גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מקשיבים יותר ומשתפים רק מה שיש בו ערך: זה סוד הקסם של המנהלים המופנמים

בניגוד לדימוי המקובל, לא כל המנהלים הם מוחצנים בעלי כריזמה נוטפת ● מה האנשים השקטים מביאים לשולחן, למה הם בעצם מנהיגים מעולים ואיך ניתן לעזור להם לשגשג ● המלצת ספר

חצי שעה של השראה. על עובדים מופנמים / צילום: כריכת הספר, מנחם רייס
חצי שעה של השראה. על עובדים מופנמים / צילום: כריכת הספר, מנחם רייס

 

רשימה זו מבוססת על פרק מספרו של ערן גפן, מייסד G^Team, חברה לייעוץ אסטרטגי

יום אחד היה לי קווץ' בלב. אור, הילד שלי, הבחין בספר שאני קורא בשם "שקט" ושאל אותי "על מה הוא?". עניתי לו שזה ספר על אנשים שקטים. "אבא, אתה יודע שגם אני כמעט ולא מצביע בכיתה?". המשפט הזה גמר אותי - והוביל לשיחה ארוכה מלב אל לב.

רמי שביט: "בדיעבד לא הייתי קונה את המשביר. אבל בסוף הפכתי את הטרגדיה לאסטרטגיה"
מנכ"ל ישרוטל: "באתי לבראשית והשתגעתי, המלון הכי יוקרתי בארץ הפך לקיבוץ"
מייסד Wiz שגייסה מיליארד דולר מגלה את הסוד

כילד גם אני התביישתי להשתתף בכיתה, עמדתי בצד צמוד לקיר במסיבות, וטיולים שנתיים היו בשבילי התקף חרדה.

גם בעבודה אני זוכר את הסצנה הזאת בבהירות: חדר ישיבות, שולחן זכוכית ארוך־ארוך, פגישה מרובת משתתפים שכמובן נפתחה בסבב היכרות. הייתי בן 27, בתחילת הדרך. המשתתפים הציגו את עצמם ברוב חשיבות, וככל שהתקרבו אליי הלב שלי דפק יותר ויותר. כשדיברתי בסופו של דבר יצא לי קול צפצפי ורועד מרוב ההתרגשות.

באותם ימים ישיבות היו בשבילי סיוט. לפעמים הרגשתי שהן ממש "נחטפו" בידי האנשים היותר כריזמטיים. אם אתם מצליחים להזדהות - מזל טוב, התקבלתם למסדר האינטרוברטים.

אנשים שקטים מקשיבים יותר

אין צורך להתבאס, האנשים השקטים יהיו הראשונים להסתכל על הדברים מזווית אחרת. המבט מהצד, של זה שאינו במרכז הרחבה של המסיבה, הוא אותו המבט המאפשר חשיבה ביקורתית, מודעות עצמית והתעסקות בעיקר. כשהם כבר כן מדברים, הם כאילו בודקים את עצמם, אם מה שנאמר שווה בכלל את "המרחב" והקשב שהוא יתפוס - ולכן מוודאים שיש בו יותר ערך.

אנשים שקטים הם אנשים שמקשיבים יותר. במקום לדבר הם סופגים, הם נמצאים על מצב "קלט" במקום על "פלט", והם שבסוף עושים את העבודה האמיתית.

וכן, גם אנשים מופנמים מגיעים לראש הפירמידה. בשנים האחרונות אני עובד ישירות עם עשרות מנכ"לים של החברות המצליחות בישראל. אני רואה אותם מול ההנהלות שלהם, יושב איתם אחד על אחד.

עם יד על הלב, על חלק גדול מהם בכלל לא רואים ממבט ראשון. למשל, יש מנכ"ל אחד שקראתם עליו וראיתם אותו על במות, הוא אפילו התארח אצלי בפודקאסט. היום אפשר לקרוא לו "מר כריזמה", אבל האמת היא שמר כריזמה הוא אחד המופנמים שהכרתי.

כשהמופנמים משתתפים

למי שרוצה להעמיק בנושא אני ממליץ בחום על הספר "שקט: כוחם של המופנמים בעולם שלא מפסיק לדבר" של סוזן קיין (בהוצאת מטר). קיין האמריקאית, עורכת דין תאגידית לשעבר וכיום מחברת רבי־מכר ומרצה, משרטטת את עליית אידיאל המוחצנות בתרבות המערבית ומראה מה אנו מפסידים כשאנחנו לא מבינים ולא מעריכים את האנשים המופנמים.

הנה כמה שיעורים שאפשר ללמוד מהספר.

מופנמים הם מנהיגים מעולים. יש תפיסה שגויה שלפיה רק המוחצנים הכריזמטיים נועדו להיות מנכ"לים. אבל למעשה מופנמים נוטים להתמקד בהבנת העובדים שלהם ובהנעה שלהם. הם שואפים ליצור קשרים אישיים משמעותיים, מה שמוביל לסביבת עבודה תומכת וממריצה.

מרחב שקט. מופנמים משגשגים בסביבות רגועות. התאימו חללי עבודה לריכוז. סביבה רגועה מאפשרת להם לחשוב בבהירות ולהביא לידי ביטוי את היכולות שלהם בצורה המיטבית. כדאי לעצב חללי עבודה שמקדמים ריכוז ולא רק סביבת אופן ספייס של שיתוף פעולה פתוח.

יחד ולחוד. דינמיקה קבוצתית וסיעור מוחות אינם מתאימים לכולם (אני למשל פיתחתי שיטות אחרות). עבור אנשים מופנמים היא הגורם הראשי לקטילת יצירתיות. הם לעיתים קרובות מעדיפים לעבד מחשבות לפני שהם משתפים אותן. חשוב לאפשר גם פלטפורמות שבהן מופנמים יוכלו ליצור בדרך שבה הם מרגישים בנוח.

לבד אינו בדידות. זמן לבד אינו שווה בדידות. זה המקום שבו המופנמים מוצאים את הניצוץ היצירתי שלהם. החברה שלנו נוטה לחשוב שיש בעיה עם מישהו שיושב בשקט לבד עם עצמו, אבל למעשה זה לעיתים פשוט סימן שיש לו עולם ומלואו לעסוק בו.

אמפתיה והקשבה. מופנמים מצטיינים בהבנה ובהערכה של דעותיהם של אחרים. זו אחת היכולות החשובות ביותר של מנהל. מופנמים, בזכות הרגישות הטבעית שלהם לסביבה, הם בעלי אמפתיה גבוהה, מה שמשפר את הדינמיקה בקבוצה.

ניהול אנרגיה. כבדו את מפלס האנרגיה של מופנמים. כשהם בסביבת אנשים, הסוללה שלהם פשוט מתרוקנת לאט לאט. חשוב להבין את הצורך שלהם בהפסקות ובזמן מנוחה במהלך היום כדי לשמור על רמות אנרגיה גבוהות.

כמנהיגים עסקיים יש לנו תפקיד, לראות את המופנמים ולתת להם את הבמה. בתהליכי אסטרטגיה שאני מוביל, לדוגמה, אני מוודא שהאנשים השקטים ישמיעו את קולם. אפילו פיתחתי טכניקות שבהן חלק מהתהליך הוא בכלל "אינטראקטיבי־אנונימי" כדי שכל הקולות יישמעו ויהיו שווים ללא תלות בעוצמתם. כי כשהאנשים השקטים משתתפים יוצא מהם זהב.

ערן גפן / צילום: מנחם רייס

ערן גפן הוא מייסד G^Team, חברה לייעוץ אסטרטגי, שעוזרת לחברות לפתח מנועי צמיחה חדשים . הוא בעל ניסיון בעבודה עם מנכ"לים והנהלות של החברות המובילות בארץ ובעולם, בהן קוקה קולה, וולט, מיקרוסופט, שטראוס וקימברלי קלארק. חברה קודמת שהקים נרכשה על ידי WIX. גפן מפעיל את הפודקאסט "חצי שעה של השראה" ומחבר הספר "יוצרים צמיחה - כך הופכים יצירתיות עסקית לתוכנית עבודה".

עוד כתבות

תערוכת יורוסאטורי / צילום: Lafargue Raphael

בית המשפט בצרפת מחמיר את ההגבלות בתערוכת הנשק הגדולה

בית המשפט בבוביני שבאיל דה פראנס שבפאתי פריז קיבל עתירה של ארגונים פלו־פלסטיניים מקומיים שדרשו לאסור כניסת חברות ישראליות באופן גורף לתערוכת יורוסאטורי היוקרתית ● המשמעות: גם חברות שתכננו לשלוח נציגים לתערוכה כדי לקיים פגישות או לפנות למציגים אחרים, לא יוכלו לעשות זאת

מיכה כתראן / צילום: תמונה פרטית

מיכה סטוקס: היוטיובר שהפך לתופעה וממליץ להתרחק ממניות ישראליות

עד לפני עשור מיכה כתראן היה בכלל הייטקיסט עם משרה מבטיחה ובכירה בנייס ● אבל אז הוא החליט לשנות כיוון, עבר לניו ג'רזי, הקים אולפן ביתי בחדר האורחים והחל לשדר לפחות פעמיים ביום לייב פיננסי ביוטיוב ● עם קצת הומור והרבה אינטראקציה עם הקהל, הוא צבר תאוצה ועשרות אלפי עוקבים ● מה המודל הכלכלי שלו, למה הוא מתרחק מהבורסה הישראלית, ואיזו מניה שברה עבורו את כל הכללים?

תל אביב / צילום: Shutterstock

חרף המלחמה: הציבור מסתער על הדירות והמחירים עולים בקצב שנתי של 12%

עליית מחירי הדירות ב־2024 הגיעה לקצב שנתי דו־ספרתי, למרות המלחמה, הריבית הגבוהה והמצב הכלכלי הבעייתי ● אנליסטים ומומחים בתחום מסבירים את התופעה בביקושים כבושים שנוצרו במהלך השנה, בה נרשם מספר העסקאות הנמוך ביותר ב־20 השנים האחרונות

חאבייר מיליי, נשיא ארגנטינה / צילום: Reuters, Matias Baglietto

ארגנטינה: האינפלציה הנמוכה ביותר זה שנתיים וחצי, והרפורמות נמשכות

האינפלציה בארגנטינה נחתכה לרמתה הנמוכה ביותר מאז ינואר 2022, מה שמחזק את חאבייר מיליי, הנשיא הרדיקל החדש של ארגנטינה ● במקביל, בחיזוק נוסף לאג'נדה שלו להפוך את הכלכלה הארגנטינאית לכלכלת שוק חופשי, חבילת הענק לרפורמות של מיליי עברה באופן עקרוני

הפגנה נגד הממשלה בכביש 4 צפון / צילום: דנור אהרון

בירושלים, בקיסריה ובדרום: ארגוני המחאה הכריזו על "שבוע התנגדות"

לאורך שבוע ההתנגדות, הארגונים יצעדו בשיירות לירושלים, יפגינו מול הכנסת, בנגב וכן מול ביתו של רה"מ בקיסריה, במחאה נגד הממשלה ● המחאות יתקיימו תחת הכותרות: "די להפקרת החטופים והעוטף" ו"די להפקרת הצפון"

יוליה שמאלוב-ברקוביץ' / צילום: שלומי יוסף

עיתונאי חדשות 13 הכריזו על סכסוך עבודה. מה המשמעות?

סכסוך העבודה הוכרז בעקבות מינויה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חדשות 13 ● הכרזה על סכסוך עבודה היא שלב ראשון בשורת צעדים שיכולים לנקוט עובדים במקום עם יחסי עבודה קיבוציים ● האם צעדים אלה יכולים לכלול גם התפטרות קולקטיבית, ומה הדין לגבי פיטורים של מי שמתנגד כעת למינוי?

נשיא צרפת, עמנואל מקרון / צילום: Associated Press, christophe Simon

שלטים גדולים יאסרו על כניסת ישראלים: כך נראה החרם הצרפתי על ישראל

החלטת בית משפט בצרפת לאסור באופן גורף על כניסת חברות ישראליות לתערוכת הנשק יורוסאטורי, מסמנת שפל חסר־תקדים ביחסים המסחריים בין שתי המדינות ● על פניו, צרפת עדיין מחויבת להצהרות בנוגע לסיום שלטון חמאס בעזה ולשחרור החטופים - אך בפועל, המעשים שלה מציבים את ישראל מחוץ לגבול הלגיטימיות

צילומים: אלביט מערכות, דוברות משרד הביטחון, עיצוב: טלי בוגדנובסקי

תשואות פנומנליות וחריגה אחת: הסקטור שהפך לבאזז החדש בבורסת תל אביב

מתחילת המלחמה מחצית מהמניות הביטחוניות הנסחרות בת"א הניבו תשואה של יותר מ־100% ● אבל בבורסה הישראלית לא מתכוונים להשיק בקרוב מדד המיועד לסקטור כי "אין מספיק מניות גדולות" ● וגם: דווקא מניית הענקית אלביט נשארה מחוץ לחגיגה

חלק מהאמצעים הישראליים כה מבוקשים, שאין יכולת מוחלטת למנוע את הופעתם בתערוכה היוקרתית / צילום: Reuters, Chris Emil Janßen

מוטמע ברק"מ פולני: המשגר הישראלי שמופיע, למרות הכל, ביורוסאטורי

למרות המאבק הצרפתי בהשתתפות הישראלית ביורוסאטורי, מוצג אמל"ח ישראלי בתערוכת הנשק היוקרתית ● ברק"מ הפולני החדש של חברת PGZ, בורסוק, משולבים משגרי טילי נ"ט ספייק LR ו־LR2 של רפאל ● השקתו דווקא ביורוסאטורי, ממחישה את היעדר התחרות ההוגנת שהביא אליה נשיא צרפת בעצם הרחקת החברות הישראליות

נחתים אמריקאים בתרגיל. התאמנו בסביבת טייוואן לפחות שנה / צילום: Reuters, EyePress News

חיל הנחתים האמריקאי כבר התחיל להתכונן למלחמה שתפתח סין

חיילי הנחתים של ארה"ב מוטסים במסגרת תרגילים צבאיים למקומות מרוחקים שמהם הם עשויים יום אחד להילחם בסין ● הכוחות לומדים איך לעכב את הסינים כדי לקנות זמן לתגבורת אמריקאית, לומדים איך לתקשר ביניהם ולהישאר מוסווים ויודעים איך ליצור הסחה: "כל חיישן שסין מגייסת כדי לחפש כוח של חיל הנחתים, הוא חיישן שלא מחפש מטרה אחרת" ● חזית סין-טייוואן, פרויקט מיוחד

זהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי

שני ילדיו של זהר זיסאפל קיבלו מניות בשווי 23 מיליון דולר

יום לפני שנפטר אשתקד העביר זהר זיסאפל, מחלוצי תעשיית ההייטק בישראל, את החזקותיו בחברות רדקום וסרגון לילדיו מיכאל וכליל, בחלקים שווים

טיילור סוויפט בהופעה בפריז / צילום: Associated Press, Lewis Joly

הזמרת ששרה כל הדרך אל הבנק, ואף עשויה לעכב את הורדת הריבית בבריטניה

המופע המצליח של הזמרת האמריקאית טיילור סוויפט, The Eras Tour, עשוי להוסיף כמיליארד ליש"ט לכלכלה הבריטית ● זוכת הגראמי, שידועה כ"מטלטלת כלכלות" בכל מקום שכף רגלה דורכת, צפויה להביא לעלייה באינפלציה בבריטניה באוגוסט ולשבש את התוכניות של הבנק המרכזי במדינה

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותרו לפרסום שמות של 2 חללי צה"ל: סמל שלום מנחם וסמ"ר צור אברהם

לוחמי ההגנה האווירית יירטו כטב"ם במרחב הימי של נהריה, צה"ל תקף בלבנון ● בג"ץ הורה לעצור את ביקורת מבקר המדינה על צה"ל והשב"כ ● צה"ל מבהיר: אין בדרום הרצועה הפסקה של הלחימה, אלא הפוגה באזור ספציפי בלבד ● הותרו לפרסום שמותיהם של שבעה מבין שמונת לוחמי ההנדסה שנפלו בתקרית ברפיח, בקרב בצפון הרצועה נפלו שני לוחמי מילואים בשריון ● עדכונים בולטים

יוליה שמאלוב-ברקוביץ' ולן בלווטניק, בעל השליטה ברשת 13 / צילום: איל יצהר, טים בישופ

המינוי השנוי במחלוקת של מנכ"לית חדשות 13: מה הסיכוי שבג"ץ יתערב?

בעקבות ההכרזה על מינויה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חדשות 13, החליטו עיתונאי החברה לפנות ליועצת המשפטית לממשלה לקראת עתירה לבג"ץ ● הטענות העיקריות עוסקות בסבירות המינוי ובניגוד העניינים לכאורה שבו מצויים חברי הדירקטוריון

צבי לנדו, גילון בק וגבי ויסמן / צילום: איל יצהר, תמר מצפי, יח''צ נובה

סולאראדג' בשפל, והחברה הביטחונית שזינקה ב-17% ביום אחד

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● חברת ההגנה ההיקפית סנסטאר זינקה לאחר הדוחות ● סולאראדג' המשיכה במומנטום השלילי וצללה בכ-8% ● ונובה נהנית מהביקוש לשבבים בתחום ה-AI

קובי מימון / איור: גיל ג'יבלי

קובי מימון רוצה להתקרב למאגר תמר: אקויטל הגישה הצעת רכש ל-23% ממניות נפטא

הצעת הרכש, ככל שתתקבל על ידי בעלי המניות, עשויה להוביל את אקויטל להחזיק ב-90% מנפטא ובעתיד לפעול למחיקתה מהבורסה ● עלות ההצעה לאקויטל – 439 מיליון שקל והפרמיה בהצעה עומדת על 8%

הדירה ברחוב נחל לכיש בשדרות / צילום: כפיר אסולין

דירת מחיר למשתכן בשדרות נרכשה ב-640 אלף שקל. בכמה היא נמכרה?

דירת 4 חדרים בשטח של 110 מ"ר בפרויקט מחיר למשתכן בשכונת נאות שקמה בשדרות נרכשה לפני 5 שנים בכ־700 אלף שקל והרוכשים קיבלו מענק של 60 אלף שקל נוספים ● כעת נמכרה הדירה ב־1.28 מיליון שקל

צילום: AP-Seth Wenig

העלייה מסחררת, אבל גם ההתרסקות: הכירו את פרדוקס התשואות של קרנות הסל

קרן סל שדיווחה זה עתה על רווחים גדולים, לרוב תמשוך אליה עד מיליארדי דולרים ממשקיעים נלהבים, שבתורם יניעו רווחים נוספים ● אז איפה הבעיה? מחקר מצא כי המשקיעים עצמם הם שמניעים את התשואות והרווחים הללו, וכשהאוויר החם ייצא מהקרן, הם יצטרכו חגורת הצלה

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

הביוב הציף את הדירה בשל ליקוי בצנרת ושימוש במגבונים. כמה ישלם היזם?

הורים לשלושה נפרדו אחרי קרוב ל־40 שנה - הבעל ביקש לקבל 80% מהזכויות בשל פערי השתכרות בין הצדדים ● בני זוג רכשו דירה להשקעה שהוצפה שלוש פעמים - היזם והקבלן חויבו בפיצויים ● ביהמ"ש דחה תביעת ענק נגד תאגיד השידור "כאן", בטענה ללשון הרע במסגרת כתבה על חשד להתעללות בגן ילדים ● שלושה פסקי דין בשבוע

״אנחנו אסירי תודה להם״, מכריז הצהובון הלונדוני ביום האזכרה בנורמנדיה. האומנם? / צילום: גזיר עיתון

ראש ממשלת בריטניה מגדיר מחדש את הזיכרון הלאומי

רישי סונאק אולי סיים את הקריירה כאשר הסתלק מן האזכרה לשחרור אירופה ● הייתכן שהיא פשוט לא דיברה אל ליבו? הייתכן שחברת מהגרים מוכרחה לשכוח?