גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הרכבים המשומשים עושים קאמבק ומסדרים את הדוחות של יבואניות הרכב

שנת 2023 לא הייתה קלה עבור שוק הרכב הישראלי: מכירות היבואניות צנחו בעשרות אחוזים, ועדיין הן מצליחות להציג רווחי עתק של מאות מיליוני שקלים ● מבט בדוחות היבואניות חושף את המגמות שמתדלקות תזרים חיובי בכל מצב: יציבות בשוק הליסינג, ביקוש גובר למכוניות משומשות וסטנדרט חדש בענף

תזרים חיובי בכל מצב / צילום: יוסי כהן (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)
תזרים חיובי בכל מצב / צילום: יוסי כהן (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

שנת 2023 הייתה שנה מורכבת ובעייתית עבור שוק הרכב הישראלי. היא החלה בסימן ההאטה בצמיחה במשק ונתוני המאקרו השליליים על רקע חוסר היציבות הפוליטית והסתיימה במלחמת "חרבות ברזל", שפגעה קשה במכירות וביציבות הכלכלית. ההיחלשות המשמעותית של השקל ביחס למטבעות הזרים במהלך השנתיים האחרונות, ייקרה את העלויות של יבואניות הרכב, וברור לכולם שזה יתגלגל להעלאת מחירים לצרכנים. מדובר בהיחלשות של השקל ב־19% תוך שנתיים (ועד 30% עם פרוץ המלחמה). למעשה התייקרות המחירים כבר מתרחשת בפועל, כאשר בתוך שלוש שנים מחירי כלי הרכב בישראל עלו בשיעור דו־ספרתי.

כרטיסי האשראי הפכו לביצת הזהב של חברות הצריכה. מי מציעה את התנאים הכי משתלמים?
הרווחיות של פוקס נשחקת; שכרו של ויזל - 9.5 מיליון שקל

רוב היבואניות הן חברות פרטיות שלא מפרסמות דוחות כספיים ומנסות להשאיר את פעילותן מתחת לרדאר. החברות הציבוריות, קרסו מוטורס , דלק רכב  UMI  וקבוצת שלמה, הן דווקא הבינוניות בענף, אך אם אפילו הן מדווחות על רווח שנתי של יותר מ־200 מיליון שקל כל אחת, ניתן רק לשער שהגדולות, בעלות נתח שוק כפול (כמו יוניון מוטורוס, טלקאר) ופי שלושה (כלמוביל) הרוויחו בשנה האחרונה גם חצי מיליארד שקל ויותר.

בין לבין נאלצו השחקנים הוותיקים בשוק להסתגל לשינויים מואצים במאזן הכוחות המסורתי בשוק עקב "הצפה" של מותגים חדשים מתוצרת סין, עלייה חדה בביקוש לרכב חשמלי על חשבון רכבי בנזין, שינויי רגולציה ומיסוי ועוד.

אבל נתוני המכירות המסכמים וגם הדוחות של החברות הציבוריות בענף מלמדים, כי למרות צניחה של עשרות אחוזים ברווחים (נפילה של 50% ברווחים אצל קרסו, ירידה של 26% ב־UMI וצניחה של 66% בדלק רכב), הענף הצליח לשרוד את 2023 עם רווחיות מכובדת. בין השאר תודות לביקוש יציב לכלי רכב פרטיים.

בין השורות של הדוחות אפשר למצוא מספר מגמות מעניינות.

 

אי של יציבות מכירות הליסינג בתוך הבית

המבנה העסקי של יבואן רכב, שמחזיק בבעלותו חברת ליסינג, ממשיך להיות אידיאלי בתנאי השוק הנוכחיים ומשמש גם כבלם יעיל מאוד בפני זעזועים חיצוניים. הוכחה לכך ניתן למצוא בדוחות של קרסו מוטורס, שלמה מוטורס ו־UMI שהן גם יבואניות וגם שחקניות דומיננטיות בשוק הליסינג.

כך, למשל, ב־2023 רכשה חברת הליסינג של קרסו, פסיפיק, 3,488 כלי רכב "בתוך הבית", בעלות כוללת של כ־492 מיליון שקל. זוהי עלייה של כ־182% לעומת שנת 2022. הרכישות העצמיות היוו כ־29% מכלל רכישות הליסינג של החברה ואפשר להניח בהחלט שהם נרכשו בהנחות משמעותיות ממחיר המחירון.

בקבוצת שלמה אחזקות, שהיא גם שותפה בחברת שלמה מוטורס (50%, עם צ'מפיון), שמייבאת את BYD לישראל, הרכישות בתוך הבית היו צנועות יותר. החברה רכשה ב־2023 רכבי BYD בהיקף של כ־82 מיליון שקל. בתרגום למחירי מחירון ושקלול ההנחות לחברות הליסינג אפשר להעריך כי מדובר ב־500 עד 600 כלי רכב.

זהו מספר צנוע יחסית למכירות הכוללות של BYD בשנה שעברה (כ־15.1 אלף כלי רכב). אבל עדיין, מדובר על זינוק של כ־240% בהיקף הכספי של הרכישות לעומת 2022 וצריך גם לזכור, ש־BYD הוא מותג נישה שמתמקד ברכב חשמלי בלבד. כלי הרכב החשמליים תפסו בשנה שעברה רק כ־10% מכלל הרכישות המוסדיות בישראל.

גם קבוצת UMI, ששולטת בחברת הליסינג AVIS, גוזרת קופונים מההחזקה בחברה הבת. בשנת 2023 תפסו ההכנסות של AVIS 30% מכלל הכנסות הקבוצה לעומת 23% בלבד ב־2022. זאת בין השאר בשל זינוק במכירות כלי רכב משומשים מציי ליסינג, שהסתכמו ב־2023 ב־5,279 כלי רכב, עלייה של 47% לעומת 2022, ועלייה ברווחיות הליסינג בכלל. על פי הדוח של הקבוצה, כ־11% מכלל צי הרכב של AVIS הם של מותגי UMI. זאת, לעומת נתח שוק של 1.9% בלבד של UMI מכלל המכירות השנתיות ב־2023.

בכל המקרים הללו אין ספק שהמכירות "בתוך הבית", סייעו לייצב את המכירות בתקופת המשבר של רבעון המלחמה.

המכוניות המשומשות הפכו למקור רווח משמעותי

מכירה ממוסדת של כלי רכב משומשים ורכבי "אפס קילומטרים" מוזלים היא מקור רווח משמעותי לחברות הליסינג, שהולך וגדל בשנים האחרונות. הדוח של אלדן, למשל, ממחיש זאת היטב. בשנת 2023 הסתכמו הכנסות החברה ממכירת רכב בכ־531 מיליון שקל, ירידה של 17% לעומת שנת 2021. אולם רווחי ההון שלה ממכירת רכב זינקו ב־65% לעומת 2021 והסתכמו בכ־148.6 מיליון שקל.

לרווחיות בתחום הזה יש כמה סיבות ובראשן העלייה המואצת במחירי כלי הרכב החדשים, שמעלה גם את ערך השוק של כלי הרכב המשומשים שמוכרות חברות הליסינג בתום התקופה.

יתר על כן, העלייה המהירה במחירי המחירון של כלי הרכב החדשים בשנתיים האחרונות, במקביל להתמעטות ההנחות, יצרה בישראל שכבה גדולה של לקוחות שאינם רוצים (או יכולים) לשלם את המחירים המנופחים של כלי הרכב החדשים. לפיכך, גדל הביקוש לכלי רכב משומשים בני 1־3 שנים, שחברות הליסינג הן הספקית העיקריות שלהן, ואלה מן הסתם נמכרו ברווח נראה עם הפחתות מינימליות.

 

הבוננזה הסינית "מי שלא שם לא קיים"

העלייה המהירה בנתח השוק של כלי הרכב מתוצרת סין ו/או המכוניות חשמליות (ובשוק הנוכחי יש חפיפה מהותית בין שתי הקטגוריות) יוצרת בהדרגה מצב של "אם אתה לא שם אתה לא קיים" עבור יבואניות הרכב.

בקבוצת UMI, למשל, שמבזרת כיום את פעילותה למגוון תחומים עסקיים, ההכנסות והרווחים ממגזר מכירת כלי הרכב ירדו בשנים האחרונות באופן משמעותי - הן כאחוז מכלל ההכנסות (34% לעומת 43% בשנת 2022 ו־47% בשנת 2021) והן בתרומה של המגזר לרווח, (22% לעומת 28% ב־2022 ו־33% ב־2021). ל־UMI עדיין אין מותג סיני גדול ו/או כלי רכב חשמליים, שנמכרים בכמויות מהותיות.

גם לדלק רכב אין, בינתיים, מותג סיני או חשמלי למעט NIO, שמתמקדת כרגע בתחום העליון והצר של שוק הרכב החשמלי ותרומתה להכנסות זניחה. את התוצאות ניתן לראות בין השאר בירידה של 26% במסירות של החברה ב־2023 לעומת 2022 ובירידה לנתח שוק של 6.5% לעומת 6.8% ב־2022.

הדוגמה מן הצד השני היא קרסו מוטורס, שהתחילה לייבא ב־2022 את המותג הסיני צ'רי. עם שלושה דגמים בלבד, שכולם מצוידים במנועי בנזין מסורתיים, הצליחה החברה להגדיל את נתח השוק שלה מ־3.9% ב־2022 ל־7.6% ב־2023. דגם אחד בלבד של צ'רי, טיגו 8, תרם לקרסו הכנסות של כ־728 מיליון שקל. בקיצור, מכרה זהב. ולמרבה הפרדוקס בתחילת העשור הקודם, למשך פרק זמן קצר, זיכיון היבוא של צ'רי הוחזק על ידי דלק רכב בטרם אולצה לוותר עליו על ידי הממונה על ההגבלים העסקיים (היום רשות התחרות). קרסו אגב, לא ויתרה על תחום הרכב החשמלי והיא מייבאת גם את כלי הרכב החשמליים של אקספנג, גם היא סינית.

ובאשר להמשך, ניתן לומר כי השינוי בתחום הרכב החשמלי הוא מהותי לחברות. כפי שניתן לראות בנתוני איגוד יבואני הרכב, ברבעון הראשון של שנת 2024 המכירות של כלי הרכב החשמליים היוו כ־25% מכלל המכירות של מכוניות חדשות בישראל. הזינוק בנתח השוק לעומת השנים הקודמות (כ־10% בשנת 2022) מוסבר לא רק במכירות גבוהות יותר של כלי רכב חשמליים, אלא גם בירידה כוללת ברכישת כלי רכב חדשים (89 אלף לעומת כ־107 אלף בתקופה המקבילה בשנה שעברה). אך הוא מחייב את היבואניות לא להישאר מאחור ולהצטייד בדגמים חשמליים, אחרת ישארו מאחור.

החברות שבולטות יותר בתחום החשמלי הן קבוצת שלמה, יבואנית BYD שהפכה לרכב החשמלי הנמכר בישראל בפער גדול מהאחרות. כמעט 7,000 כלי רכב מהמותג נמכרו מתחילת השנה, מה שהופך אותו גם לכלי הרכב הרביעי הנמכר בישראל.

התחזיות הקודרות לא כל השחקנים ישרדו

יבואניות הרכב הוותיקות יודעות שלא לעולם חוסן והבעלים שלהן התרחבו כבר מזמן לתחומים נוספים, תוך שהם משקיעים בחברות תזרימיות ויציבות. כך, יוניון של ג'ורג חורש משקיעה בתחנת הכח אשכול וסופר פארם, טלקאר של רמי אונגר משקיעה בעסקי ספנות ונדל"ן מניב. בחברות הציבוריות, קרסו מחזיקה גם בנדל"ן, דלק רכב רכשה את ורידיס בתחום פינוי הפסולת ואת אינפינייה (לשעבר נייר חדרה) ומחזיקה גם בתחנת הכח מישור רותם, ו־UMI של משפחת עיני וחיים דנון מחזיקה בדנאל, G1 ואופיס דיפו.

"התחום החם היום הוא הרכבים החשמליים, וזה לא טוב ליבואניות הקיימות שעלולות להפסיד ליצרניות הסיניות ולאבד נתח שוק", אומר לגלובס מנהל בית השקעות שמסקר את חברות הרכב. לדבריו, "יש בשוק ההון פסימיות, אולי מוגזמת, בקשר לחברות הללו. הן נסחרות במכפילי רווח נמוכים של 6־7, ומתחת להון העצמי שלהן. כלומר, בשוק מעריכים שהרווחיות שלהן תמשיך להיפגע בשנים הבאות. אך גם אם זה יקרה, החברות ימשיכו להרוויח וזו יכולה להיות הזדמנות השקעה מעניינת".

גם בכירים בענף מסכימים שמה שהיה הוא כבר לא מה שיהיה. "ברור לגמרי שבטווח של 3 שנים מהיום לא כל השחקנים יישארו בשוק", אומר לגלובס מנכ"ל אחת מיבואניות הרכב. "התחרות כבר עכשיו יותר עזה והיא רק תהלך ותחריף. נכנסו לשוק 25 מותגים סיניים, כלומר גידול של 60% במספר המותגים בתוך שנתיים. העוגה תתחלק בין הרבה יותר שחקנים ותפגע משמעותית ברווחיות.

"חסמי הכניסה עד היום היו גבוהים מאוד. ליבת תעשיית הרכב זה מנוע וגיר. מדובר במערכות מאוד חכמות ומורכבות לייצור. לא סתם הסינים לא הצליחו עשרות שנים. אבל עכשיו זה משתנה כיוון שרכב חשמלי לא צריך מנוע. זה מחשב. רף הכניסה ירד מאוד". בעיה נוספת לדעתו היא המעבר הבלתי נמנע לחלופות לנוכח המשבר התחבורתי שישראל מצויה בו: "הצמיחה בענף תהיה מוגבלת כי בסוף יש פקקים".

עוד כתבות

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק ביותר מ-1.5% מול הדולר; אלו הסיבות

ההתקדמות במשא ומתן על הפסקת האש ושחרור חטופים, העליות בסוף השבוע האחרון בוול סטריט ואלה הצפויות היום, מעלות את הביקוש למטבע המקומי ● אבל התנודתיות בשערו צפוייה להמשך

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

הבריחה הגדולה: משיכות של מיליארדים מהקרנות של משקיעת העל

עד כה השנה משכו המשקיעים 2.2 מיליארד דולר מקרנות הסל מקבוצת ARK של ווד, שהפכו לסנסציה לפני כ־3 שנים עת ניהלו 59 מיליארד דולר ● האם הזליגה תיבלם?

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

עליות בוול סטריט; טסלה קופצת ביותר מ-15%

השקל מתחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● דומינו'ס פיצה קופצת אחרי שפירסמה דוחות שעלו על ציפיות האנליסטים ● אילון מאסק בסין וטסלה קיבלה שם בשורות טובות ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר