גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תחזיקו מזומן: ההמלצה החריגה של מנהל ההשקעות

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט
רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

שוק המניות בתל אביב נסחר בתנודתיות לאור מתקפת הטילים האיראנית בשבת, והמדדים המרכזיים בת"א נעו בין ירידות של 1% לעליות של כ-1.5% בשלושת ימי המסחר הראשונים של השבוע. למרות אי היציבות במסחר, עדיין מדובר בתגובה מתונה יחסית למתקפה האיראנית. ההנחה בשוק היא שבתרחיש של מלחמה, המדדים המובילים היו יורדים ב-5% לפחות.

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים 
"האריה האיראני שאג כמו חתול", ואלה הזדמנויות ההשקעה 

"נכון לעכשיו אין צורך לבצע שינויים חדים בתיק ההשקעות, מתוך הבנה שהתגובה האיראנית סתמה את הגולל לפחות על סבב הלחימה הנוכחי", אומר לגלובס רועי קדוש, סמנכ"ל ההשקעות של חברת הביטוח הכשרה. עם זאת לדבריו, המצב הגאו-פוליטי נותר שברירי: "אין ספק שפרמיית הסיכון של ישראל עלתה באופן משמעותי. מלחמת הצללים מול איראן יצאה לאור והיינו כפסע מהידרדרות למלחמה כוללת".

קדוש נמצא בשוק ההון משנת 2006. הוא החל את דרכו בבית ההשקעות סולומון שוקי הון (שהפך לפריזמה), אחר כך עבר לאקסלנס והיום הוא בהכשרה. "בכל מקום עבדתי 7-8 שנים, מתוך הבנה שהשקעות זה לטווח ארוך", הוא מספר.

 

עם זאת, קדוש כן מביע דאגה ביחס לשוק המניות המקומי, כשלדבריו "השווקים בחו"ל פועלים בהתאם לנתונים כלכליים כמו תעסוקה ואינפלציה, אבל בארץ השוק מגיב כעת בעיקר לאירועים הביטחוניים וההשלכות שלהם, כמו חששות מהורדת הדירוג, הגדלת גיוסי החוב על ידי הממשלה וכדומה. כשזה המצב אין משמעות לאמירות שהבורסה המקומית זולה, או שמכפילי הרווח נמוכים. מבחינה כלכלית ישראל מעניינת ומבחינת נתוני המאקרו נכנסנו טוב לאירוע הביטחוני. אבל זה לא רלוונטי למשקיעים, כשהשוק נע בין דיבורים על הפסקת אש לבין זה שחמאס מתנגד לעסקה ושכניסה לרפיח קרובה מתמיד".

איך נכון להתייחס לדולר כעת?
"הדולר יום אחד על 3.76 שקלים ולמחרת יורד ל-3.68. הוא גם עלול להגיע פתאום ל-3.8. במצב עולם נורמלי הדולר צריך להיות ב-3.4 שקלים, למרות הגירעון, אבל כל עוד העננה הגאו-פוליטית מעיבה, קשה לראות אותו מגיע לשם".

בזמן שהורדת הריבית בארה"ב מתרחקת (בגלל נתוני המאקרו החזקים), גם בנק ישראל ממתין בינתיים עם המשך הורדת הריבית במשק. אולם קדוש סבור כי מדובר בטעות: "החלטת הריבית הבאה היא רק בעוד חודש וחצי, כך שעד אז נהיה במצב ששמונה חודשים לתוך המלחמה הריבית ירדה רק פעם אחת, וזה מעט מדי. הנגיד עדיין אומר שסיכון האינפלציה גבוה מסיכון המיתון בישראל בעקבות המלחמה, אבל המשק הישראלי צריך עזרה כאן ועכשיו", הוא מדגיש.

במניות - עד 70% בחו"ל

כשקדוש מתבקש לבנות תיק השקעות הוא מדגיש שמשקל הרכיב המנייתי הולך ברובו (כ-70%) לארה"ב, והיתרה לישראל. למשקיע אגרסיבי הוא ממליץ על חשיפה מנייתית של 50%, ובנוסף חשיפה של 25% לאג"ח ממשלתיות, 15% באג"ח קונצרניות ו-10% בפיקדונות. זאת "כיוון שהשוק מתוח כלפי מעלה וכדאי לשמור כסף ולנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות, בוודאי כשפיקדון או מק"מ נותנים 4%".

בתיק הסולידי הוא מחלק ל-30% במניות, 35% לאג"ח ממשלתית, 25% בקונצרניות ו-10% פיקדונות. לדבריו, "עדיין אפשר לקבל תשואות של 5% לשנה למשך 30 שנה באג"ח ממשלת ישראל - זו תשואה שוטפת מצוינת".

 

בחלוקה בין אג"ח שקליות לצמודות מדד הוא מקצה חצי בחצי, כדי לתת מענה למצב שהאינפלציה תשוב לטפס משמעותית, אף שזה לא התרחיש המרכזי. מבחינת משך החיים הממוצע של האג"ח (מח"מ) הוא מציע להאריכו לטווח הבינוני של 6-7 שנים, זאת מאחר ש"ישראל במצב טוב יותר מבחינה כלכלית מאשר אירופה וגם ארה"ב, והיא יודעת לצאת ממצבים של מלחמה. אם זה יקרה (סיום מלחמה, ירידת ריבית, נ"א) ברבעון השלישי או הרביעי של השנה - יכולים להיות רווחי הון משמעותיים".

מה לגבי ארה"ב? המדדים בשיאי כל הזמנים והשוק "יקר".
"המצב הנוכחי בשווקים בעייתי. שוק המניות עולה כמעט בלי סטיית תקן ואילו באג"ח יש סטיות משמעותיות - אג"ח ממשלת ארה"ב ל-10 שנים עולה ויורדת בצורה יותר אלימה מאשר שוק המניות. זה מצב פחות בריא ולפי ההיסטוריה, עוד לא קרה שהתשואות ממשיכות לעלות במקביל לעלייה במניות.

"ובכל זאת, אנחנו עדיין במשקל יתר על מניות בארה"ב, כי המשק האמריקאי הצליח להיגמל בצורה יפה ובלי 'הנגאובר' מהזרקת הכסף על ידי הפד במשך עשור. רואים נתונים חזקים בשוק העבודה שם, ולכן אי-אפשר להספיד את המדדים הגדולים. אפשר גם להקצות קצת משקל לאירופה, ששם צפויה הורדת ריבית בקרוב, ואנחנו מסתכלים גם קצת על מניות בקוריאה, סין ויפן".

ל-AI ייקח זמן לחלחל

לגבי "שבע המופלאות", מניות ענקיות הטכנולוגיה שמובילות את הראלי במדדי וול סטריט, לדברי קדוש "יש מי שכבר קורא להן '7 המשוגעות'. מי שחושש שהמדדים יקרים מדי יכול לנטרל את השפעת היתר של המניות הללו באמצעות תעודת סל במשקל שווה על מניות מדד S&P 500.

"אני שומע גם אנשים שאומרים שצריך למכור מניות כמו גוגל, אמזון או מיקרוסופט, וזו נאיביות או תמימות, אם לומר בעדינות. בהנחה שגוגל תמשיך להיות מנוע החיפוש המועדף בעולם, אמזון תמשיך לשלוט בענן, כולם יחכו שאפל תוציא את האייפון 16, ומיקרוסופט תמשיך להוביל בתחום המיחשוב - אי-אפשר שלא להשקיע במניות האלה. אפשר לכל היותר להוריד את המשקל שלהן בתיק ההשקעות.

"אנחנו יותר מפזרים את ההשקעות במניות S&P 500 והורדנו משקל בתחום הטכנולוגיה, בעקבות ההבנה שהריבית בארה"ב תישאר גבוהה לאורך זמן רב יותר. כאמור עברנו למדדי משקל שווה, כדי להוריד את ההשפעה הגדולה של מניית אנבידיה על התיק. כולם מדברים על מהפכת ה-AI אבל אנחנו רק בתחילתה, ייקח זמן עד שזה יגיע לצרכן הסופי".

על אלו סקטורים אתם ממליצים בעולם?
"אנחנו אוהבים את תחום המלונאות. אנשים מנסים לעשות יותר איזון בין בית ועבודה לבין איכות חיים, אנחנו מאמינים שזה יכול להיות מנוע צמיחה".

ובישראל?
"היום הייתי נחשף לישראל ברמה רוחבית (דרך המדדים). לדבר על סקטורים מועדפים כשהשוק נע לפי חדשות מהמלחמה, זה לא נכון".

עוד כתבות

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

הבריחה הגדולה: משיכות של מיליארדים מהקרנות של משקיעת העל

עד כה השנה משכו המשקיעים 2.2 מיליארד דולר מקרנות הסל מקבוצת ARK של ווד, שהפכו לסנסציה לפני כ־3 שנים עת ניהלו 59 מיליארד דולר ● האם הזליגה תיבלם?

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: שני לוחמים נפלו בקרב במרכז רצועת עזה

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35