גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם בקרוב יוקם בית ספר נוסף לרפואה במיקום מפתיע?

ד"ר משה כהן פועל בימים אלה מול המל"ג להגשמת החזון שלו -  בית ספר בינלאומי לרפואה באילת, בהשקעה של 250 מיליון שקל ● התוכנית כוללת שיתוף־פעולה הדוק עם אוניברסיטאות בעולם וחיזוק לבית החולים יוספטל ● האם יצליח היכן שרייכמן נתקל בהתנגדות, ומי המלונאי שרתם לגיוס הכסף?

ד''ר משה כהן / צילום: תמונה פרטית
ד''ר משה כהן / צילום: תמונה פרטית

"אנחנו מקימים משהו חדש לגמרי, דווקא באילת", אומר ד"ר משה כהן, מנכ"ל החברה להכשרת סטודנטים לרפואה Medical Doctor והיזם של התוכנית השאפתנית הבאה: פקולטה בינלאומית ללימודי רפואה באילת. למה דווקא באילת? "זה מקום שמסמל את הסכמי השלום, את הסכמי אברהם. המפרץ הוא מפגש של ישראל, מצרים, ירדן וסעודיה. אנחנו רוצים להעצים את אילת, וגם את הקשר עם השכנים. סעודיה בונה בימים אלה עיר אדירה במפרץ אילת. זה יכול להיות מקום אדיר".

הפתרון החדש של המל"ג למחסור ברופאים
ישראל מתגייסת | כ-300 יוזמות חדשנות רפואית פותחו במלחמה. לא תמיד הצוותים מרוצים

כהן אמר את הדברים הללו ל"גלובס" לא בקיץ, כאשר הסכם שלום עם סעודיה היה הנושא החם בחדשות, אלא בשבועות האחרונים. וחזון השלום הזה הוא חלק קטן מחזון בית הספר הבינלאומי לרפואה, שמשימתו העיקרית תהיה למלא את המחסור ברופאים בישראל ולשפר את הרפואה בדרום.

הבעיה של המל"ג

השבוע נערכה פגישה ארוכה בין כהן לבין אנשי המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) על המיזם. גורמים המכירים את הנושא סיפרו לגלובס כי במל"ג לא ימהרו לאשר שלוחה ישראלית של אוניברסיטה בינלאומית, בעיקר לא בתחום הרפואה הרגיש, כך שלכהן יש עדיין משימת שכנוע לא קלה. הדיונים האלה מתרחשים במקביל לניסיון של אוניברסיטת רייכמן להקים בית ספר חדש לרפואה, שנתקל גם הוא בקשיים במל"ג.

אלא שבניגוד לרייכמן, המודל שמציע כהן לא מאיים על גורמי רפואה אחרים. בחזון שלו, תוכנית הלימודים תתבסס על אוניברסיטאות מובילות בלימודי רפואה בחו"ל. ההכשרה הקלינית תתבצע בבית החולים יוספטל ובמרפאות הכללית שבסביבה, שכרגע אין בהן תוכנית הכשרה לרופאים, והמימון יתקבל מתרומות ומשכר הלימוד של הסטודנטים, שכרגע ממילא משלמים שכר לימוד דומה בחו"ל. כהן גם מבטיח להטיס את המרצים לאילת על בסיס שבועי.

אפילו הדמיה של המבנה כבר יש, ותמיכה נלהבת מראש עיריית אילת אלי לנקרי, כמו גם הסכמה לשיתוף־פעולה מכמה אוניברסיטאות המלמדות רפואה באירופה. נחתם גם מסמך כוונות מול קופת חולים כללית, ונבחרה דיקאנית מיועדת: פרופ' חנה לייבה, מנהלת תחום אקדמיה, מחקר וחדשנות בבית החולים קפלן, שזכתה בפרסים רבים בתחום הוראת הרפואה. אם המל"ג יאשר, ייפתח קמפיין גיוס הכספים. היעד: 250 מיליון שקל.

בית הספר לרפואה באילת / הדמיה: באדיבות ד''ר משה כהן

כהן, שנולד בבאר שבע ומתגורר היום בלהבים, למד רפואה בבודפשט, התמחה בבילינסון ובהמשך עבד במחלקה פנימית קרדיולוגיה באיכילוב ובמרפאות לטיפול באי־ספיקת לב בבית החולים. "ב־2006 הקמתי את חברת מדיקל דוקטור, שמכינה סטודנטים ללימודים באוניברסיטאות הטובות ביותר בחו"ל. 250־300 סטודנטים לרפואה כל שנה", הוא אומר.

לדבריו, הסיבה לכך שאין היום לימודי רפואה בינלאומיים בישראל היא התחרות על שדות קליניים בבתי החולים (לימודים והתנסות במחלקות עצמן). "אבל ביוספטל ממילא לא מתקיימות הכשרות סטודנטים, לא רק כי הא רחוק, אלא כי הוא לא נחשב בית ספר אוניברסיטאי", הוא מסביר מדוע למיזם שלו יש סיכוי.

"ד"ר אורלי ויינשטיין, ראש תחום בתי החולים בשירותי בריאות כללית, אמרה שהכללית מסוגלת להביא את יוספטל לרמה שמאפשרת להכשיר סטודנטים בתוך שלוש שנים במקצועות הקריטיים של הרפואה, ואחר כך במקצועות האחרים".

מהכללית אכן נשלח מכתב הצהרת כוונות התומך בתוכנית, כדי שכהן יוכל להגיש אותו למל"ג, אם כי הוצאת התוכנית לפועל תדרוש הסכם מפורט יותר.

"בית החולים לא יכול להתפתח בלי פקולטה לרפואה, וזו לא יכולה להתפתח בלי בית החולים, והקטליזטור הייחודי שאנחנו מביאים לסיפור הוא השותפות עם האוניברסיטאות בחו"ל", ממשיך כהן. המוסדות שאיתם חתם כהן על הסכם הם בית החולים המחקרי הומניטס באיטליה, אוניברסיטת זגרב בקרואטיה, ואוניברסיטאות צ'רלס ואוניברסיטת פלצקי, שתיהן בצ'כיה.

לפי התוכנית של כהן, השדות הקליניים ביוספטל ובבית החולים סורוקה בבאר שבע יהיו פתוחים רק לישראלים שלומדים בתוכנית. היתר יוכשרו במחלקות בתי חולים בחו"ל, במדינות שבהן הם מעוניינים להיקלט בעתיד - וגם המדינות מעוניינות לקלוט אותם.

אחת הטענות שנשמעו נגד הפקולטה לרפואה ברייכמן הייתה שאין להם מסורת של לימודי ביולוגיה ואין להם מעבדות. איך אתם עונים לשאלות דומות?
"תוכנית הלימודים שלנו מגיעה מאוניברסיטאות בחו"ל שכבר יש להן תואר ברפואה. אם יהיו חסרות הכשרות מקצועיות מסוימות, הסטודנטים שלנו יוכלו, על פי ההסכמים הללו, לטוס לקבל את ההכשרה הזאת בחו"ל".

באופן אולי מפתיע, גורמים שהתנגדו לפתיחת פקולטה לרפואה באוניברסיטת רייכמן דווקא מקבלים את הרעיון הזה. "אוניברסיטת צ'רלס היא אוניברסיטה מכובדת", אמר לנו אחד מהם. "אם הם באמת מקבלים אחריות על התואר הזה והשלמת כל החוסרים, אז למה לא? זה לא שונה עקרונית מבית הספר לרפואה בצפת בחסות אוניברסיטת בר אילן".

80 אלף שקל בשנה

שכר הלימוד יהיה כמו באוניברסיטת צ'רלס: 80־90 אלף שקל בשנה. כמו ברייכמן, גם באילת הכוונה היא לתת מענקים והלוואות לסטודנטים שיתחייבו להישאר בפריפריה עם השלמת התואר. לגבי רייכמן, המתנגדים הטילו ספק באפשרות שהסטודנטים שם אכן ילכו לעבוד בפריפריה, אבל במקרה של אילת, סטודנטים אמורים להתחבר לפריפריה לאורך כל התואר, וכהן בטוח שזה מעלה את הסבירות להצלחת תוכנית תמריצים שמשאירה אותם בסביבה.

והמרצים? גם הם יגיעו מבתי הספר לרפואה מחו"ל או שיעברו לגור באילת?
"זה לא ממש ריאלי. אנחנו רוצים להטיס את המרצים מהמרכז לאילת ליום או יומיים בשבוע. חלקם כבר החלו להירתם לתוכנית, מציונות. ותחשבי מה זה יעשה ליוספטל, אם הרופאים הללו יהיו נוכחים באילת ואולי גם ינצלו את ההזדמנות לעבוד ביוספטל קצת".

זו עשויה להיות נקודת תורפה, הקושי של המרצים להגיע לאילת, ושל המוסדות שכבר מעסיקים אותם לוותר עליהם למשך יום בשבוע לפחות. הגורם שהתנגד לבית הספר לרפואה ברייכמן ותומך עקרונית בתוכנית הזאת מציין שהאתגר יהיה למצוא מנחים לעבודות הגמר של עשרות סטודנטים. "הכול חייב להיות באישור המל"ג, ולא בכיפוף ידיים של המל"ג".

לדברי כהן, הוא מתכנן להיעזר בפנסיונרים, שאינם מחויבים כרגע באופן אקטיבי למערכת הבריאות. "וחוץ מזה, אי־אפשר להגיד 'יש לנו מחסור ברופאים במיוחד בפריפריה, אבל מול מיזם כזה מערכת הבריאות לא מוכנה לשחרר מרצים ולא שדות קליניים'".

לא מחכה לכסף ממשלתי

בתי הספר לרפואה הקיימים טוענים שהדרך הכי יעילה ומשתלמת להכשיר עוד רופאים היא להרחיב את פעילותם.
"אם המטרה היא רק לטפל במחסור ברופאים, אז הם צודקים, אבל אני רוצה גם להשאיר אותם בארץ וגם לקדם את הרפואה באילת, ולכן אני לא נדרש לשאלה למה אני ולא עוד 50 כיסאות באוניברסיטת תל אביב. כי לא זה החזון של אוניברסיטת תל אביב".

גורמים בעולם הבריאות אומרים דברים דומים: "אם המדינה רוצה במהלך הזה, היא צריכה להגדיר אותו כפרויקט לאומי לחיזוק הדרום. ברגע שיש שם כסף ממשלתי, אפשר לדבר על להזיז דברים".

כהן, מצדו, לא מחכה לכסף ממשלתי. הוא מתכנן לממן את פעילות המוסד מתרומות, כמלכ"ר.

ציינת שאתה מתכנן לגייס 250 מיליון שקל. כמה מהכסף כבר גויס?
"עד שאין אישור של המל"ג אין מה לגייס, אבל יש לנו כבר התעניינות מגורמים רבים, ואת המחויבות של רוני פיבקו, יו"ר ונשיא רשת המלונות קלאב הוטל, להיות אחראי על גיוס הכספים".

עוד כתבות

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

פעילות יחידת מגלן במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

סגנו של סינוואר: "משלחת חמאס תיפגש היום בקהיר עם המתווכות"

צה"ל תקף הלילה יעדי טרור בדרום לבנון - חמאס שיגר בתגובה מטח רקטות לעבר יישובי הגליל העליון • דיווח: מצרים הזמינה בכירים ישראלים לקהיר, במקביל להגעת משלחת חמאס • הבית הלבן: הנשיא ביידן שוחח עם ראש הממשלה נתניהו • שרים איימו בהפלת הממשלה, גורם מדיני: עסקה לא תפגע במטרות המלחמה • עדכונים בולטים

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק ביותר מ-1.5% מול הדולר; אלו הסיבות

ההתקדמות במשא ומתן על הפסקת האש ושחרור חטופים, העליות בסוף השבוע האחרון בוול סטריט ואלה הצפויות היום, מעלות את הביקוש למטבע המקומי ● אבל התנודתיות בשערו צפוייה להמשך

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות באירופה; טסלה מזנקת ב-10% במסחר המוקדם

עליות בחוזים העתידיים בוול סטריט ● השקל מתחזק במעל 1% מול הדולר, 3.765 שקלים ● פיליפס מזנקת ב-37% ● אילון מאסק בסין וטסלה קיבלה שם בשורות טובות ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי דונלד טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?