"השוק מתפוצץ": 8 מניות מומלצות בזמנים של מלחמה

מסוקים, סימולטורים ומערכות תקשורת: בבנק ההשקעות מורגן סטנלי הצביעו לאחרונה על 8 מניות של יצרניות ביטחוניות בחו"ל שצפויות ליהנות מהעלייה בביקושים בעקבות חוסר היציבות הגאו-פוליטית • בבית ההשקעות הורייזן טוענים כי המלחמה באוקראינה משפיעה על הביקושים בשוק הביטחוני יותר מאשר המערכה בעזה: "מדינות באירופה מגדילות את תקציבי הביטחון בגלל האיום הרוסי"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: (AP (Vincent Thian ,Armando Franca ,Steve Helber
אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: (AP (Vincent Thian ,Armando Franca ,Steve Helber

השנים האחרונות התאפיינו בחוסר יציבות בזירה הגאו-פוליטית, והמלחמות שפרצו באוקראינה ובישראל, לצד החשש מפלישה סינית לטייוואן, הובילו להגדלה של תקציבי הביטחון של מדינות רבות ברחבי העולם. נהנות מרכזיות מכך הן חברות התעשייה הביטחונית, שמייצרות את המוצרים הנדרשים להגנה וללחימה, אשר זוכות לביקושים גבוהים.

יותר מ-20 אלף שקל: הצעה לביטוח מכונית טויוטה חושפת את טירוף המחירים שגרמה מכת גניבות הרכב
עם הסכמים בעשרות מיליארדים: המדינה שמתכננת להקים את הכוח הצבאי הגדול ביותר באירופה
בנק ישראל מאותת שוב לבנקים - שמרו על דיבידנד מצומצם

בין אלו נמנות גם ענקיות התעשייה הביטחונית בישראל, ובראשן התעשייה האווירית, רפאל ואלביט, אך גם כמה חברות קטנות יחסית שמניותיהן, הנסחרות בבורסה בתל אביב, הניבו בשנה האחרונה תשואה תלת-ספרתית. בין אלו זוהרת מניית נקסט ויז'ן , שמפתחת מצלמות מיוצבות לכלי טיס ורכב, שעלתה ב-309%. אחריה נמצאת אימקו תעשיות , שמייצרת מוצרים אלקטרוניים ומכניים לשימושים צבאיים, שמנייתה טיפסה ב-241%; עין שלישית  המפתחת מערכות אלקטרו-אופטיות לזיהוי עצמים לרחפנים, עם תשואה של 193%; אירודרום  שמפיקה תובנות מאיסוף ועיבוד מידע באמצעות כטב"מים עם 171%; ויצרנית המרעומים ארית  עם זינוק שנתי של 148%.

גם בוול סטריט מספקות מניות הסקטור הביטחוני תשואה חיובית מתחילת השנה. עם זאת, לפי נתוני חברת ההשקעות האמריקאית פידליטי, על בסיס נתוני המדדים הסקטוריאליים של S&P, התשואה של מניות סקטור התעופה והביטחון מתחילת השנה הייתה 7%, ובשנה האחרונה מדובר על תשואה של 18.6%. לא רע - אבל נמוך מסקטורים תעשייתיים אחרים כגון מוצרי בנייה או ציוד אלקטרוני.

לדברי איתי ליפקוביץ, מנכ"ל בית ההשקעות הורייזן, יש פער בין הביקושים שחווה התעשייה לבין יכולת הייצור של החברות, כך שהגידול בצבר ההזמנות לא מגיע מיידית לשורת ההכנסות והרווח. הוא נותן כדוגמה את לוקהיד מרטין , אחת משתי ענקיות התחום (שלצד ריית'ון  מהווה 30% מתעודת סל מרכזית בתעשייה), המייצרת עבור לקוחות בפרויקטים ארוכי טווח.

"אי-אפשר להכפיל מכירות של מטוסי F35 בדקה, כי יש קווי ייצור מסוימים, לכן גם אם יש יותר רצון של לקוחות לקנות, לא תהיה קפיצה מטורפת בהכנסות וברווחיות", מסביר ליפקוביץ. "יש חברות שיש להן תחומי פעילות שבהם קל יותר להגביר את הייצור, ואלו יכולות להרחיב את פעילותן גם בטווח הקצר".

המלחמה שפרצה באוקראינה ב-2022 השפיעה לדבריו על התעשייה הביטחונית הגלובלית יותר מאשר המלחמה בישראל. "המדינות באירופה מגדילות את היקף תקציב הביטחון בגלל האיום הרוסי. ההצלחות של פוטין באוקראינה גדולות יותר מאשר בשנה שעברה, והאירופים מסתכלים ובהתאם מגדילים את השיעור מהתוצר שמוקדש לביטחון", אומר ליפקוביץ. וכך, גרמניה - המדינה האירופית עם התוצר הגבוה ביותר - שבמשך שנים הוציאה בערך 1% מהתוצר על נושא הביטחון, עלתה מתחילת המלחמה באוקראינה לכ-1.5% ומדברת כעת על 2%.

ההשפעה המשמעותית יותר מצד המזרח התיכון היא להערכתו האיום של החות'ים על נתיבי השיט בים האדום, שם האנגלים והאמריקאים פועלים להגן על האוניות המפליגות ומדינותיהם מקצות לנושא תקציבים. במקביל ישנו כאמור האיום הסיני על טייוואן, וגם באסיה התקציבים גדלים.

ליפקוביץ מציין שמניות הסקטור הביטחוני נסחרות כיום במכפילי רווח של כ-17 לשנה זו, בעוד שמדד S&P 500 נסחר במכפילים גבוהים יותר, של 26-27. "כשמסתכלים על הצמיחה הצפויה בחברות האלה, של 5%-10% בשנים הקרובות, הן מציעות השקעה בלי הרבה הפתעות: הן יודעות פחות או יותר מה הצבר, כשהביקוש למוצרים חזק וילך ויגדל. בטווח הארוך הן ישקיעו ביכולות הייצור. תקציבי הביטחון בכל העולם הולכים וגדלים אבל ההשפעות על החברות לא יהיו מהירות כאמור, אלא ארוכות טווח בשל קצב הייצור".

עמרי עפרוני, אנליסט באופנהיימר, אומר כי ההכנסות של החברות הגדולות בארה"ב מגיעות מתקציב הביטחון האמריקאי, בעוד חברות אירופיות כמו למשל תאלס  (Thales מצרפת), נהנות מאוד מהצריכה המקומית באירופה, שעלתה על רקע המלחמה בין רוסיה לאוקראינה. להערכתו, הביקוש העולמי הוא לאו דווקא על רקע סכסוך נקודתי: "מה שדוחף אותו זה ציר שלם - סין, צפון קוריאה, איראן ורוסיה, ציר גאו-פוליטי שנלחם נגד המערב. אנחנו הולכים לתקופה מתוחה".

עפרוני מזכיר גם את תחום הטכנולוגיה הביטחונית, שבו לדבריו "ההשקעות מתפוצצות" (חברה אחת בתחום היא פלנטיר , שכחצי מההכנסות שלה מהתחום הביטחוני והיא נסחרת בשווי 48.3 מיליארד דולר, אחרי שמנייתה יותר מהכפילה עצמה בשנה האחרונה). "בחברות הפרטיות בתחום הטכנולוגיה הביטחונית היו בשנה האחרונה השקעות בהיקף דומה לשל 10 השנים האחרונות. קרנות ההון סיכון מבינות שהמצב השתנה", הוא אומר. לדברי עפרוני, "עד לפני כמה שנים, משרד ההגנה האמריקאי לא נתן לחברות טק צעירות אפשרות לחתום איתו על חוזים, אבל היום בפנטגון ובקונגרס מבינים שצריך ליצור סביבה תחרותית גם לחברות הקטנות שמפתחות מוצרים שהגדולות לא פיתחו. השוק הפרטי היום מתפוצץ".

בבנק ההשקעות מורגן סטנלי סימנו לאחרונה 8 מניות מהסקטור הביטחוני בוול סטריט, שעשויות להערכתם ליהנות מעליות, ומקבלות ממנו המלצות חיוביות. גם כעת, לאחר שרשמו תשואות נאות מתחילת השנה, מחירי היעד של רובן על פי תחזיות האנליסטים גבוהים בדרך כלל ממחיר השוק.

