גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למשקיעים עם אורך נשימה: האם כאן מסתתרת ההזדמנות הנדל"נית הבאה?

פינוי התושבים מקריית שמונה הוביל לקיפאון בשוק הנדל"ן בעיר ● האם המלחמה יצרה הזדמנויות חדשות למשקיעים עם אורך נשימה?

קריית שמונה / צילום: אייל מרגולין
קריית שמונה / צילום: אייל מרגולין

כשבועיים לאחר שפרצה מלחמת "חרבות ברזל" פונו יישובים רבים בצפון המדינה, וכך גם קריית שמונה. "כסף בקיר", פודקאסט השקעות הנדל"ן של גלובס, יצא לבדוק כיצד מתמודדים מאז המשקיעים הרבים שפקדו את העיר בשנים האחרונות.

הושגה פשרה: זה הנוסח המעודכן למס על משקיעי הנדל"ן
נתוני הלמ"ס: שוק הדיור מתעורר, במיוחד בערים האלו

דור (השם שמור במערכת), שנמנית על כוחות הביטחון, רכשה לפני כשלוש שנים דירת 3 חדרים בעיר תמורת 590 אלף שקל. "הפכנו אותה לדירת 4 חדרים כי כיוונו לקהל של סטודנטים, יצרנו פינת ישיבה וסלון מרווח". לדבריה, בשום תרחיש היא לא צפתה מצב שבו הדירה תהיה ריקה לתקופה כה ארוכה.

"כרגע הדירה עומדת ריקה. דירת רפאים, כמו כל קריית שמונה".

זאת אומרת שהדירה כרגע היא הוצאה בלבד.
"כן. כרגע הדירה היא הוצאה. אני משלמת משכנתה, אז זה לא כסף שנזרק לאוויר, אבל אין לי הכנסה. השבחנו את הדירה והמחיר שם עלה ואני רציתי להתקדם. ואז הגיעה המלחמה".

אז התוכנית הכלכלית שלך נקטעה?
"אפשר להגיד שהמלחמה מעכבת אותה, היא לא קוטעת אותה".

נניח שלא היית מלחמה. והיית מוכרת אותה לפי התוכנית, כמה את חושבת שניתן היה להשיג עליה?
"אני חושבת שאפילו הייתי יכולה להגיע ל־800 אלף שקל".

"יש מתעניינים, אך עדיין אין קונה"

מי שלא ממתין והעמיד לאחרונה את דירתו למכירה בעיר הוא עו"ד ויקי הקמון מגני תקווה. הוא רכש ב־2018 תמורת 550 אלף שקל דירה בפרויקט Be שממוקם ברחוב הראשי של העיר, ושמיועד לסטודנטים. מדובר בדירת שני חדרים בעלת חלל משותף, כך שהיא מיועדת לשני שוכרים, כשהשכירות הכוללת נעה סביב 3,000 שקל לחודש.

לדברי הקמון, "שבועיים לפני פרוץ המלחמה חתמנו על הסכם שכירות חדש עם שני סטודנטים, ואז הגיע השבעה באוקטובר וטרף לנו את כל הקלפים". שוכר אחד גויס מיידית, השני לא הגיע בשל המצב.

 

מדוע החלטת למכור את הדירה?
"אני מאוד מאמין ברכישת נכסים בפריפריה - יש לי דירה נוספת בדרום, ויש לי עוד כמה דירות באזור אחר בצפון. אך כשאני מסתכל לטווח הארוך, אני לא מצליח למצוא איזשהו צפי לאן הממשלה לוקחת אותנו עם העניין הזה. אין אפילו גוף שמכוון לעניין פיצוי. אנחנו בחשכה. לכן קיבלנו החלטה מושכלת, קרה, שאנחנו מחליטים למכור את הדירה בשלב הזה".

לדבריו מתעניינים יש, אך קונה עדיין לא.

אם אתה מוכר אותה היום, היא תימכר ברווח?
"בוודאי שיש רווח, מ־2018 עד אוקטובר 2023, הייתה עליית מחירים בקריית שמונה. מי שהסתכל על העיר כמשקיע, הבין שהעיר הזו מתפתחת ומקבלת תפנית גדולה מאוד גם בנושא התעסוקתי - שזה היה אחד החוסרים העיקריים בה".

ההתלבטויות בנוגע לפעילות העסקית בעיר לא פסחו גם על אנשי חברת הנדל"ן ברזילי מור, שהקימו את פרויקט Be. בפרויקט יש 316 דירות, מרביתן מכורות, בעוד ששיווק הדירות הנותרות קפא עם תחילת הלחימה. לדברי נדב ברזילי, אחד ממייסדי החברה, רק לאחרונה הם חזרו לשווק את הדירות, בתנאי מימון מיוחדים. לטענתו, רק בדרך זו ניתן יהיה אולי להניע רוכשים לקנות נכסים כיום בעיר.

כשדיברנו בטלפון וסיפרתי לך שאני מראיין מישהו מרוכשי הדירות אצלכם שמוכר את הנכס כעת, אמרת לי, "זה לא זמן טוב למכור". תסביר.
"אני חושב שיהיה קשה מאוד למכור בתנאים רגילים עכשיו. אם לא היינו מציעים מבצע מימון והרוכשים היו צריכים לשים את כל הכסף ומיד לשלם על המשכנתה - זה לא היה מפתה. יש מי שרואה צפי למלחמה בעוד שנה, ואני חושב שמי שכבר מחזיק דירה ויכול לחכות איתה אז עדיף לו להמתין עד שהדברים יתבהרו".

עו"ד המקרקעין אלי לוי, יליד העיר שבחודשים האחרונים נאלץ להתפנות מביתו ומתגורר זמנית בטבריה, מאשר ששוק הנדל"ן בקריית שמונה רדום. לדבריו, "לראשונה בהיסטוריה של קריית שמונה, מפנים את כל התושבים באופן יזום. בהתחלה העסקאות עצרו לחלוטין - אין תזוזה, אין טלפונים ואין התעניינות".

וכיום?
"היום יש מעט התעניינות, ממש בשוליים, זה לא קצב עסקאות שאנחנו מכירים".

עם זאת הוא טוען שעל ירידת מחירים אין עדיין על מה לדבר. לדבריו, "אני לא רואה כיום איזושהי ירידה דרסטית במחירים, וזה אומר כנראה שאנשים מאמינים שבסופו של דבר המצב יחזור לקדמותו".

העתיד: מכללת תל חי, אגרוטק ופודטק

ייתכן שההסבר לכך שהמוכרים אינם ממהרים להתפשר על המחיר נעוץ בתוכניות הצמיחה של מכללת תל חי, שכמו אוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע, משפיעה יותר מכול על שוק ההשקעות בעיר.

"ברגע שהמדינה תשקיע בסוף המלחמה את הכסף שהיא אמרה שהיא תשקיע ומכללת תל חי תהפוך לאוניברסיטה, מ־5,000 סטודנטים כיום, יהיו שם הרבה יותר. לכן הביקוש יעלה וזה ישפיע על עליית מחירים", צופה ברזילי.

אופטימיות לגבי העתיד שמענו גם מעו"ד לוי. "אני חושב שכדאי להשקיע בקריית שמונה, אני חושב שהיא נמצא במיקום מדהים, היפה בארץ. לצד זה יש התפתחות של תחומי האגרוטק והפודטק. אני חושב שמי שישכיל לעשות את השקעה שלו בקריית שמונה, דווקא בזמנים האלה, יקצור פירות בשנים הקרובות. גם מבחינת שכירויות וגם מבחינת רווח על ההשקעה".

ממכללת תל חי ביקשו להבהיר את סטטוס המוסד האקדמי: "המועצה להשכלה גבוהה ושר החינוך יואב קיש, אישרו לאחרונה את הפיכת המכללה האקדמית תל חי לאוניברסיטת הגליל בקריית שמונה. משמעות המהלך היא תוספת של 3,000 סטודנטים ל־5,000 הסטודנטים הלומדים היום בתל חי וכן גיוס של מאות חוקרים ואנשי סגל, שיגיעו להתיישב בקריית שמונה והאזור.

"המבנים העתידיים של האוניברסיטה יוקמו בקריית שמונה, ביניהם מכון המזון הלאומי ומרכז התרפיות, שיצטרפו למרכז החדשנות והיזמות ששוכן בליבה של העיר. סביב אוניברסיטת הגליל צפויים לקום סטארט־אפים ומרכזי ידע וחדשנות בתחומי הפודטק והאגרוטק. כל אלו אמורים לשנות את פניה של העיר הצפונית".

עוד כתבות

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: שני לוחמים נפלו בקרב במרכז רצועת עזה

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק ביותר מ-1.5% מול הדולר; אלו הסיבות

ההתקדמות במשא ומתן על הפסקת האש ושחרור חטופים, העליות בסוף השבוע האחרון בוול סטריט ואלה הצפויות היום, מעלות את הביקוש למטבע המקומי ● אבל התנודתיות בשערו צפוייה להמשך

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות