גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik
וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

ברקשייר הת'וואיי , חברת ההחזקות של וורן באפט, הציגה תוצאות מרשימות ברבעון הראשון של 2024. החברה דיווחה היום (ש') על זינוק של 39% ברווח התפעולי, שהסתכם בכ-11.22 מיליארד דולר. העלייה הושפעה בעיקר מגידול חד ברווחי חיתום הביטוח ובהכנסות מהשקעות ביטוח.

ניתוח|מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים? 
ניתוח|התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות? 

למרות ירידה קלה ברווחים בתחום הרכבות, מגזר האנרגיה של ברקשייר כמעט הכפיל את רווחיו. הרווח הנקי ירד משמעותית ברבעון, אך זאת בעיקר בשל רווחים גדולים בתיק המניות של החברה בתחילת 2023, שבאפט מתייחס אליהם כחסרי משמעות.

עוד נקודה בולטת היא העלייה ביתרות המזומנים של ברקשייר לשיא של כמעט 189 מיליארד דולר, לעומת 167.6 מיליארד דולר ברבעון הקודם. הצבירה העצומה עלולה לרמז על כך שבאפט מתקשה למצוא הזדמנויות השקעה ראויות בקנה מידה גדול, נושא עליו הוא הביע תסכול בשנים האחרונות.

הדוח מגיע ערב אסיפת בעלי המניות השנתית המפורסמת של ברקשייר, בה באפט צפוי לענות על מגוון רחב של נושאים. זו גם האסיפה הראשונה מאז פטירת סגן היו"ר צ'ארלי מאנגר, מי שהיה יד ימינו של באפט והלך לעולמו בגיל 99.

במשך עשרות שנים, התענגו המשתתפים בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות וההחזקות באומהה, נברסקה, על ההאזנה לוורן באפט ומאנגר, החבר הקרוב ביותר ושותף הסוד של וורן באפט במשך 60 שנה, שכיהן כסגן יושב-הראש של ברקשייר הת'אוויי. באפט ומאנגר נהגו לדבר במשך שעות על השקעות, עסקים ועל החיים באסיפות השנתיות.

מאנגר היה בן 99 כשעלה לבמה באסיפה השנתית האחרונה שלו במאי שעבר ועבור משתתפים רבים, היעדרותו של מאנגר תהיה משמעותית - ולחלקם זה אולי יגרום להרהר לגבי היום שבו באפט כבר לא יעמוד בראש ברקשייר האת'וויי.

"זה סוג של מעבר לעידן חדש", אמר ג'רי בייקי, אנליסט השקעות בכיר ב-Scharf Investments שהשתתף ברוב האסיפות השנתיות של ברקשייר מאז 1983. "אנשים צריכים להכיר טוב יותר את הדור הבא שמקבל לידיו את השליטה".

הקטינה פוזיציה באפל

אחת הבשורות הדרמטיות בדוח היא שברקשייר האת'ווי הקטינה משמעותית את אחזקותיה במניות אפל  ברבעון הראשון של השנה.

למרות שאפל עדיין מהווה את ההשקעה הגדולה ביותר של ברקשייר, באפט, המכונה ה"אורקל מאומהה", המשיך במגמת צמצום ההשקעה בענקית הטכנולוגיה זה רבעון שני ברצף.

על פי דוח הרבעוני, שווי אחזקות ברקשייר באפל עמד על 135.4 מיליארד דולר, המשקף ירידה של כ-13% במספר המניות לכ-790 מיליון. זוהי הפעם השנייה ברציפות שבאפט מוכר חלק מהאחזקה באפל, לאחר שברבעון הקודם מכר כ-1% (10 מיליון מניות). הדיווח מרמז כי הפעם נמכרו כ-116 מיליון מניות.

באפט, שנחשב למשקיע על, הפך למעריץ נלהב של אפל בעקבות המלצת אחד ממנהלי ההשקעות שלו, ואף ציין בעבר שאפל היא העסק החשוב השני עבור ברקשייר, אחרי חברות הביטוח שבבעלותה. אולם כעת, רבים מעריכים שבאפט בן ה-93 החליט להקטין את ההשקעה המועדפת עקב חששות מהערכת שווי גבוהה מדי.

מניית אפל זינקה בכ-48% ב-2023, כחלק ממגמת עליות בענקיות הטכנולוגיה, והגיעה לשיא של 50% מתיק ההשקעות של ברקשייר. המניה נסחרת כיום במכפיל רווח של מעל 27.

בשבוע החולף, אפל הודיעה על תוכנית הרכישה העצמית הגדולה בתולדותיה בהיקף של 110 מיליארד דולר, מה שתרם לזינוק נוסף במניה. מנגד, החברה דיווחה על ירידה במכירות הכוללות ובמכירות האייפון, והמניה ירדה בכ-4% מתחילת השנה על רקע דאגות בנוגע לצמיחה העתידית.

למרות המכירות האחרונות, ברקשייר עדיין נותרה בעלת המניות הגדולה ביותר באפל, מלבד תעודות סל. באפט ציין בעבר שמכירת מניות אפל ברבעון הרביעי של 2020 הייתה "כנראה טעות", אך מנגד אין זה נדיר שבאפט מקטין פוזיציה שגדלה בצורה משמעותית כל כך, כמו זו של אפל.

בדרך למועדון טריליון הדולר

ברקשייר הת'וואיי נמצאת במרחק פסיעה מלשבור שיא בשווי השוק שלה ולהצטרף למועדון הנחשק של חברות בעלות שווי שוק של טריליון דולר.

שווי השוק של ברקשייר עומד כיום על כ-862 מיליארד דולר ובחודש שעבר אף הגיע לכ-901.9 מיליארד דולר. יש אנליסטים בשוק שצופים כי השיא צפוי להישבר כבר השנה. מתחילת 2024, מניות ברקשייר Class A ו-Class B רשמו עליות דו-ספרתיות, של לפחות 11% בעוד מדד ה-S&P 500 עלה בכ-8%.

ומעבר לכך, ישנם אנליסטים שאף צופים כי ברקשייר האת'וויי צפויה להחליף את טסלה בקבוצת "שבע המופלאות". שווי השוק של טסלה עומד כיום על כ-563 מיליארד דולר, הנמוך ביותר מבין שאר ששת המופלאות והיא גם החברה שנחשבת ל"הכי פחות טכנולוגית". אומנם החברה של באפט הקטינה אחזקות באפל אך האחזקה העליונה בתיק ההשקעות שלה היא עדיין ענקית טכנולוגיה.

לצד זאת, ברקשייר האת'וויי מחזיקה בסביבות 1.8 מיליארד דולר במניות אמזון, 970 מיליון דולר במניות סנופלק, 2.3 מיליארד דולר בוויזה, 1.9 מיליארד דולר במאסטרקארד, 685 מיליון דולר במניות HP ו-1.3 מיליארד דולר במניות Nu Holdings.

בדיווח ההחזקות האחרון מחודש פברואר, ברקשייר קיבלה את אישור ה-SEC (רשות ניירות הערך של ארה"ב) לא לדווח על החזקות באחת החברות בהן היא בונה פוזיציה.

עוד כתבות

דירות חדשות / צילום: Shutterstock

עוד 110 אלף שקל לדירה: האזור המפתיע שהוביל בעליות המחירים

בהיעדר פעילות ממשלתית בתחום, הציבור לא מאמין שמחירי הדירות ירדו - וגם הריבית הגבוהה לא עוצרת אותו מלחזור לקנות דירות ● התוצאה - מחירי הדירות חזרו לעלות לאחר שב-2023 רשמו ירידה ● זהו המחוז שהוביל את עליית המחירים

היקף המשכנתאות זינק / אילוסטרציה: Unsplash

שוק הנדל"ן מוסיף לזנק: היקף המשכנתאות בחודש מאי - הגבוה מאז ספטמבר 2022

בחודש מאי, נלקחו משכנתאות בהיקף של 7.8 מיליארד שקל - עלייה של 19% בהשוואה לחודש המקביל בשנה שעברה ● נראה כי במהלך החודש, בוצעו משכנתאות על עסקאות שנידחו עקב חג הפסח, אולם עדיין, המגמה מראה על עלייה בהיקפי העסקאות

חיילים טייוואניים. סין משפרת מוכנותה לפלישה / צילום: Associated Press, Daniel Ceng

המים במצרי טייוואן מתחממים שוב: סין מגבירה את הלחץ על המדינה המשוסעת

התרגיל הצבאי המקיף שביצעה סין סביב טייוואן בחודש שעבר הכניס את העולם לכוננות, ובארה"ב קראו לזרז אספקת נשק לאי ● טייוואן, שממלאה תפקיד משמעותי בתעשיית הטכנולוגיה העולמית, מתמודדת גם עם פילוג מבית, שאותו סין מנצלת היטב ליצירת מהומות ● חזית סין-טייוואן, פרויקט מיוחד

הפגנה נגד הממשלה בכביש 4 צפון / צילום: דנור אהרון

בירושלים, בקיסריה ובדרום: ארגוני המחאה הכריזו על "שבוע התנגדות"

לאורך שבוע ההתנגדות, הארגונים יצעדו בשיירות לירושלים, יפגינו מול הכנסת, בנגב וכן מול ביתו של רה"מ בקיסריה, במחאה נגד הממשלה ● המחאות יתקיימו תחת הכותרות: "די להפקרת החטופים והעוטף" ו"די להפקרת הצפון"

נאלי פאנדור, שרת החוץ של דרום אפריקה, במסגד בקייפטאון / צילום: Reuters, ESA ALEXANDER

הבוחרים בעולם עייפו מממשלותיהם, האם זה ישפיע על היחס לישראל?

מהודו דרך צרפת וכלה בדרום אפריקה, הרגלים של שנים משתנים בן לילה בעקבות בחירות שנערכו לאחרונה או שעומדות להיערך ● ממשלות של איש אחד או של מפלגה אחת יצטרכו כעת לחפש הסכמות רחבות יותר ● בדרום אפריקה ייתכן שגם ישראל תרגיש את התוצאות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

עזבו את היורדים מהארץ ותתחילו לדאוג מהכסף הענק שבורח מכאן

הישראלים מעבירים לקרנות הפנסיה החדשות כ-5 מיליארד שקל להשקעה מדי חודש, רובם המוחלט מוזרם לחו"ל ● ברמת החוסך, מתבקש לפזר סיכונים, אולם זו הסיבה המרכזית להיכחדות התעשייה הישראלית, ולכך שמי שקונה נייר בתל אביב עלול להיתקע איתו כשירצה למכור

חאבייר מיליי, נשיא ארגנטינה / צילום: Reuters, Matias Baglietto

ארגנטינה: האינפלציה הנמוכה ביותר זה שנתיים וחצי, והרפורמות נמשכות

האינפלציה בארגנטינה נחתכה לרמתה הנמוכה ביותר מאז ינואר 2022, מה שמחזק את חאבייר מיליי, הנשיא הרדיקל החדש של ארגנטינה ● במקביל, בחיזוק נוסף לאג'נדה שלו להפוך את הכלכלה הארגנטינאית לכלכלת שוק חופשי, חבילת הענק לרפורמות של מיליי עברה באופן עקרוני

יוליה שמאלוב-ברקוביץ' ולן בלווטניק, בעל השליטה ברשת 13 / צילום: איל יצהר, טים בישופ

המינוי השנוי במחלוקת של מנכ"לית חדשות 13: מה הסיכוי שבג"ץ יתערב?

בעקבות ההכרזה על מינויה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חדשות 13, החליטו עיתונאי החברה לפנות ליועצת המשפטית לממשלה לקראת עתירה לבג"ץ ● הטענות העיקריות עוסקות בסבירות המינוי ובניגוד העניינים לכאורה שבו מצויים חברי הדירקטוריון

תערוכת יורוסאטורי ב-2022 / צילום: Reuters, Lafargue Raphael

פרטים חדשים על ההחלטה שדרדרה את יחסי ישראל-צרפת לשפל

החברה המארגנת את תערוכת הנשק "יורוסאטורי" בצרפת נחלה כישלון בפני בית המשפט, וחברות ישראליות שתכננו לשלוח נציגים לתערוכה, לא יוכלו לעשות זאת ● בפועל, ההחלטה המדינית של ממשלת צרפת הופכת את ישראל למדינה מוקצה בתחום המסחרי של עסקי הביטחון במדינה

תל אביב / צילום: Shutterstock

חרף המלחמה: הציבור מסתער על הדירות והמחירים עולים בקצב שנתי של 12%

עליית מחירי הדירות ב־2024 הגיעה לקצב שנתי דו־ספרתי, למרות המלחמה, הריבית הגבוהה והמצב הכלכלי הבעייתי ● אנליסטים ומומחים בתחום מסבירים את התופעה בביקושים כבושים שנוצרו במהלך השנה, בה נרשם מספר העסקאות הנמוך ביותר ב־20 השנים האחרונות

נעמי גיסר, מנכ''לית ברוקר הביטוח Marsh McLennan ישראל / צילום: סמדר כפרי

"גם אם הייתי זוכה בלוטו, הייתי ממשיכה לעשות אותו דבר"

כמעט כל המשפחה של נעמי גיסר עסקה בביטוח, ואת הקריירה שלה בתחום היא התחילה יום אחרי השחרור מהצבא ● 25 שנה אחרי היא כבר מבטחת את רכוש המדינה ומנסה לשמור על אופטימיות: "מאז 7 באוקטובר אנחנו מזהים ירידה בתיאבון של מבטחים גלובליים, אבל אחרי המלחמה נראה הרבה יותר השקעות"

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

הביוב הציף את הדירה בשל ליקוי בצנרת ושימוש במגבונים. כמה ישלם היזם?

הורים לשלושה נפרדו אחרי קרוב ל־40 שנה - הבעל ביקש לקבל 80% מהזכויות בשל פערי השתכרות בין הצדדים ● בני זוג רכשו דירה להשקעה שהוצפה שלוש פעמים - היזם והקבלן חויבו בפיצויים ● ביהמ"ש דחה תביעת ענק נגד תאגיד השידור "כאן", בטענה ללשון הרע במסגרת כתבה על חשד להתעללות בגן ילדים ● שלושה פסקי דין בשבוע

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

שמונה לוחמי הנדסה נפלו בפיצוץ כלי רכב משוריין בדרום הרצועה

שמונת החיילים נספו לאחר שהכלי ההנדסי בו שהו נפגע ממטען חבלה והתלקח ● אחד החיילים שנפלו הוא סרן ווסים מחמוד, סמ"פ בחטיבה 401 ● הפגנות ברחבי הארץ למען השבת החטופים ולהקדמת הבחירות, איילון נחסם לתנועה ● דיווח: ארה"ב ממתינה לסיום הפעילות הישראלית ברפיח, כדי לקדם עסקת חטופים ● עדכונים בולטים

לוחמי צה''ל סמוך לגבול עם רצועת עזה / צילום: Reuters, Amir Cohen

ישראל נקלעה למלחמת התשה בכל הגזרות, ואף אחד לא יודע כמה זה יעלה לה

שמונה חודשים אל תוך המלחמה, אורך הנשימה הכלכלי והצבאי של ישראל מצטמצם, כשבאופק לא נראית הכרעה ● בינתיים, בשווקים מתקשים לתכנן תחזיות והעצימות בצפון מתגברת ● מוטי בסר, לשעבר היועץ הכספי לרמטכ"ל: "יום לחימה מול חיזבאללה צפוי להיות יקר יותר"

טיילור סוויפט בהופעה בפריז / צילום: Associated Press, Lewis Joly

הזמרת ששרה כל הדרך אל הבנק, ואף עשויה לעכב את הורדת הריבית בבריטניה

המופע המצליח של הזמרת האמריקאית טיילור סוויפט, The Eras Tour, עשוי להוסיף כמיליארד ליש"ט לכלכלה הבריטית ● זוכת הגראמי, שידועה כ"מטלטלת כלכלות" בכל מקום שכף רגלה דורכת, צפויה להביא לעלייה באינפלציה בבריטניה באוגוסט ולשבש את התוכניות של הבנק המרכזי במדינה

עבודות של חברת החשמל / צילום: איל יצהר

בהיקף של 22 מיליארד שקל: רשות החשמל הציגה את תוכנית פיתוח הרשת

התוכנית החדשה באה לפתור מספר בעיות, כשאחת המרכזיות שבהן היא אמינות אספקת החשמל • סוגיה משמעותית נוספת שהתוכנית מיועדת לפתור היא הטעמת האנרגיות המתחדשות

יוליה שמאלוב-ברקוביץ' / צילום: שלומי יוסף

עיתונאי חדשות 13 הכריזו על סכסוך עבודה. מה המשמעות?

סכסוך העבודה הוכרז בעקבות מינויה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חדשות 13 ● הכרזה על סכסוך עבודה היא שלב ראשון בשורת צעדים שיכולים לנקוט עובדים במקום עם יחסי עבודה קיבוציים ● האם צעדים אלה יכולים לכלול גם התפטרות קולקטיבית, ומה הדין לגבי פיטורים של מי שמתנגד כעת למינוי?

ד''ר שי מרצקי, מנכ''ל ומייסד בונוס ביוגרופ / צילום: עופר וקנין

התביעות הייצוגיות נגד מייסד בונוס ביוגרופ סביב החקירה הפלילית בעניינו נדחו

שי מרצקי, בעל השליטה ומנכ"ל חברת הביומד בונוס ביוגרופ, רכש לפני שנתיים 166 אלף מניות של החברה, ערב עדכון מדדי הבורסה ● הבקשות לתביעות ייצוגיות הוגשו בשנת 2022, ושנתיים לאחר מכן רשות ניירות ערך פתחה בחקירה גלויה בעניין

ניר בצלאל, מנכ''ל Moovit / צילום: Moovit

אחרי מינוי המנכ"ל החדש - מוביט מפטרת 10% מהעובדים

מוביט, אפליקציית הנסיעות בתחב"צ, הודיעה על פיטורים של כ-25 עובדים ● האפליקציה נמכרה לאינטל לפני כ-4 שנים, והחליפה מנכ"ל לפני כחודשיים

נזקי החות'ים נחשפים במסמך חדש ויש נפגעת אחת מפתיעה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: המספרים מאחורי נזקי מתקפות החות'ים בים האדום נחשפים, מחאות פרו־פלסטיניות שוטפות את רחובות מרוקו, וארגנטינה בוחנת אפשרות לעסקת ענק ביטחונית עם ישראל וארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם