הפתרון החדש של המל"ג למחסור ברופאים

ברקע המחסור באנשי רפואה והעומס במערכת הבריאות, המל"ג אישרה מסלול לימודים למקצוע חדש - עוזר רופא • עוזרי הרופא ילמדו מסלול שחופף בחלקו למסלול רפואה, ובשלב הראשון הלימודים הללו יתקיימו בבתי הספר והפקולטות לרפואה

גורמים המבקרים את ההחלטה טוענים כי הפתרון המתאים לבעיה הוא תקציבי ללא צורך בהגדרה של מקצוע חדש / אילוסטרציה: Shutterstock, Spotmatik Ltd
גורמים המבקרים את ההחלטה טוענים כי הפתרון המתאים לבעיה הוא תקציבי ללא צורך בהגדרה של מקצוע חדש / אילוסטרציה: Shutterstock, Spotmatik Ltd

המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) אישרה אתמול (ג') מסלול לימודים למקצוע חדש, עוזר רופא. המטרה של המקצוע החדש היא להעשיר את מערכת הבריאות במהירות בבעלי מקצוע שיכולים לקחת על עצמם חלק מן העומס שמוטל היום על הרופאים, מבלי שידרשו לעבור את כל ההכשרה של רופאים, או לעמוד בכל דרישות הסף של התואר.

●  מה זה "עוזר רופא" ואת מי בבתי החולים המקצוע הזה מרגיז?  
שאלות ותשובות | לראשונה הושתלה כליית חזיר מהונדסת באדם חי. מה תהיה פריצת הדרך הבאה? 
בלעדי | אי מלאכותי מול חופי ישראל? האם הפעם זה באמת יקרה 

המחסור לרופאים, המורגש מאוד הן בעומס בבתי החולים והן בתורים ארוכים לרפואה מקצועית בקהילה, אשר כבר הגיעו למצב של פגיעה בריאותית במטופלים, צפוי להעמיק בקרוב. פרופ' רוני גמזו אשר עמד בראש ועדה לבחינת המחסור ברופאים, אמר היום ל"גלובס" כי הוא מצדד בפתרון, ורואה בו מהלך חשוב.

עוזרי הרופא, אשר על פי המל"ג תצפויים להיות בעלי כישורים גבוהים, ילמדו מסלול שחופף בחלקו למסלול רפואה, ובשלב הראשון הלימודים הללו יתקיימו בבתי הספר והפקולטות לרפואה. המל"ג תדון בעוד שנתיים, האם נכון לשלב תוכניות אלו גם במוסדות שיש בהם פקולטה למקצועות הבריאות ותבחן מחדש את תנאי הקבלה.

ההחלטה לבנות מקצוע אקדמי של עוזר רופא התקבלה לאחר שסביב 2019 בוצע ניסוי שבו הוכשרו פרמדיקים במסגרת מסלול של שנה במשרד הבריאות להיות עוזרי רופא במספר בתי חולים נבחרים. הניסוי הזה הוביל למהלך הנוכחי. בארה"ב, קנדה, אוסטרליה וכמה מדינות באירופה, עוזר רופא הוא מקצוע מוכר.

כאשר רק נכנס התפקיד למערכת באופן ניסיוני ועוזרי הרופא היו פרמדיקים, השכר נע סביב 9-11 אלף שקל בחודש. ייתכן שכאשר יהיו עוזרי הרופא אנשים בעלי הכשרה ייעודית למקצוע עם תואר שני, הם יוכלו להגיע לשכר גבוה יותר.

האם באמת יש צורך בהגדרה של מקצוע חדש?

איך ישתלבו עוזרי הרופאים במערכת? במהלך הניסוי, תפקידם של עוזרי הרופאים היה למשל להזמין בדיקות עבור מטופל בבית חולים, ולרשום תרופות אבל להחתים רופא בכיר על המרשם.

גורמים המבקרים את ההחלטה טוענים כי הפתרון המתאים לבעיה הוא תקציבי ללא צורך בהגדרה של מקצוע חדש. ישנו היום מחסור בצוות סיעודי ומחסור ברופאים, ואלה אינם משתכרים משכורות יוצאות דופן בגובהן.

גורם בצוות סיעודי אמר היום ל"גלובס" כי: "אפשר להשתמש בתקנים הללו בצורה יעילה יותר על ידי כך שיאפשרו לאחיות להיות הגורם שעובד בצמוד לרופא, במקום להמציא חצי מקצוע. זה יתן נקודת מבט אחרת ומאוד יועיל למטופל".

עוזרי הרופאים מן הניסוי סיפרו בעבר, כי נרשמו חיכוכים מול הצוות הסיעודי יותר מאשר מול הרופאים, ואילו בין הרופאים, המרדימים היו המתנגדים הגדולים יותר.

"נדרש להגדיר את המצבים בהם עוזרי רופא יכולים לפעול עצמאית"

ד"ר דב אלבוקרק, סמנכ"ל וראש חטיבת רפואה במאוחדת, צידד במהלך, כאחד מבין כמה יוזמות לפינוי זמנו של הרופא, ביניהן העברת חלק מן המשימות המנהליות לטכנולוגיה ולגורמים אדמיניסטרטיביים. אלבוקרק ציין כי האצלת סמכויות לאחיות בכלל ואחיות מומחיות בפרט, עונה גם היא על הצורה, אך גם אם עושים זאת, לתפקיד הרופא המומחה, יש לדבריו מקום. "חשוב לזכור שהיכולת של עוזר רופא לתת מענה משמעותי ולהפחית את העומסים במערכת תלויה באיכות ההכשרה האקדמית והקלינית ובסמכויות שהם יקבלו", הזכיר. "בכל מקרה עליהם לפעול תחת השגחה של רופא לפי כללים שייקבעו".

לדבריו, בין הסמכויות לעוזרי הרופא שיוכלו לתת ערך למערכת ניתן למנות מתן מרשמים לתרופות כרוניות ולתחומים ספציפיים, מעקב אחר איזון מחלות כרוניות, קיבוע שברים, תפירת חתכים ועוד. "נדרש להגדיר את המצבים בהם עוזרי רופא יכולים לפעול עצמאית ומהם הדגלים אדומים למצבים שבהם עליהם לערב רופא. אנחנו נמצאים בתקופה אחרת, בה יש פתיחות רבה יותר לשילוב של מקצועות רפואה. אני לא יכול לדבר בשמה של כל הקהילה הרפואית, אבל אני יכול להגיד שהשיח בקרב אנשים ממקצועות הרפואה השונים, בעיקר רופאים ואחיות, הוא שיח שפתוח יותר למהלך מסוג זה".

מדברי יו"ר ות"ת פרופ' יוסי מקורי: "תוכניות הלימודים לתואר שני בתחום עוזר הרופא מביאה בשורה אמיתית לשירותי הרפואה המוענקים בישראל. המקצוע החדש יקל על שחיקת הרופאים וישפר את איכות השירות המוענק למטופלים כפי שכבר הוכח במדינות אחרות בעולם. התוכניות יכללו רכיבים עיוניים וקליניים ויאפשרו לסטודנטים לרכוש ידע ומיומנויות הכרחיות לעבודה מקצועית ואפקטיבית בתחום הבריאות".