גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אוקראינה מאבדת מכוחה, והמדינות הבלטיות שואלות: האם אנחנו הבאות בתור?

עיר הגבול של אסטוניה, נארווה – שסומנה על ידי פוטין כאדמה רוסית היסטורית - היא בין היעדים הפוטנציאליים לערעור היציבות באזור

מעבר הגבול בין רוסיה לנארווה, אסטוניה, סגור לכניסת רכבים / צילום: Reuters, Mihkel Maripuu
מעבר הגבול בין רוסיה לנארווה, אסטוניה, סגור לכניסת רכבים / צילום: Reuters, Mihkel Maripuu

מועצת העיר נארווה ממוקמת רק כמה צעדים ממעבר הגבול עם רוסיה, בכיכר הקרויה על שם הקיסר הרוסי פיוטר הגדול. כמעט כולם כאן, בעיר השלישית בגודלה באסטוניה, דוברים רוסית כשפת אם, ואחד מכל שלושה תושבים מחזיק באזרחות רוסית ולא אסטונית.

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל 
הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע 

עוד ב-1993, לפני שהצטרפה המדינה הבלטית לאיחוד האירופי ולארגון האמנה הצפון-אטלנטית, ארגנו חברי מועצת נארווה הנתמכים על־ידי מוסקבה משאל עם על "אוטונומיה" אזורית, כינוי ליישור קו עם רוסיה. התושבים תמכו בהצעה, עם אחוז הצבעה של 54%, אך אסטוניה דחתה את ההצבעה כאיום חמור על עצמאותה ושלמותה הטריטוריאלית.

הלהט הבדלני הזה התפוגג לעת עתה, לפחות על פני השטח, אך הסכנה מרוסיה לא נעלמה. גשר הגבול מעל נהר נארווה, שפעם היה שוקק, סגור לכלי רכב מאז פברואר - אחת התוצאות של היחסים המתדרדרים במהירות בין שתי המדינות. פירמידות בטון נגד טנקים ניצבות לאורך התוואי בו נהגו המקומיים לנסוע באופן שגרתי, כדי למלא דלק רוסי זול יותר. במעבר הגבול האסטוני להולכי רגל, תלויות מודעות המבקשות מהאנשים הנכנסים מרוסיה לשתף מידע על איומים ביטחוניים על המדינה האסטונית.

חודשים לאחר הפלישה לאוקראינה ב-2022, תיאר נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפומבי את נארווה, עיר המונה 53,000 איש, כאדמה רוסית היסטורית. מאז, ממשלתו הוציאה צו מעצר לראש ממשלת אסטוניה, קאיה קאלאס, בגין הוראות ממשלתה להסיר אנדרטאות לחיילים סובייטים. היא המנהיגה הזרה היחידה שידוע לגביה כי היא נמצאת ברשימת המבוקשים של הקרמלין.

מעטים צופים שרוסיה תפגע צבאית באסטוניה בעתיד המיידי. עם זאת, ממשלות ארה"ב ואירופה מודאגות יותר ויותר מכך שפוטין מתכנן לבחון את נחישות המערב על־ידי קריאת תיגר על חברות נאט"ו, ובמיוחד על שלוש המדינות הבלטיות שנשלטו ממוסקבה - אם יצליח לסיים את המלחמה באוקראינה באופן שיהיה נוח עבורו.

"אנחנו יודעים שרוסיה אגרסיבית. היא כמו רוצח: יש לה הכוונה והאמצעים, היא רק זקוקה להזדמנות", אמר תומס ג'רמלביצ'יוס, ראש תחום הלימודים במרכז הבין־לאומי להגנה ולביטחון, צוות חשיבה בבירת אסטוניה, טאלין.

