה בבני אדם בוצעה כבר ב־1905, כאשר חתיכות מכליית ארנב הושתלו בילד עם מחלת כליות כרונית. תחילה הפרוצדורה נראתה מבטיחה, אך כעבר 16 ימים הילד מת. באותה שנה בוצעו גם השתלת כליה מחזיר ואחת מעז, ובשתיהן היו התקבלו תוצאות דומות. נדרש זמן להבין שהתמותה נבעה ברובה מתגובה חיסונית לשתל. כשהמנגנון הזה הובן, כל תחום ההשתלות די ננטש. הוא חזר עם פיתוח התרופות לדיכוי חיסוני. השתלות מאדם לאדם התבצעו בהצלחה משנות החמישים של המאה הקודמת וכהליך שגרתי משנות השמונים.

השתלות איברים מחיות לא התפתחו באותו קצב. בשנות השישים נעשו כמה ניסיונות להשתיל כליות משימפנזות, אבל רובם נכשלו. ההשתלה הכי מוצלחת הקנתה למטופלת עוד תשעה חודשי חיים. באותה תקופה החלו השתלות של מסתמי לב מחזיר, אבל לא של איברים שלמים.

ב־1997 נעצרה קבוצה של רופאים שטענו שביצעו בהודו השתלה של לב, ריאות וכליות מחזיר בחולה סופני בן 32. עד היום לא ברור אם ההשתלה הזו בוצעה באמת או שכל האירוע היה הונאה.

כאשר תחום ההנדסה הגנטית החל לפרוח, בתחילת שנות ה-2000, עלה הרעיון להנדס גנטית איברים של בעלי חיים, כדי להקל את הקליטה שלהם בגוף האנושי. ב־2023, בהשתלת הכליה של יונייטד באדם אם מוות מוחי, אכן לא נראה היה שהאיבר נדחה, אולי משום שהושתלה גם בלוטת התימוס של החזיר, חלק משמעותי ממערכת החיסון. כעת סליימן יהיה הראשון שינסה לחיות עם הכליה המהונדסת.

בתחום השתלות הלב, ב־2022 הושתל לב מחזיר מהונדס גנטית, אך המטופל מת בתוך חודשיים, ייתכן שללא קשר להשתלה. במטופל שני הושתל לב מהונדס בספטמבר 2023, והוא מת כעבור חודש כתוצאה מדחיית השתל.

איפה אנחנו עומדים בנוגע לגידול איברים במעבדה?

העתיד של תחום השתלת האיברים, וגם הפתרון לבעיה האתית, הוא לקחת תאים מהחי ולגדל אותם במעבדה לכדי איברים, בלי לפגוע באף חזיר. כרגע אין איברים כאלה להשתלה, אבל זה לא אומר שאין התקדמות.

דקל, לדוגמה, הוא ממובילי חברת Renovate Therapeutics, שלוקחת תאים מהשתן של המטופל עצמו כדי להפיק מולקולות שתורמות לשיקום הכליה. "אנחנו יכולים וצריכים להתערב הרבה לפני השלב של אי־ספיקת כליות כדי למנוע את ההידרדרות, ואז הרבה פחות מטופלים יזדקקו בכלל להשתלה", הוא אומר.

עוד כתבות

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

עימותים אלימים גם באירופה: המחאה נגד ישראל מתרחבת לקמפוסים ביבשת

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

דיווח: ארה"ב מעכבת משלוח של שני סוגי פצצות מדויקות כדי להעביר "מסר לישראל"

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנקים זינק בכ-3%, הדולר צולל מתחת ל-3.7 שקלים

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.4% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור שעיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"