גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עלייה של 64% במחירי הביטוח: זה הרכב הנגנב ביותר בישראל מתחילת המלחמה

פוסט שפורסם ברשתות החברתיות גילה כי כדי לבטח את אחד הרכבים הגניבים בישראל, טויוטה RAV4, נדרשה בעליו לשלם סכום המגיע כמעט לשישית משווייו ● "זו אמירה חד-משמעית ללקוח, שאת הדגם הזה החברה לא רוצה לבטח", אומרים בלשכת הסוכנים ● בשוק ממליצים לרוכשי מכוניות לכלול את עלות הביטוח בשיקולים בעת רכישת רכב חדש

רכבי טויוטה חונים בשכונת מגורים. מכת גניבות רכב / צילום: טלי בוגדנובסקי
רכבי טויוטה חונים בשכונת מגורים. מכת גניבות רכב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בתחילת החודש הסעירה אישה צעירה בשם הדר ביסמוט את הרשתות החברתיות, כשפרסמה כי כאשר רצתה לרכוש ביטוח לרכב שבו היא מחזיקה, מסוג טויוטה RAV4, ההצעה שקיבלה לביטוח המקיף עמדה על לא פחות מ-23 אלף שקל (בנוסף ל-2,400 שקל לביטוח חובה). לאחר שגולשים נדהמים הציפו אותה בשאלות, היא הסבירה כי אינה נהגת חדשה והיא לא מתגוררת באזור מסוכן. כך שהעלות הלא הגיונית על פניה של הביטוח שהוצע לה מעלה תהיות מדוע התבקשה לשלם מחיר כה יקר, בעיקר כשלדבריה הרכב מוערך בכ-150 אלף שקל (קרי, כמעט שישית מערך הרכב).

"השוק מתפוצץ": תקציבי הביטחון בעולם מזנקים ואלה חלק מהמניות שעשויות להרוויח מכך
הצוללת | שוקלים לרכוש מכונית חשמלית? את האזהרה הזו אתם חייבים לשמוע 

ההצעה היקרה במיוחד ניתנה ככל הנראה מאחר שהפרטים שמולאו לצורך קבלתה הראו בטעות כי הוותק שלה החל בשנת 2024, כלומר על פניו היא נהגת חדשה. מבדיקת גלובס, באמצעות סוכנות הביטוח הדיגיטלית Wobi שעורכת השוואה בין הצעות חברות הביטוח, עולה כי בדגם הרכב הזה (טויוטה RAV4 משנת 2022) המחיר עבור נהגת יחידה בת 36 עם ותק של 15 שנה ועבר ביטוחי נקי (כלומר ללא תאונות בשלוש השנים האחרונות), נע בין 17 אלף שקל (לביטוח מקיף וחובה) בהצעה היקרה ביותר ל-7,400 שקל בזולה.

ההסבר למחירים הללו פשוט, וכפי שנכתב בגלובס לא פעם במהלך השנה וחצי האחרונות - הוא טמון במכת גניבות הרכב, כשההערכה בענף הביטוח היא שבכל לילה נגנבים בישראל לפחות 50 כלי רכב. מנתוני המשטרה, טויוטה RAV4 הוא אחד הרכבים הגניבים בישראל, כשמאז 2017 ועד פברואר השנה נגנבו כ-1,200 רכבים כאלה.

רכב מסוג זה עולה כ-200 אלף שקל, וכאשר הוא נגנב חברת הביטוח, בהנחה שבעל הרכב רכש עבורו ביטוח מקיף שמכסה את הגניבה, משלמת את שוויו המלא. זאת בניגוד לתשלום בגין תאונה, שעומד בממוצע על כ-20 אלף שקל. לשם השוואה, בבדיקה ב-Wobi, נהגת עם אותם נתונים שתבקש לרכוש ביטוח לרכב יוקרה מסוג אאודי A8, שמחירו עובר את החצי מיליון שקל, תוכל לקבל הצעה גם עד 20 אלף שקל.

"דוגמאות למקרים שחברות הביטוח לוקחות מחירים מאוד גבוהים או שהן דורשות תנאי מיגון מאוד קשוחים, לא חסרות", אומר שי שדה, יו"ר הוועדה לביטוח כללי בלשכת סוכני הביטוח. "בסופו של דבר זו אמירה חד-משמעית ללקוח - שאת הדגם הזה החברה לא רוצה לבטח".

עליית מחירים של 64%

נדב שרייבמן, מנהל מחלקת מחקר ואנליזה ב-Wobi, מסביר כי בייחוד ברכבים גניבים, יש פערים בין החברות שכן כל חברה מתמחרת כל סיכון באופן שונה. "יש חברות שמעניקות משקל גדול יותר לנסועה (כמה ק"מ הנהג נוסע, ר"ו) ואחרות מעניקות משקל גבוה יותר לגניבות, כך שלצורך העניין הן מעדיפות לא לבטח טויוטה RAV4 ולכן נותנות הצעות מחיר גבוהות. זה היתרון כשעושים השוואה אמיתית", מציין שרייבמן.

"הטויוטה RAV4 נגנב כמו לחמנייה, והוא לא לבד. ישנם 6-8 דגמים שמהווים יותר ממחצית מתוך סך הרכבים הגנובים שבחברות הביטוח עדיין מפסידים עליהם גם אחרי עליית הפרמיה", אומר גורם בכיר באחת מחברות הביטוח.

על פי מדד Wobi, במשך שנתיים וחצי (מאז אוקטובר 21) עלו מחירי הפוליסות בממוצע ב-64%. לדברי אותו גורם, בשאר הדגמים שאינם כלולים באותה "רשימה שחורה", העלאת התעריפים כבר מספיקה כדי לכסות על ההפסדים של החברות שגדלו בשל הגניבות, כמו גם בשל התייקרות החלפים, הגידול בשכיחות התאונות והתייקרות הרכבים עצמם.

מנתוני המשטרה לשבע השנים האחרונות, שפורסמו בעקבות בקשה של התנועה לחופש המידע, חמשת הרכבים הגניבים ביותר הם טויוטה קורולה (6,582 רכבים בשבע השנים שעד פברואר השנה), מאזדה 3, יונדאי i25, קיה פיקנטו ומאזדה CX.

 

חוסמת ביטוח או מייקרת

כפי שפורסם בגלובס בתחילת השנה, מלחמת חרבות ברזל הביאה לשינוי מסוים בהעדפות הגנבים, כשלרשימה השחורה הצטרף גם סוזוקי ג'ימני, רכב שטח קטן שמאפשר ניידות גבוהה ועל פי חשש בענף עשוי לשרת גורמי טרור בפעילות חבלנית. על פי ההערכות מתחילת המלחמה בעזה נגנבו בישראל כ-300 כלי רכב מסוג זה.

"ברכבים הגניבים יש בעיה מאוד משמעותית לבעלי הרכבים למצוא ביטוח במחירים שפויים", אומר שדה, וטוען כי הסיכוי לגניבה מתורגם לסיכון סטטיסטי בחברת הביטוח. "יתכן שבחברה מסוימת היו בתקופה האחרונה עשרות או מאות גניבות של דגם מסוים, ולכן בשל האקטואריה היא גובה מחיר שהוא על גבול הבלתי הגיוני.

"לדוגמה, אם החברה יודעת בוודאות של 80% שיגנבו דגם מסוים, אז גם פרמיה של 23 אלף שקל לא מצדיקה מבחינתה את הסיכון (החברה כאמור תשלם את מלוא עלות הרכב, ר"ו).

"מצד שני, אם הסיכוי לגניבה הוא רק 50%, חוק המספרים הגדולים יאפשר לחברה ליישר את המספרים עם מחיר של 23 אלף שקל. כלומר אם היא תבטח מספיק רכבי טויוטה כאלה, הסיכון שלה הוא סביר", אומר שדה.

גורם בענף הביטוח מסביר זאת היטב: "בסופו של דבר מדובר על עסק שצריך להראות רווח לבעלי המניות שלו, בין שזו חברת ביטוח ציבורית או פרטית. שכיחות הגניבות לדגמים 'נורמליים' נעה סביב 0.35%-0.5% מכלי הרכב מאותו דגם, וגם זה אחרי שהשכיחות הוכפלה בעקבות העלייה בגניבות", אומר הגורם. "אז אם יש רכב ששכיחות הגניבות שלו מגיעה ל-3% ואף ל-5%, החברה לא עומדת בזה. אז יש חברות שחסמו לגמרי אפשרות לרכוש אצלן ביטוח לדגמים הללו, או שפשוט ייקרו מאוד את התעריפים".

"עיקר הגניבות - לחלפים"

מכת גניבות הרכב בישראל עולה למשק, על פי ההערכות, בהפסד של מיליארדי שקלים בשנה. מחקר שפרסמה לאחרונה חברת איתוראן, המספקת פתרונות לעולם הרכב ובהם שירותי איתור רכב גנוב, לימד על הזינוק בהיקפי הגניבות.

מנתוני המחקר עלה כי ברבעון הראשון השנה הגניבות עלו ב-35% לעומת הרבעון שקדם לו (על-פי מדגם ארצי של 800 אלף כלי רכב). באיתוראן ציינו כי המגמה נמשכת, וצפוי גידול גם ברבעון השני של השנה. לפי הנתונים, 41% מכלי הרכב הגנובים היו רכבים פרטיים, 38% הם ג'יפים וג'יפונים, 9% אופנועים, 7% רכב מסחרי, 3% משאיות ו-2% כלי צמ"ה (ציוד מכני הנדסי).

"גונבים הכול מהכול", אמר לגלובס שחר שרצקי, סמנכ"ל באיתוראן, המנהל את החטיבה העסקית בישראל, אשר מנה את הסיבות המרכזיות לגידול בגניבות הרכב: "הראשונה היא עבור חלפים, לישראל ולרשות הפלסטינית. החלפים יקרים היום גם בגלל יוקר המחיה, וגם משום שבשל תקיפות החות'ים בים האדום ספינות נאלצות לעשות סיבוב וזה מייקר עוד יותר. סיבה שנייה היא שנורא קל לגנוב, אז יש גם גניבות לשימוש עצמי ברשות, זה סגמנט שמאוד עלה בשנים האחרונות. לכך יש להוסיף את המצב הכלכלי - על רקע המלחמה יש כאלה שלא יכולים לעבוד בישראל ומצטרפים למעגל הפשיעה".

עוד הראה המחקר שרק ב-10% מאירועי הגניבה נמצא מפתח הרכב ברשות הגנב. 19% מניסיונות הגניבה היו בשיטה של פריצה אלימה, 6% בגרירה או העמסה של הרכב, וב-1% מהמקרים הרכב נשדד מבעליו או שהמפתח נשאר ברכב. רוב המקרים, 64%, היו בשיטה של קידוד והתחברות לשקע ברכב (טכנולוגית).

6,000 שקל לקיה פיקנטו

בענף הביטוח מסכימים כי העלייה בתעריפי הביטוח לרכבים הגניבים צריכה להיות חלק מהשיקולים של הלקוחות בבואם לרכוש רכב. "חד-משמעתית זה צריך להיות חלק ממערכת השיקולים", אומר שדה. "כשקונים רכב אני מציע לעשות בדיקה גם של הביטוח, להבין את השוק ואת תנאי המיגון. זו קריאה גם לרגולטורים ולממשלה - התייקרות הביטוחים היא חלק מהעלייה ביוקר המחיה. תפתחו את התחרות גם לחברות ביטוח זרות ומחירים יתיישרו ויתרסנו. מדינת ישראל מתגאה בזה שהיא חלק מה-OECD, אבל אנחנו היחידים בארגון שאין אצלנו מבטח זר שעובד בצורה מקומית. המבטחים הזרים היחידים שכאן עובדים כמבטחי משנה, וזה צריך להשתנות", מדגיש שדה.

דמות בכירה, מקרב חברות הביטוח, היטיבה לתאר זאת. "בת משפחה רצתה לקנות קיה פיקנטו. לפני שנתיים הביטוח שלה היה עולה 1,800 שקל והיום הוא כבר מגיע בערך ל-6,000 שקל", סיפרה. "אמרתי לה שתיקח יונדאי i-10, רכב דומה מבחינת ביצועים אבל הביטוח שלו עולה 2,400 שקל כי הוא פחות גניב. כלומר שתקנה רכב אחר רק בגלל שהביטוח זול ב-60%. זו המציאות לצערי".

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה חיובית בבורסת ת"א בהובלת מניות השבבים; השקל בשיא חדש

מדד ת"א 35 עולה ב-0.7% ● השקל לא עוצר: הדולר עומד על 3.36 שקלים ● לומברד אודייר: ממליצים על חשיפה עודפת לאג"ח בדירוג גבוה בארה"ב ● "צלב מוזהב" ב־S&P 500: האם זה סימן לתשואה גבוהה יותר בעתיד? ● היום יתקיים מסחר מקוצר בוול סטריט - עד השעה 20:00 שעון ישראל ● וגם: המשקיעים מחכים לדוח התעסוקה בארה"ב שישפוך אור על כיוון הריבית

צילום: Shutterstock

מדד ה-S&P 500 הציג "צלב מוזהב" לראשונה מאז 2023 - אלו המשמעויות

בזמן שמדד ה-S&P 500 נסחר ברמות שיא, ביום שלישי האחרון, הממוצע הנע של המדד ל-50 יום חצה את הממוצע הנע שלו ל-200 יום כלפי מעלה - מה שיצר חיתוך המכונה "צלב מוזהב" ● ניתוח היסטורי שבוצע במרקטוואץ' העלה כי ברוב המקרים, בשנה שבאה לאחר "צלב מוזהב", התשואה גדולה יותר מאשר בתקופות אחרות

דונלד טראמפ / צילום: ap, Manuel Balce Ceneta

טראמפ הודיע כי חתם על הסכם סחר עם וייטנאם

"זה יהיה הסכם שיתוף פעולה נפלא בין שתי המדינות שלנו. התנאים הם שוייטנאם תשלם לארצות הברית מכס בגובה 20% על כל המוצרים שיישלחו לשטחנו, ומכס של 40% על כל העברה דרך מדינה שלישית", כתב טראמפ

נתב''ג. הישראלים חזרו להזמין חופשות / צילום: ap, Matias Delacroix

רוב החברות הזרות לא יחזרו לנתב"ג בקיץ. לאן בכל זאת תמצאו טיסה בפחות מ-200 דולר

על אף המספר המצומצם של חברות התעופה שפועלות כיום מנתב"ג, עדיין ניתן למצוא כרטיסי טיסה ברגע האחרון במחירים יחסית זולים, בעיקר ליעדים קרובים כמו קפריסין ויוון ● ייתכן שפתיחתו מחדש של טרמינל 1 באוגוסט יזרז את חזרתן של חברות הלואו קוסט, מה שיגדיל את היצע הטיסות

הדמיית מגדל הספירלה של קבוצת עזריאלי בתל אביב / צילום: KPF

עסקת ענק: משרד עורכי הדין שעובר למגדל הספירלה של עזריאלי

משרד עורכי הדין נשיץ, ברנדס, אמיר, ישכור 11,000 מ"ר במגדל הספירלה של עזריאלי ● על פי הערכות בשוק, המחיר לרמת מעטפת עומד על כ-130 שקל למ"ר, כך שהמשרד ישלם כ-17 מיליון שקל בשנה ● וגם: הריבית עוד לא ירדה - אבל היזמים מתנפלים על המכרזים: יותר מ־130 הצעות לארבעה מגרשים בת"א וביבנה ● חדשות השבוע בנדל"ן

הזדמנות לבנות מחדש / צילום: ap, Bernat Armangue

"אין כוח בעולם שיעצור עכשיו פרויקט תמ"א": בוועדות התכנון משנים גישה במתן היתרי בנייה

ההרס הרב שגרמו הטילים מאיראן העלה את הצורך בפתרונות מיגון מיידיים ● משיחות עם גורמים ובעלי תפקידים ברשויות ניכר כי לנגד עיניהם עומד הצורך בהפחתת הבירוקרטיה בוועדות, לצד פתרונות כמו היתרים מהירים להריסה, או מכירת דירות שנפגעו למדינה ● כמו כן, מורגשת ירידה בסרבנות לפרויקטים מצד דיירים ● הזדמנות לבנות מחדש, פרויקט מיוחד 

גל קרובינר, מנכ''ל פאגאיה / צילום: יח''צ פאגאיה

מנכ"ל פאגאיה רוצה לבנות חברת פינטק של עשרות מיליארדי דולרים

שלוש שנים לאחר הדרמה שנלוותה להנפקת פאגאיה בנאסד"ק, מציגה החברה לראשונה רווח נקי ● גל קרובינר, מנכ"ל ואחד ממייסדי החברה, מסמן יעד שאפתני: "להוכיח שאפשר לבנות חברת פינטק של עשרות מיליארדי דולרים מישראל" ● ההמלצה שלו ליזמים צעירים: "להשקיע בבחירת השותפים, ולהבין שזה כמעט כמו נישואים"

כוחות צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

1 מכל 3 צעירים בסיכון להתמכרות: חיילים בסדיר ומילואימניקים צעירים בסיכון מוגבר

נתוני המרכז הישראלי להתמכרויות ולבריאות הנפש מגלים שמאז 2018 קפץ מספר המדווחים על בעיית התמכרות בכ־150% ● ובקרב בני 18־26 התופעה רחבה עוד יותר ● מנהלי המרכז מסבירים כיצד רצף המשברים בארץ מרחיב את מעגל ההתמכרויות ואיזה טיפול יחולל שינוי אמיתי

מוצרים בסופרמרקט / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פרשת תיאום המחירים במזון: כתב אישום נגד סמנכ"ל מכירות בשסטוביץ

רשות התחרות הגישה כתב אישום נגד משה גוזלי, סמנכ"ל מכירות בשסטוביץ, בגין השמדת ראיות ושיבוש מהלכי משפט ● בחודש פברואר האחרון הגישה רשות התחרות כתב אישום ראשון בפרשה נגד רשתות הקמעונאות ויקטורי, יוחננוף, סופר ברקת ומנהליהן ● עורך דינו של גוזלי: "טוב היה לו כתב האישום הזה לא היה בא לעולם"

יונדאי טוסון הייבריד 4X4 / צילום: יח''צ

מלחמת הסחר שולחת אלינו רכב חדש מאמריקה. האם הוא גם משתלם?

הגרסה האמריקאית של הטוסון, שהגיעה לישראל באדיבות מכסי טראמפ, מציעה תוספת מקום ומערכת הנעה היברידית חסכונית ● המחיר מציב לה אתגר שיווקי ● מבחן דרכים

הבכיר הבינלאומי שאיראן הגדירה כ"סוכן מוסד"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן טוענים כי ראש ארגון סבא"א הוא סוכן מוסד, באיראן גם מאשימים זוג צרפתי בריגול בשביל המוסד, וכך פגעה המלחמה באיחוד האמירויות • כותרות העיתונים בעולם

נתון בשבוע / איור: גיל ג'יבלי

השקל חותך את התשואות של הישראלים בשווקים חו"ל. האם כדאי להתמגן מפניו?

התחזקות השקל מול הדולר פוגעת משמעותית בתשואה של משקיעים המחזיקים בנכסים ומניות מעבר לים ● ובכל זאת, אריאל כהן מבנק לאומי ממליץ לא לשכוח שלתנודתיות של המט"ח יש גם יתרונות

מל''ט אנקה 3 / צילום: צילום מסך יוטיוב

המל"ט הטורקי שהתרסק והביך את ארדואן

אנקה 3, המל"ט המתקדם ביותר של טורקיה, התרסק במהלך טיסת ניסוי ● קוריאה הצפונית תקבל הדרכה שתאפשר לה לייצר כטב"מים איראניים מסוג שאהד 136, תמורת העברת 25 אלף עובדים למפעל כטב"מים ברוסיה ● אוקראינה מייצרת מוקשים במדפסות תלת־ממד ● והודו חושפת כטב"ם מתאבד חדש ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אלוף תומר בר / צילום: דובר צה''ל

בין עזה לאיראן: קווים לדמות של מפקד חיל האוויר תומר בר

דורות של מפקדי חיל אוויר חלמו להיות בנעליים של האלוף תומר בר, האיש שפיקד על חיסול נסראללה ובכירי חמאס והוביל את התקיפה ההיסטורית באיראן ● אולם, כשמקורביו משוחחים איתו על כך, הוא משיב: "אני מוכן לוותר על הכול ולחזור ל־6 באוקטובר" ● ממכתב הסרבנים, דרך הטבח בעוטף ועד להישגים של חיל האוויר תחתיו: מיהו תומר בר?

חדשות ההייטק / צילום: ap, Michael Perez

החברה הישראלית שתספק נחילי רחפנים חמושים לארה"ב

המדור של גלובס מציג מדי שבוע את כל החדשות המעניינות בענף ההייטק • והפעם: Base44 של היזם מאור שלמה נמכרה לוויקס ב-80 מיליון דולר בעסקה יוצאת דופן, ענקית המחשוב שמאמינה בחברת הקוונטום הישראלית, חברת הרחפנים הישראלית, אקסטנד, זכתה במכרז לאספקת נחילי רחפנים חמושים משוטטים שפרסם משרד ההגנה האמריקאי בהיקף של 10 מיליון דולר, וגם סערה סביב מתכנת הודי שמואשם בהונאה סדרתית ● חדשות ההייטק

אלוף במיל' יואב (פולי) מרדכי. פרש מצה''ל ב-2018 / צילום: דובר צה''ל

קטארגייט: האלוף במיל' יואב (פולי) מרדכי נחקר באזהרה

מרדכי - שפרש מצה"ל ב-2018 אחרי ששימש בין היתר כמתאם פעולות הממשלה בשטחים - הוא בעלי חברה החשודה כי העבירה מאות אלפי שקלים ליונתן אוריך, יועצו הקרוב של רה"מ נתניהו, במהלך 2024 - זאת לכאורה לטובת קמפיין לטובת קטאר ● מטעמו של מרדכי נמסר: "פולי מרדכי שירת ומשרת את מדינת ישראל מזה עשרות שנים, ולא דבק רבב בפעילותו"

טלי גוטליב, מהרן פרוזנפר / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות, תמר מצפי

סמוטריץ' רוצה מישהו מבחוץ לאגף התקציבים. איך יגיבו העובדים?

סמוטריץ' רוצה מישהו מבחוץ לאגף התקציבים ● הדיון בבג"ץ שלא היה אמור להתקיים ● ומחיר ההתחייבויות שמשרד החינוך שכח ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

התחדשות עירונית בת''א. התחום תופס יותר משליש מהתחלות הבנייה / צילום: דיויד לוין

בשוק ללא חסמי כניסה, חלומות הרווח של היזמים כנראה מוגזמים

13 חברות נדל"ן הצטרפו לבורסת תל אביב במחצית הראשונה של השנה, חלקן אפילו לא מסרו פרויקט עדיין ● במקום שהריבית הגבוהה תנקה את השוק, רק צצים עוד ועוד יזמים - וההוצאות שלהם דווקא גדלות

מאפים וסלטים ב–Benno / צילום: אורנה בן חיים

פסטות בטאבון וקינוחים מוגזמים: מסעדת השף החלומית במושב שלא הכרתם

יקב בוטיק עם בלנד ייחודי, סדנת קרמיקה משעשעת, הרצאה בשפת הסימנים ותפריט עם נגיעות מקורדון בלו ● מצאנו חמלה לנפש ביישובים סביב נתב"ג ● חגית אברון תופרת יום

שר המשפטים ויו''ר ועדת השרים לענייני חקיקה, יריב לוין / צילום: נועם מושקוביץ'/דוברות הכנסת

השרים ידונו בהכפפת היועמ"שים במשרדי הממשלה למנכ"ל ולשר

הצעת החוק, שתעלה ביום ראשון לוועדת השרים לחקיקה, בראשות שר המשפטים יריב לוין, מבטלת את הכפיפות של היועמ"שים במשרדים ליועצת המשפטית לממשלה, וקובעת כי הם יידרשו לפרסם תזכירי חוק לפי דרישה ישירה של השר במשרד