גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv
טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

האסטרטגיה שתיארו התובעים הייתה נועזת: קונים נתח שליטה בבנק, ממלאים את שורותיו באנשים נאמנים - ואז משלמים להם כדי שילוו לך מיליארדי דולרים עבור עסקאות נדל"ן.

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל"חוק הרוסי" 
למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת 

הרשויות בווייטנאם טוענות כי בעלת אימפריית הנכסים טרונג מיי לאן השתמשה באסטרטגיה הנועזת הזו במשך יותר מעשור. באפריל בית משפט במדינה גזר עונש מוות על אשת העסקים בת ה־67, בשערורייה הפיננסית הגדולה ביותר שידעה האומה בדרום מזרח אסיה.

הממשלה הקומוניסטית של וייטנאם, הידועה בחשאיות שלה, ניהלה מפגן יוצא דופן סביב הענשת לאן. המקרה שלה הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין בלתי פוסק נגד שחיתות אשר זכה לכינוי "כבשן בוער", שיזם לפני כעשור מנהיג המפלגה הקומוניסטית נגוין פו טרונג, כיום בן 80. אלפי פקידים נכנסו לכלא במסגרת הקמפיין. שני נשיאים, שהואשמו בהתרת שחיתות, הופלו.

המאמץ נועד לטהר את המוניטין של המדינה, בה השחיתות הושרשה עמוק, ולמשוך יותר השקעות זרות שמניעות את צמיחתה, בייחוד בשעה שמדינות כמו ארה"ב שוקלות את וייטנאם כאלטרנטיבה לסין.

עם זאת, הקמפיין הנרחב נגד השחיתות גרם גם לתהפוכות פוליטיות ודלדל את השירות הציבורי בווייטנאם. כמה משקיעים וארגוני זכויות אדם חוששים שהוא מנוצל על־ידי חברי מפלגה רבי־עוצמה שרוצים בחיסול יריביהם הפוליטיים, בדומה לאופן שבו הטיהורים נגד השחיתות של מנהיג סין שי ג'ינפינג דחקו לשוליים את מתנגדיו.

בנק SCB בסייגון. לפי האישומים טרונג מיי לאן השתלטה עליו באופן לא חוקי / צילום: Shutterstock

שתי המדינות הן חד־מפלגתיות בשלטון קומוניסטי, עם מערכות משפט אטומות וללא עיתונות חופשית. "למרות שבתחילה הקמפיין עסק בעקירת השחיתות מהשורש והגנה על המשטר, ככל שהזמן עבר, הוא הופעל באופן בלתי נמנע למען מאבקים פוליטיים פנימיים, בגלל היעדר איזונים ובלמים במערכת החד־מפלגתית של וייטנאם", כך אמר נגוין קאק גיאנג, עמית אורח המתמחה בווייטנאם במכון ISEAS-Yusof Ishak בסינגפור.

מסע צלב נגד שחיתות

במשך שנים, מסע הצלב נגד השחיתות בווייטנאם התמקד במפלגה הקומוניסטית. מחשש למצוא את עצמם על המוקד, עובדי ממשלה התפטרו והצטרפו למגזר הפרטי. החברות של לאן הן בין החברות הפרטיות הגדולות הראשונו שנחתו על הכוונת של הממשלה, מה שמאותת כי המפלגה מוכנה להוציא את הקמפיין מעבר לשורותיה.

לאן הכחישה את כל ההאשמות נגדה, ועורכי דינה אמרו כי תערער על גזר הדין.

לקמפיין נגד שחיתות היו השפעות נגדיות על עסקים. אדם סיטקוף, מנכ"ל לשכת המסחר האמריקאית בווייטנאם, הזכיר שלמרות שעסקים רבים מעריכים את מאמצי הממשלה להתמודד עם השחיתות, הקמפיין החדיר פחד כה רב בשירות המדינה, עד שהוא האט תהליכים כמו הנפקת אישורים.

"זה יכול ליצור סוג של שיתוק בתהליך קבלת ההחלטות, במדינה שצומחת במהירות", אמר סיטקוף. "כדי שווייטנאם תשמור על התחרותיות שלה, החלטות יצטרכו להתקבל בצורה מהירה שיכולה לעמוד בקצב שבו המדינה משתנה".

בנתה אימפריה

לאן נמצאה אשמה בהונאה בקנה־מידה מדהים. התובעים אמרו שהיא שיחדה עובדי בנק, שמאים ופקידי ממשל כדי לאשר ולהסתיר הלוואות בסך כ־42 מיליארד דולר לחברות־קש שבשליטתה. הם אמרו שהיא השתמשה בכספים כדי לבנות אימפריה של מלונות יוקרה, דירות על שפת הים ושטחי משרדים וקמעונאות מהשורה הראשונה בערים צומחות. מתוך הסכום הזה נותרו 27 מיליארד דולר בחוב, שהמדינה מנסה לגבות.

התובעים הגישו נגדה אישומים שונים, כולל מעילה בהיקף של כ־12 מיליארד דולר. הפרשה משכה את תשומת־הלב במדינה והפכה לנושא שיחה חם בבתי קפה ובדוכני אטריות. אזרחים עקבו באופן אובססיבי אחר ההתפתחויות ויצרו ממים ברשת המראים כיצד עושרו של לאן משתווה לזה של כוכבות פופ מפורסמות כמו טיילור סוויפט ואריאנה גרנדה. תמונות מאולם בית המשפט בהו צ'י מין סיטי, שם לאן הופיעה לבושה באלגנטיות ומוקפת בשוטרים, הוצגו בעמודים הראשונים של עיתונים שבשליטת המדינה במשך חודשים.

בצעד חריג, משרד ההסברה של העירייה פרסם את סיכומי הדיונים בבית המשפט. בסך־הכול הורשעו 86 בני אדם במשפט שהחל במרץ - כולל בעלה של לאן, איל הנדל"ן בהונג קונג אריק צ'ו נאפ קי, ו־18 פקידי ממשל, לפי רישומי בית המשפט.

אלפים נקראו להעיד, כולל אנשים שתיארו כיצד אספו סכומי כסף גדולים מסניפי הבנק המסחרי של סייגון (SCB) והעבירו אותם למלון שרווד בהו צ'י מין סיטי. לאן הייתה בעלת שליטה בבנק ובמלון היוקרה. שישה טונות של ראיות - כולל אלפי מסמכים ומיליון פתקים - מילאו 104 קופסאות שהוצגו על־ידי התובעים, לפי כלי תקשורת במדינה.

לאן נידונה למוות בגין מעילה, 20 שנות מאסר בגין מתן שוחד ועוד 20 שנות מאסר בגין הפרת תקנות ההלוואות.

לה הונג היפ, עמית בכיר במכון ISEAS-Yusof Ishak בסינגפור, ציין כי אופיו הציבורי של המשפט וחומרת גזר הדין נועדו להעביר מסר שהממשלה, שנאלצה להשתלט על הבנק כדי לייצב אותו, לא תעלים עין מהשחיתות במגזר הפרטי. "כשבעלים פרטיים משתמשים במלווים בתור קופות אישיות שלהם, זה מהווה איום רציני לכל המשק".

90% מהמניות בפועל

לאן הייתה ידועה בחוגים העסקיים של וייטנאם בעסקאות הנדל"ן הנועזות ולעתים מפוקפקות שלה, אמרו אנליסטים פוליטיים וכלכליים וייטנאמים. בנוסף למעון שרווד, היא גם החזיקה במגדל רב־קומות סמוך בשם One Saigon, פרויקט שרכשה אך לא השלימה, על־פי סיכומי המשפט שפרסם משרד המידע של הנהלת העיר.

לא הרבה ידוע על איך לאן צברה כל־כך הרבה עושר והשפעה. בבית המשפט היא העידה כי נהגה לסייע לאמה למכור סחורה בדוכן בשוק בהו צ'י מין סיטי. על־פי דיווחים בתקשורת, היא חסכה מספיק כסף במכירת מוצרי קוסמטיקה בחנות שלהן, עד שבתחילת שנות ה־90 היא הצליחה להשיק חברה משלה והחלה להשקיע בנכסים.

דוח רשמי בן 300 עמודים מחקירת הממשלה, ששותף עם ה"וול סטריט ג'ורנל" על־ידי עורכי הדין של לאן, פירט את ההונאה הענפה. הוא תיאר כיצד לאן, באמצעות קשריה, פיקחה על המיזוג של שלושה בנקים במצוקה ב־2011, אל תוך מה שהיום הוא אחד הבנקים הגדולים במדינה - Saigon Joint Stock Commercial Bank, או SCB - ורכשה באופן לא חוקי נתח שליטה באמצעות מתווכים רבים.

לאן החזיקה באופן אישי רק 4.9% מהמניות, במסגרת המגבלה החוקית, לפי עותק של כתב האישום שלה שסופק ל"ג'ורנל" על־ידי עורכי דינה. אבל החוקרים אמרו בדוח שלהם שהיא שלטה למעשה ב־91.5% מהמניות, מה שהופך אותה ל"בעלת המניות 'החזקה' דה־פקטו, המכוונת ושולטת בפעילויות של SCB, ממיזוג שלושת הבנקים הפרטיים ועד לפתיחת ההליכים המשפטיים".

החוקרים אמרו שלאן הקימה רשת של יותר מ־1,000 ישויות תאגידיות בשליטת הקונגלומרט הראשי שלה, Van Thinh Phat Group, הידוע בשם VTP. היא הורתה לעובדי הבנק, שאותם מינתה באופן אישי, לאשר הלוואות ענק לחברות הללו, לבצע העברות משמעותיות ביניהן ולמשוך מזומן בשמן. הם אמרו שהיא הובילה את הקמתם של סניפי בנק קטנים - שנועדו להימנע מבדיקה של הבנק המרכזי - שבהם היא בעצם השתמשה ככספומטים האישיים שלה. ההלוואות שלה מהוות חלק גדול מההלוואות של הבנק, אמרו.

לאן טענה להגנתה כי היא הזרימה לבנק כסף כדי לחלץ אותו מחדלות פירעון ב־2011, וכי יש לה זכות להשתמש בכספים, מכיוון שהם היו שלה מלכתחילה. היא עמדה על כך שבבעלותה רק חלק הוגן ממניות הבנק, והצהירה כי היא לא ניהלה את פעילותו.

האי הונג נגוין, עמית מחקר של כבוד באוניברסיטת קווינסלנד באוסטרליה, אמר כי ייתכן שהעונש החמור לא ייאכף. לדבריו, ייתכן שהעונש ימונף כדי לסייע לממשלה להשיג את מה שהיא באמת רוצה: להגביר את הלחץ על לאן להחזיר את הכסף. "המפלגה רצתה להעביר מסר, אבל אחת המטרות העיקריות של כל משפט נגד שחיתות היא לקבל את הכסף בחזרה".

עוד כתבות

חיילים טייוואניים. סין משפרת מוכנותה לפלישה / צילום: Associated Press, Daniel Ceng

המים במצרי טייוואן מתחממים שוב: סין מגבירה את הלחץ על המדינה המשוסעת

התרגיל הצבאי המקיף שביצעה סין סביב טייוואן בחודש שעבר הכניס את העולם לכוננות, ובארה"ב קראו לזרז אספקת נשק לאי ● טייוואן, שממלאה תפקיד משמעותי בתעשיית הטכנולוגיה העולמית, מתמודדת גם עם פילוג מבית, שאותו סין מנצלת היטב ליצירת מהומות ● חזית סין-טייוואן, פרויקט מיוחד

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכר דו משפחתי בשטח של 160 מ"ר באלפי מנשה?

הבית נמצא על מגרש בשטח של 250 מ"ר וכולל חמישה חדרים בשני מפלסים ונמכר ב־2.5 מיליון שקל ● ועוד עסקאות מהשבוע האחרון

הקנצלר שולץ (משמאל) ליד מל''ט הרון TP של התעשייה האווירית. הראשון מהסדרה שגרמניה חוכרת / צילום: Reuters, IMAGO/Thomas Bartilla

טילים, מל"טים ומערכות הגנה "מייד אין איזראל": ביקור בסלון האווירי של ברלין

הסדר מתערער והעולם מתחמש, ולתעשיות הביטחוניות הישראליות יש היצע מגוון שהוכיח את עצמו בשדה הקרב ● בסלון האווירי של ברלין נראה כי למרות ההפגנות נגד המלחמה בעזה, והשחיקה במעמדה של ישראל כשותפה לגיטימית, ניסיון מבצעי הוא עדיין מילת קסם בנוגע למכירת נשק

בני לנדא / צילום: Miguel Gutierrez

"בלי כסף של אף אחד": הצצה לבונקר הסודי של בני לנדא

16 שנה אחרי שהוקמה, מכירות חברת הדפוס של בני לנדא הגיעו בשנה האחרונה להיקף של 100 מיליון דולר, ואם שואלים אותו פוטנציאל השוק שלה עומד על 35 מיליארד ● וזה רק טיפה בים בממלכה של היזם הסדרתי ● כעת הוא חושף טפח מהאימפריה שבנה, מסביר מה מפריע לו במשקיע הישראלי ובטוח שהאיום האמיתי לא נמצא באיראן: "אם הכלכלה שלנו תקרוס, גם ההגנה תקרוס"

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

נעילה מעורבת בוול סטריט; למרות הירידה - S&P 500 קרוב עדיין לשיא

הניקיי ננעל בעלייה של 0.2% ● הדאקס איבד 1.4% ● מחירי הנפט יורדים קלות ● בעלי המניות של טסלה אישרו מחדש את הטבת הענק למנכ"ל החברה אלון מאסק

יירוטים של ''כיפת מגן'' ימית מספינת סער 6 / צילום: דוברות משרד הביטחון

תוקפים את חיזבאללה מכיוון נוסף? האמצעים הימיים המתקדמים של ישראל

ישראל תקפה הלילה באופן חריג מהים בכפר ג'נאתא שבאזור צור בלבנון ● לפי דיווח בערוץ אל-ערביה הסעודי: בכיר בחיזבאללה חוסל בתקיפה, ומספר הפצועים עומד בין 10 ל-30 ● באילו אמצעים ימיים השתמשה ישראל ומהן היכולות הימיות של חיזבאללה? ● גלובס עושה סדר

שרקוטרי בהופמן / צילום: גיל אבירם

ראשון לציון מקבלת דחיפה משני מקומות נהדרים בהובלה נשית

רתם לב־ארי פתחה את הופמן בעיר היין, שדווקא בה "אין מקום שווה לקנות או לשתות יין", והמעדנייה של עדי בלכר עושה חשק לטעום הכל

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

בדרך לקו האדום: מה צפוי בנתוני האינפלציה בישראל היום?

התחזיות למדד המחירים לצרכן בישראל לא ממש אופטימיות ● ההערכות הן שהמדד יעלה לקצב שנתי של 3.1%-3.2%, ובפעם הראשונה יעקוף את טווח היעד של בנק ישראל

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר מיכל יערי / צילום: תומר אפלבאום

החוקרת שבטוחה: זה המסר שישראל חייבת להעביר למדינות ערב

שיחה עם ד"ר מיכל יערי, חוקרת מדינות המפרץ הערביות ● על השינוי שמבקש בן סלמאן לחולל בסעודיה והיחסים המורכבים עם ישראל ביום שאחרי 7 באוקטובר • האזינו

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

שבוע המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת ● מדד המחירים לצרכן בישראל הפתיע לחיוב בחודש מאי, אך בקבוצת הפניקס מעריכים שהסיכונים לאינפלציה עדיין מוטים כלפי מעלה ● ברודקום ממשיכה במומנטום החיובי ובבנק אוף אמריקה העלו את מחיר היעד למניה ● בארה"ב יתקיים שבוע מסחר מקוצר ובמהלכו יתפרסמו נתוני ייצור תעשייתי ● בבריטניה יפורסמו בשבוע הקרוב מדד המחירים לצרכן, והחלטת הריבית ביום חמישי ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה

כיכר המדינה. לב אזור הביקוש / צילום: באדיבות י.ח דמרי

כיכר המדינה בת"א עובר מתיחת פנים. כמה יעלו הדירות החדשות?

באיזור כיכר המדינה ניתנו בחמש השנים האחרונות 199 היתרים להתחדשות עירונית ● אייל כ"ץ, בעלי חברת תיווך: "יש התאוששות בשוק בעיקר בפרויקטים חדשים והרבה לקוחות מחפשים לשלם 10% עכשיו ו־90% בסוף, ולהוציא שלל הטבות מהיזמים"

נחתים אמריקאים בתרגיל. התאמנו בסביבת טייוואן לפחות שנה / צילום: Reuters, EyePress News

חיל הנחתים האמריקאי כבר התחיל להתכונן למלחמה שתפתח סין

חיילי הנחתים של ארה"ב מוטסים במסגרת תרגילים צבאיים למקומות מרוחקים שמהם הם עשויים יום אחד להילחם בסין ● הכוחות לומדים איך לעכב את הסינים כדי לקנות זמן לתגבורת אמריקאית, לומדים איך לתקשר ביניהם ולהישאר מוסווים ויודעים איך ליצור הסחה: "כל חיישן שסין מגייסת כדי לחפש כוח של חיל הנחתים, הוא חיישן שלא מחפש מטרה אחרת" ● חזית סין-טייוואן, פרויקט מיוחד

הקשיים של זוגות ידועים בציבור בדרך להכרה / איור: גיל ג'יבלי

הקשיים המשפטיים של זוגות ידועים בציבור נערמים

פסיקות שניתנו לאחרונה מערערות על מצבם של הידועים בציבור, ולכל הפחות מציבות את זכויותיהם בסימן שאלה ● זוגות רבים נדרשים להוכיח את הסטטוס שלהם בפני רשויות כדי לקבל זכויות שנשואים מקבלים אוטומטית, כמו הנחה בארנונה, וכדי למצות אותן נתקלים בחומת ביורוקרטיה: "הכל תלוי בפקיד שנופלים עליו"

האינפלציה במאי הפתיעה לחיוב / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מפתיעה לטובה: קצב שנתי של 2.8% במאי; מחירי הדירות ממשיכים לזנק

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.2%, מתחת לתחזיות האנליסטים שציפו לעלייה של כ-0.5% ● גם בקצב שנתי המדד הפתיע לחיוב את צפי הכלכלנים שציפו כי יעבור את הרף העליון של יעד יציבות המחירים של בנק ישראל ● למרות הנתונים המעודדים, מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס, מדגיש: "להערכתנו, הסיכונים לתחזית האינפלציה מוטים כלפי מעלה"

סיכום שווקים / צילומים: איל יצהר,AP, MATT MONFREDI, בן קלמר, איתי רפפורט, שלומי יוסף, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

רשות ני"ע רוצה לשנות הגדרה אחת שתשפיע על כל עולם ההשקעות - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מנהל ההשקעות שמסביר למה שוק המניות הישראלי לא מתרומם ● שינוי שישפיע על אלפי מיליונרים: האם הרף להגדרת "משקיע מתוחכם" עומד לרדת ● איך יכול להיות ש-17 שנה חלפו מאז הונפקה חברה קיבוצית בבורסה ● וגם: האם טורניר היורו והאולימפיאדה יקפיצו את מניות מותגי הספורט?

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

שמונה לוחמי הנדסה נפלו בפיצוץ כלי רכב משוריין בדרום הרצועה

שמונת החיילים נספו לאחר שהכלי ההנדסי בו שהו נפגע ממטען חבלה והתלקח ● אחד החיילים שנפלו הוא סרן ווסים מחמוד, סמ"פ בחטיבה 401 ● הפגנות ברחבי הארץ למען השבת החטופים ולהקדמת הבחירות, איילון נחסם לתנועה ● דיווח: ארה"ב ממתינה לסיום הפעילות הישראלית ברפיח, כדי לקדם עסקת חטופים ● עדכונים בולטים

נמל דבאו בפיליפינים / צילום: Shutterstock

המטוס העתידני של יפן, בריטניה ואיטליה, והעסקה המסתורית של תע"א

התעשייה האווירית השלימה את פריסתה של מערכת הגנת נמלים בנמל באסיה ● הסוכנות האמריקאית הממשלתית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים מפתחת חומרים ממריצים נטולי תופעות לוואי, שיוטמעו בגוף באמצעות פולטי אור לבישים ● יפן, בריטניה ואיטליה משלבות ידיים לטובת פיתוח מטוס קרב עתידני ● ומדינות אירופה ממשיכות להתחמש בשל השפעות האיום הרוסי ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

״אנחנו אסירי תודה להם״, מכריז הצהובון הלונדוני ביום האזכרה בנורמנדיה. האומנם? / צילום: גזיר עיתון

ראש ממשלת בריטניה מגדיר מחדש את הזיכרון הלאומי

רישי סונאק אולי סיים את הקריירה כאשר הסתלק מן האזכרה לשחרור אירופה ● הייתכן שהיא פשוט לא דיברה אל ליבו? הייתכן שחברת מהגרים מוכרחה לשכוח?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה היה השם שנקבע בצה"ל למבצע אנטבה?

מה משותף לציורים המעטרים את שטרות האירו, במה עוסקים אומני קינצוגי ביפן ומהי אוסטקהקה? ● הטריוויה השבועית

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

עזבו את היורדים מהארץ ותתחילו לדאוג מהכסף הענק שבורח מכאן

הישראלים מעבירים לקרנות הפנסיה החדשות כ-5 מיליארד שקל להשקעה מדי חודש, רובם המוחלט מוזרם לחו"ל ● ברמת החוסך, מתבקש לפזר סיכונים, אולם זו הסיבה המרכזית להיכחדות התעשייה הישראלית, ולכך שמי שקונה נייר בתל אביב עלול להיתקע איתו כשירצה למכור