גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הם בחרו לספוג קיצוץ בשכר – והם אומרים שהם מאושרים יותר

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר כרוך בדרך כלל בקיצוץ בהוצאות, אך הוא עשוי להגיע עם העלאה בזמן הפנוי ובאיזון בין עבודה וחיים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock
אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

כאשר ספגה דייזי אלמגואר קיצוץ של 50 אלף דולר בשכרה, היא חגגה את האירוע בשתיית קוקטיילים. אלמגואר, 33, עזבה משרה בחברת טכנולוגיה שבה השתכרה 150 אלף דולר בשנה, משום שנשחקה מעבודה של 12 שעות בכל יום. המעבר למשרה תובענית פחות בחברת טכנולוגיה אחרת העניק לה את החופש לבשל יותר, להתאמן ולבלות עם הארוס שלה ועם כלבם. 

"כשהרווחתי את הסכומים האלה, לא היה לי זמן לבזבז אותם," אומרת אלמגואר המתגוררת בניו יורק. "אני באמת מאושרת כי קיבלתי את הזמן שלי בחזרה". היא מוסיפה כי היא אינה מתחרטת על המעבר למשרה תובענית פחות המשלמת 50 אלף דולר פחות מן המשרה הקודמת שלה.

אמריקאים רבים התפטרו מעבודותיהם בשיעורים גבוהים יחסית במהלך כמה השנים האחרונות. רבים בחרו לעבוד פחות שעות ולקבל פחות כסף. הקריירה נעשתה מרכיב פחות מרכזי בחייהם ובזהותם של אנשים במהלך מגפת הקורונה, ויש האומרים כי הקיצוץ בשכר העניק להם העלאה בתחומים אחרים, כמו זמן ועצמאות בניהולו. הם גם חיפשו עבודה שתעניק להם סיפוק רב יותר. בחוכמה מסוימת שלאחר מעשה, רבים מאלה שיכלו להרשות לעצמם את ההקרבה הכספית, אומרים היום כי היא הייתה שווה את זה.

המשכורות גדלות, בממוצע, בקצב מהיר מן הרגיל והמגפה הביאה הזדמנות נדירה לקפיצות גדולות בשכר במעבר בין עבודות. אך 15% מן העובדים שהחליפו עבודות בין סוף שנת 2020 ו-2022 אמרו כי השכר וההטבות שלהם ירדו, על פי נתוני סקר של הפדרל ריזרב.

להפסיק לרוץ על הגלגל

משכורת קטנה יותר עשויה לדרוש הסתגלות, ולא רק מבחינה כספית. כאשר רוג'ר סארקיס החליף קריירה תובענית בתחום הטכנולוגיה בעבודה בשכר נמוך יותר במשרד ממשלתי בשנת 2021, אובדן המשכורת והיוקרה הוביל אותו לדיכאון שנמשך מספר חודשים.

"נעשיתי בעל ערך נמוך יותר עבור החברה, "אומר סארקיס, בן 38 מפרובו, יוטה. "בנקודה מסוימת, הכישורים והרקע שלי הוערכו ב-120 אלף דולר בשנה. היום הם מוערכים בשווי של 50 אלף דולר בשנה". הוא החלים מן הדיכאון בעזרת טיפול פסיכולוגי ושימוש בקטמין.

סארקיס עזב את עבודתו בטכנולוגיה משום שהעבודה הלחיצה אותו ודרשה ממנו להיות זמין כל הזמן, לעתים גם באמצע הלילה. הוא אמר שהעלייה בשכר של אשתו, בשלב מאוחר יותר, הקלה על המעבר. הוא התקשה להתמודד עם הרעיון של שכר נמוך יותר, אך כיום הוא שמח על המעבר לעבודה שהיא מספקת יותר. הוא מוסיף כי היום הוא מאושר בהרבה, וחש סיפוק רב יותר מעבודתו. הוא מלמד באוניברסיטה מקומית ומנהל עסק קטן.

לאחרונה, באחד מימי העבודה הוא עשה הפסקה והלך לסאונה. "ישבתי שם 45 דקות. אף אחד לא סימס לי. אף אחד לא שלח אימייל," הוא אומר. "אני לא חייב דין וחשבון לאף אחד".

אף שקיצוצים בשכר הם לעתים קרובות אינם נעימים, 40% מן העובדים שעברו למשרות עם שכר והטבות נמוכים יותר בין סוף 2020 ו-2022 אומרים כי העבודה החדשה שלהם טובה מן הקודמת, כך על פי מאמר מחקר של כלכלנים בממשל הפדרלי שפורסם בחודש שעבר.

מבין מחליפי העבודות ששכרם צנח בתקופה הקשה ההיא, רבים פוטרו. אך 42% מהם אמרו כי בחרו באיזון עבודה-חיים טוב יותר, בעבודה שעניינה אותם יותר או במעסיקים שהתאימו יותר לערכיהם, כך על פי סקר של Prudential Financial.