חשש כזה היה הסיבה העיקרית לכך שיו"ר בית הנבחרים האמריקני, מייק ג'ונסון, למרות התנגדות בקרב רפובליקנים אחרים, הצליח להעביר את חבילת הסיוע של 60 מיליארד דולר לאוקראינה. "ולדימיר פוטין ימשיך לצעוד דרך אירופה אם יורשה לו", אמר ג'ונסון, והסביר את תמיכתו במימון, אשר, לאחר אישור הסנאט, אושר בחוק על־ידי הנשיא ביידן בשבוע שעבר.

כשפוטין השווה את עצמו לפיוטר הגדול

פוטין ביטל את האזהרות על מתקפה רוסית אפשרית על חברות נאט"ו כדוגמת אסטוניה כ"שטויות גמורות". בתחילת 2022, השתמש הקרמלין בשפה דומה כדי ללגלג על אזהרות אמריקניות לפיהן רוסיה מתכננת לפלוש לאוקראינה.

"האיומים אינם פוטנציאליים או תיאורטיים", אמר יונתן וסביוב, מזכ"ל משרד החוץ של אסטוניה. "רוסיה לא הסתירה מהן מטרותיה במלחמה הזו. המטרות הן לשלוט בכל אוקראינה ולעצב מחדש את ארכיטקטורת הביטחון האירופית, על־ידי יצירת מעין אזור ביטחון בגבולותיה המערביים, ותוך כדי כך, להרוס את נאט"ו והאיחוד האירופי כארגוני ביטחון יעילים".

מהשקעות בצבא ועד למאמצים דיפלומטיים ומודיעיניים, אומרים גורמים אסטוניים - וגורמים בלטים אחרים - שהם פועלים כדי לעמוד באתגר המתקרב. "אנחנו לא הבאים בתור, כי אנחנו תמיד מתכוננים להימנע מלהיות הבאים", אמר אלוף אילמר תם, מפקד ליגת ההגנה האסטונית. זהו כוח צבאי למחצה המיועד לתגבר את הצבא הסדיר במקרה של מלחמה, אשר האיץ את הגיוס ואת רמות המוכנות שלו מאז הפלישה לאוקראינה. "זו לא רק תגובה לרוסיה, אלא הכנה הגיונית למה שאנחנו צריכים לעשות בכל מקרה".

בפני עצמה, אסטוניה, ביתם של 1.4 מיליון איש בלבד - כמעט שליש מהם דוברי רוסית - אינה יריבה שקולה לצבא הרוסי. "אם תהיה כאן מלחמה, זה לא יהיה כמו באוקראינה, כי אנחנו מדינה זעירה כל כך. כל האוכלוסייה שלנו קטנה יותר מהצבא הרוסי", אמר ראש עיריית נארווה, יאן טוטס. "נאט"ו תצטרך להגן עלינו".

חילות קרקע של חברות נאט"ו אחרות, לרבות ארה"ב, נפרסו במדינות הבלטיות מאז 2017, ותוגברו לאחר הפלישה לאוקראינה. הם מונים כ-5,000 אנשי שירות בסך הכול, והם מעטים מכדי להתנגד למתקפה צבאית בקנה מידה מלא.

מקומות כמו נארווה והסביבה הכפרית של מזרח אסטוניה הם בין היעדים הברורים ביותר לגישוש מצד הרוסים, וכך גם "מסדרון סוולקי" (Suwalki Corridor) בין פולין וליטא, כמו גם האזורים דוברי הרוסית במזרח לטביה, אומרים גורמים במערב.

כשפוטין השווה את עצמו לפיוטר הגדול ביוני 2022, באומרו ששני השליטים חתרו להחזיר אדמות רוסיות היסטוריות, הוא הזכיר במיוחד את נארווה, המקום שבו התקיימו שני קרבות גדולים בין רוסיה לשוודיה בתחילת המאה ה-18. באוטוביוגרפיה שלו, הוא גם טען שאביו נמסר לנאצים על־ידי כפריים אסטונים, במהלך מלחמת העולם השנייה.

 

רוסיה כבר החלה לבצע פעולות התקפיות נגד אסטוניה

עליית הקולות הקוראים להתבדלות בארה"ב, לרבות דבריו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ כי יזמין את רוסיה לפלוש לבעלות ברית אירופיות שאינן משלמות מספיק עבור הגנת נאט"ו, כבר שחקה את כוח ההרתעה של הברית, הזהיר אנטון הופרייטר, ראש הוועדה לענייני האיחוד האירופי בבית הנבחרים הפדרלי של גרמניה.

"אני חושש שבגלל איתותים לא ברורים מן המערב, אנחנו עלולים להטעות את פוטין ולגרום לו לחשוב שהוא יכול לתקוף בלי תוצאה קשה מדי", אמר הופרייטר. "נגיד שהיה תוקף את נארווה ואומר למחרת שהיא עכשיו חלק מרוסיה ותחת מטריה גרעינית רוסית, מה תעשה עכשיו?".

אסטוניה כבר ספגה סדרה של התקפות סייבר רוסיות, במטרה לשתק את התשתית שלה. שיבוש ה-GPS על־ידי רוסיה בימים האחרונים, גרם לשתי טיסות פינאייר להפסיק את הנחיתה בנמל התעופה של טארטו ולהסתובב. החברה הפינית אמרה ביום שני כי היא עוצרת את השירותים לטארטו.

כמה מן ההתקפות החמורות ביותר היו בעקבות אירועים פוליטיים, כמו ההחלטה של אסטוניה להסיר את אנדרטאות המלחמה הסובייטיות, או כשהפרלמנט האסטוני הכריז על רוסיה כמדינת טרור בסוף 2022, אמר גרט אווארט, מנהל המרכז הלאומי לאבטחת סייבר באסטוניה.

"התקפות סייבר הן חלק מארגז הכלים הדיפלומטי של הקרמלין", אמר. "הם רוצים לשלוח איתות חזק על כך שביכולתם לשבש, ולהראות שהחברות המערביות אינן מסוגלות לשמור על האנשים שלהן שלמים ובטוחים".

שירות הביון הפנימי של אסטוניה אמר בפברואר כי עצר 10 אנשים שגויסו על־ידי מוסקבה כדי לעורר תסיסה ברמה נמוכה, כולל התקפות על מכוניות של שר הפנים הנוכחי ושל עיתונאי בולט. הם לא סיפקו פרטים נוספים.

"הם כבר עשו את הצעד הבא, לא רק מתקפות סייבר אלא גם מתקפה פיזית", אמר שר ההגנה האסטוני, האנו פבקור.

בנוגע לאיום צבאי קונבנציונלי יותר, העריך פבקור שיידרשו לרוסיה שנתיים או שלוש לבנות מחדש את כוחותיה כדי לאתגר ברצינות את נאט"ו. "בחודשים הקרובים, בעתיד הנראה לעין, כל עוד המלחמה באוקראינה נמשכת, אני לא רואה שפוטין מוכן לפתוח חזית שנייה", אמר. "זה יהיה קטסטרופלי עבורו".

פבקור קטע לזמן קצר ראיון, כי שוב היה צורך ליירט מטוסי קרב רוסיים שטסו לתוך המרחב האווירי של אסטוניה.

"אסטוניה כל כך קטנה, מכה אחת והיא תיעלם"

אסטוניה ולטביה, בניגוד לליטא, לא העניקו אזרחות אוטומטית לכל תושביהן כשהשיבו את העצמאות על כנה ב-1991. הדבר הותיר מאות אלפי דוברי רוסית שהגיעו משאר ברית המועצות לאחר מלחמת העולם השנייה, ואת צאצאיהם, עם בחירה בין להישאר "לא אזרחים" (noncitizens) חסרי מדינה, לבחור בדרכונים רוסיים, או לעבור בחינות שפה כדי לזכות באזרחות.

תושבים ללא קשר לאזרחות יכולים להצביע בבחירות המקומיות - זכות שממשלת אסטוניה פועלת כעת לבטל עבור בעלי אזרחות רוסית ובלארוסית, לצד מעבר מחינוך בשפה הרוסית לאסטונית בערים כמו נארווה.

שלא כמו בשנות ה־90, כאשר הפוליטיקה הפרו־רוסית הבדלנית היוותה איום רציני, שגשוגה של אסטוניה כחברה באיחוד האירופי הופך כל תסיסה לבלתי־רצויה, אפילו בעיני התושבים התומכים בפוטין ביותר, אמרה קאטרי ראיק, שכיהנה כראש עיריית נארווה עד ספטמבר האחרון, והיא שרת פנים לשעבר.

אמנם המודיעין הרוסי יכול למצוא "איזה חסר־בית שמבלה את זמנו בשתיית בירה, ולתמרן אותו באמצעות פייסבוק וטיקטוק", אך המאגר של משתפי פעולה פוטנציאליים כאלה הוא קטן, אמרה. "אין כאן גיס חמישי", אמרה ראיק. "אנשים לא מטומטמים, והם יודעים איפה החיים טובים יותר, כאן או ברוסיה".

ובכל זאת, יותר משלושה עשורים מאז העצמאות, אזרחי אסטוניה מהווים פחות ממחצית מאוכלוסיית נארווה. בעוד שגילויים פומביים של לאומיות רוסית, כמו סרטי סנט ג'ורג' בשחור וכתום, או תמיכה בפלישה לאוקראינה, הם אסורים באסטוניה, האהדה של רבים בעיר נתונה בבירור לפוטין.

"בנארווה יש מדינה בתוך מדינה, אם כי מעטים מוכנים להודות בכך", אמרה מריה סמורז'בסקיה-סמירנובה, מנהלת מוזיאון נארווה. המוזיאון הוקע ברשתות החברתיות המקומיות ועל־ידי כמה מחברי מועצת העיר, בגלל תערוכה שהשוותה את ההרס של נארווה ההיסטורית על־ידי חיילים סובייטים ב-1944, להשטחת ערי אוקראינה על־ידי רוסיה בשנתיים האחרונות.

כמעט אף אחד מן האוכלוסייה האסטונית המקורית של נארווה חזר להריסות העיר לאחר מלחמת העולם השנייה, ובמקומה הוקמה עיר חדשה של בנייני דירות סובייטים על־ידי מתיישבים מרוסיה.

"כשהחלה בנייתה של מדינה אסטונית עצמאית, לאנשים בנארווה הייתה זווית ראייה אחרת: רוסים תמיד חיו כאן, למה אנחנו צריכים ללמוד אסטונית, הגבול עם רוסיה פתוח ונמצא ממש כאן, למה אנחנו בכלל צריכים לטרוח?", אמרה סמורז'בסקיה-סמירנובה.

פליט אוקראיני שעבר לנארווה לאחר הפלישה אמר שהוא קבע לעצמו כלל לא לדון בפוליטיקה עם המקומיים, מכיוון שכה רבים מהם תומכים בפוטין. אף שאסטוניה חסמה את ערוצי הטלוויזיה הרוסיים ברשת הכבלים שלה, הקרבה לרוסיה פירושה שגופי השידור הרוסיים - והתעמולה שלהם - נגישים בקלות לתושבים המקומיים. מעט מאוד מקומיים מוכנים להתראיין, משום שתמיכה גלויה בפוטין עלולה להפר את החוק האסטוני, ואילו ביקורת על המשטר הרוסי עלולה ליצור בעיות מעבר לגבול.

נאדז'דה שיבלו, בת 60, שהגיעה לנארווה מסיביר כשהייתה בת 20, ועדיין יש לה קרובי משפחה רבים ברוסיה, אמרה שהיא סובלת כעת מסיוטים על מלחמה קרובה.

"האנשים שלנו אומרים כל הזמן שפוטין יבוא לכאן. אני לא חושבת כך. אבל אם יקרה משהו, אם תהיה פרובוקציה מהצד האסטוני, כמובן שהוא לא ישתוק, תהיה תגובה", אמרה כשחזרה ברגל ממסע קניות לרוסיה. "למען האמת, אני מאוד לא רגועה. אסטוניה כל כך קטנה, מכה אחת והיא תיעלם".

עוד כתבות

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון / צילום: Associated Press, Martin Meissner

אז רוב העולם נגדנו או בעדנו? מסקנות מהמקום החמישי של עדן גולן

האירוויזיון מלמד אותנו פרק חשוב על חוכמת ההמונים מול חוכמת המומחים, ולפיו הקולקטיב יודע יותר טוב ● גם בסוגיית דירוג האשראי של ישראל, האנשים בשטח מיטיבים לתמחר את הסיכונים ● ומה לישעיהו ליבוביץ ולכל זה

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

המשבר בביטוח לאומי: "צריך בעיקר להעלות מסים ואת גיל הפרישה"

לראשונה ההכנסות של ביטוח לאומי נמוכות מההוצאות על קצבאות, ודוח שפרסם מזהיר: מועד הקריסה הוקדם ב-8 שנים, לשנת 2036 ● אלא שמומחים סבורים כי הסוגיה פחות חמורה ממה שעושים ממנה: "שאנשים יפסיקו לעבוד מתי שבא להם"

תצוגה מקדימה למכירת תיקי בירקין בלונדון. המחיר מגיע למאות אלפי דולרים / צילום: Reuters, Yui Mok

ההשקעה המפתיעה שזינקה יותר מזהב בעשור האחרון

מי חשב שלקוחות נובורישים יסכימו להוכיח שהם ראויים לרכוש תיק, לחכות ברשימה המתנה אינסופית ולשלם עשרות אלפי דולרים? אלא שזה לא תיק, זה בירקין, והוא עשוי להתגלות כהשקעה הכי משתלמת בשוק

ד''ר קלאוס בוגסו / צילום: מהאלבום הפרטי

המדען שהמציא את הציפרלקס מודה: "היה רגע שבו התרופה נגד דיכאון כמעט נגנזה"

ד"ר קלאוס בוגסו, כימאי רפואי שנחשב "בעל ידי הזהב" בפיתוח תרופות נוגדות דיכאון, הוא בין האחראים הבולטים למהפכה בטיפול במחלה שלוותה בבושה ובסטיגמות ● רק במלחמה הנוכחית זינק מספר המטופלים בתרופות נוגדות דיכאון ב־10%־20% ● בראיון לגלובס, הוא מספר למה לקח כל כך הרבה זמן להוציא את התרופה לשוק ומדוע קשה לפתח מוצר שיעזור לכולם

רכבי טויוטה חונים בשכונת מגורים. מכת גניבות רכב / צילום: טלי בוגדנובסקי

עלייה של 64% במחירי הביטוח: זה הרכב הנגנב ביותר בישראל מתחילת המלחמה

פוסט שפורסם ברשתות החברתיות גילה כי כדי לבטח את אחד הרכבים הגניבים בישראל, טויוטה RAV4, נדרשה בעליו לשלם סכום המגיע כמעט לשישית משווייו ● "זו אמירה חד-משמעית ללקוח, שאת הדגם הזה החברה לא רוצה לבטח", אומרים בלשכת הסוכנים ● בשוק ממליצים לרוכשי מכוניות לכלול את עלות הביטוח בשיקולים בעת רכישת רכב חדש

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך / אילוסטרציה: Shutterstock

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך

האם יש לשלם דמי תיווך אף שפעולות התיווך הופסקו ביוזמת המוכרים ולאחר זמן התנהל מו"מ ישיר בין המוכרים לקונים?

השגריר גלעד ארדן. גורס את אמנת האו''ם בעצרת הכללית / צילום: צילום מסך מתוך UNTV

ישראל והאו"ם: מה כדאי לזכור לפני שגורסים

ב–29 בנובמבר 1947 הכריז נציג סוריה באו"ם בעקבות החלטת החלוקה: "היום האו"ם נרצח" ● בזכות היום ההוא הגענו אל השבוע הזה

סיכום שווקים שבועי / צילומים: שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שתי המניות שמושכות את בורסת ת"א כלפי מעלה - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מדד המחירים לצרכן באפריל הפתיע לרעה בפעם השלישית ברצף. זה מה שחושבים האנליסטים ● כל הפרטים על השינוי הדרמטי בשעות המסחר שמקדמת הבורסה בת"א ● וגם: מחקר חדש מגלה אילו אפיקי השקעה מניבים את התשואות הגדולות ביותר בטווח הארוך

פרויקט נופי אילן באבו גוש / צילום: viewpoint

השכונה החדשה באבו גוש: בכמה נמכר פנטהאוז עם שישה חדרים?

בפרויקט מגורים שנבנה בשכונה המערבית החדשה באבו גוש נמכר פנטהאוז בן 6 חדרים בשטח 174 מ"ר ב־3.8 מיליון שקל ● בשנים האחרונות חלה עלייה בהתחלות הבנייה ביישוב המדורג באשכול 3 מתוך 10 בדירוג החברתי כלכלי של הלמ"ס • הרוכשת היא תושבת פסגת זאב

אילוסטרציה: Shutterstock

העתיד כבר כאן: ניסינו את המודל החדש של ChatGPT וחזרנו לדווח

העוזר הקולי החדש של OpenAI יהיה מותאם אישית למשתמש, יכיר את ההעדפות שלו ויידע גם לבחור את האינטונציה המתאימה בהתאם לאופי השיחה ● בעקבות הסערה שהתעוררה ברשתות עם הצגת המודל החדש, בדקנו את המודל הזמין כיום בשוק

פיז'ו 408 / צילום: יח''צ

פיז'ו מציגה: קרוס-אובר גדול עם מנוע קטן ומפתיע

למרות הנדסת האנוש החריגה, פיז'ו 408 תעניק תמורה מכובדת למי שמחפש קרוס-אובר מרווח, איכותי, ייצוגי ולא שגרתי

הביטלס / צילום: ap

על אחיזה קטנה נוספת באגדת הביטלס, באיחור של 50 שנה


הסרט Let It Be, שצולם בזמן ההקלטות האחרונות והדרמטיות של הביטלס כלהקה, עלה לאחרונה בדיסני פלוס ● הסרט צולם כבר בשנות ה-70 אך כעת הוא חוזר למסך באיכות צפייה וסאונד נדירות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

סמוטריץ' רוצה להחריב את קשרי הסחר עם טורקיה, אך עלול לדרוס הסכם עם האיחוד האירופי

סמוטריץ' הודיע על כוונתו להחיל מכס של 100% ממחירו של כל מוצר המיובא מטורקיה, בנוסף למכסים הקיימים ● המשמעות של המהלך: דריסה של הסכם PAN-EURO-MED CUMULATION שבו חברות ישראל וטורקיה, אבל גם האיחוד האירופי ומדינות נוספות

אילן ברקן (מימין) ואליאב בן עטר, מייסדי ''כוחנו באחדותנו'' / צילום: תמונה פרטית

החילוני והחב"דניק שערכו אירועים ל־20 אלף חיילים מאז פרוץ המלחמה

אילן ברקן ואליאב בן עטר הפעילו "סיירת מחסומים" ששימחה חיילים, ומאז ה־7 באוקטובר עברו לקיים אירועים בבסיסים ● עכשיו הם מתקשים לגייס תרומות: "לעשות 'על האש' ל־100 איש עולה 5,000 שקל, והעם התעייף" ● ישראל מתגייסת

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: (AP (Vincent Thian ,Armando Franca ,Steve Helber

"השוק מתפוצץ": 8 מניות מומלצות בזמנים של מלחמה

מסוקים, סימולטורים ומערכות תקשורת: בבנק ההשקעות מורגן סטנלי הצביעו לאחרונה על 8 מניות של יצרניות ביטחוניות בחו"ל שצפויות ליהנות מהעלייה בביקושים בעקבות חוסר היציבות הגאו-פוליטית ● בבית ההשקעות הורייזן טוענים כי המלחמה באוקראינה משפיעה על הביקושים בשוק הביטחוני יותר מאשר המערכה בעזה: "מדינות באירופה מגדילות את תקציבי הביטחון בגלל האיום הרוסי"

עו''ד דן גבע, שותף במשרד מיתר / צילום: איל יצהר

משרד עורכי הדין מיתר ממזג אליו את משרד הפטנטים קליגלר

עורך הדין ועורך הפטנטים דניאל קליגלר ינהל את תחום הפטנטים של מיתר, ויחד איתו יצורפו למשרד שותפו יובל שלום ועורכי פטנטים נוספים ● בעקבות המיזוג יכלול צוות הפטנטים של מיתר 18 עורכי פטנטים ועורכי דין

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

הנפת דגל ישראל על אדמת רפיח סימנה נקודת שבר ביחסים עם מצרים

היחסים בין ישראל לשותפה הביטחונית מצרים הגיעו לשפל תקדימי עם ההשתלטות על מעבר רפיח, צעד שבעיניים מצריות נתפס ככיבוש ● הנשיא אל־סיסי מנסה למצב את עצמו כמבוגר האחראי באזור, אך יש מחירים שהוא לא יכול לשלם

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה מעורבת בוול סטריט; נאסד"ק ו-S&P 500 סגרו שבוע רביעי רצוף בעליות

נאסד"ק ירד ב-0.1% ● הדאו ב-40,000 ובוול סטריט ג'ורנל מסבירים למה המדד הזה הוא "דינוזאור", או לפחות "פגום" ● יו"ר הפד, ג'רום פאוול חולה בקורונה ●  מניות השבבים עלו השבוע ב-5% ● מיקרוסופט תציע את מעבדי AMD ללקוחות הענן שלה, במקום אלה של אנבידיה ● בבנק אוף אמריקה ממליצים על רובין הוד ● גיימסטופ פרסמה אזהרת רווח והודיעה על גיוס הון, צללה ב-20% ● רדיט ו-OpenAI הכריזו על שיתוף פעולה, רדיט זינקה ב-10% 

יעל דיין / צילום: איל יצהר

חה"כ לשעבר יעל דיין הלכה לעולמה

לאחר שנים רבות של פעילות ציבורית וחברתית, יעל דיין נפטרה בגיל 85 • דיין, בת למשפחת ה"אצולה" הישראלית המפורסמת, התפרסמה גם כסופרת וכפעילה למען השלום במגוון מסגרות, וכיהנה עד לשנת 2013 במועצת עיריית תל אביב - שם שימשה גם כסגנית ראש העירייה

יחידת המודיעין של צה''ל וסימני השאלה / צילום: איל יצהר

התחקיר עוד לא הושלם, אבל המינויים כבר מעוררים סערה: מה עובר על היחידה היוקרתית של חיל המודיעין

יחידת המודיעין מתמודדת עם לא מעט סימני שאלה שטרם זכו למענה מאז 7 באוקטובר ● בכירים לשעבר בצבא מתארים אותה כחבולה ומפולגת ברקע הכישלון המודיעיני הקשה והפרסומים על אודותיה בתקשורת הזרה ● בשלב זה, תחקיר רשמי ומלא טרם נערך ובכירי 8200 לא הודיעו על פרישתם בעקבות המחדל, אולם כבר כעת זהות יורשיהם מעוררת סערה חדשה בצמרת הצבא