גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רשת בתי קפה חדשה תנוהל ותופעל ע"י תושבים מהעוטף

סניף ראשון של רשת "קפה עוטף" ייפתח החודש בשרונה תל אביב וינוהל ע"י תושבי נתיב העשרה ● תמיר ברלקו, מיוזמי המהלך: "זה סוג של טיפול ותקווה אחרי האסון"

מימין: תמיר ברלקו, יותם קידר, נועה שבת ורז קידר / צילום: סיון פרג'
מימין: תמיר ברלקו, יותם קידר, נועה שבת ורז קידר / צילום: סיון פרג'

 

רשת בתי קפה חדשה עתידה להיפתח ביישובים שקלטו מפונים מהעוטף, במטרה לייצר להם חוסן קהילתי ונפשי ולאפשר להם עשייה ותעסוקה. הרשת תיקרא "קפה עוטף", ובמהלך אפריל ייפתח הסניף הראשון במתחם שרונה בתל אביב - שם הקצו למיזם את אחד ממבני השימור למשך חצי שנה ללא עלות.

בית הקפה יופעל על-ידי תושבי נתיב העשרה, ויימכרו בו מוצרים מהעוטף, ממזון ועד מרצ'נדייז כמו חולצות, ספלים, תיקים ועוד.

בהמשך יוקמו עוד מספר בתי קפה, שיופעלו על-ידי תושבי רעים, זיקים, יד מרדכי ושדרות. הרווחים מבית הקפה יועברו ישירות לכל יישוב, והם יחליטו על ייעודם. 

ישראל מתגייסת | חממת SouthUp בשער הנגב חוזרת לפעול ומקימה קרן אימפקט
ישראל מתגייסת | ביוזמת שלושה צעירים: יריד תעסוקה בהייטק למילואימניקים
ישראל מתגייסת | חצי שנה למלחמה: אילו חברות במשק הקדישו לתאריך פעילות מיוחדת?

"זו לא תרומה, זו תקומה"

מאחורי המהלך עומדים תמיר ברלקו, יזם ומייסד רשת ארקפה ששימש לאחרונה כסגן נשיא ברשת סלינה; מיכל ציון, בעלים ומנהלת של חברת אידאה; וכן חגית אברון, לימור ארליכמן, ענת נתיב, זיו קורצקי ודיויד מרגולין.

"הבנו שצריך לתת למפונים סיבה לקום בבוקר וגם מקום מפגש", מספר ברלקו. "בסוף אוקטובר פנינו אליהם, ובהתחלה הם לא היו מסוגלים להכיל את הרעיון, לא הייתה להם פניות נפשית. בעיה נוספת הייתה הצורך לגייס כסף. כך הגענו לקרנות כמו Tech4Israel ולגופים כמו בנק הפועלים, החברה המרכזית למשקאות, יכין ונירלט".

בסופו של דבר, הראשונים שהתחברו לרעיון הוא תושבי נתיב העשרה, ושלושה צעירים מהיישוב נבחרו לניהול: נועה שבת והאחים יותם ורז קידר.

"הבאנו אקדמיה לניהול ולהקמה של עסק, לימודים של חודש ימים, כי לאנשים אין ניסיון בתחום הזה", מסביר ברלקו. "בנינו מודל שמבוסס על מנהלים ועובדים מהיישוב, כשכל מנהל הוא שותף בעסק, וחוץ משכר מקבל 15% מהרווחים. כל היתר הולך ליישוב".

איזה תגובות קיבלת מהמפונים?
"פגשתי מישהו שהיה מאבטח במעבר ארז ב-7 באוקטובר יחד עם עוד שלושה אנשים, וזה בזמן ש-150 מחבלים עברו שם. הארבעה נכנסו לחדר הגנרטורים, ירו מסביבם, ניסו לפתוח את הדלת ולא הצליחו. הם ישבו שם מקופלים בחדר קטן עד הלילה, זו טראומה. למחרת הוא עזב את הארץ לתאילנד, ורק אחרי חודש וחצי חזר. הצעתי לו להצטרף אלינו כתהליך של טיפול, הוא התלבט, ועכשיו הוא אומר שיש לו סיבה לקום בבוקר. יש עוד הרבה סיפורים כאלה".

הסניף השני אמור להיפתח בפלורנטין בעוד חודש וחצי, ויופעל על-ידי תושבי רעים. "אחר-כך נרד דרומה, כדי שכאשר אנשים יחזרו ליישובים, כבר תהיה להם עבודה שם. זה כיף לדעת שאתה נותן לאנשים חכה. זו לא סתם תרומה, אלא סוג של טיפול, תקומה ותקווה. אני בהלם מהאבולוציה ומההיענות והקצב".

היו גם קשיים בדרך?
"בוודאי, היו הרבה רגעים שזה נתקע. כל יום יש לך הפתעה חדשה. למשל, אתה מתחיל לעבוד עם מנהלת אחת, ופתאום היא אומרת לך שהיא לא יכולה לצאת מהבית, ואתה צריך לחפש מישהו חדש. יש הרבה דאון, וצריך להכיל את זה".

מה ייחשב מבחינתך כהצלחה?
"היא כבר קיימת, מהרגע שיש להם סיבה לקום בבוקר. ברגע שיש מוטיבציה לעשות משהו טוב, ויש מוצר טוב, זה יכול להצליח. בכל עסק צריך סיפור, כי זה מה שיגרום לאנשים לבוא ולדבר עליו. וכאן יש שילוב של מוצרים וסיפורים".

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

​מיצג "חצויות"

ביום ראשון הקרוב, 14 באפריל, ייערך מיצג "חצויות: חצי שנה. חצי עם. חצי מלחמה", בהובלת טלי דביר-לבנת, ממייסדות "פורום 120 מנהיגות מחברות". במסגרת המיצג, סטודנטים לעיצוב, חברות הפורום והקהל הרחב יחברו שלטים שנאספו במהלך ההפגנות השונות, לעיגול ענק שייצבע בצהוב בקוטר שלושה מטרים ויהווה תוף - בהשראת תוף מרים, שנחשבת לאחת ממחוללי יציאת מצרים.

במקום ייערכו מעגלי שיח עם נשים מובילות, בהן עדינה בר-שלום, אלה אלקלעי, עליזה בלוך, טלי חדד, פרופ' חנה קהת, חברת הכנסת לשעבר יפעת קריב ועוד. כמו כן יוצג שולחן סדר ארוך למען השבת החטופים, המלווה בהגדה מיוחדת תחת הכיתוב "עוד נחזור הביתה", הכוללת תפילות ופיוטים שנכתבו על-ידי נשים בשואה ובתקופות מצוקה.

לדברי טלי דביר-לבנת, "המיצג יזעק את זעקת ארגוני הנשים מחוץ לגבולות הכיכר, והתוף יועבר ב-25.4 למסע של תקווה אל עבר הדרום, גבול ישראל עזה, שם יתקיים אירוע זעקה ותקווה במתחם רעים, כאשר הפעם לקולות הרקטות יצטרפו הדהודי תוף תקווה".

ד"ר עליזה לביא, ממייסדות הפורום ויוזמות האירוע, מוסיפה כי "אנו רותמות כלי מנהיגות נשית, המייחסים כוונות טובות ואחריות לכל המגזרים, במטרה להחזיר לשיח הציבורי את ההערכה לריבוי דעות וקולות, ועל-מנת להשיב את האמון בחברה הישראלית".

להתנדבות במיצג: https://t.ly/C2kyq

הקרן לידידות

הקרן תסייע כספית לכ-100 אלף אזרחים נפגעי מלחמת "חברות ברזל", בהיקף של כ-18 מיליון שקל. במסגרת זו יוענקו 19 אלף כרטיסים בשווי 600 שקל כל אחד בעבור רכישת מזון, 2,000 כרטיסים לצעירים ניצולי מסיבת הנובה בשווי 400 שקל ועוד.

מאז פרוץ המלחמה חילקה הקרן מעל 25 מיליון שקל עבור צרכים בסיסיים שונים וסיוע לקהילות מקומיות סמוך לגבול עזה. בנוסף תרמה הקרן כ-2 מיליון שקל לסיוע לנפגעי טראומה.

דיזנגוף סנטר

ביום שישי הקרוב, ה-12.4, יערוך דיזנגוף סנטר בתל אביב יריד מיוחד שמורכב מכ-30 דוכנים של בעלי עסקים מרחבי הארץ שגויסו למילואים במלחמה. הצבת הדוכנים תיעשה ללא תשלום. בין היתר מדובר בדוכנים מעולמות האופנה, פרחים, מזון, ספרים, עבודות בעץ ועוד.

היריד יתקיים בין השעות 10:00-15:00 ברחבת רנואר בדיזנגוף סנטר, רחוב דיזנגוף 50, תל אביב

המילואימניקים פלוס

קהילת המילואימניקים מבית "נפגשים" משיקה אפליקציה חדשה בשם "המילואימניקים פלוס", שבמסגרתה יוענקו הטבות לקהילת משרתי המילואים ובני ובנות זוגם. האפליקציה מעניקה הנחות במאות רשתות בישראל, ללא כרטיס אשראי וכולל כפל מבצעים.

בין ההטבות נכללים שוברי קנייה במחיר מופחת ברשתות המזון, כמו גם הנחות של 12% ברשתות אופנה, בבתי קפה ובמסעדות והטבות בחנויות לכלי בית, צעצועים, תינוקות ועוד. בנוסף מוצעות הטבות ברכישת כרטיסים למתחמי אטרקציות.

עוד כתבות

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: שני לוחמים נפלו בקרב במרכז רצועת עזה

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

הבריחה הגדולה: משיכות של מיליארדים מהקרנות של משקיעת העל

עד כה השנה משכו המשקיעים 2.2 מיליארד דולר מקרנות הסל מקבוצת ARK של ווד, שהפכו לסנסציה לפני כ־3 שנים עת ניהלו 59 מיליארד דולר ● האם הזליגה תיבלם?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?