גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel
הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

סך כל אחזקותיהם של מוסדות ההשכלה הגבוהה בארה"ב מוערך ב־850 מיליארד דולר. בראש הרשימה עומדת הרווארד עם 50 מיליארד, סמוך לתחתית אפשר למצוא קמפוסים קטנים עם כמה עשרות מיליונים.

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"
כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

אבל מקמפוס לקמפוס, בלי קשר לגודל ולעושר, סטודנטים פרו־פלסטיניים תובעים מן האוניברסיטאות למשוך את כל השקעותיהן מישראל ומחברות "המרוויחות מג'נוסייד". הנהלות וחברי נאמנים מכווצים את מצחם, ומתפללים שהסערה הזו תשכך בקרוב. אבל היא אינה שוככת.

הדרישה למשיכת השקעות, 'דייבסטמנט' באנגלית, היא הסיבה המוצהרת להשתלטותם של רדיקלים על חלקים של קמפוסים, ועל נסיונותיהם לכבוש בניינים ולהצר את תנועותיהם של מי שאינם עומדים בקריטריונים הפוליטיים והרעיוניים.

לחצים ציבוריים ופוליטיים מנוגדים מעמידים את האוניברסיטאות בין הפטיש לסדן. הגדולות שביניהן מינו צוותי משא־ומתן מקצועיים, כדי להניח את דעת הרדיקלים ולשכנע אותם לפרק את אוהליהם.

הן יודעות עד כמה פגום הוא ההיגיון המנחה את הסטודנטים, זה האומר ש"שכר הלימוד שלנו לא יממן" אוניברסיטה הדוחה את סדר יומם. כמובן, שכר הלימוד שלהם אינו מממן שום אוניברסיטה, אלא לכל היותר באופן חלקי (17% באוניברסיטאות ציבוריות; 27% באוניברסיטאות ציבוריות שלא לרווח). השקעות ותרומות ענק מיחידים הן המממנות, והנדבנים אינם נוחים להתפעל ממהפכה אלימה המתנהלת בחסות כספם.

 

דבקות מובהקת בפשרות

מספר קטן של אוניברסיטאות גדולות החליטו לפתוח תהליך של דיווחים והתייעצויות על עתיד אחזקותיהן. אפשר למצוא ביניהן את נורת'ווסטרן בשיקגו (21 אלף סטודנטים; אחזקות של 13.7 מיליארד דולר) ואת בראון בפרובידנס, בצפון החוף המזרחי של ארה"ב (כמעט 11 אלף סטודנטים; אחזקות של 6.6 מיליארד דולר); ואת אוניברסיטת קליפורניה בריברסייד (כמעט 23 אלף סטודנטים; חלק ממערכת של עשרה קמפוסים, שאחזקותיהם מוערכות בכמעט 18 מיליארד דולר).

נכונותן של האוניברסיטאות להסביר ולשאת ולתת אין פירושה שהן עומדות לקבל עליהן את כללי ה־BDS, הארגון המטיף זה 20 שנה לפירוק ישראל באמצעות החרמת כלכלתה. אבל הנכונות הזו מדאיגה כשלעצמה, לאו דווקא מפני שהיא "כניעה", כפי שהגיבו מייד ארגונים יהודיים, אלא מפני שהיא משקפת שינוי פילוסופי אפשרי.

האמריקאים הם מאמינים מובהקים בפשרות מעשיות. רקיעת רגל אינה תכונה מאפיינת של יחסים עסקיים, או של יחסי מעביד ועובד. חברות שוכרות נושאים־ונותנים מקצועיים, כדי ליישב סכסוכים. האוניברסיטאות, לפחות בעיני עצמן, אינן "נכנעות לטרור", הן רק נושאות ונותנות על סיום של פשרה. השאלה היא איזה סוג של פשרה. האם תיתכן פשרה הכרוכה, לפחות במשתמע, בהעמדת קיומה של ישראל בספק?

רוב האוניברסיטאות עדיין מסרבות ללכת בדרך הזאת, אבל ההסכמה הרחבה מתחילה להיסדק. בקליפורניה למשל, מערכת האוניברסיטאות בבעלות המדינה התנגדה תחילה פה אחד ל'דייבסטמנט', או לחרם אקדמי על ישראל. נראה שהקמפוס של ריברסייד פרש, ובחר דרך עצמאית.

תיקי ההשקעות של האוניברסיטאות מעולם לא הצטיינו בדרגה ניכרת של שקיפות. קשה לעמוד על טיבם המדויק או על מה שמנחה את מנהליהם. אבל חיטוט לא מעמיק של ה'וושינגטון פוסט' מראה שלאוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס יש אחזקות לא גדולות בתעשיות צבאיות, מלאות או חלקיות, שלאחדות מהן יש משרדים בישראל.

מלחמות דרום קליפורניה

מעניין להתבונן באוניברסיטאות קטנות, אלה הנקראות באמריקה "קולג'ים", שהם לא בדיוק מכללות במובן הישראלי. העיר קליירמונט בקליפורניה משופעת בקטנים. אחד הוא פומונה (Pomona), עם קצת פחות מ־1,700 סטודנטים. שני הוא פיצר (Pitzer), עם קצת יותר מ־1,200 סטודנטים. שניהם היו חממות של פעילות רדיקלית נגד ישראל בחודשים האחרונים. הסטודנטים של פומונה הצביעו עוד בחודש פברואר לדרוש מן ההנהלה לגלות כל השקעה שקרן האוניברסיטה השקיעה בתעשיית הנשק. דוק: לא בתעשיית הנשק הישראלית, אלא בכל תעשיית נשק, כולל כמובן האמריקאית.

פומונה היא קטנת היקף, אבל תיק ההשקעות שלה מוערך ב־2.8 מיליארד דולר, מה שמעמיד אותה בין עשר האוניברסיטאות העשירות באמריקה, יחסית למספר תלמידיה. תיק ההשקעות של פיצר, לעומת זאת, הוא כמעט מיקרוסקופי, והוערך בשנה שעברה ב־168 מיליון דולר. אבל אין כל הבדל בדרגות המיליטנטיות של קהילות הסטודנטים בשני הקולג'ים האלה.

הנהלת פומונה אומרת, שהיא מוכנה להיפגש עם המוחים, ולספק להם מידע על מדיניות ההשקעות של הקרן. אבל היא תתקשה לפרט את השקעותיה על פי קני־המידה שהרדיקלים דורשים.

הנהלת פיצר נפגשה ביום ו' ל"שיחה קונסטרוקטיבית", בלשונה, עם שלושה סטודנטים ועם נציג של הסגל, והסכימה לגלות עד סוף החודש הבא אם אמנם יש לה השקעות בתעשיות נשק. במהלך הקיץ, חבר הנאמנים של פיצר יגבש מסגרת לדיווחים שוטפים על אחזקות, והם יתחילו ב־30 בספטמבר.

שתי קבוצות, סטודנטים 'למען צדק בפלסטין' ו'קול יהודי לטובת שלום', דחו את הודעת ההנהלה. הם האשימו את נשיא הקולג' בהתנהלות "בלתי דמוקרטית" מפני שדחה את דרישתם לחרם אקדמי על ישראל. "כל זמן שפיצר לא תקבל את הדרישות, הסטודנטים יוסיפו להסלים את מאבקם", הודיעו המיליטנטים.

יו"ר חבר הנאמנים של פיצר כתב, כי כל החלטה על משיכת השקעות "חייבת להיות נדירה", והיא אפשרית "אך ורק על יסוד תמימות דעים מצד כל מרכיבי הקולג'. איננו מאמינים שנקיטת עמדה בשאלות גיאופוליטיות מעוררות-מחלוקת מיטיבה לשרת את האינטרסים של הקולג'".

אכן, הזמנה לצרות צרורות בקולג' הקטן הזה, הנמצא בערך בחצי הדרך מלוס אנג'לס לסן ברנרדינו, בדרום קליפורניה.

מתקשים להתארגן

בינתיים מתברר לפחות דבר אחד: ידידי ישראל מתקשים להתארגן. התנפלות אלימה של פרו־ישראלים על מתנגדיהם בקמפוס לוס אנג'לס של אוניברסיטת קליפורניה לא הועילה כלל לעניינה של ישראל. וידאו של ההתנפלות מקשה מאוד להבחין בין רעים לטובים.

בזמנים כאלה, תומכי ישראל, בייחוד יהודים, נהגו לערוך הפגנות ענק בניו יורק ובוושינגטון, מול מרכז האו"ם ובפארק הגדול בין הבית הלבן לגבעת הקפיטול.

דפדוף בעיתונים ישנים מזכיר את הקלות שבה הפגנות כאלה אורגנו. הנה גזיר עיתון בן 50 שנה, נובמבר 1974, תחת הכותרת "100 אלף הפגינו בניו יורק נגד ארגוני המחבלים". נחום ברנע התחיל את דיווחו על ההפגנה בעיתון 'דבר' במילים "לדברי המארגנים, זו היתה ההפגנה הגדולה ביותר שהתקיימה אי פעם בניו יורק". והוא המשיך, "באותה עת התקיימה מצידו השני של בניין האו"ם הפגנה פרו־פלשתינאית בהשתתפות חמישה אנשים ובחורה אחת עליהם שמרו 40 שוטרים".

המשוואה לא בדיוק התהפכה, אבל היא בוודאי התרחקה מרחק גדול מאוד מימי הזוהר ההם של התאספות ושל השמעת קול. אני נזכר בהפגנה היהודית הגדולה ביותר בתולדות וושינגטון, ב־1987, למען יהודי ברית המועצות. השתתפו בה לפחות 200 אלף בני אדם. הנה כי כן סיבה לדאגה וגם סיבה להרהורים.

עוד כתבות

מירב כהן, יש עתיד / צילום: יח''צ

האם אברך שיעזוב את הכולל יפסיד מכך יותר מ-5,000 שקל?

כמה יעלה לאברך לצאת מהכולל ולהשתלב בחברה? תלוי לאן הוא ילך ● המשרוקית של גלובס

קמפיין גרפיטי של ראפיד / צילום: באדיבות ראפיד

חברת הפינטק ראפיד מפטרת עשרות עובדים בישראל

פלטפורמת התשלומים הדיגיטלית מפטרת כ-30 עובדים, המהווים כמעט 4% מתוך כ-800 עובדי החברה ● הפיטורים מגיעים, בין היתר, על רקע עסקה שביצעה החברה באוגוסט האחרון לרכישת חברת PayU, ספקית פתרונות תשלום לצרכנים ולעסקים קטנים

חברי הכנסת טלי גוטליב ומשה סעדה בוועדת החוקה בנושא החוק לבחירת רבני ערים, היום (ג') / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

חוק בתי הדין הרבניים: גוטליב וסעדה הודחו מוועדת החוקה

הליכוד הדיח את הח"כים סעדה וגוטליב מוועדת החוקה כדי לייצר רוב לחוק הרבנים ● השניים יוחלפו בידי יו"ר הקואליציה אופיר כץ וחה"כ צגה מלקו • גוטליב תקפה בתגובה: "אופיר כץ הוא פיון של דרעי ונתניהו. חוק הג'ובים המושחת - גועל נפש" ● על אף ההחלטה: עדיין לא בטוח שיהיה רוב לקואליציה לקדם את החוק

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

וול סטריט ננעלה בעליות קלות; אנבידיה שברה שיא חדש

הנאסד"ק ננעל סביב רמות הבסיס ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● הבורסה בצרפת – הרע עוד לפניה, כך מנבאים בגולדמן סאקס ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי ● בנק אוף אמריקה: שוק הנפט העולמי מוצף ומחירי הנפט נמצאים בסיכון ● אנליסטים נותנים למיקרוסופט מחיר יעד של 550 דולר, 22% יותר ממחיר המניה כעת ● מגדל ניהול תיקי השקעות: הבחירות בארה"ב טובות לשווקים

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

בגרסה מרוככת: המהלך של יריב לוין לשינוי דיני החוזים מתקרב לאישור סופי

הצעת החוק של שר המשפטים, שתבטל את הלכת אפרופים הנוגעת לחוזים עסקיים, עברה בקריאה ראשונה בינואר השנה ברוב של 6 תומכים מול 2 מתנגדים ● החודש יחלו הדיונים בוועדת החוקה על נוסח החוק, שאותו מנסה לוין לשנות למעלה מעשור ● מהי הלכת אפרופים, אילו חוזים יפורשו אחרת, ומדוע משרד המשפטים תומך בתיקון? ● גלובס עושה סדר

צפריר אפרתי / צילום: פוקוס

״לא היו תשואות אטרקטיביות כאלה בעשור האחרון״: ההמלצה המפתיעה של מנהל ההשקעות

צפריר אפרתי מבית השקעות פוקוס, המתמחה בניהול קרנות אג"ח, ממליץ על חוב לא מדורג עם ביטחונות, "כך שגם אם החברה תגיע לחדלות פירעון ניתן יהיה לקבל את הכסף" ● באפיק המנייתי הוא מעדיף להשקיע בחו"ל, אך מציין הזדמנויות בנדל"ן המסחרי ובסקטור הגז המקומי

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; ברודקום עלתה ב-5%, גיימסטופ צללה ב-12%

הנאסד"ק קופץ בכ-1% ● מדד קאק התאושש לאחר ירידה של 6% בשבוע שעבר, הירידה הגדולה ביותר שלו בשנתיים ● קתי ווד: מניית טסלה תוכפל פי 15 עד 2029 ● מיטב: למרות השיאים במדדים העיקריים, רוב המניות בארה"ב נחלשו ומשקפות הרעה כלכלית, מומלץ להקטין חשיפה ● בנק לאומי: צפויה התהדקות של שוק הנפט, הגידול בביקוש יעלה על ההיצע

וורן באפט / צילום: Reuters

עם החזקות ב-15 מיליארד דולר: וורן באפט מאמין במניה הזו

ברקשייר האת'ווי ממשיכה לאסוף מניות של אוקסידנטל פטרוליום ● במקביל, לאחר הפסקה של  יותר משנה, היא שוב מוכרת מניות של יצרנית הרכב החשמלי הסינית BYD

משה גפני, יו''ר ועדת הכספים של הכנסת / צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת

התכנית שנבחנת באוצר: חוק יסוד המילואים ימומן מצמצום נקודות זיכוי לחרדים

במשרד האוצר בודקים במסגרת הדיונים על תקציב 2025 אפשרות לקצץ הטבות מס ל"אזרחים שלא משתתפים בנטל הביטחוני והתעסוקתי" - צעד שישפיע בעיקר על החברה החרדית ● ההיתכנות ליישום המהלך אומנם נמוכה, אך הוא מסמן את המאבקים שבדרך

אילוסטרציה: shutterstock

בגלל המלחמה: ישראל מחוץ לרשימת המדינות הפופולריות על עשירי העולם

ישראל יצאה מרשימת המדינות שאליהן עוברים הכי הרבה עשירי העולם, כשאלו מעדיפים לעבור למדינות אטרקטיביות כמו ארה"ב, אוסטרליה ופורטוגל ● מה גרם לשינוי?

כולם רוצים בית ספר לרפואה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כולם רוצים בית ספר לרפואה. למה עכשיו והאם זה הפתרון למחסור ברופאים

בשנים הקרובות מתוכננים לקום ארבעה בתי ספר לרפואה בישראל ● הם ינסו לסתום את החור המתרחב בכוח האדם הרפואי, אבל לא כולם מתלהבים מהשחקנים החדשים ● התחרות הצפויה על משאבי הוראה כבר מחוללת סערות

עו''ד רונאל פישר / צילום: יוסי זמיר

9 שנים של סחבת: עורך הדין החדש בצוות ההגנה ומתי יעיד רונאל פישר

החודש הצטרף לסנגור של רונאל פישר, עו"ד אלי פרי, עורך דין חדש מטעם הסנגוריה הציבורית - בן זריהן ● במקביל נקבעו מועדים לפרשת ההגנה, בה צפויים להעיד פישר ורות דוד וכן הנאשמים הנוספים בתיק, שי ברס ויאיר ביטון ● החל מ־28 לאוקטובר יעלה פישר לדוכן העדים ויעיד שלושה ימים בשבוע

פעילים כורדים עם תמונת מנהיג המחתרת הכלוא, עבדוללה אוג'לאן / צילום: ap, Lewis Joly

המשחק הכפול של איראן: ביד אחת חוברת לטורקיה ובשנייה מוכרת נשק לכורדים

טהרן ואנקרה משלבות זרועות בחודשים האחרונים, בין היתר כחזית אנטי–ישראלית ● אבל לא הכול ורוד ביחסים האלו: כשהטורקים תוקפים את המחתרת הכורדית, הם מוצאים עצמם מול טילים איראניים

שדה התעופה בביירות בליל התקיפה האיראנית נגד ישראל. כל הטיסות בוטלו / צילום: Reuters, Houssam Shbaro

"חברות התעופה לא לוקחות סיכון": השפעות המלחמה על המזה"ת

המלחמה בעזה שיבשה את ענף התעופה המקומי, אבל לא רק ● חברת התעופה הממשלתית בלבנון הוציאה את מטוסיה מהמדינה מחשש לתקיפה ישראלית, ובירדן מדווחים על פגיעה משמעותית בהכנסות ● וגם: מערכות ההגנה שנותנות לישראל יתרון על פני שכנותיה

בניין המגורים וולדורף אסטוריה / צילום: איל יצהר

המחוזי: בעלי הדירות בבניין היוקרתי וולדורף אסטוריה לא יוכלו להשכירן ב-Airbnb

בית המשפט המחוזי קבע כי בדומה לפסיקה בנוגע למלון דניאל, גם הדיירים בבניין המגורים היוקרתי וולדורף אסטוריה בירושלים, לא יוכלו להשכירן ב-AirBnb

משגר המכולה של ריינמטאל / צילום: צילום מסך מאתר ריינמטאל

הפרויקט הגרמני־ישראלי שישגר 126 מל"טים מתאבדים במקביל

הענקית הביטחונית הגרמנית השיקה משגר מכולה של 126 כלי טיס, אשר מיועד לשגר את החימושים המשוטטים מדגמי "הירו" של חברת UVISION, הממוקמת בצור יגאל ● מדובר בבשורה גדולה לתחום הכטב"מים, שבאה בעקבות הסכם שותפות אסטרטגי שנחתם בין החברות כבר ב־2021

אריה בלדגרין / צילום: אלי דסה

יורוג'ן פארמה הישראלית מגייסת 107 מיליון דולר

הניסוי שערכה החברה היה חד-זרועי אך התוצאות הרשימו את השוק מספיק כדי להקפיץ את המניה עשרות אחוזים ולאפשר גיוס בדיסקאונט של 5% בלבד על המחיר אחרי העליות

צילומים: AP-Ludovic Marin, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בחירות בזק בצרפת: ההחלטה שמחקה בשבוע 240 מיליארד אירו מהבורסה בפריז

ההימור של עמנואל מקרון ללכת לבחירות עד סוף החודש מעורר חשש בקרב משקיעים, שרואים אפשרות לממשלת ימין או שמאל פופוליסטי בצרפת, ולעימות מתמשך בין הנשיא לפרלמנט ● כתוצאה מהירידות, לונדון שוב הבורסה הגדולה ביותר באירופה ● מה עומד מאחורי המהלך?

הקריה למחקר גרעיני במגב / צילום: Shutterstock

דיווח: ישראל משדרגת את כור הפלוטוניום שלה בקריה למחקר גרעיני בדימונה

לפי דוח מכון סטוקהולם למחקרי שלום, בעוד שישראל מעולם לא הכירה באופן פומבי בכך שיש לה נשק גרעיני, מסתמן שהיא משפרת את מאגר האמצעים הגרעיניים שלה ● הדוח קובע כי ישראל נמצאת במקום השמיני בטבלת המדינות בעלות ראשי הקרב הגרעיניים. אילו מדינות בצמרת הטבלה?

אייל רוזנטל, מנכ''ל Ever After Foods / צילום: ג'ים וטר

חברת בת של פלורי גייסה 10 מיליון דולר לייצור מזון מתורבת

חברת פיתוח התרופות הוותיקה דיווחה כי חברת הבת, Ever After Foods, גייסה 10 מיליון דולר לקידום ייצור של בשר ודגים מתורבתים ● החברה המציעה פלטפורמה טכנולוגית לייצור מזון מתורבת, הינה מיזם משותף של פלורי ותנובה