אמליה נואל, מאמנת קריירה בניו יורק, אומרת שכאשר לקוחות העובדים בתחומים כמו טכנולוגיה וכספים שוקלים מעבר למשרה תובענית פחות ובשכר נמוך יותר, היא מבקשת מהם לנסות קודם לעשות כל מה שהם יכולים כדי להרגיש אומללים פחות בתפקיד הנוכחי שלהם. 

לדוגמה, היא עוזרת להם לשכתב נרטיבים מנטליים שעשויים ללבות סטרס ועבודת יתר, כגון התחושה שאינם פרודוקטיביים מספיק או אינם מוכשרים כמו עמיתיהם. כמחצית מן הלקוחות מגיעים למסקנה כי הם יכולים להיות מרוצים בעבודה הנוכחית שלהם לאחר שהתנסו בתרגילים כאלה, היא אומרת.

המחצית השנייה מחליטה כי הגיע הזמן לעזוב, גם אם יש לכך השלכות כלכליות.

"כאשר אתה נפטר מן הדחף לרדוף אחרי המשכורת הגדולה הזאת, אתה לומד להיות מרוצה יותר ממה שיש לך," אומר דייויד ניצ'מן, בן 55 מווסט ניוברי, מסצ'וסטס. הוא ספג קיצוץ בשכר ב-2018 כאשר עזב קריירה בשיווק לטובת חלומו ללמד בתיכון.

כאשר הוא עוזר לתלמידיו להבין מושגים קשים בכלכלה, הוא אומר, הוא חש מימוש ותכלית. עמידה ביעדי התאגיד שעבד בו מעולם לא גרמה לו להרגיש כך.

לחיות עם פחות

כאשר לקוחות שוקלים משרה בשכר נמוך יותר, נואל מבקשת מהם לסכום את העלויות הכרוכות בסגנון החיים שהם רוצים להיות מסוגלים להרשות לעצמם. היא אומרת שרבים מהם מגלים שהם זקוקים לפחות כסף מכפי שחשבו.

ישנם מקצצי-שכר שנעזרים בחסכונותיהם בזמן המעבר בין עבודות, ואז מוצאים דרכים להקטין את תקציביהם.

ההחלטה לעבור לשכר נמוך ב-30% הביאה את דסטין סטראפ, מנהל הנדסה בן 39 בחברת חשמל, להמתין עם החלפת מכונית השברולט וולט בת ה-12 שלו.

הוא ואשתו, המתגוררים בטמפה, אריזונה, התחילו גם לקנות פחות קשיו ומוצרים אחרים בסיבובי הקניות שלהם בקוסטקו. "חלק מן הוויתורים האלה הם למעשה בריאים לי יותר", אומר סטראפ, שהפסיק לשתות משקאות אנרגיה במרבית ימי העבודה. 

הזוג גם חסך כ-2,500 דולר לשנה לאחר שחיפש ספקים חדשים לביטוח הבית והרכב ולטלפונים סלולריים. סטראפ פחות שמח על הצמצום בתרומתו לחיסכון הפנסיה. הוא אומר כי הקיצוצים בתקציב לטובת עבודה לחוצה פחות היו שווים את זה. הוא לקח לאחרונה הפסקת צהריים ארוכה כדי לראות את בתו בתהלוכה בגן הילדים שלה, דבר שלא היה יכול לעשות בתפקידו הקודם.

כמחצית מן העובדים האמריקאים אומרים שהיו מוכנים לספוג קיצוץ של 20% בשכר לו היה מתאפשר להם לתעדף טוב יותר את איכות חייהם, כך לפי סקר משנת 2023 שמומן על ידי חברת פורד. ובממוצע הם אומרים כי היכולת לעבוד מהבית יומיים או שלושה בשבוע שווה כ-8% משכרם, לפי סקר הסדרי העבודה -Survey of Working Arrangements and Attitudes.

עבודה בשכר נמוך יותר אינה בהכרח יציבה יותר, כמובן. אלמגואר, המתגוררת בניו יורק, פוטרה בסופו של דבר מן המשרה התובענית פחות שקיבלה בחברת טכנולוגיה ב-2023. אך היא אומרת שהקיצוץ בשכר עדיין עזר לה להתקדם בחייה המקצועיים.

אחרי שאיבדה את עבודתה בינואר, היא השיקה יחד עם חברה חנות רהיטים ברשת. עד כה היא מצליחה מאוד.

"אני הבוסית של עצמי עכשיו," היא אומרת. "זה, כאילו, החלום".

עוד כתבות

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נמשכות העליות בוול סטריט; נאסד"ק קופץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עולה ביותר מ-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ●  לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור