גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המנכ"ל שהעסיק את אשתו, נתן לכלב שלו תואר והפיל בנק

ורנון היל, המייסד של בנק קומרס ומטרו בנק, שניהם הסתבכו בשל עבירות רגולטוריות, היה גם מי שעמד מאחורי בנק רפובליק פירסט שנפל

ורנון היל וכלבו סר דאפילד בפתיחת סניף חדש של מטרו בנק בלונדון, ב-2010 / צילום: Reuters, PA Images
ורנון היל וכלבו סר דאפילד בפתיחת סניף חדש של מטרו בנק בלונדון, ב-2010 / צילום: Reuters, PA Images

בשנת 2001, קומרס בנק של ורנון היל התכונן לפתיחת הסניף הראשון שלו בניו יורק. אשתו, שירלי, שגם עיצבה את הסניף, התקשרה לשאול אם הם יכולים להכניס כלבים. עד אז, נאסר עליה להביא את היורקשייר טרייר שלהם, סר דאפילד, לבנקים אחרים.

WSJ | הפרופסור שהפך לאחד היועצים המובילים בתחום הלוהט בעולם, בחינם 
WSJ | במשך שנים משקיעים נכוו ממניות הבנקים האירופיים. עכשיו הן ממש לוהטות

ורנון היל, מייסד ומנכ"ל הבנק, קבע שזהו "סתם עוד כלל מטופש של בנקים" והשיק קמפיין לעידוד הכנסת כלבים לבנק.

היל, כעת בן 78, האמין שכללי בנק רבים הם מטופשים. בשלושת הבנקים השונים שניהל ב-50 השנים האחרונות, הוא שאף לשנות את האופן בו צרכנים משתמשים בשירותי בנקאות.

הוא דאג שהבנקים שלו יישארו פתוחים בימי ראשון, ערך מסיבות גדולות ללקוחות ולצוות, והוציא הרבה כסף על השגת המקומות הטובים ביותר לסניפים. הוא אפילו שם פינוקים לכלבים בסניפים והקים מכונות "כסף־קסם", בהן אנשים יכלו להפקיד את העודף שלהם.

Commerce Bank הפך לאחד הבנקים הצומחים ביותר בתחילת שנות ה-2000, וגרם לכמה בנקים גדולים צרות כשניסו להעתיק את הרעיונות שלו.

אבל לחוקים האלה היו השלכות על היל. הוא פוטר מהבנק לאחר שהרגולטורים התלוננו על ניגודי עניינים, כולל תשלום של מיליוני דולרים לחברת העיצוב של אשתו עבור שירותי אדריכלות ושיווק. הוא גם עזב את מטרו בנק בבריטניה, לאחר שפרצה שם שערורייה חשבונאית.

הפרויקט האחרון שלו, Republic First Bancorp בפילדלפיה, עמד בפני בעיה גדולה. הרגולטורים השתלטו עליו בסוף השבוע שעבר, לאחר שבעלי המניות הדיחו את היל בניסיון אחרון לחלץ את הבנק.

'רפובליק פירסט', שפעל תחת השם 'רפובליק בנק' ברחבי אמצע האוקיינוס ​​האטלנטי, הפך לבנק הבולט הרביעי שקורס מאז תחילת 2023. בעקבות הכישלונות של בנק עמק הסיליקון, בנק סיגנטור (Signature) והבנק עם השם הדומה 'פירסט רפובליק' (First Republic), רפובליק פירסט התמודד עם ביקורת על טעויות דומות.

כל אחד מהם ניסה לצמוח במהירות, אך מצא את עצמו חשוף יתר על המידה לסיכונים כאשר הפדרל ריזרב העלה את הריבית. ערך ההשקעות בריבית קבועה שרכשו ירד, בעוד שלקוחות עזבו למצוא בנקים שמציעים ריבית טובה יותר על פיקדונות.

היל הודח על־ידי בעלי המניות ב-2022, אבל המנהיגים החדשים לא הצליחו לגייס את הכסף הדרוש כדי למלא את החורים במאזן שהותירה האסטרטגיה שלו. הבנק נחשב כפושט רגל ונמכר לבנק מתחרה אזורי בשם 'פולטון פיננסים'.

ורנון ושירלי היל סירבו להתראיין לכתבה זו.

"קמעונאי תחילה ובנקאי אחר כך"

כבנו של בעל עסק לנדל"ן למגורים בווירג'יניה, היל אמר שרכש חינוך צנוע. הוא דחה הצעת עבודה מבנק ניו יורקי לאחר שסיים את לימודיו בבית הספר וורטון של אוניברסיטת פנסילבניה עם תואר בכלכלה בשנת 1967. במקום זאת, הקים חברה לפיתוח נדל"ן, ובנה סניפים עבור מקדונלד'ס וחברות אחרות.

בתור אדם המושפע מהמודלים העסקיים של רשתות מזון מהיר כמו בורגר קינג מאשר בנקים, היל מכנה את עצמו "קמעונאי תחילה ובנקאי אחר כך", על־פי ספרו מ-2012, "מעריצים! לא לקוחות: איך ליצור חברות צמיחה בעולם ללא צמיחה".

גם לאחר שהפך לבנקאי, היל עדיין לא ראה את עצמו ככזה. הוא פתח את הסניף הראשון של קומרס במרלטון, ניו ג'רזי, ב-1973, תוך כדי שהוא עושה הכל כדי לוודא שהוא לא נראה ולא פועל בשום מובן כמו 14 אלף הבנקים האחרים במדינה באותה תקופה.

הוא בנה סניפים ראוותניים, שעוצבו בצבעי אדום וכחול, במקומות הנחשקים ביותר, בעוד בנקים אחרים הצטמצמו. הסניפים, "חנויות", כפי שהוא כינה אותם, הציגו קירות זכוכית שייצגו שקיפות. הוא הופיע לכנסים של משקיעים עם קמע בתחפושת של "C" אדום וחילק מתנות ממותגות וטפסי חשבונות. ואז הייתה הפעם שבה הביא את הכלב שלו, סר דאפילד, שאותו כינה "קצין הכלבים הראשי", כשהוא נושא אותו בתיק לארוחת ערב שאורגנה למשקיעים בליהמן ברדרס.

הבנק צמח במהירות במהלך שלושת העשורים הבאים, והביא פיקדונות בעלות נמוכה דרך מאות סניפים ברחבי צפון־מזרח המדינה וחלקים של פלורידה. הוא רשם גידול דו־ספרתי במחיר המניה. היל השתמש במה שהוא כינה "מודל התקפה", וביקר בגלוי את האסטרטגיות של בנקים אחרים, כולל JPMorgan Chase, HSBC ו-Toronto-Dominion Bank.

"בנקאים תמיד אומרים לי שהמדיניות שלי מגוחכת", כתב היל בספרו. "אני חושב שהם המגוחכים".

בני הזוג היל בנו אחוזה בשטח של כ-2,200 מ"ר במורסטאון, ניו ג'רזי, שתוכננה על ידי שירלי. לאחוזה, הנקראת וילה קולינה ועוצבה בסגנון איטלקי, יש מרתף יינות, חדרי עיסוי, מספר בריכות ו"חדר לימון" בן שתי קומות לגידול עצי הדר, כך לפי רישומי בית המשפט לשנת 2015.

האחוזה של בני הזוג היל בניו ג'רזי / צילום: גוגל מפות

היל גם ניהל מיזמים עסקיים אחרים, כולל עשרות סניפי בורגר קינגס בפילדלפיה ומועדון הגולף הלאומי Galloway, מחוץ לאטלנטיק סיטי.

הוא שכר את משרד האדריכלות והעיצוב של שירלי, InterArch, לתכנון סניפי בנק. הבנק גם חכר נכסים מגופים הקשורים אליו ואל משפחתו.

בקיץ 2007, הרגולטורים הוציאו צווי הפסקת פעילות נגד היל והבנק, בגין טענות לניגוד עניינים. היל פוטר על־ידי הדירקטוריון וקומרס נמכר לבנק TD תמורת כ-7 מיליארד דולר.

בתביעה, עורכי הדין של משפחת הילס טענו כי הרגולטורים "שמו לעצמם למטרה להרחיק את מר היל מקומרס", על רקע "טענות ללא ביסוס". הם גם ציינו שהחוזים עם InterArch היו ידועים לכל.

המעבר ללונדון

בחיפוש אחר התחלה חדשה, ניסה היל לפתוח בנק בסגנון קומרס בבריטניה. ב-2010, הוא השיק את "מטרו בנק" בלונדון, בגיבוי דמויות כמו מנהל קרן הגידור סטיב כהן ויוצר העסקאות קן מוליס.

הוא פתח עשרות סניפים במהלך העשור הבא, והבנק יצא להנפקה בבורסה של לונדון בשנת 2016. הוא נהנה מהסטטוס של הבנק ככזה שקורא תיגר על המערכת. הוא הפך את הכלב שלו, סר דאפילד, לקמע ועשה לו כרטיסי ביקור (בני הזוג היל היו הבעלים של שלושה סר דאפילדס שונים לאורך השנים).

ורנון היל לצד עובדים במטרו בנק, 2013 / צילום: Reuters, Eddie Keogh

ב-2019, מטרו בנק הודה שעשה טעויות באופן בו סיווג את הסיכון בחלק מההלוואות שלו. לאחר שהדבר נחשף, היל התפטר, מה שגרם למחיר המניה לרדת בחדות. הרגולטורים בבריטניה קנסו את הבנק ואת ההנהלה לשעבר, אך לא את היל.

למרות דיונים בין הרגולטורים של הבנקים בבריטניה וארה"ב בנוגע לחקירות בבנק קומרס, למטרו עדיין הוענק רישיון בנק, אמרו אנשים שמכירים את הנושא. כפי שתיאר היל בספרו, בריטניה הייתה להוטה לאלטרנטיבה ל"קרטל", כך כינה את הבנקים בבריטניה.

"למה שקרה למטרו אין שום קשר למודל שלנו", אמר היל בשיחה עם אנליסטים ב-2021. "זה קשור למערכת הבנקאות בבריטניה ולמערכת הבנקאות האירופית".

נפילתו של קומרס 3.0

עוד לפני שעזב את 'מטרו' בנק, היל כבר התחיל בניסיון השלישי שלו.

בשנת 2008, שנה לאחר שהודח מקומרס, היל השקיע ברפובליק פירסט, וחתם עסקה לייעץ למנכ"ל שלה, הארי מדונה, כיצד להפוך את הבנק לגרסה חדשה יותר של קומרס ומטרו.

רפובליק פירסט היה תחת השגחת הרגולטורים בפנסילבניה, לא הרגולטורים הפדרליים שהיל הסתבך איתם בקומרס.

"מנקודת מבט של ממשל, כל בנק היה צריך להיות זהיר מאוד", אמר ג'ון קוויל, שהיה סגן המבקר האחראי על הפיקוח המיוחד במשרד מבקר המטבע, בזמן שהוציא צווי הפסקת פעילות לקומרס.

עם הסלוגן החדש "כוחו של האדום חוזר!" והגב האיתן של שירלי בעיצוב, היל הבטיח ליישב את תלונות העבר כשהפך ליו"ר ב-2016 ולמנכ"ל ב-2021. הוא כתב בספרו כי "המטרה היא להחזיר את נתח השוק שלקח TD Bank", הבעלים החדש של קומרס.

רפובליק פירסט גדל מהר, בדיוק כמו שהוא רצה, עם סניפים אדומים-כחולים שמזכירים את קומרס. במהלך מגיפת COVID-19, הבנק השקיע רבות בניירות ערך בריבית קבועה, תוך שימוש בזרם הפיקדונות. אולם, כאשר הריבית עלתה, ערך ההשקעות הללו ירד. בינתיים, העידן הדיגיטלי הפך את העיסוק האובססיבי שלו בסניפים לפחות אפקטיבי.

משקיעים, כולל כמה שעבדו עם היל בקומרס, לא היו מרוצים מהרווחים וממה שהם ראו כאסטרטגיה מיושנת. בשנת 2022, קבוצה בראשות האחים מניו ג'רזי ג'ורג' ופיליפ נורקרוס ובכיר לשעבר ב-TD, גרגורי בראקה, עזרה להדיח את היל מתפקידו. תחילה, הם הסכימו להשקיע 35 מיליון דולר, אך העסקה קרסה במרץ. זמן קצר לאחר מכן, השתלטו הרגולטורים על הבנק.

"הבנק הזה היה זקוק לזרימה של הון חדש, לכישרון חדש, ולאסטרטגיות מודרניות", אמר בראקה.

היל אולי נעלם משורות ההנהלה, אבל השפעתו נשארת. בנק TD ממשיך להשתמש בסלוגן שהיל טבע בקומרס: "הבנק הכי נוח באמריקה".

עוד כתבות

בצלאל מכליס, מנכ''ל אלביט / צילום: אסף שילה ישראל סאן

כך הגיב מנכ"ל אלביט מערכות כשנשאל על החרם השקט של המשקיעים הזרים

החברה הבטחונית מציגה תוצאות חזקות וצבר ההזמנות בשיא של יותר מ-20 מיליארד דולר, לצד תזרים שלילי מפעילות ● למרות זאת, מניית אלביט נסחרת מתחת לערכה בתחילת המלחמה בעזה ● המנכ"ל בצלאל מכליס: "אני מנהל חברה ולא מניה – ועם התוצאות קשה להתווכח"

בית העיתונאים, תל אביב / צילום: Shutterstock

רק אחרי עשור: אושרה הקמת מגדל מאחורי בית העיתונאים בתל אביב

ההערכות הן שהמחיר לדירה בפרויקט העתידי יעמוד על כ־70־80 אלף שקל למ"ר ● קרן ריאליטי רכשה את המתחם ב־2015 ב-172 מיליון שקל, כעת הוא מוערך בפי 2 ● כחלק מהפרויקט, מאחורי בית העיתונאים ייהרס בניין בן ארבע קומות ששימש את יחידת דובר צה"ל במשך שנים רבות

כפר סבא / צילום: Shutterstock

עם הנחות של כמיליון שקל לדירה: שווקו 950 יח"ד במחיר מטרה במרכז הארץ

על הקרקעות יוקמו הפרויקטים שישתתפו בהגרלות העתידיות של תוכנית "דירה בהנחה", והם עשויים להציע הנחות גבוהות במיוחד, ודאי ביחס למחירים באזורי הביקוש ● 137 הצעות הוגשו לתשעת המגרשים

השופט איתן אורנשטיין ועו''ד אפי נוה / צילום: שלומי יוסף, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

התזמון לא מקרי: הפצצה שהטילה יאח"ה במקביל לכנס הגדול באילת

המשטרה בחרה להוציא את דבר החקירה של איתן אורנשטיין ואפי נוה דווקא בעיצומו של כנס לשכת עורכי הדין השנתי, המקום בו נוה היה בעבר השליט הבלתי מעורער ● התיק לא יהיה חף מקשיים, אך יש לקוות שהאמת תצא לאור - על השיחות, על מה שהובטח וניתן ועל מה שעשו מקבלי ההחלטות באותה העת

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בתל אביב; מדד הבנקים קפץ ב-2%, מג'יק וטלסיס עלו ב-9%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.8% ● כצפוי, בנק ישראל הותיר אתמול את הריבית ללא שינוי ● הנגיד מצפה מהממשלה לצמצם את הגירעון; אם לא, הציבור ישלם ● תשואת האג"ח הממשלתית ל-10 שנים עקפה אתמול את רף ה-5%, שיא של כ-13 שנים ● מנועי בית שמש מזנקת ב-8% ● בנק לאומי: הרווח הנקי זינק בכ-200% ● אלביט: צבר ההזמנות בשיא, הרווח הנקי זינק בכ-20%, אך תזרים המזומנים היה שלילי

חניון דובנוב ,פינת רחוב שאול המלך ,ת''א / צילום: תמר מצפי

ישראל קנדה רכשה ב-443 מיליון שקל את חניון דובנוב בת"א; תקים מגדל של 170 דירות

חברות-בנות של ישראל קנדה זכו במכרז לרכישת אחת מהקרקעות המבוקשות בתל אביב ● במקום החניון יוקם מגדל הכולל 45 קומות, 170 יחידות דיור ושטחי תעסוקה

מסילת 431 / צילום: ענת דניאלי לב

בין כביש 1 לנתיבי איילון: כל חסימות הכבישים שמתוכננות בקרוב

בשבוע הבא, כביש 1 צפוי להיחסם בין השעות 22:30 בלילה ועד 4:30 לפנות בוקר, לאחר שעבודות שנקבעו במקור לימי שבת בוטלו בלחץ המפלגות החרדיות ● גם נתיבי איילון ייחסמו השבוע, החל מיום חמישי אחר הצהריים ועד ליום שישי בסמוך לכניסת השבת

נשיא ברזיל לואיז אינסיו דה סילבה / צילום: Shutterstock, Isaac Fontana

בפעם השנייה: ברזיל מעכבת עסקה עם חברה ביטחונית ישראלית

זרוע היבשה של צבא ברזיל יקים קבוצת חשיבה לשינוי מועדי האספקה של טילי נ"ט מתוצרת רפאל, כך לפי דיווח במדינה ● אין סיבה רשמית לצעד, אבל סביר מאוד שהוא נובע מההתנגדות של ברגיל למלחמת חרבות ברזל

אילוסטרציה: shutterstock

סימן מדאיג: הנתון הישראלי שזינק לשיא של 13 שנה

לפני פרסום החלטת הריבית של בנק ישראל, קפצה תשואת האג"ח לעשר שנים ליותר מ-5% - הגבוהה ביותר מאז 2011 ● המשמעות: ירידה בביקושים שגורמת למדינה להנפיק חוב בעלות גבוהה יותר ● ברקע: פרמיית הסיכון הגבוהה והחוב הממשלתי המטפס

קניון עזריאלי / צילום: Shutterstock

דוחות הקניונים וחברות האופנה מגלים: הישראלים משלמים יותר

בעוד האינפלציה בישראל עלתה בשנה האחרונה בשיעור של 2.8%, דוחות חברת הקניונים עזריאלי מצביעים על עלייה בפדיונות השוכרים, של כ־11% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● נתונים דומים שמצביעים על ביטול המבצעים בחנויות מופיעים בדוחותיהן של חברות האופנה

לבואינג אג''ח בעשרות מיליארדי דולרים בסכנה של הורדת דירוג / צילום: Reuters, Peter Cziborra

רודפים אחר תשואה ומתעלמים מהסיכונים הגוברים: נורות אזהרה למשקיעי האג"ח

מרווחי התשואות בשוק הקונצרני בארה"ב, במיוחד מתחת לדירוג השקעה (זבל), ירדו לשפל היסטורי ● הנפקות בסיכון גבוה, ובתשואה שאינה מפצה עליו, בוצעו מתחילת השנה בהיקף כפול מהתקופה המקבילה ● בישראל התמונה דומה, חרף סיכוני המלחמה. מה המשמעויות למשקיעים?

עו''ד אפי נוה והשופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילומים: כדיה לוי, תמר מצפי; עיבוד: טלי בוגדנובסקי

החשדות וקו ההגנה: כל מה שכדאי לדעת על החקירה הדרמטית של השופט וראש הלשכה לשעבר

בעוד שלעו"ד אפי נוה זו החקירה השלישית במספר - עבור איתן אורנשטיין, שהיה שופט ונשיא מוערך מאוד, זו החקירה הראשונה ● מהם החשדות נגדם, מה צפויים השניים לטעון, ואיך הגיבה השופטת דליה גנות אותה ביקש נוה להעביר? ● גלובס עושה סדר

מפכ''ל המשטרה, קובי שבתאי / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

המפכ"ל שבתאי ברקע הזימון לשימוע: אעמוד כחומה בצורה מול הניסיונות להכניס שיקולים פוליטיים למשטרה

ברקע הטענות לפוליטזציה של המשטרה מצד בן גביר והזימון שלו לשימוע, אמר המפכ"ל קובי שבתאי: "המשטרה במדינה דמוקרטית חייבת להיות נקייה מכל סממן פוליטי" • עוד הדגיש שבתאי בדבריו כי "עצמאות המשטרה היא אבן-דרך הנדרשת במדינה דמוקרטית"

עופר מלכה ומירי רגב / צילומים: איל יצהר, קובי גדעון-לע''מ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

"תוקע מיזמים": איש המוסד שעזב בטריקת דלת והפך ליועץ הקרוב של מירי רגב

עופר מלכה הוגדר על ידי גורמים שעבדו מולו כשהיה מנכ"ל משרד התחבורה כמי ש"התאמץ לא לקבל החלטות אלא בהנחתות שהגיעו ממירי רגב" ● בתחקיר "המקור" נחשפה זיקה עמוקה שלא דווחה בין השרה למי שעד לא מזמן היה מועמדה למנכ"לות רשות שדות התעופה

מנהלי המשרד הממוזג גולדפרב גרוס זליגמן / צילום: דדי אליאס

גולדפרב גרוס זליגמן: חשד שבוצע ניסיון חדירה נוסף לרשת החברה

פירמת עורכי הדין גולדפרב גרוס זליגמן, שהותקפה בשבוע שעבר ע"י האקרים, הודיעה כי עודכנה ע"י מערך הסייבר הלאומי על ניסיון תקיפה נוסף ● בפירמה אישרו לאחר התקיפה הראשונה כי הועתק מידע, והודיעו כי שכרו את חברת הסייבר סיגניה, מהמובילות בתחום ● בין השאלות שנותרו פתוחות: מהו היקף המידע שנגנב, וכיצד בוצעה התקיפה?

עידן פלוס / צילום: יח''צ

ערוץ 14 יוצא מעידן פלוס. זו הסיבה

עפ"י מידע שהגיע לגלובס, בערוץ 14 ביקשו לרדת מעידן פלוס כדי שהחוב שלהם לרשות השנייה לא ימשיך לגדול ● ככל הנראה, אם לא יהיה שינוי במדיניות מצד משרד התקשורת, ביום חמישי הקרוב השידור של ערוץ 14 כבר לא יהיה זמין דרך השירות ● נכון לעכשיו, החוב של ערוץ 14 עומד על 6.5 מיליון שקל

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יואב דודקביץ , ידיעות אחרונות

חקירת נוה ואורנשטיין מסמנת עידן חדש באכיפת שחיתות בישראל

מאז חקירת רה"מ בנימין נתניהו והעמדתו לדין לפני ארבע שנים הלך ופחת מספר חקירות השחיתות נגד אישי ציבור ● אולם גלי בהרב־מיארה, הוכיחה בשנה האחרונה שיש לה אומץ ויכולת לעמוד איתנה מול הממשלה ● ייתכן שההחלטה לפתוח בחקירה הנוכחית מלמדת על עידן חדש ויציאה מההקפאה באכיפת שחיתות בישראל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הריבית הגבוהה כואבת לישראלים יותר. הנתונים מראים שהיא כאן כדי להישאר

בגוש האירו צפויים להתחיל בהורדת הריבית כבר ביוני, לאחר שסחרור המחירים מהשנה שעברה נבלם ● בבריטניה האינפלציה עומדת על 2.3%, כשבשיא היא הייתה גבוהה פי חמישה, וגם בקנדה ישנה הקלה ● בישראל עם זאת המגמה הפוכה והקונצנזוס הוא שהאינפלציה תטפס ● וגם: למה נוטלי המשכנתאות פה סובלים יותר?

פתיחת מסחר של חברת פאגאיה בנאסד''ק ביוני 2022 / צילום: עידו איז'ק  - יח''צ

מדד ראסל מעדכן את המניות בו: אלה הישראליות שייכנסו

מה הוא מדד ראסל 3000, מי מנהל אותו, אילו מניות יכולות להיכלל בתוכו, ואיזו תשואה הוא הניב לעומת מדדי S&P 500 ונאסד"ק? ● וגם: המניות הישראליות שנכנסות כעת למדד, ואלה שיוצאות ממנו - דברים שכדאי לדעת לקראת עדכון המדד בסוף חודש יוני

בית מלון / אילוסטרציה: Shutterstock

חדשות טובות לנופשים: האתרים הבינלאומיים יחויבו לעמוד בדין הישראלי

בית המשפט העליון קבע כי הדין שיחול על תביעה נגד אתר "אגודה" - המציע בתי מלון בישראל ונמצא בבעלות חברה זרה - הוא הדין הישראלי, ולא הדין הסינגפורי כפי שנקבע בתנאי השימוש באתר