גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך לא הצליחו הרחפנים האמריקנים לחולל מפנה באוקראינה

רחפנים של חברות סטארט-אפ אמריקניות נחשבים יקרים ונוטים לתקלות, ולכן אוקראינה פונה לחלופות מסין

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service
חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

חברת Skydio האמריקאית שלחה מאות מהרחפנים הטובים ביותר שלה לאוקראינה כדי לעזור למלחמה ברוסים. זאת לא הייתה הצלחה. כתוצאה מהלוחמה האלקטרונית של רוסיה, הרחפנים של Skydio עפו ממסלולם ואבדו. החברה חזרה מאז אל שולחן השרטוטים כדי לבנות צי חדש.

כותרות העיתונים בעולם | חדשות טובות לאוקראינה: ההתקפה האיראנית עשויה להזיק לרוסיה
WSJ | כך פעלה הברית האזורית להדיפת המתקפה של איראן ברגעי האמת
בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה מאיראן והצלחת ישראל

רוב הרחפנים הקטנים של חברות סטארט־אפ אמריקאיות נכשלו בביצועיהם בלחימה, וכך נגוזו תקוותיהן של החברות שהצלחה בקרב תגדיל את המכירות שלהן ואת תשומת־הלב אליהן. אלה הן גם חדשות רעות עבור הפנטגון, שזקוק לאספקה אמינה של אלפי כלי טיס קטנים ובלתי מאוישים.

לדברי בכירי חברות הרחפנים, אוקראינים הנמצאים בחזית, גורמי ממשל אוקראינים וגורמי הגנה אמריקאים לשעבר, רחפנים מתוצרת אמריקה הם בדרך־כלל יקרים, נוטים לתקלות וקשים לתיקון. בהיעדר פתרונות מן המערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים יותר כדי למלא את ארסנל הרחפנים שלה. "המוניטין של כל רחפן אמריקאי באוקראינה הוא שהם אינם משתווים בעבודתם למערכות אחרות", אמר מנכ"ל Skydio, אדם בריי. לדבריו, הרחפן שלו מהווה "פלטפורמה לא מצליחה במיוחד בחזית".

פגיעים מול רוסיה

מבול של הון סיכון הושקע בחברות סטארט־אפ שמנסות לבנות כלי טיס קטנים, המונעים באמצעות בינה מלאכותית, בתקווה למכור אותם לממשלת ארה"ב. חברות סטארט־אפ התמקדו ברחפנים מסחריים שניתן לבנות במהירות ובזול, זאת ביחס למל"טים הצבאיים הגדולים המיוצרים על ידי החברות הקבלניות שעובדות בדרך־כלל עם משרד ההגנה. קרוב ל־300 חברות של טכנולוגיית רחפנים שבסיסן בארה"ב גייסו סך של כ־2.5 מיליארד דולר במימון הון סיכון בשנתיים האחרונות, לפי חברת הנתונים PitchBook.

אולם גורמים רשמיים מאוקראינה מצאו שרחפנים תוצרת ארה"ב הם פגיעים ואינם מסוגלים להתגבר על טכנולוגיית שיבוש רוסית והשבתת GPS. היו מקרים שבהם הם לא הצליחו להמריא, להשלים משימות או לחזור הביתה. רחפנים אמריקאים לעתים קרובות אינם מצליחים לטוס למרחקים שפרסמו היצרנים או לשאת מטענים משמעותיים.

לדברי מיקולה בייליסקוב, אנליסטית בכירה בארגון הצדקה Come Back Alive באוקראינה, שסיפק יותר מ־30 אלף רחפנים לצבא, רחפנים אמריקאים קטנים המיועדים לשדה הקרב "לא פותחו באופן מספק".

מנהלי חברות רחפנים אמריקאיות אומרים כי לא צפו את הלוחמה האלקטרונית באוקראינה. במקרה של Skydio, הרחפן שלה תוכנן ב־2019 כדי לעמוד בתקני תקשורת שנקבעו על ידי צבא ארה"ב. כמה מנהלי סטארט־אפ אמרו שההגבלות של ארה"ב על חלקי רחפנים והבדיקות שהם עוברים מגבילות את מה שהם יכולים לבנות ואת המהירות שבה הם יכולים לבנות זאת.

הגבלות אלו הוכחו כבעיה בקרבות הרחפנים, שלעתים דורשים עדכונים ושדרוגים יומיומיים, אמר ג'ורג'י דובינסקי, סגן השר לטרנספורמציה דיגיטלית של אוקראינה, הסוכנות המפקחת על תוכנית הרחפנים של המדינה. "מה שטס היום לא יוכל לטוס מחר", אמר. "עלינו להסתגל במהירות לטכנולוגיות החדשות המופיעות. מחזור החדשנות במלחמה הזו קצר מאוד".

שימוש ברחפנים סיניים

אוקראינה מצאה דרכים להשיג עשרות אלפי רחפנים וכן חלקי רחפנים מסין. הצבא משתמש ברחפנים סיניים מהמדף, בעיקר מתוצרת SZ DJI Technology. אוקראינה פיתחה גם תעשיית רחפנים מקומית הנשענת על רכיבים סיניים. מפעלים אוקראינים מייצרים מאות אלפי רחפנים קטנים וזולים המסוגלים לשאת חומרי נפץ. היא גם מייצרת מל"טים גדולים יותר שיכולים לפגוע בעומק שטח האויב ולהגיע לספינות רוסיות בים השחור.

לדברי דובינסקי, אוקראינה רוצה לבדוק רחפנים אמריקאים נוספים ולהשתמש בהם, "עם זאת, אנחנו מחפשים פתרונות חסכוניים", אמר. ב־Skydio אומרים שביקשו שוב ושוב משוב מאוקראינה על המל"טים שהחברה מייצרת.

כוחות אוקראינים שורפים כ־10,000 רחפנים בחודש - דבר שלא יכלו להרשות לעצמם לו היו צריכים לקנות רחפנים יקרים מארה"ב. רחפנים מסחריים אמריקאים רבים עולים עשרות אלפי דולרים יותר, כל אחד, ביחס לדגם סיני.

פחות מחודש לאחר הפלישה המורחבת של רוסיה לאוקראינה ב־2022, אישר הפנטגון אספקה של רחפנים מסוג 300 Switchblade, של חברת ההגנה מווירג'יניה AeroVironment. ה־Switchblades התמודדו עם אתגרים ראשוניים מול מערכות הלוחמה האלקטרונית של רוסיה, לדברי חייל אמריקאי לשעבר שעבד עם הרחפנים באוקראינה. דוברת AeroVironment מסרה כי השיבוש הרוסי השפיע על כולם וכי הרחפנים של החברה מעודכנים באופן המאפשר להם להתמודד עמה.

דוברת חברת הסטארט־אפ האמריקאית־יוונית Velos Rotors אמרה כי רחפן המסוק הדו־מנועי V3 שלהם נכשל בבדיקה בהפגנה מחוץ לקייב בדצמבר. היא אמרה שהכוחות האוקראינים משתמשים ב־V3 ושהחברה מקווה לשלוח דגמים נוספים השנה אם היא תוכל לקבל הזמנות מממשלת ארה"ב.

ל־AeroVironment, אחת מיצרניות המל"טים הבודדות בארה"ב שזכו בחוזה של משרד ההגנה לאוקראינה, הצטרפה Cyberlux, יצרנית מצפון קרוליינה של מזל"טים להפקת סרטים שהותאמו לנשיאת חומר נפץ. בעדכון משקיעים הודיעה Cyberlux כי הצליחה לעמוד ביעדי הייצור והאספקה של המל"טים. המנכ"ל מארק שמידט אמר שהחברה לא הפרה את החוזה שלה עם משרד ההגנה, בסך של עד 79 מיליון דולר.

היו גם הצלחות. צילומי מזל"ט Skydio סייעו לחקירות האוקראיניות של פשעי מלחמה רוסיים לכאורה, לרבות התקפות על אזרחים ועל מתקן גרעיני, כך לפי משרד התובע הכללי של אוקראינה. כ־60 רחפנים של חברת Brinc מסיאטל נפרשו לחילוץ והצלה ולסריקה אחר רוסים בתוך מבנים. אך הסטארט־אפ לייצור רחפנים לא בטוח שהוא רוצה להיות בעסקי המלחמות. "האם זו הזדמנות ענקית עבור חברות רחפנים אמריקאיות באופן כללי?", אמר מנכ"ל Brinc בלייק רזניק. "אני לא בטוח".

"אנחנו לא יכולים לפספס את זה"

חברת DJI הסינית הוכיחה את עצמה כמותג הרחפנים המועדף על צבא אוקראינה. DJI אמרה בהצהרה כי היא מנסה להגביל את השימוש ברחפנים שלה במלחמה אך אינה יכולה לשלוט על אופן השימוש ברחפנים לאחר רכישתם. "DJI מוקיעה ומגנה לחלוטין את השימוש במוצרים שלה כדי לגרום נזק בכל מקום בעולם", נכתב בהצהרה.

ארה"ב כינתה את DJI חברה צבאית סינית וכלי מעקב עבור בייג'ינג, אך DJI מכחישה זאת. הפנטגון אסר על רחפנים של DJI בצבא ארה"ב, וחקיקה של הקונגרס תאסור מוצרי DJI חדשים בארה"ב. בהצהרתה כינתה DJI את האיסור "מונע ממניעים פוליטיים ותוצר של שדלנות (lobbying) של חברות רחפנים אמריקאיות המנסות לחסל את התחרות".

החסרונות של יצרני הרחפנים בארה"ב הם בחלקם תוצאה של תגובת המדיניות של ממשלת ארה"ב לסין, כך על פי בכירים בתחום הרחפנים וגורמי הגנה רשמיים לשעבר. משרד ההגנה קבע דרישות מחמירות ליצרני הרחפנים, לרבות איסור על רכיבים סיניים, שהקשו על בניית הרחפנים הקטנים והפכו אותה ליקרה יותר, אמרו המנהלים והגורמים לשעבר.

תוכנית של משרד ההגנה שהושקה ב־2020 כדי לסייע לרחפנים של חברות סטארט־אפ להימכר לצבא ארה"ב אינה מאפשרת ליצרני רחפנים לעדכן את התוכנה שלהם ללא אישור ממשלתי. דרישה זו עלולה לחשוף את הרחפנים שיוצרו על פי תקנות ארה"ב לשיטות מתפתחות של התקפות סייבר ולוחמה אלקטרונית.

יחידת החדשנות בהגנה, המוצב של מחלקת ההגנה בעמק הסיליקון, מפעילה את תוכנית הסטארט־אפים של הרחפנים התומכת ב־Skydio ובחברות סטארט־אפ אחרות. דוברת היחידה אומרת כי יש להעריך שינויים בתוכנות הרחפנים לצורך אבטחה. לדבריה היחידה מנסה לשפר את התהליך כדי לספק אישור תוכנה תוך מספר ימים.

עובדי Skydio חזרו לאוקראינה 17 פעמים כדי לקבל משוב, אמר בריי. הרחפן החדש שלה בנוי סביב הצרכים הצבאיים של אוקראינה וניזון ממשוב מסוכנויות לביטחון הציבור ומלקוחות אחרים, הוא אמר, במקום מדרישות משרד ההגנה האמריקאי שלעתים מנותקות מהמציאות בשדה הקרב.

אוקראינה ביקשה אלפים מדגם Skydio X10 החדש, הכולל רדיו שיכול להחליף תדרים בעצמו ברגע שהאות שלו משובש על ידי הפרעות אלקטרוניות. יש לו גם יכולות ניווט טובות יותר כך שהוא יכול לטוס בגובה רב ללא GPS, אמר Skydio.

"עבור Skydio, ואני חושב שעבור תעשיית הרחפנים בארה"ב בכללותה, קריטי שנגרום ל־X10 להצליח בקנה מידה משמעותי בשדה הקרב באוקראינה", אמר ברי. "אין אלטרנטיבה. כמדינה, אנחנו לא יכולים לפספס את זה". Skydio אומרת שהיא שיכללה את הרחפנים שלה כך שיהיו להם יכולות ניווט טובות יותר.

עוד כתבות

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

הבריחה הגדולה: משיכות של מיליארדים מהקרנות של משקיעת העל

עד כה השנה משכו המשקיעים 2.2 מיליארד דולר מקרנות הסל מקבוצת ARK של ווד, שהפכו לסנסציה לפני כ־3 שנים עת ניהלו 59 מיליארד דולר ● האם הזליגה תיבלם?

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"