TransDigm Group

תשואה מתחילת השנה: 27.4%+
שווי שוק: 72.1 מיליארד דולר

חברת TransDigm , שהמטה שלה ממוקם באוהיו, מפתחת ומייצרת רכיבים לתעשיית התעופה. לפי נתוני החברה, קרוב ל-40% ממכירותיה מגיעות מהשוק הביטחוני, והיתר מהשוק המסחרי. המכירות לשוק הביטחוני צמחו ב-21% ברבעון הפיסקאלי השני של השנה (הרבעון האחרון שדווח), ובסך-הכול הכנסות החברה היו כ-1.9 מיליארד דולר ברבעון, וה-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) הסתכם ב-1 מיליארד דולר. החברה מצפה לסיים את השנה עם הכנסות של 7.68-7.8 מיליארד דולר, רווח נקי של מעל 1.6 מיליארד דולר ו-EBITDA של כ-4 מיליארד דולר. בנובמבר האחרון החברה הודיעה על רכישה בכ-1.4 מיליארד דולר של עסקי האלקטרוניקה של CPI. לפי נתוני וול סטריט ג'ורנל, רוב האנליסטים המסקרים את המניה מחזיקים בהמלצה חיובית, ומחיר היעד הממוצע למניה גבוה בכ-8% מהמחיר הנוכחי.

Northrop Grumman

תשואה מתחילת השנה: 0.7%+
שווי שוק: 69.6 מיליארד דולר

נורת'רופ גרומן  מספקת פתרונות בתחום התעופה והחלל. צבר ההזמנות של החברה מווירג'יניה הגיע בסוף הרבעון הראשון ל-79 מיליארד דולר, והיא ציינה שתקציב הביטחון האמריקאי כולל בתוכו תחומים שבהם יש לה יכולות בולטות, למשל מיקרו-אלקטרוניקה וחלל. הכנסות החברה צמחו ב-9% ברבעון הראשון ל-10.1 מיליארד דולר והרווח הנקי גדל ב-12% ל-944 מיליון דולר. לפי נתוני Yahoo Finance, כמחצית מהאנליסטים שמסקרים את המניה חיוביים, וכמחצית ניטרליים, ומחיר היעד הממוצע גבוה בכ-7.7% מהמחיר הנוכחי.

L3Harris Technologies

תשואה מתחילת השנה: 6%+
שווי שוק: 42.1 מיליארד דולר

L3Harris , שמנוהלת מפלורידה, נוסדה לפני חמש שנים כתוצאה ממיזוג בין שתי חברות - האריס שנוסדה עוד במאה ה-19 ו-L-3 שהוקמה ב-1997. החברה עוסקת בתחומי הביטחון השונים, ומספקת ללקוחות פתרונות לתחומים שונים כגון תעופה, מערכות תקשורת ועוד. ברבעון הראשון השנה היא צמחה ב-17% להכנסות של 5.2 מיליארד דולר והעלתה את התחזית השנתית ל-20.8-21.3 מיליארד דולר. הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ירד ב-16% לעומת הרבעון המקביל ל-283 מיליון דולר, ועל בסיס Non-GAAP הרווח הסתכם ב-584 מיליון דולר, עלייה של 7%. רוב האנליסטים מחזיקים בעמדת חיוביות כלפי המניה ומחיר היעד הממוצע גבוה ב-11.5% ממחיר המניה בניו יורק.

Howmet Aerospace

תשואה מתחילת השנה: 53%+
שווי שוק: 33.8 מיליארד דולר

חברת Howmet Aerospace   היא חברה ותיקה שממוקמת בפנסילבניה. החברה מייצרת מנועים ומוצרים אחרים לתחומי התעופה והתחבורה, וברבעון הראשון של השנה כ-15% מהכנסותיה הגיעו מהתחום הביטחוני. בסך-הכול צמחו ההכנסות ברבעון ב-14% לכ-1.8 מיליארד דולר, והרווח הנקי גדל ב-64% ל-243 מיליון דולר. החברה העלתה את התחזית השנתית שלה וצופה צמיחה של 10% בהכנסות, של 16% ב-EBITDA ושל 85% בתזרים החופשי לעומת 2023. מאז פרסום הדוחות לפני כשבועיים המניה עלתה ביותר מ-20%. כיום, רוב גדול של האנליסטים ממליצים על המניה בהמלצות חיוביות, ולאחר העלייה במחיר לאחרונה, מחיר היעד הממוצע גבוה בכ-2% בלבד ממחיר המניה בשוק.

Textron

תשואה מתחילת השנה: 9.7%+
שווי שוק: 16.8 מיליארד דולר

טקסטרון  היא חברה מרוד איילנד שהחלה את דרכה לפני כ-100 שנה כחברת טקסטיל, והיום פועלת, באמצעות חברות בנות, בתחום התעופה ומייצרת בין היתר את מסוקי בל ומטוסי ססנה. בדוחות הרבעון הראשון ההכנסות הסתכמו ב-3.1 מיליארד דולר, צמיחה של 3.7%, והרווח גדל ב-5.2% ל-201 מיליון דולר (או 233 מיליון דולר על בסיס Non-GAAP). התזרים מפעילות שוטפת היה שלילי בגובה 30 מיליון דולר, לעומת תזרים חיובי של 153 מיליון דולר ברבעון המקביל. מאז פרסום הדוחות המניה נחלשה בכ-6% אולם רוב האנליסטים חיוביים בנוגע אליה, ומחיר היעד הממוצע בו הם נוקבים גבוה ב-13% ממחיר המניה בבורסה.

Curtiss-Wright Corporation

תשואה מתחילת השנה: 24.4%+
שווי שוק: 10.6 מיליארד דולר

חברת קרטיס-רייט  מצפון קרוליינה היא יצרנית של מערכות, חיישנים ורכיבים המיועדים לתעשייה הביטחונית וכן לתחומי התעופה המסחרית והאנרגיה. בדוחות הרבעון הראשון שפורסמו לאחרונה הציגה החברה צמיחה של 13% בהכנסות ל-713 מיליון דולר, והרווח הנקי גדל בשיעור ניכר של 34.6% ל-76.5 מיליון דולר. החברה מצפה לצמוח בשנה כולה ב-5%-7%, לצד התרחבות של שולי הרווח וייצור "תזרים חופשי חזק".

נכון להיום האנליסטים חלוקים בדעתם בנוגע למניה: חצי מהם חי וביים לגביה וחצי ניטרליים (אין מי שממליץ למכור אותה), ומחיר היעד הממוצע קרוב למדי למחיר השוק.

CAE

תשואה מתחילת השנה: 2.7%-
שווי שוק: 6.7 מיליארד דולר

חברת CAE  הקנדית, שנסחרת בבורסות של קנדה ושל ניו יורק, פועלת בתחומי התעופה האזרחית והביטחונית, ויש לה גם פעילות בשוק הרפואי. בתחום הביטחוני היא מייצרת בין היתר סימולטורים ומספקת שירותים לאימון צוותי אוויר, יבשה וים. ברבעון הפיסקאלי השלישי (האחרון שדווח) הכנסות החברה צמחו ב-13% לכ-1.1 מיליארד דולר קנדי (800 מיליון דולר אמריקאי לפי שער החליפין הנוכחי), כשהכנסות התחום הביטחוני צמחו ב-4.4% והיוו כ-43% מכלל ההכנסות. הרווח הנקי ברבעון ירד לעומת הרבעון המקביל ב-26%, אך בשלושת הרבעונים הראשונים של שנת הכספים הרווח עלה ב-44.6% והסתכם ב-188 מיליון דולר קנדי.

לפי נתוני Yahoo Finance, ארבעה אנליסטים ניטרליים בנוגע למניה ושלושה חיוביים. מחיר היעד גבוה ב-38% מהמחיר הנוכחי.

Embraer

תשואה מתחילת השנה: 64.5%+
שווי שוק: 5.6 מיליארד דולר

Embraer  היא חברה ברזילאית המפתחת ומוכרת מערכות לתחום התעופה. החברה הציגה ברבעון הראשון צמיחה של 25% בהכנסות לכ-897 מיליון דולר, ועברה מהפסד לרווח נקי של 28.7 מיליון דולר המיוחס לבעלי המניות. צבר ההזמנות שלה בסוף הרבעון הסתכם ב-21.1 מיליארד דולר, צמיחה לעומת 17.4 מיליארד דולר ברבעון המקביל, כאשר חלק התחום הביטחוני בצבר הוא 2.4 מיליארד דולר (רוב הצבר נובע מתחום התעופה המסחרית). לפי נתוני Yahoo Finance ישנם 18 אנליסטים שמסקרים את המניה, 7 מהם חיוביים, 7 ניטרליים ו-4 שליליים; המניה זינקה לאחרונה ועקפה את מחיר היעד הממוצע של האנליסטים.